Yellow Boat schreef :
Rikken schreef :
Gedeeltelijk in water dat minder dan 20 meter diep is dus.
En dat zou dus , aldus net op de radio, weleens een van de oorzaken kunnen zijn geweest.
Dat schip zou 16 meter diepgang hebben gehad en daar dan , zeker met de toen heersende wind helemaal niet moeten komen maar de Noordelijke TSS (German Bight western approach) die 35 meter diep is moeten gebruiken .
Bovendien zie je op de kaart dat juist boven Borkum waar de containers over bood gingen een aantal ondieptes dwars door de TSS gaan. Mogelijk heeft dat schip daar de bodem een paar keer "aangetikt"en is dat de oorzaak van de rare bewegingen . Met harde wind zouden op die banken ook wel eens grondzeeén kunnen zijn ontstaan . Zie beneden.
Overigens werd op de radio door een of ander officiele woordvoerder ook gezegd dat het gebeurde toen het schip naar stuurboord de route naar Bremen ( zal wel bremerhaven zijn trouwens) wilde inslaan en toen de golven plotseling dwars zou krijgen ( vreemd bij die windrichting trouwens) maar die is pas dik 40 mijl verder
Of zouden ze soms de Eemsmonding voor de Jademonding hebben aangezien en dat was helemaal fout gegaan want de Eems is maar gebaggerd tot een meter of 11 bij LAT.
Duidelijk dat het niet duidelijk is , ook niet bij officiele woordvoerders ( wat dus vaker voor komt schijnt het).
Ad
De Leeuwarder Courant opent vandaag met dat verhaal. Overigens zijn de meeste containers boven Terschelling overboord gegaan, maar dat werd pas later bekend. De shipping lane is daar ongeveer 20 meter diep en dat is voor zo'n schip wel weinig met een beetje zeegang. Dat de MSC Zoe daar eigenlijk niet had moeten varen wordt bevestigd door verschillende vissers uit Lauwersoog.
Dit begint toch wel op verwijtbaar gedrag te lijken.
In dezelfde krant ook nog een berichtje over een controle in 2011 op het vastzetten van lading, waaruit bleek dat 46% van de gecontroleerde schepen aan de norm voldeed. Oei!
Het is niet duidelijk of er daarna maatregelen genomen zijn om dit percentage te verbeteren.