fer2nand schreef :
Hoi Joop,
Zou je evt. de formules/ berekening die je gebruikt willen delen, zou het prettig vinden mijn eigen kiel eens door te rekenen is dit iets om in de download sectie te hebben?
Bij deze. let wel: deze berekening is UITERST schetsmatig en geldt niet voor algemene constructies. Op basis van tekeningen moet dat voor iedere situatie worden aangepast.
Wat voor deze situatie makkelijk is: het breukvlak is bekend. Dan is daar relatief makkelijk een som over op te zetten.
De methode:
1: Bepaal de belasting die je wilt berekenen,
2: Bepaal bij die belasting de kantellijn.
3: Alleen die bout(-en) de het verst van de kantellijn af zitten èn op trek belast worden, doen mee. Bepaal de afstand van de kantellijn tot de verst af gelegen bout(en).
4: Bepaal de diameter van de bouten. Zoek van die maat de kerndiameter op.
5: Reken per bout het oppervlak van de doorsnede uit. (pi/4xd^2)
6: Bepaal de afstand van het aangrijppunt van de kracht tot de kantellijn.
7: Deel de afstand van de kantellijn tot aangrijppunt (no 6) door dat vabouten tot de kantellijn(no 3). Dit is de versterking van de hefboom.
8: Bepaal het materiaal van de bouten de sterkte daarvan. (vuistregels: verzinkt staal: meestal 800 N/mm2, RVS tussen 500 en 700 N/mm2, als er aan gelast is, 400).
9: Vermenigvuldig het oppervlak van de kerndiameter (5) met het aantal bouten (3), vermenigvuldig dit met de sterkte (8), en deel het door de hefboom factor (7).
Deze kracht in het gekozen aangrijppunt, zouden de bouten tenminste aan moeten kunnen. Eenmalig, en met rek op de bouten. Dus: hierna is het wel de bouten vervangen. Beter is het rekenen met de rekgrens. Typisch voor bouten materiaal 80% van de sterkte, tenzij er aan gelast is, dan nog maar 60%. Dit zouden de bouten moeten kunnen hebben zonder blijvende vervorming. Maar nog immer niet herhaald! Dus "een enkele keer". In staal termen ergens tussen de 10 en de 100 keer. Als iets meer dan 100 keer optreed, moet je vermoeiingsberekeningen gaan doen. Die zijn VEEL ingewikkelder, en vergen veel meer ervaring om te beoordelen.
Om tot een veilige werklast te komen verminder je meestal de uitgerekende kracht met een factor 2 tot 3 als je rekent met treksterkte, en een factor 1.5 tot 2 voor de rekgrens. Dan nog zit je niet safe voor vermoeiiing, maar daar dan heb je wel iets meegenomen voor schokpieken en andere onbekendheden.