Het Belgische FOSO (Federale instantie voor Onderzoek van Scheepvaartongevallen) heeft het onderzoek naar de Light Vessel Race vrijgegeven .
Tijdens deze race verging de Capella door een afgebroken kiel.
www.clubracer.be/ heeft het onderzoek bekeken. Hier, beknopt, een aantal bevindingen.
- De wedstrijdleiding meldde in de aanvraag voor de race dat er 4 zeegaande begeleidingsboten, met VHF radio’s en GSM telefoons, de wedstrijd ten alle tijde zouden begeleiden.
In werkelijkheid is er niet één begeleidingsboot op het parkoers geweest, tijdens de wedstrijd.
- De race ging vér buiten het gebied dat aangevraagd en goedgekeurd werd door het FODMV. Eigenlijk werd door de organisatie een aanvraag gedaan voor een catamaran koers voor de kust van Duinbergen i.p.v voor een offshore zeilrace.
- De wedstrijdorganisatie heeft nooit een complete bemanningslijst ingeleverd aan het MRCC. Frans Maas, de schipper en eigenaar van de CAPELLA, had enkel de voornamen van zijn bemanning opgegeven, hierdoor ontstond verwarring over het aantal bemanningsleden aan boord.
- Volgens het onderzoeksrapport werd er op zeiljacht CAPELLA in 2001 een nieuwe kiel gemonteerd. Met deze kiel werd er meermaals aan de grond gelopen. (Bron: ClubRacer). De kielbouten zijn nooit geïnspecteerd geweest op schade sinds de montage van de nieuwe kiel in 2001.
Het vastlassen van de kielbouten aan de kielplaat maakte dat het onmogelijk was om de kielbouten te inspecteren op voorspanning. Het was dus niet mogelijk om te controleren in welke conditie de kielbouten zich bevonden. Dit duidt op een slecht ontwerp- en of constructiefout.
- Op de Capella was geen DSC VHF marifoon aan boord, welke verplicht is.
Hier de link naar het volledige artikel;
www.clubracer.be/2018/4/13/fos...strijdorganisatie-en
Vind het ronduit schokkend te lezen hoe er is omgegaan met het aspect veiligheid.
A.