WADnWIND schreef :
Het is vooral schokkend dat die cappella alleen kennelijk alleen maar over een EPIRB beschikte die binnen hing, maar verder nergens bij kon of het gewoonweg niet had.
- Geen reddingvest, onacceptabel.
- Geen AIS. Anno 2017 op zee, hoe serieus neem je je zelf, in de drukke Noordzee?
- geen PLB's of PAB's. personal AIS baken
- reddingvlot binnen, hoe verzin je het.
- geen drijvende handheld.
Algemeen:
Het verminderd het leed niet, maar geeft wel heel erg te denken. Zijn de z.g. stoere zeezeilers eigenlijk wel zo goed bezig? Wordt er om wille van het budget te veel gekenepen op veiligheid en risico weg gewuifd?
Er zijn natuurlijk ook erg goed uitgeruste zaeezeilers.
Beetje een vreemde post. Wellicht moet je zo nu en dan eens je KNRM petje afzetten en weer in de realiteit stappen?
- Buiten hangende EPIRB: met een boot die op zijn kop ligt kun je daar ook niet meer bij, dat gebeurde waarschijnlijk in seconden. De hydrostatische release moet zo'n twee meter onder water gedompeld worden alvorens deze loskomt. Binnen of buiten had hier dus niets uitgemaakt. Ik vind het overigens al heek wat dat ze een EPIRB aanboord hebben. Als ik het goed begrepen heb komt deze boot nooit buiten de kustwateren.
- Geen reddingsvest: Weet jij waar de mensen waren ten tijden van het ongeluk? Bij mij worden er binnen geen vesten gedragen om veiligheidsredenen. Het lijkt niet eens bekend te zijn dat geen van de opvarenden een vest droeg. Ik heb er tenminste geen officiele bevestiging van gezien.
- Geen AIS: hoe zou het hebben van een AIS dit ongeval kunnen hebben voorkomen? Daarbij varen nog steeds zeer grote aantallen schepen zonder AIS rond dus een waterdicht systeem is het hoe dan ook niet. Het is en blijft en (handig) hulpmiddel en niet meer dan dat.
- PLB's en gelijken zijn inderdaad handig en zullen hier mogelijk hebben kunnen bijdragen. Maar de meeste devices werken op het EPRIB systeem, dat kan (in het slechtste geval) meer als een uur duren voordat een noodsignaal zijn doel bereikt, dat had de bemanning niet overleeft. Een Personal AIS baken kan natuurlijk ook, maar hadden ze dan wel optijd opgepikt geweest? Vergeet ook niet dat dit soort bakens ook nog maar sinds 2011 op de markt zijn. Ik vind het helemaal niet vreemd dat ze nog geen gemeengoed zijn op alle boten.
- Reddingsvlot binnen: Is vrij normaal op kleine zeegaande boten. Er is geen plek om een vlot veilig aan dek op te bergen. In vrijwel alle gevallen heb je zeker 10 minuten of meer om een vlot klaar te maken, uitzonderingen zijn een kielbreuk omdat de boot te snel omvalt of bij een gasexplosie oid. In beide voorbeelden zou het niets uitgemaakt hebben of het vlot aan dek of binnen gelegen had, in beide gevallen kun je er namelijk niet op tijd bij.
- Geen drijvende handheld: waar komt die informatie vandaan? Misschien lag die wel binnen en konden ze er niet meer op tijd bij. Los in de kuip laten liggen heb je ook niet veel aan want dan ben je hem in no-time kwijt. In dit geval lag de boot ondersteboven. Dus als de handheld ergens weggestoken was waar deze niet weg zou glijden, dan konden ze er waarschijnlijk ook niet meer op tijd bij.
Hoeveel boten zijn er nu echt voorbereid op direct ondersteboven komen te liggen zonder tijd om te handelen. Hoe goed is jouw schokker voorbereid op omslaan? Kun jij nog bij al je uitrusting als je 4 seconden hebt om te handelen? Ik betwijfel het ten zeerste.
Algemeen: Ik snap niet wat dit met stoerdoenerij te maken heeft. En verkeerd bezuinigen? Op hoeveel scenarios zal je jezelf redelijkerwijs moeten voorbereiden? Kiel verliezen is er in mijn optiek zeker niet eentje.