Niels1984 schreef :
Wat heeft dit voor zin? wat mij betreft had dit draadje al lang met de rapportage van het uitgevoerde onderzoek gesloten kunnen worden.
Er is een tragisch ongeval gebeurd, waarbij oorzaak bekend is. Laten we ons niet schuldig maken aan onze nationale hobby(vingerwijzen en (ver)oordelen), maar lering trekken uit het gebeurde en voor eenieder de lessen hieruit halen m.b.t onderhoud en veiligheid van zijn/haar schip.
En bovenal blijven zeilen, zeker met de door deze ontwerper getekende mooie scheepjes, waarmee we de beste man blijven herrineren.
Ik zeg: slotje erop!
Niet mee eens.
Lering kun je alleen trekken als de grondoorzaak bekend is. Dat is, na dit rapport, nog immer niet aan de hand. Wel wat de directe aanleiding was.
Voor t geval de opmerking over "vingerwijzen" ook voor mij bestemd is: Onafhankelijk van de persoon kijk ik naar de tekeningen, en geef daar binnen de mogelijkheden van de informatie die me ter beschikking staan, een opmerking over vanuit mijn vak.
Zoals al eerder gezegd, vallen mij de sterkte van kielbevestigingen behoorlijk op, en niet in postieve zin. Dit geldt voor meer jachten. De enige tekening die er naar mijn mening redelijk uitziet, is die van de MaxFun. Maar daar liet de producent weer steken vallen, door van t ontwerp af te wijken.
In jachtenland is daar schijnbaar een tweedeling tussen werf en ontwerper, die ik niet goed begrijp. Hoe kan een ontwerper verantwoordelijkheid nemen voor zijn ontwerp, als het bonton is dat de werf van de tekeningen afwijkt, of dat sommige sterkte kritische delen ter beoordeling aan de werf worden overgelaten? In de machinebouw maak ik van ELK detail een tekening, beschrijf hoe het moet zijn, en hoeveel het af mag wijken van het door mij voorgeschrevene. Een dergelijke tekeking is feitelijk een juridisch contract, gedetailleerd opgesteld. Zoals gezegd: jachtenland werkt blijkbaar zo niet. Heel merkwaardig. Want voor het inschatten van sterkte en belasting van onderdelen is veel meer informatie nodig dan waarover een werf kan beschikken. Maar goed. Het lijkt er op dat de kielbreuk van de Capella hier niks mee te maken heeft.