Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ongeval Capella

Ongeval Capella 08 sept 2017 13:02 #870480

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Zou kunnen maar het woord vermoeden staat wel in je bericht.
Prototypes wijken nog weleens af van latere productiejachten.

Dat vermoeden komt uit het feit (weet alleen niet meer zo direct waar) dat ik gelezen heb ergens dat de "Capella" nogal aangepast was voor het wedstrijdvaren. Dan denk ik direct aan: Lichter bouwen, Andere (modernere)kiel, Meer tuig enz.

Maar Als er zo'n vinkiel onder heeft gehangen met een Bombe, waar zijn dan die lange draadeinden tot helemaal onderin de kiel gebleven....

De vinkielen met bombe die ik gezien heb bestaan uit een lijf van doodhoud of schuim met polyesther/epoxy en dan lange draadeinden van boven tot onder die de bulb op zijn plek houden.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 14:54 #870513

Kapiteinmomo schreef :
zeilen immers nog veel van dit soort jachten rond (w.o. Standfast Loper)

Begrijp zoiets niet, in de luchtvaartindustrie reageren gelukkig wel op een zeer korte termijn om verdere ongelukken te voorkomen.

Hé daar is de Kapitein weer! En zoals verwacht heeft ie niets geleerd uit dit en het hieruit afgeleidde draadje ;)

Wat waren ook al weer de overeenkomsten tussen deze afgevallen kiel en de constructie van de Loper? En waarom zou de Loper dan risico op hetzelfde faalmechanisme (beschrijf dat eens, als ex-scheepsbouwkundige!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 15:10 #870517

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
hscharft schreef :
Zou kunnen maar het woord vermoeden staat wel in je bericht.
Prototypes wijken nog weleens af van latere productiejachten.

Dat vermoeden komt uit het feit (weet alleen niet meer zo direct waar) dat ik gelezen heb ergens dat de "Capella" nogal aangepast was voor het wedstrijdvaren. Dan denk ik direct aan: Lichter bouwen, Andere (modernere)kiel, Meer tuig enz.

Maar Als er zo'n vinkiel onder heeft gehangen met een Bombe, waar zijn dan die lange draadeinden tot helemaal onderin de kiel gebleven....

De vinkielen met bombe die ik gezien heb bestaan uit een lijf van doodhoud of schuim met polyesther/epoxy en dan lange draadeinden van boven tot onder die de bulb op zijn plek houden.

Op de beelden uit de docu zag ik vooral lasnaden. Geen draadeinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 15:26 #870520

Joop66 schreef :
hscharft schreef :
Zou kunnen maar het woord vermoeden staat wel in je bericht.
Prototypes wijken nog weleens af van latere productiejachten.

Dat vermoeden komt uit het feit (weet alleen niet meer zo direct waar) dat ik gelezen heb ergens dat de "Capella" nogal aangepast was voor het wedstrijdvaren. Dan denk ik direct aan: Lichter bouwen, Andere (modernere)kiel, Meer tuig enz.

Maar Als er zo'n vinkiel onder heeft gehangen met een Bombe, waar zijn dan die lange draadeinden tot helemaal onderin de kiel gebleven....

De vinkielen met bombe die ik gezien heb bestaan uit een lijf van doodhoud of schuim met polyesther/epoxy en dan lange draadeinden van boven tot onder die de bulb op zijn plek houden.

Op de beelden uit de docu zag ik vooral lasnaden. Geen draadeinden.

Wat ik zag interpreteerde ik ook als lasnaden en als een breuk op een lasnaad. Zou het kunnen dat er ooit een andere kiel onder is gezet of een kiel die samengesteld is uit twee delen? Het zijn twee opties die je zo te binnen schieten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 15:30 #870522

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7031
Het meest voor de hand ligt dus dat de kiel aan de boot vastzat met een flens- of schetsplaat en dat daar de kiel aan was gelast. Op de lasnaden is de kiel er af gebroken. Kan best een vermoeidheidsbreuk zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 15:36 #870526

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
jerry schreef :
Het meest voor de hand ligt dus dat de kiel aan de boot vastzat met een flens- of schetsplaat en dat daar de kiel aan was gelast. Op de lasnaden is de kiel er af gebroken. Kan best een vermoeidheidsbreuk zijn.

Vermoeiingsbreuk. Termen-politie, het spijt me.

Met lassen, zeker in RVS, kunnen ZO veel dingen mis gaan. Daar is van deze beelden echt niks van te zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 15:37 #870527

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Ik ben het ermee eens dat zo’n verslag over de oorzaak (afbreken kiel) en aanleiding (botsing, drijvend voorwerp, constructie, andere…) er vlug zou moeten komen. Wellicht met richtlijnen / aanbevelingen over reddingsvesten / alarmering / epirb’s / vlotten / trackers enz…
Hier uitspraken doen aan de hand van wazige foto’s en vermoedens over de kiel is zuivere speculatie.
Waar sommigen aan voorbij gaan is dat de Capella een “one-off” is, dit ene ontwerp van Frans Maas is niet bepalend voor ALLE ontwerpen (bv lopers).
Wat wel vaststaat is dat ze drie à vier uur onopgemerkt, zonder zoekactie, op drift hebben gelegen. Voor de slachtoffers zou dit wel verschil gemaakt hebben…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 15:38 #870528

Indrukwekkende prestatie! Op een video het verschil kunnen zien tussen een lasnaad en kitrand!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 15:46 #870533

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
CalypsoB schreef :
Waar sommigen aan voorbij gaan is dat de Capella een “one-off” is, dit ene ontwerp van Frans Maas is niet bepalend voor ALLE ontwerpen (bv lopers).
Wat wel vaststaat is dat ze drie à vier uur onopgemerkt, zonder zoekactie, op drift hebben gelegen. Voor de slachtoffers zou dit wel verschil gemaakt hebben…

De ontwerper/ eigenaar zal toch wel hebben geweten hoe de kielconstructie van zijn eigen jacht heeft gezeten.

Met andere woorden hij ging kort door de bocht, dat zie je ook hoe hij omsprong met de veiligheid aan boord van zijn jacht, schipper is verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn bemanning.

Weet dat deze opmerking prikkelend kan overkomen..
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 15:51 #870537

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Waterblok schreef :
Mbt naam in je kleding:

Bij mij zwerven wat oude pakken aan boord voor opstappers.

Mijn naam moet daar dus uit en denk er ook aan als je je kleding uitleent!

Leg een rol spinakertape aan boord, dunne Edding er bij en je plakt de juiste gegevens watervast over de niet geldige tekst. Datum erbij en men weet hoe recent het is. 11,-- euro voor 5mtr is 75 plakkers. Verwijderen gaat nog wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 16:04 #870543

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Vlieter1 schreef :

Zonder iets af te willen doen aan het professionele optreden van de reddingsdiensten, blijf ik met één vraag zitten: waarom moest de heli terug naar de Reynaert om de duiker op te halen toen de eerste vermiste werd gelocaliseerd? Als deze vermiste nog in leven was geweest, had dit kostbare minuten kunnen schelen, en naast die duiker was ook een medic bij de onderkoelde bemanning, of mis ik iets?

In de documentaire hoor je helicoptercrew na de ontdekking concluderen dat de drenkeling "Face Down" in het water ligt. Even verderop in de docu legt de verkeerscentralist uit wat dat betekent.......

Vreselijk koude constatering, maar m.i. de enige manier om het werk te kunnen voortzetten op dat moment.

Indrukwekkende documentaire. Geeft een goed beeld hoe dat allemaal gaat.
Eens met Jeroen: alle reddingswerkers verdienen het om in het licht te staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 16:40 #870552

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
koko schreef :
Vreselijk koude constatering, maar m.i. de enige manier om het werk te kunnen voortzetten op dat moment.

alle reddingswerkers verdienen het om in het licht te staan.

Zeker, ook de manier waarop ze er aan dachten die jonge knul in de heli te plaatsen op de stoel met zicht op de piloten en naar voren voor de afleiding geeft aan dat die mannen zich maar al te bewust zijn in welke situatie men zich bevindt op dat moment. Hulde!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 16:58 #870559

KOKO schreef:

Eens met Jeroen: alle reddingswerkers verdienen het om in het licht te staan.



Daarom een goede reden om donateur van de KNRM te worden: 1000 vrijwilligers die dag en nacht voor dit soort situaties klaar staan. Maar het materiaal moet wel ergens van betaald worden.

www.knrm.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 17:30 #870569

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Michieltje schreef :
KOKO schreef:

Eens met Jeroen: alle reddingswerkers verdienen het om in het licht te staan.



Daarom een goede reden om donateur van de KNRM te worden: 1000 vrijwilligers die dag en nacht voor dit soort situaties klaar staan. Maar het materiaal moet wel ergens van betaald worden.

www.knrm.nl

Check ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 18:20 #870576

  • NiLa
  • NiLa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
@ Joop66. Met lassen, zeker in RVS, kunnen ZO veel dingen mis gaan. Daar is van deze beelden echt niks van te zeggen.[/quote]

Deze lasverbinding zou door de RTD geschoten moeten zijn. Dan waren lasfouten, onvoldoende door lassen, gas insluiting plakfouten en verkleuring enz aan het licht gekomen zijn. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Laatst bewerkt: 08 sept 2017 18:29 door NiLa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 21:14 #870632

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Met andere woorden hij ging kort door de bocht, dat zie je ook hoe hij omsprong met de veiligheid aan boord van zijn jacht, schipper is verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn bemanning.

Weet dat deze opmerking prikkelend kan overkomen..

mag dan misschien prikkelend zijn maar ik ben het volledig met je eensch.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 21:45 #870643

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
NiLa schreef :
@ Joop66. Met lassen, zeker in RVS, kunnen ZO veel dingen mis gaan. Daar is van deze beelden echt niks van te zeggen.

Deze lasverbinding zou door de RTD geschoten moeten zijn. Dan waren lasfouten, onvoldoende door lassen, gas insluiting plakfouten en verkleuring enz aan het licht gekomen zijn. Voor de kosten hoef je het niet te laten.[/quote]

Daarmee kun je inderdaad deel van de fouten afvangen, maar niet alles.

Er kan nog veel, heel veel meer fout. Bijv uittreding van chroom waardoor je net naast de last interkristallijne corrosie kunt krijgen. Of misschien ergens niet helemaal volgelast en daardoor spleetcorrosie, of... Noem maar op. Hiervoor moeten we echt op t onderzoeksrapport wachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 22:22 #870647

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Is lassen dan zowiezo wel een methode die vaker wordt gebruikt zoals hier toegepast als er zoveel mis kan gaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 23:05 #870649

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Airgead schreef :
Is lassen dan zowiezo wel een methode die vaker wordt gebruikt zoals hier toegepast als er zoveel mis kan gaan?

Lassen als zodanig is veilig genoeg. Alle vrachtschepen, tot aan supertankers aan toe, zijn gelast. Maar dit gaat om RVS lassen. Da's iets heel anders...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 sept 2017 06:34 #870673

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Airgead schreef :
Is lassen dan zowiezo wel een methode die vaker wordt gebruikt zoals hier toegepast als er zoveel mis kan gaan?
Maar we weten toch helemaal niet of er gelast is? Dat wordt gedacht op basis van de beelden, waar anderen er een restant van een kitnaad in zien.

Speculeren is imo ongepast bij ongevallen als deze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 sept 2017 06:37 #870674

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16850
OK, hij is gelast en hij is van rvs.
Wat weten we nog meer zeker?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 sept 2017 07:18 #870684

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
holtere schreef :
OK, hij is gelast en hij is van rvs.
Wat weten we nog meer zeker?

Niks. Ik niet tenminste. Niet zonder tekeningen of beelden van t andere deel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 sept 2017 07:34 #870688

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
plusfast schreef :
Airgead schreef :
Is lassen dan zowiezo wel een methode die vaker wordt gebruikt zoals hier toegepast als er zoveel mis kan gaan?

Lassen als zodanig is veilig genoeg. Alle vrachtschepen, tot aan supertankers aan toe, zijn gelast. Maar dit gaat om RVS lassen. Da's iets heel anders...

Wat verduideling. Normaal staal wat gelast is, wordt daarna ingepakt om t voor roest te beschermen. Verven, menie, verzinken, verchromen, vernikkelen, noem maar op.

In RVS is chroom opgelost in de staal kristallen (uiterst versimpelde uitleg) zeg maar zoals suiker in water, maar dan in de vaste stof.

Maar dit is een beetje een ongelukkig huwelijk. Er is eigenlijk niet genoeg plaats in het kristalrooster.

De roestvastheid komt doordat deze chroom corrodeert en een gesloten oxidehuid vormt. Het staal is weer ingepakt.

Met lassen kunnen er een aantal dingen misgaan.

De constructie kan een ruimte creëren waarin er onvoldoende doorstroming van water is, en daarmee onvoldoende aanvoer van zuurstof om de chroom te laten oxideren. Dan gaat t staal roesten. Dit heet spleetcorrosie.

Dan kan, onder invloed van warmte de chroom uit de kirstallen treden en op de kristalgrenzen gaan zitten. Daardoor is het kristal zelf niet meer beschermd. Dit zie je niet goed, omdat het zich IN het materiaal afspeelt. Bij een nieuwe constructie kun je dit ook niet met röntgen zien.

Dan kan de verkeerde staalsoort of de verkeerde lasdraad gekozen zijn. RVS is uiterst allergisch voor chloor, en chloorverbindingen. Zeg maar zout. Dit kan voorkomen worden door de juiste materiaalkeuze.

Dan is RVS over t algemeen gewoon minder sterk dan normale staalsoorten. Dus ook de vermoeiingssterkte gaat mee omlaag. Ook is RVS door een grotere koudversteviging gevoeliger voor kerfwerking, en vermoeiing.

Daarom zeg ik: onderzoeksrapport afwachten. Dit zijn te veel mogelijkheden, en van deze foto's kun je echt niet meer zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 sept 2017 07:48 #870695

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16850
Is het overigens wel gebruikelijk om rvs kielen of kieldelen te gebruiken?
Bij mijn weten is het allemaal gietijzer of ijzeren plaatwerk met vulling?
Nu ja, of glasvezel met lood eronder..maar rvs :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 sept 2017 07:55 #870699

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Nee, te duur voor serieproductie.

Maar voor een one-orf, van een bootjes techneut... Kun je alles verwachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.215 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl