plusfast schreef :
Airgead schreef :
Is lassen dan zowiezo wel een methode die vaker wordt gebruikt zoals hier toegepast als er zoveel mis kan gaan?
Lassen als zodanig is veilig genoeg. Alle vrachtschepen, tot aan supertankers aan toe, zijn gelast. Maar dit gaat om RVS lassen. Da's iets heel anders...
Wat verduideling. Normaal staal wat gelast is, wordt daarna ingepakt om t voor roest te beschermen. Verven, menie, verzinken, verchromen, vernikkelen, noem maar op.
In RVS is chroom opgelost in de staal kristallen (uiterst versimpelde uitleg) zeg maar zoals suiker in water, maar dan in de vaste stof.
Maar dit is een beetje een ongelukkig huwelijk. Er is eigenlijk niet genoeg plaats in het kristalrooster.
De roestvastheid komt doordat deze chroom corrodeert en een gesloten oxidehuid vormt. Het staal is weer ingepakt.
Met lassen kunnen er een aantal dingen misgaan.
De constructie kan een ruimte creëren waarin er onvoldoende doorstroming van water is, en daarmee onvoldoende aanvoer van zuurstof om de chroom te laten oxideren. Dan gaat t staal roesten. Dit heet spleetcorrosie.
Dan kan, onder invloed van warmte de chroom uit de kirstallen treden en op de kristalgrenzen gaan zitten. Daardoor is het kristal zelf niet meer beschermd. Dit zie je niet goed, omdat het zich IN het materiaal afspeelt. Bij een nieuwe constructie kun je dit ook niet met röntgen zien.
Dan kan de verkeerde staalsoort of de verkeerde lasdraad gekozen zijn. RVS is uiterst allergisch voor chloor, en chloorverbindingen. Zeg maar zout. Dit kan voorkomen worden door de juiste materiaalkeuze.
Dan is RVS over t algemeen gewoon minder sterk dan normale staalsoorten. Dus ook de vermoeiingssterkte gaat mee omlaag. Ook is RVS door een grotere koudversteviging gevoeliger voor kerfwerking, en vermoeiing.
Daarom zeg ik: onderzoeksrapport afwachten. Dit zijn te veel mogelijkheden, en van deze foto's kun je echt niet meer zeggen.