Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ongeval Capella

Ongeval Capella 09 sept 2017 15:39 #870841

Nieuwsgierig: kan het niet zo zijn dat gewoon alles ok was aan de boot en kiel ? Dat er gewoon in een niet gebruikelijke situatie teveel kracht op de kiel/boot is gekomen ? Oftewel is kielafvallen altijd het gevolg van defect ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 sept 2017 16:00 #870848

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Zonder rotsgronden i.c.m. orkaankrachten is een kiel eraf voor mij altijd een constructief defect. Dan nog eerder de boot lek o.i.d. als in een container contact. Mast eraf eerder, maar kiel is een no go. Zou niets kunnen verzinnen in die regio onder de toen geldende omstandigheden die dat zou 'verantwoorden'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 sept 2017 20:19 #870899

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
hscharft schreef :
Met andere woorden hij ging kort door de bocht, dat zie je ook hoe hij omsprong met de veiligheid aan boord van zijn jacht, schipper is verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn bemanning.

Weet dat deze opmerking prikkelend kan overkomen..

mag dan misschien prikkelend zijn maar ik ben het volledig met je eensch.

En toch kan ik me daar helemaal nonet in vinden. Hij is misschien van de oude stempel geeest, maar met zijn ervaring en prestaties kan je hem geen slechte schipper noemen, zeker omdat niemand hier nog weet wat er gebeurd is.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 sept 2017 20:39 #870907

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7030
Ik ben het eens met h.scharft. Stel je voor: je zeilt een wedstrijd, niemand draagt een reddings of zelfs maar een zwemvest. Er zitten toch minstens 3 man in de kuip. Er gebeurt plotseling iets waardoor de boot op zijn kop komt te liggen. Met reddingsvesten hadden ze toch meer overlevingskansen gehad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 sept 2017 21:13 #870915

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Jerry, de boot hoeft niet eens op de kop te gaan.

Er kan van alles gebeuren en je bent als schipper zijnde gewoon verantwoordelijk voor je crew.
Hoe vaak ik al wel niet gezegd heb tegen nieuwelingen:

1 hand voor jezelf andere voor de boot
Zitten!
Op je KNIEEN naar voren.

Enz enz.

er hoeft er maar 1 op een ongelukkige manier overboord te gaan met alle mogelijke narigheid als gevolg.

///////////////////

On topic
RVS is een mooi materiaal maar vind het een aparte keuze voor een onderdeel dat nogal aan stress onderhevig is.
Het is een materiaal dat hard door koud vervormen en dan is het zomaar ineens afgelopen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 sept 2017 21:42 #870917

jerry schreef :
Ik ben het eens met h.scharft. Stel je voor: je zeilt een wedstrijd, niemand draagt een reddings of zelfs maar een zwemvest. Er zitten toch minstens 3 man in de kuip. Er gebeurt plotseling iets waardoor de boot op zijn kop komt te liggen. Met reddingsvesten hadden ze toch meer overlevingskansen gehad?

Hoelang denk jij in de Noordzee te kunnen drijven zonder onderkoelt te raken ?

15 min 30 min 1 uur .......... etc ?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 sept 2017 21:42 #870918

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
@ Joop66: Super interessant je verhaal over RVS, lassen, spleet corrosie e.d. Bedankt! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 sept 2017 23:39 #870939

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
In de Noordzee, met een watertemperatuur tussen de 12 en 15 graden raak je na 30 minuten al onderkoeld, afhankelijk van o.m. de zeewatertemperatuur en je kleding. Met een uurtje of 6 is het wel bekeken in de zomer. Een troost voor de nabestaanden is dat het een milde dood is. Met een vest koel je iets minder snel af omdat je niet hoeft te zwemmen en een foetushouding aan kan nemen. Met zwemmen koel je juist sneller af.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 10 sept 2017 06:48 #870959

DIt soort tabellen zijn ook een leidraad voor een Kustwacht om te beslissen om te gaan stoppen met SAR.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 10 sept 2017 17:08 #871122

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Onderkoeling is 1 ding.

Je moet in die temperaturen ook nog functioneren.

Coldshock is nog enger:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 10 sept 2017 20:38 #871199

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Los van onderkoeling moet je eerst nog boven blijven. Die jongen heeft zijn zeilbroek en laars niet voor niks uitgeschopt. Ik ben erg benieuwd naar het onderzoek en wat er over het al-dan-niet dragen van vesten wordt gezegd. Het kan natuurlijk goed zijn dat de drie in het water binnen waren en daarom geen vest hadden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 30 okt 2017 16:10 #886662

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 795
Debriefing
edit: zeker lezenswaardig is ook de bijdrage van (nabestaande) Roeland Franssens

Summary of recommendations for World Sailing

An AIS transponder should be mandatory equipment as of OSR Cat 3.
A grab bag with essential safety equipment should be mentioned more explicitly as mandatory equipment for monohulls.
It should no longer be allowed to store the life raft inside the boat for boats built before June 2001.
Summary of recommendations for Wind en Watersport Vlaanderen
Boat owners should be motivated to install an AIS transponder as general safety equipment even when OSR rules don’t make this mandatory.
Boat owners and sailors should be informed about and motivated to effectively use all the recommended safety communication equipment (portable VHF, EPIRB, PLB, AIS MOB), and the associated use of a grab bag.
Sailors should be motivated to always wear their life jacket.
Race organisers should make the wearing of life jackets mandatory during the night in all circumstances, and during the day when foul weather sail clothes are worn.
Race organisers should require a crew list with names, nationalities, contact details, and names and phone numbers of next of kin.
 Organising clubs should be supported to make emergency plans for major accidents.
Laatst bewerkt: 30 okt 2017 16:20 door EelskeM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 30 okt 2017 16:41 #886673

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
EelskeM schreef :
Debriefing
edit: zeker lezenswaardig is ook de bijdrage van (nabestaande) Roeland Franssens

Summary of recommendations for World Sailing

An AIS transponder should be mandatory equipment as of OSR Cat 3.
A grab bag with essential safety equipment should be mentioned more explicitly as mandatory equipment for monohulls.
It should no longer be allowed to store the life raft inside the boat for boats built before June 2001.
Summary of recommendations for Wind en Watersport Vlaanderen
Boat owners should be motivated to install an AIS transponder as general safety equipment even when OSR rules don’t make this mandatory.
Boat owners and sailors should be informed about and motivated to effectively use all the recommended safety communication equipment (portable VHF, EPIRB, PLB, AIS MOB), and the associated use of a grab bag.
Sailors should be motivated to always wear their life jacket.
Race organisers should make the wearing of life jackets mandatory during the night in all circumstances, and during the day when foul weather sail clothes are worn.
Race organisers should require a crew list with names, nationalities, contact details, and names and phone numbers of next of kin.
 Organising clubs should be supported to make emergency plans for major accidents.

WOW! Dan kan ik zo meedoen. Wait! I don't do racing, I am a fucking cruiser! :laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 30 okt 2017 16:43 #886674

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Wat ik maar wil zeggen: o, dus gewoon good practice wordt verplicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 30 okt 2017 18:30 #886713

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Uit de reacties blijkt dat naar zeggen van (zeer ervaren) zeiler Eddy Lekens "inmiddels zeker is dat de bouten waren afgebroken en drie van de zeven hadden breuksporen van vóór het ongeval". Dit is mogelijk terug te voeren op het feit dat de Capella in 2016 hard aan de grond is gelopen tijdens de Ramsgate-Oostende wedstrijd. Volgens nabestaande Roeland Franssens "zaten de breukvlakken in de kiel, niet zichtbaar en met meetapparatuur niet te detecteren" en is de oorzaak van de breuk nog onbekend. Er loopt nog een onderzoek door de Belgische Federale instantie voor onderzoek van scheepvaartongevallen (FOSO), onder meer een metallurgisch onderzoek van de bouten. Het verslag hiervan wordt rond de jaarwisseling 2017-2018 verwacht.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 30 okt 2017 19:05 #886725

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Het is vooral schokkend dat die cappella alleen kennelijk alleen maar over een EPIRB beschikte die binnen hing, maar verder nergens bij kon of het gewoonweg niet had.
- Geen reddingvest, onacceptabel.
- Geen AIS. Anno 2017 op zee, hoe serieus neem je je zelf, in de drukke Noordzee?
- geen PLB's of PAB's. personal AIS baken
- reddingvlot binnen, hoe verzin je het.
- geen drijvende handheld.

Algemeen:
Het verminderd het leed niet, maar geeft wel heel erg te denken. Zijn de z.g. stoere zeezeilers eigenlijk wel zo goed bezig? Wordt er om wille van het budget te veel gekenepen op veiligheid en risico weg gewuifd?
Er zijn natuurlijk ook erg goed uitgeruste zaeezeilers.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 30 okt 2017 19:08 #886726

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
ilCigno schreef :
Uit de reacties blijkt dat naar zeggen van (zeer ervaren) zeiler Eddy Lekens "inmiddels zeker is dat de bouten waren afgebroken en drie van de zeven hadden breuksporen van vóór het ongeval". Dit is mogelijk terug te voeren op het feit dat de Capella in 2016 hard aan de grond is gelopen tijdens de Ramsgate-Oostende wedstrijd. Volgens nabestaande Roeland Franssens "zaten de breukvlakken in de kiel, niet zichtbaar en met meetapparatuur niet te detecteren" en is de oorzaak van de breuk nog onbekend. Er loopt nog een onderzoek door de Belgische Federale instantie voor onderzoek van scheepvaartongevallen (FOSO), onder meer een metallurgisch onderzoek van de bouten. Het verslag hiervan wordt rond de jaarwisseling 2017-2018 verwacht.

Die Eddy Lekens, wie zij ook mag zijn, ontbreekt wel enig realiteitsbesef. Tenzij ze de kosten gaat dragen voor de inzet van de nodige middelen om die kiel op te sporen.
Kan vast hard zeilen, maar niet goed rekenen $$$$
je kan beter wachten tot een visser die kiel op de kade gooit.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 okt 2017 19:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 30 okt 2017 19:12 #886729

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Daarbij is het een bekend fenomeen dat RVS last kan hebben van interkristallijne corrosie. Die breukvlakken kunnen best 10 jaar oud zijn en hoeft niet van een grote mechanische belasting te komen.

Lastig verhaal.

Bouten van Duplex?
wetenschap.infonu.nl/techniek/...en-toepassingen.html
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 30 okt 2017 19:24 #886735

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
WADnWIND schreef :
Die Eddy Lekens, wie zij ook mag zijn
In ieder geval een man ;)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 30 okt 2017 19:32 #886739

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
- Geen AIS. Anno 2017 op zee, hoe serieus neem je je zelf, in de drukke Noordzee?

Niet om de discussie wederom te starten, maar wil het toch even gezegd hebben. Ik neem mezelf behoorlijk serieus op zee, maar heb geen AIS en/of PLB. Ook anno 2017 gaat dat nog prima. Ik hoop dan ook ten zeerste niet dat naar aanleiding van dit soort ongevallen en conclusies AIS verplicht gaat worden in een of andere vorm. Iets met schijnveiligheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 30 okt 2017 19:45 #886747

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik kan mij goed voorstellen, dat de oudere mensen aan boord van de Capella, zeilden toen dat nog allemaal niet aan de orde was.

Iets met van "vroeger konden we ons prima vertoeven zonder die rommel"

Maar dat de Capella flink aan de grond is gelopen is wel nieuws, en geeft meer inzicht in dingen.
Laatst bewerkt: 30 okt 2017 19:45 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 30 okt 2017 19:47 #886748

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Pimpel schreef :
- Geen AIS. Anno 2017 op zee, hoe serieus neem je je zelf, in de drukke Noordzee?

Niet om de discussie wederom te starten, maar wil het toch even gezegd hebben. Ik neem mezelf behoorlijk serieus op zee, maar heb geen AIS en/of PLB. Ook anno 2017 gaat dat nog prima.

Ik weet niet wat je met 'dat gaat nog prima' bedoelt?

Dat sommige zeilers een vorm van schijnveiligheid aan het bezit van AIS of PLB ontlenen lijkt me geen goed argument om de waarde van deze voorzieningen te negeren. Een PLB had in dit concrete geval vrijwel zeker een snellere reddingsactie op gang gebracht, met mogelijk zelfs behoud van 1 of meerdere mensenlevens.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 30 okt 2017 19:54 #886752

  • Hobie
  • Hobie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Hard aan de grond lopen is relatief, ze zijn door stroming( er was geen wind) en afgaand tij op rotsen terecht gekomen. Goed is het natuurlijk nooit, maar het was niet zo dat ze met een harde klap tegen de grond gelopen zijn. Ik zat op andere boot in zelfde situatie, geen klap, want geen snelheid, vooral door het zakken van het water vast komen te zitten en op motor er terug af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 30 okt 2017 20:09 #886755

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Ik weet niet wat je met 'dat gaat nog prima' bedoelt?

Ik snap je opmerking. Ik denk dat ik me in eerste instantie een beetje aangesproken voeldendoor WnW; ik ben kennelijk een idioot.
Inderdaad kan AIS (in mindere mate) of beter nog EPIRB/PLB levens redden. Maar als ik in een dagtochtje van de roompot naar blankenberge wil varen, dan kijk ik vooral goed uit. Daarnaast zorg ik voor zo ver als mogelijk dat mijn voorbereiding en xzelfhulp goed op orde is. Daarbij moet ik wel zeggen; in het geval dat ik mijn kiel verlies zie ik dat echt als onmacht. Zonder PLB ben je dan inderdaad verloren, en met AIS zou iemand je in de gaten moeten houden. Maar kan me op dit moment geen (waarschijnlijke) situatie bedenken waarbij ik per direct geen mogelijkheden tot communicatie/zelfredzaamheid meer heb. (want ja, de boot is netjes op orde en ik ben op zee altijd aangelijnd)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 30 okt 2017 21:01 #886773

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Pimpel schreef :
Ik weet niet wat je met 'dat gaat nog prima' bedoelt?

Ik snap je opmerking. Ik denk dat ik me in eerste instantie een beetje aangesproken voeldendoor WnW; ik ben kennelijk een idioot.
Inderdaad kan AIS (in mindere mate) of beter nog EPIRB/PLB levens redden. Maar als ik in een dagtochtje van de roompot naar blankenberge wil varen, dan kijk ik vooral goed uit. Daarnaast zorg ik voor zo ver als mogelijk dat mijn voorbereiding en xzelfhulp goed op orde is. Daarbij moet ik wel zeggen; in het geval dat ik mijn kiel verlies zie ik dat echt als onmacht. Zonder PLB ben je dan inderdaad verloren, en met AIS zou iemand je in de gaten moeten houden. Maar kan me op dit moment geen (waarschijnlijke) situatie bedenken waarbij ik per direct geen mogelijkheden tot communicatie/zelfredzaamheid meer heb. (want ja, de boot is netjes op orde en ik ben op zee altijd aangelijnd)

Nou dat idioot zal wel wat meevallen toch ? AIS is wat het is en is slechts een hulpmiddel om de veiligheid mogelijk wat te verhogen en daar kun je aan mee doen of niet. Maar het gaat te ver dat als je op zee gaat en geen AIS hebt perse onveilig bezig bent in mijn ogen. Let wel, ik heb zelf ook AIS maar kijk er zelden op en doe het nog op de ¨ouderwetse ¨manier, n.l. met mijn eigen ogen en mijn grijze hersencellen en gaat ook prima tot nu toe. :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.216 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl