Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 270 containers overboord bij Borkum

270 containers overboord bij Borkum 07 jan 2019 20:57 #1010762

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Gedeeltelijk in water dat minder dan 20 meter diep is dus. Dat is wel link werk voor andere vrachtschepen. Als twee containers toevallig op elkaar liggen of nog aan elkaar vast zitten heb je zo maar vijf meter minder ruimte onder het vlak. Met 15 meter diepgang wordt het dan wel spannend..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 07 jan 2019 21:03 #1010765

Tony2920 schreef :
We zullen zien wat er uit het onderzoeksrapport boven komt.

Ik hoop zeker dat dat er komt.

"Gewoon" mechanisch falen zou mij niet verbazen. Als het schip hevig heeft lopen slingeren (daarvoor heb je geen orkaan maar een ongunstuige koers nodig) in combinatie met een aantal reeds beschadigde containers onderin de stapel, zoiets.

Ik denk als men er stelselmatig en bewust de kantjes vanaf zou lopen, dat er een veel hoger percentage overboord zou verdwijnen.

Maar wie ben ik - misschien wel een naieve goed gelovige plastic-kapitein.

Komt er een onderzoek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 07 jan 2019 21:14 #1010768

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Nachtvlinder schreef :

Komt er een onderzoek?

Het strafrechtelijk onderzoek is al begonnen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 07 jan 2019 21:17 #1010769

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Echt blij kijkt ie niet ;)
Bijlagen:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 07 jan 2019 21:28 #1010776

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Erikdejong schreef :
De toplagen krijgen geen sjorrings, die staan met twist-locks vast.

Alle containers aan dek staan met twistlocks vast, alleen de eerste 2 lagen kunnen worden gesjord.
Dat komt omdat die stalen stangen anders te lang worden om te kunnen hanteren.

Toen ik nog bij ECT werkte op de maasvalkte kwamen op zn tjjd boten met schade binnen. Alsof de boot met zijn container een grote taart was waar iemand een stuk van de bovenkant geveegd had, en dan heb ik het over schade ruim boven de 10 meter. Snap nog steeds niet hoe dat mogenlijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 07 jan 2019 22:40 #1010791

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Als leek vraag ik me opeens af of er bij doosjesboten ook gerekend wordt aan resonantie frequentie van de stapels dozen. Het blijft mij verbazen dat dit op de Noordzee gebeurt is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 08:30 #1010815

Rikken schreef :
Gedeeltelijk in water dat minder dan 20 meter diep is dus.

En dat zou dus , aldus net op de radio, weleens een van de oorzaken kunnen zijn geweest.
Dat schip zou 16 meter diepgang hebben gehad en daar dan , zeker met de toen heersende wind helemaal niet moeten komen maar de Noordelijke TSS (German Bight western approach) die 35 meter diep is moeten gebruiken .
Bovendien zie je op de kaart dat juist boven Borkum waar de containers over bood gingen een aantal ondieptes dwars door de TSS gaan. Mogelijk heeft dat schip daar de bodem een paar keer "aangetikt"en is dat de oorzaak van de rare bewegingen . Met harde wind zouden op die banken ook wel eens grondzeeén kunnen zijn ontstaan . Zie beneden.
Overigens werd op de radio door een of ander officiele woordvoerder ook gezegd dat het gebeurde toen het schip naar stuurboord de route naar Bremen ( zal wel bremerhaven zijn trouwens) wilde inslaan en toen de golven plotseling dwars zou krijgen ( vreemd bij die windrichting trouwens) maar die is pas dik 40 mijl verder :huh: Of zouden ze soms de Eemsmonding voor de Jademonding hebben aangezien en dat was helemaal fout gegaan want de Eems is maar gebaggerd tot een meter of 11 bij LAT.
Duidelijk dat het niet duidelijk is , ook niet bij officiele woordvoerders ( wat dus vaker voor komt schijnt het).
Ad
Laatst bewerkt: 08 jan 2019 08:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 08:50 #1010819

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
nardus schreef :
Erikdejong schreef :
De toplagen krijgen geen sjorrings, die staan met twist-locks vast.

Alle containers aan dek staan met twistlocks vast, alleen de eerste 2 lagen kunnen worden gesjord.
Dat komt omdat die stalen stangen anders te lang worden om te kunnen hanteren.

Toen ik nog bij ECT werkte op de maasvalkte kwamen op zn tjjd boten met schade binnen. Alsof de boot met zijn container een grote taart was waar iemand een stuk van de bovenkant geveegd had, en dan heb ik het over schade ruim boven de 10 meter. Snap nog steeds niet hoe dat mogenlijk is.

(Lange) Sjorstangen komen tot de derde laag, met een sjorbrug zelfs hoger...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 09:24 #1010825

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Yellow Boat schreef :
Rikken schreef :
Gedeeltelijk in water dat minder dan 20 meter diep is dus.

En dat zou dus , aldus net op de radio, weleens een van de oorzaken kunnen zijn geweest.
Dat schip zou 16 meter diepgang hebben gehad en daar dan , zeker met de toen heersende wind helemaal niet moeten komen maar de Noordelijke TSS (German Bight western approach) die 35 meter diep is moeten gebruiken .
Bovendien zie je op de kaart dat juist boven Borkum waar de containers over bood gingen een aantal ondieptes dwars door de TSS gaan. Mogelijk heeft dat schip daar de bodem een paar keer "aangetikt"en is dat de oorzaak van de rare bewegingen . Met harde wind zouden op die banken ook wel eens grondzeeén kunnen zijn ontstaan . Zie beneden.
Overigens werd op de radio door een of ander officiele woordvoerder ook gezegd dat het gebeurde toen het schip naar stuurboord de route naar Bremen ( zal wel bremerhaven zijn trouwens) wilde inslaan en toen de golven plotseling dwars zou krijgen ( vreemd bij die windrichting trouwens) maar die is pas dik 40 mijl verder :huh: Of zouden ze soms de Eemsmonding voor de Jademonding hebben aangezien en dat was helemaal fout gegaan want de Eems is maar gebaggerd tot een meter of 11 bij LAT.
Duidelijk dat het niet duidelijk is , ook niet bij officiele woordvoerders ( wat dus vaker voor komt schijnt het).
Ad

De Leeuwarder Courant opent vandaag met dat verhaal. Overigens zijn de meeste containers boven Terschelling overboord gegaan, maar dat werd pas later bekend. De shipping lane is daar ongeveer 20 meter diep en dat is voor zo'n schip wel weinig met een beetje zeegang. Dat de MSC Zoe daar eigenlijk niet had moeten varen wordt bevestigd door verschillende vissers uit Lauwersoog.
Dit begint toch wel op verwijtbaar gedrag te lijken.
In dezelfde krant ook nog een berichtje over een controle in 2011 op het vastzetten van lading, waaruit bleek dat 46% van de gecontroleerde schepen aan de norm voldeed. Oei! :pinch:
Het is niet duidelijk of er daarna maatregelen genomen zijn om dit percentage te verbeteren.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 10:06 #1010832

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656

Boven Terschelling zit daar ook een ondiep stuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 10:14 #1010835

Tja , en als je dan golven hebt van een metertje of 6 wordt het wel stuiteren geblazen.
Met een beetje "pech" (voor hun dan) moeten ze een dok in of duikers inschakelen om schade te inspecteren . Wordt dan een dure grap en dat zal ze leren om een kortere maar risicovolle route te nemen . :evil:
Ze schijnen trouwens nog aan de ketting te liggen in Bremerhaven als ik zo op MT kijk want normaal ligt zo'n schip echt niet zo lang stil.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 10:27 #1010837

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Het schip zal een meter of vijftig breed zijn. Als dat door de koers ten opzichte van wind en golven een beetje slingert neemt de diepgang op de kimmen al snel met een paar meter toe. Als hij dan tegen de grond stoot komt de slingerbeweging plotseling ten einde. De gestapelde containers willen echter de slingerbeweging voortzetten en zullen met een ennorme kracht aan hun sjorringen trekken. Veel meer dan dat de slingerbeweging geleidelijk stopt en overgaat in een beweging de andere kant op. Als die sjorringen dat niet houden gaat het spul overboord. Het schip is dan wat lichter aan de ene kant waardoor het proces zich over de andere boeg zich nog wat versterkt. Zou ook precies verklaren waarom er op meerdere plaatsen en aan beide zijden van het schip stapels omgevallen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 10:31 #1010840

2 filmpjes met duidelijke uitleg voor de containerleek:

nos.nl/artikel/2266568-simulat...s-kon-verliezen.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 11:08 #1010853

Rikken schreef :
Het schip zal een meter of vijftig breed zijn.

Beetje meer nog :whistle:
nl.wikipedia.org/wiki/MSC_Zoe_(schip,_2015)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 11:15 #1010856

Zie nog geen containers bij Delfzijl ....
webcam-delfzijl.nl/pages/cameras/eems-noord.php
Water staat er al wel hoog :
webcam-delfzijl.nl/pages/cameras/haven.php
Ad
Laatst bewerkt: 08 jan 2019 11:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 11:18 #1010857

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Yellow Boat schreef :
Zie nog geen containers bij Delfzijl ....
webcam-delfzijl.nl/pages/cameras/eems-noord.php
Water staat er al wel hoog :
webcam-delfzijl.nl/pages/cameras/haven.php
Ad

Nee, maar wel veel water. Net als op de webcam van Schier en de andere eilanden. Jammer dat er geen camera bij Noordpolderzijl hangt.

Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 11:25 #1010859

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Michieltje schreef :
2 filmpjes met duidelijke uitleg voor de containerleek:

nos.nl/artikel/2266568-simulat...s-kon-verliezen.html

Duidelijk, maar vreemd dat ze daar het mogelijk aan de grond lopen niet noemen. Hoe kijk jij tegen die optie aan?

59 meter breedte levert bij een slingerhoek van 15 graden al 7,5 meter extra diepgang op. Nu zullen de kimmen enigszins afgerond zijn, maar een meter of vier of vijf is het al snel wel.

Met een slingerhoek van 30 graden (wat me voor zo'n schip wel erg heel veel lijkt) neemt de diepgang op de kimmen met een meter of tien tot twaalf toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 11:46 #1010869

Rikken schreef :
Michieltje schreef :
2 filmpjes met duidelijke uitleg voor de containerleek:

nos.nl/artikel/2266568-simulat...s-kon-verliezen.html

Duidelijk, maar vreemd dat ze daar het mogelijk aan de grond lopen niet noemen. Hoe kijk jij tegen die optie aan?

59 meter breedte levert bij een slingerhoek van 15 graden al 7,5 meter extra diepgang op. Nu zullen de kimmen enigszins afgerond zijn, maar een meter of vier of vijf is het al snel wel.

Met een slingerhoek van 30 graden (wat me voor zo'n schip wel erg heel veel lijkt) neemt de diepgang op de kimmen met een meter of tien tot twaalf toe.

Ha, die is goed, de getallen leken mij een beetje overdreven, dus toch maar even narekenen.
Maar je hebt wel gelijk, jezus, 5 graden geeft al een vermeerdering van 2,5 mtr.

Dan nog een beetje squat erbij (zeker op ondiep water) en het is bingo.
Daar mogen ze zeker ook wel een paar duikers erbij halen. (Wordt moeilijk op de huidige ligplaats)
Laatst bewerkt: 08 jan 2019 11:49 door CaptainRob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 12:01 #1010872

CaptainRob schreef :
Rikken schreef :
Michieltje schreef :
2 filmpjes met duidelijke uitleg voor de containerleek:

nos.nl/artikel/2266568-simulat...s-kon-verliezen.html

Duidelijk, maar vreemd dat ze daar het mogelijk aan de grond lopen niet noemen. Hoe kijk jij tegen die optie aan?

59 meter breedte levert bij een slingerhoek van 15 graden al 7,5 meter extra diepgang op. Nu zullen de kimmen enigszins afgerond zijn, maar een meter of vier of vijf is het al snel wel.

Met een slingerhoek van 30 graden (wat me voor zo'n schip wel erg heel veel lijkt) neemt de diepgang op de kimmen met een meter of tien tot twaalf toe.

Ha, die is goed, de getallen leken mij een beetje overdreven, dus toch maar even narekenen.
Maar je hebt wel gelijk, jezus, 5 graden geeft al een vermeerdering van 2,5 mtr.

Dan nog een beetje squat erbij (zeker op ondiep water) en het is bingo.
Daar mogen ze zeker ook wel een paar duikers erbij halen. (Wordt moeilijk op de huidige ligplaats)

Ze zijn inmiddels wel aan het lossen:
nord24.de/bremerhaven/msc-zoe-...bremerhaven-begonnen
Maar waarom is duiken daar moeilijk?
Duikers hebben ze daar best wel hoor. Hooguit wat lastig wegends de stroming.
www.google.com/maps/place/Nord...!3d53.4978!4d8.59361
www.nordseetaucher.de/
Ad
Laatst bewerkt: 08 jan 2019 12:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 12:04 #1010873

Inderdaad, stroming en je ziet er bijna niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 15:46 #1010952

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
En dat zou dus , aldus net op de radio, weleens een van de oorzaken kunnen zijn geweest.
Dat schip zou 16 meter diepgang hebben gehad en daar dan , zeker met de toen heersende wind helemaal niet moeten komen maar de Noordelijke TSS (German Bight western approach) die 35 meter diep is moeten gebruiken .
Die 16m is z'n maximaal toegestane diepgang. Volgens de AIS gegevens was de werkelijke diepgang 12.7 m. Scheelt toch al flink, maar bodem beroering is niet onmogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 16:53 #1010981

De koerslijn van MSC ZOE op MT:

Opvallend is dat na het nemen van de afslag richting TSS Terschelling-German Bight de snelheid van het schip direct terugloopt van 14,2 naar 9,2 kts binnen een uur. Zou men toen al door hebben gehad dat het niet helemaal lekker ging?

Vervolgens wordt boven Borkum de TSS met koers NW overgestoken en gaat de snelheid terug naar 1-3 kts totdat de DW route German Bight - western approach bereikt is. Kennelijk om met de boeg in de wind de ergste wind uit te rijden en vervolgens op normale kruissnelheid de route te vervolgen via de DW route en de Jade Approach.



Beroepshalve ben ik enkele weken geleden op een vergelijkbaar twin-island containerkasteel geweest en ik vroeg me toen af hoe de kruisverbanden op de hoger gelegen containers worden aangebracht. Daar kan je praktisch gezien gewoon niet meer bij op die hoogte. Weet iemand hoe dit gedaan wordt?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 17:03 #1010986

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Lachuh: dacht dat MSC een Chinees was.
Zoek ik op Google, blijkt Italiaan te zijn, gesticht door meneer Aponte in 1970. Hij was toen eigenaar / kapitein van één schip. Kwam uit de buurt van Napels. MSC is nog steeds persoonlijk bezit van de famlia.
Momenteel is MSC rederij een van de grotere in de wereld, en voor containers nr2 na Maersk.
MSC heeft een cruise poot: de “Costa” cruise schepen. Is op twee na grootste in cruises.

Altijd gefascineerd door de soms onmogelijk snelle groei van Italiaanse bedrijven zoek ik Google op “MSC maffia”.
Mijn gedachte lijkt niet zo gek:
Befaamde “Costa Concordia” vervoerde op laatste reis grote lading cocaïne (de kapitein was dronken of had een witte neus toen ie verging toch?)
Ndrangetha bazen worden gearresteerd op costa cruisers: crew-center.com/mafia-boss-arrested-cruise-ship.
MSC beheerst Antwerpse containerhaven met soms schrikbewind.

Leuk he! Maffia is nooit te beroerd om milieu delicten te plegen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 17:39 #1011005

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Sunday schreef :

Leuk he! Maffia is nooit te beroerd om milieu delicten te plegen..

Nou dat zijn wel even uitspraken, het is niet het uitgangspunt van dit soort organisaties om de aandacht te trekken ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 08 jan 2019 17:51 #1011007

gerwinhaaijema schreef :

Opvallend is dat na het nemen van de afslag richting TSS Terschelling-German Bight de snelheid van het schip direct terugloopt van 14,2 naar 9,2 kts binnen een uur. Zou men toen al door hebben gehad dat het niet helemaal lekker ging?

Hoeft niet hoor , dat doen die schepen daar vaker om op het goede moment bij de Jademonding of de Elbe aan te komen i.v.m. het getij zonder daar tijdelijk te moeten ankeren. Of ze zijn anders te vroeg voor de loods.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.218 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl