Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ongeval Capella

Ongeval Capella 02 nov 2017 11:50 #887604

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7029
Voor ( bijvoorbeeld) de voordekkers die veel water over zich heen krijgen wordt aangeraden een vest te dragen met hydrostatische activering. Zo'n vest blaast zich pas op als je echt onder water ligt. Gebruiken ze in de offshore dat soort vesten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 02 nov 2017 13:37 #887621

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
Baasklusje schreef :
Een goed onderhouden automaat (met verse pil erin, of met hydrostaat) gaat binnen niet of.
Pas als er 2 meter water binnen staat misschien, maar dan had je al buiten moeten zijn.

Mijn splinternieuwe vest (3 maanden oud) heb ik een keer na een dagje regen te drogen gehangen in de boot. Die ging die nacht er op vrolijk af.

Mijn vorige vest was een hydrostaat, daar wil ik wel naar terug.
Laatst bewerkt: 02 nov 2017 13:40 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 02 nov 2017 14:35 #887631

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Rob10 schreef :
Een reddingsvest onbedoeld activeren aan boord gebeurd door het touwtje dat je sowieso handmatig moet bedienen als je overboord gaat.

Dat hoeft niet persé zo te zijn.
We zaten 's avonds bij een paar mede ZFers aanboord, toen een zwemvest - binnen in de kajuit - zich spontaan opblies.
Waarschijnlijk is het zouttablet toch vochtig geworden maar het gebeurde pas toen het vest al een uur of wat binnen lag.
Dus met je vest aan naar binnengaan kan je een verrassing opleveren.

Heb er destijds nog een foto van op het forum gezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 02 nov 2017 14:48 #887633

Albert 45 schreef :
Rob10 schreef :
Een reddingsvest onbedoeld activeren aan boord gebeurd door het touwtje dat je sowieso handmatig moet bedienen als je overboord gaat.

Dat hoeft niet persé zo te zijn.
We zaten 's avonds bij een paar mede ZFers aanboord, toen een zwemvest - binnen in de kajuit - zich spontaan opblies.
Waarschijnlijk is het zouttablet toch vochtig geworden maar het gebeurde pas toen het vest al een uur of wat binnen lag.
Dus met je vest aan naar binnengaan kan je een verrassing opleveren.

Heb er destijds nog een foto van op het forum gezet.

Dan was het zouttablet waarschijnlijk al aan vervanging toe. Die dingen verbrokkelen langzaam als je ze niet tijdig vervangt. Zoals BK al zegt: regelmatig vervangen dan heb je er in de regel geen last van. En je CO patroon regelmatig wegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 02 nov 2017 15:34 #887648

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Een opblaas reddingvest gaat even veel keren af door een onbedoelde natte pil, als het blijven haken van het touwtje.
Ik heb het al zeker 3 keer gehad, dat door vocht de pil droog verpulverd was. Buiten dat het onhandig is, schrik je de 1e keer je wild.

Ik denk dat erg veel mensen nooit of onvoldoende aandacht besteden aan hun automatisch vest, met als mogelijk risico dat de pil uiteen valt en afgaat.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 02 nov 2017 15:36 #887649

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Baasklusje schreef :
Een goed onderhouden automaat (met verse pil erin, of met hydrostaat) gaat binnen niet of.
Pas als er 2 meter water binnen staat misschien, maar dan had je al buiten moeten zijn.

verse pil, daar ontbreekt het nog wel eens aan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 02 nov 2017 15:40 #887650

Inmiddels tijd om het zwemvest gedoe naar een eigen topic te verwijzen ?

Met de cappela heeft het in elk geval niets meer van doen ;)

Zelf wnw doet vrolijk mee, en hij vond het off topic nog wel zo vervelend lol
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 02 nov 2017 16:39 #887668

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
Rob10 schreef :
3Noreen schreef :
Op de noordzee overboord met of zonder zwemvest is in bijna alle gevallen dood.

Wat een onzin. Er zijn talloze voorbeelden van mensen die na overboord te zijn gegaan weer opgepikt worden. Ook op de Noordzee. Klinkt wel populair en het is misschien een extra stimulans om aan boord te blijven. Je hoort alleen de verhalen waarbij het helaas slecht afloopt. Daarnaast zijn er natuurlijk veel meer voorvallen die gelukkig wel goed aflopen.

Jij zult het ongetwijfeld weten. Het is mij slechts verteld tijdens een overlevingstraining. Ik ben dan gewoon een brave man die er vanuit gaat dat de instructeur van zo'n officiële training me op de mouw spelt juist is. Zo denk ik het meeste profijt van zo'n dag te hebben.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 02 nov 2017 16:39 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 02 nov 2017 17:40 #887677

bij mijn solo tochten ben ik er van bewust dat over boort vallen niet na vertellen betekend.
dus uiterst behoedzaam dingen doen.
zwemvest is solo geen item, voor mij althans.
op een druk bevaren wateren wel, evenzo met bemanning.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 02 nov 2017 20:17 #887715

jerry schreef :
Ik draag in mijn jolletje altijd een vest, voor het geval ik de giek tegen mijn hoofd krijg en bewusteloos overboord val. Deze zomer viel ik bij het overstag gaan van het boord en hing half in het water. Lukte niet om mezelf weer binnenboord te hijsen, daarom maar achterover laten vallen met de schoot nog in mijn hand. Toen plofte het vest en kon ik alleen nog maar op mijn rug zwemmen. Gelukkig had ik kort daar voor de discussie over vesten op dit forum gelezen. Ik heb de boot met de schoot naar de kant gestuurd en ben ruggelinks op de kant gekropen en vandaar weer op de boot. Losmaken van het vest ging uiterst moeizaam. Zou me zeker in het water niet zijn gelukt. Conclusie: je bewegingsvrijheid is erg beperkt met een opgeblazen vest.

Jerry,
onbegrijpelijk dat je op een jol een dergelijk vest draagt... de zwemvesten zijn standaard op open bootjes omdat je je dan immers vaker in het water bevindt...
Op de kajuitboot reddingsvesten en op de jol/skiff een zwemvest...
Is volgens mij redelijk standaard (zeker op binnenwater) maar ik zou geen seconde overwegen om op mijn skiff een reddingsvest te dragen....Uithangend zit ik standaard in de volle laag buiswater.. op een O jol lijkt me iets vergelijkbaars toch?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 02 nov 2017 20:40 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 nov 2017 08:39 #887799

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7029
@Iso788 Hans: in principe heb je wel gelijk, maar in mijn jolletje zeil ik niet zo dat ik veel water over krijg. Ik gebruik dit vest al een paar jaar omdat het me alle bewegingsvrijheid geeft. En bij Bf4 aarzel ik al om het water op te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 nov 2017 09:06 #887802

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8146
Voor open bootjes kun je prima met een zwemondersteuner werken. Dat doen vrijwel alle wedstrijdzeilers (als het moet...)

Mijn zoon (en zijn fokkenist) hebben er in elk geval geen enkele moeite mee om die te dragen, ook als het niet door de wedstrijdleiding verplicht is.


In de Flits is zwemvest verplicht. Ook daar hindert het niet.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 nov 2017 09:13 #887804

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Prachtige foto's koezt!

Inderdaad, zwemvesten zijn altijd verstandig. Zeker in de wedstrijdbaan ben ik heel blij met mijn oranje versie; wordt ik wat sneller gezien dan enkel met een bruine kop in het bruine water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 nov 2017 09:48 #887811

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Wat Koezt zegt. Varen in jolletjes, skiffs, cat klein en open is met zwemvest. Altijd en overal. De kans dat je omgaat, overboord gaat is 100%. Let op geen reddingvest. Geen kraag, daar blijf je elke overstag mee hangen en zit in de weg.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 nov 2017 10:55 #887839

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Alleen al de verschillen tussen reddingvest en zwemvest begrijpen weinig mensen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 nov 2017 11:00 #887842

WADnWIND schreef :
Alleen al de verschillen tussen reddingvest en zwemvest begrijpen weinig mensen.

Toen ik nog serieus wedstrijd voer op de Windsurfer had ik een vest met lekkend zacht schuim erin.
Dat was zeker 10 kg extra gewicht om mee aan de giek te hangen ;-)
Zo hadden ook jollenzeilers (Finn!) dat soort gewichtstruien en vesten....
Dat is andere koek dan iets wat je helpt te drijven.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 nov 2017 11:07 #887845

Dan ben je echt gemotiveerd om aan boord te blijven :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 nov 2017 21:17 #887999

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
helmsman 38 schreef :
bij mijn solo tochten ben ik er van bewust dat over boord vallen niet na vertellen betekend.
dus uiterst behoedzaam dingen doen.
zwemvest is solo geen item, voor mij althans.
op een druk bevaren wateren wel, evenzo met bemanning.

Herkenbaar, doe het ook al jaren zo ;)
Dit jaar iets meer bewapening ingezet aangaande het eventueel overboord vallen, heeft te maken met het aantal uren wat je solo zeilt (meer kans om over de reling te gaan)

Met name het hijsen van voorzeilen boven de 100m2 kan onverwachte situaties met zich meebrengen..
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 14 apr 2018 13:58 #935313

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4167
Het Belgische FOSO (Federale instantie voor Onderzoek van Scheepvaartongevallen) heeft het onderzoek naar de Light Vessel Race vrijgegeven .
Tijdens deze race verging de Capella door een afgebroken kiel.

www.clubracer.be/ heeft het onderzoek bekeken. Hier, beknopt, een aantal bevindingen.

- De wedstrijdleiding meldde in de aanvraag voor de race dat er 4 zeegaande begeleidingsboten, met VHF radio’s en GSM telefoons, de wedstrijd ten alle tijde zouden begeleiden.

In werkelijkheid is er niet één begeleidingsboot op het parkoers geweest, tijdens de wedstrijd.

- De race ging vér buiten het gebied dat aangevraagd en goedgekeurd werd door het FODMV. Eigenlijk werd door de organisatie een aanvraag gedaan voor een catamaran koers voor de kust van Duinbergen i.p.v voor een offshore zeilrace.

- De wedstrijdorganisatie heeft nooit een complete bemanningslijst ingeleverd aan het MRCC. Frans Maas, de schipper en eigenaar van de CAPELLA, had enkel de voornamen van zijn bemanning opgegeven, hierdoor ontstond verwarring over het aantal bemanningsleden aan boord.

- Volgens het onderzoeksrapport werd er op zeiljacht CAPELLA in 2001 een nieuwe kiel gemonteerd. Met deze kiel werd er meermaals aan de grond gelopen. (Bron: ClubRacer). De kielbouten zijn nooit geïnspecteerd geweest op schade sinds de montage van de nieuwe kiel in 2001.
Het vastlassen van de kielbouten aan de kielplaat maakte dat het onmogelijk was om de kielbouten te inspecteren op voorspanning. Het was dus niet mogelijk om te controleren in welke conditie de kielbouten zich bevonden. Dit duidt op een slecht ontwerp- en of constructiefout.

- Op de Capella was geen DSC VHF marifoon aan boord, welke verplicht is.

Hier de link naar het volledige artikel;
www.clubracer.be/2018/4/13/fos...strijdorganisatie-en

Vind het ronduit schokkend te lezen hoe er is omgegaan met het aspect veiligheid.

A.
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 14 apr 2018 15:50 #935328

AdB schreef :
- Op de Capella was geen DSC VHF marifoon aan boord, welke verplicht is.
Deze uitspraak ligt iets genuanceerder. Op het wrak was geen DSC marifoon aangetroffen, slechts de montage beugel. Volgens ooggetuigen en mensen die regelmatig op deze boot meevoeren was een DSC marifoon wel degelijk aanwezig. De theorie is dat de afvallende mast de coax door de doorvoor heeft getrokken waardoor de marifoon uit zijn beugel is gebroken, dat daarna de coax is gebroken en de marifoon eventueel weg gedereven/gezonken is door het openstaande luik toen de boot omlag.

Overigens heb je helemaal niets aan een ingebouwde marifoon als je kiel afbreekt, je boot ligt gelijk onderste boven waardoor de marifoon antene, als die er nog is, onderwater verdwijnd en de hele installatie dus niets meer doet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 14 apr 2018 16:32 #935340

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Erikdejong schreef :
Deze uitspraak ligt iets genuanceerder. Op het wrak was geen DSC marifoon aangetroffen, slechts de montage beugel. Volgens ooggetuigen en mensen die regelmatig op deze boot meevoeren was een DSC marifoon wel degelijk aanwezig. De theorie is dat de afvallende mast de coax door de doorvoor heeft getrokken waardoor de marifoon uit zijn beugel is gebroken, dat daarna de coax is gebroken en de marifoon eventueel weg gedereven/gezonken is door het openstaande luik toen de boot omlag.

Ik vind dit toch een héél erg fantasie rijke benadering, en dan druk ik mij nog erg diplomatiek uit.

Bij een RG213 of 214 zou het kunnen, bij Aircell-7 en RG58 niet
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 14 apr 2018 16:38 #935342

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4167
Het gaat niet alleen over die marifoon, ben meer geschokt door
het totale plaatje.
Een wedstrijd commissie die volledig verzaakt...
Een schipper die geen kiel inspectie uitvoert ondanks het
(bewezen) aan de grond lopen van zijn schip.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 14 apr 2018 16:43 #935344

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Dit roept bij mij meer vragen op dan de marifoon-kwestie:

" Het wijst erop dat de oorzaak niet is gelegen in de ophanging van de kiel aan de romp, maar aan een inwendige zwakheid in de kiel zelf, een gebrekkig kiel-ontwerp dus. Als dat inderdaad zo is, hoe zit het dan met alle andere ontwerpen van Frans Maas? "

Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen, heb persoonlijk helemaal nul verstand van kielophaningen maar ben wel erg benieuwd. Vooral omdat de aanleiding tot het ongeval zelf dus achterstallig onderhoud en/of een slecht ontwerp is.
Daarnaast toch de marifoonkweste: WadNWind, wat maakt het type kabel daarbij uit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 14 apr 2018 16:50 #935346

De Loper gebruikt gewoon draadeinden, getapt in het gietstaal. Z'n andere ontwerpen ken ik niet, maar dat zijn er veel waarbij er voor zover ik weet geen kielen zijn afgevallen, ook niet veroorzaakt door andere faal-machanismen (bewust aangebrachte flex in de structuur, bijvoorbeeld).

Wel onvoorstelbaar dat ie zoiets voor zichzelf bedenkt en daar ook nog eens nonchalant mee om gaat. Dit terwijl Maas een ruime bewezen ontwerpervaring heeft van vóór ie deze one-off bedacht. Dat de kielbouten asymmetrisch zitten kan ik mij (intuitief) ook slechts nadelen over bedenken.

Dit schijnt een modificatie geweest te zijn, waarbij de originele kiel vervangen is voor deze diepere (ook kortere koorde?) kiel. Ad-hoc werk om het "pas te krijgen"?

Leuke stof om verder te speculeren!
Laatst bewerkt: 14 apr 2018 16:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 14 apr 2018 16:54 #935347

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Nou, speculeren hoeft niet per se. Het rapport biedt bijhoorlijk wat details over o.a. kielbouten en hoe het een en ander in elkaar zou moeten zitten. Schijnt ook aan het laswerk en spanningen en weet ik wat moeilijk moeilijk te liggen.

Maar, met zo'n conclusie: beschadigde bouten/koppeling na een keertje (onschuldig?) vastlopen. Moet ik mijzelf nu ook zorgen maken, moet iedereen opeens aan de rontgenscans weet ik wat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.226 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl