Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 270 containers overboord bij Borkum

270 containers overboord bij Borkum 12 dec 2020 08:17 #1235561

Erikdejong schreef :
Om diverse redenen:
- Ten eerste is het veel minder praktisch, de breedte van de boot moet met incrementen van een container lengte onhoog.
- Dwarscheepse versnellingen zijn veel hoger waardoor de lading in de containers te makkelijk gaat schuiven en daar kunnen containers niet tegen.
- Containers vangen veel wind en veel buiswater, als die tegen de zijkant aankomt is de belasting per container veel groter en heb je nog veel eerder schade.

Ik denk dat dit een nopg veel simpelere reden is.
Men heeft nu eenmaal de afmetimgen van een containerschip aangepast op de al veel langer bestaande containerafmetingen en niet anderom . Anders waren ze misschein wel vierkant geweest :lol: Containers bestonden al en waren genormeerd sinds begin jaren dertig, met name voor weg en treinvervoer maar pas halverwege de jaren 50 begon men ze ook op schepen te vervoeren en tot de containerreuzen kwamen duurde nog langer.
Zoiets kun je sinpelweg niet meer terugdraaien .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 12 dec 2020 10:02 #1235584

ReinierZeilt schreef :
Noorderzon schreef :

Naast dat het in mijn beleving minder praktisch is gaan stapels containers zeker zo snel omver omdat de langsscheepse versnellingen groter zijn dan dwarsscheepse.

Dat klopt echt niet...
Mijn stelling is inderdaad te generaliserend. Ik heb ook te weinig theoretische kennis om het te onderbouwen. Toch, het schip waar ik mee vaar (snel, relatief klein, veelal lage GM) ben ik altijd huiverig voor de klappen in lengterichting die we maken vanwege de snelheid. Dwarsscheeps zijn het normaal gesproken rustigere slingerbewegingen. Als de versnellingen eens gemeten zouden worden dan verwacht ik dat bij ons de langsscheepse krachten het grootst zijn.

Maar goed, waarom geen dwarsscheeps containers: al is het alleen al vanwege de keuzes in scheepsbreedte die dan wel erg beperkt wordt door de lengte van containers. Er zijn genoeg argumenten te bedenken
Laatst bewerkt: 12 dec 2020 10:08 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 12 dec 2020 17:09 #1235690

Yellow Boat schreef :
Ik denk dat dit een nopg veel simpelere reden is.
Containers hebben een vaste breedte en komen in diverse hoogten, maar ze hebben allemaal een ding gemeen: ze moeten over de weg en op een trein kunnen. Daardoor kun je niet breder en kun je niet hoger en daar zijn ooit de maten op verzonnen, daar kan niet vanaf geweken worden, ondanks dat het op een vrachtschip gewoon breder en hoger had gekunt. De lengte is het enige waar nog mee gespeeld kan worden (en in beperkte mate met de hoogte, daar zijn dan ook 3 gangbare standaard hoogten voor). Daarom heb je zoveel verschillende container maten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 dec 2020 17:11 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 12 dec 2020 17:15 #1235693

Tony2920 schreef :
Hup daar gaan we weer.
Dit keer in de buurt van Schotland.
ongeveer 30 stuks.
PZC Vrachtschp verlies 30tal containers

ben op weg, wat zit erin?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 12 dec 2020 17:18 #1235696

Noorderzon schreef :
Mijn stelling is inderdaad te generaliserend. Ik heb ook te weinig theoretische kennis om het te onderbouwen.
Versnellingen berekenen van schepen is een erg lastig karwei, dat is ook vaak een van de meest belangrijke discussiepunten tussen een klassificatiemaatshappij en het ontwerpbureau.
Versnellingen hangen af van het vaargebied, het formaat van het schip, de lokatie op het schip waar je moet meten/rekenen, de lengte, de breedte, de hoogte, lokatie van het gewichtszwaartepunt, vaarsnelheid en ga zo maar door.
Een binnenvaart schip heeft bijna geen last van zijwaartse versnelling, en daar zijn de langsscheepse versnellingen dus groter dan de zijwaartse versnellingen.
De bovenste laag containers krijgt hele andere g-krachten te voortduren als de paar containers die rond het draaipunt van de boot zitten, een doosje op de boeg krijgt weer heel andere krachten te voortduren als een doosje wat bij de machinekamer staat. Kortom ieder schip is anders, ieder vaargebied is anders en iedere lokatie aanboord van hetzelfde schip is weer anders.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 12 dec 2020 19:49 #1235765

  • Sunergon
  • Sunergon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Erikdejong schreef :
Noorderzon schreef :
Een binnenvaart schip heeft bijna geen last van zijwaartse versnelling, en daar zijn de langsscheepse versnellingen dus groter dan de zijwaartse versnellingen.

Langsscheepse versnelling? wanneer een binnenvaart schip tegen een brug vaart misschien..
Laatst bewerkt: 12 dec 2020 19:50 door Sunergon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 12 dec 2020 19:51 #1235767

Afremmen, versnellen, golven op de boeg van een tegemoedkomend schip. Je staat er versteld van wat voor effecten deze invloeden hebben op de lading.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 12 dec 2020 19:54 #1235769

  • Sunergon
  • Sunergon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Erikdejong schreef :
Afremmen, versnellen, golven op de boeg van een tegemoedkomend schip. Je staat er versteld van wat voor effecten deze invloeden hebben op de lading.

Ik sta nergens versteld van... en mn broer vaart op een container binnenvaart schip/combinatie en ik vaar die dozen op zee. Ik hoef niet overal mn mening op te geven.. maar langscheepse effecten op die dozen in binnenvaart is onzin.
Laatst bewerkt: 12 dec 2020 19:58 door Sunergon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 12 dec 2020 20:08 #1235775

Er werd gesteld dat langscheepse versnellingen groter waren dan zijwaartse versnellingen. Voor de zeevaart is dat onzin, maar in de binnenvaart is dat inderdaad waar. Beiden zijn inderdaad behoorlijk verwaarloosbaar, maar het is nog steeds waar. Het effect is echter nog steeds meetbaar.

Ik heb een hele berg binnenvaartschepen ontworpen, een stuk of 7 verbouwingen van binnevaartschepen doorgerekend. Een 5 tal oceaan gaande vrachtschepen ontworpen en een heel aantal meer verbouwingen en aanpassingen van zeeschepen doorgerekend. Niet te vergeten diverse Lashing manuals geschreven voor de schepen van OceanEx in Canada. Ik ben dus redelijk bekend met versnellingen en op welke schepen ze van toepassinge zijn.

In de binnenvaart houden we rekening met 0.3G voor langscheepse acceleraties. Maar dat heeft ook deels te maken met het verminderen van de gevolgen van aanvaringen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 dec 2020 20:09 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 13 dec 2020 08:34 #1235830

Erikdejong schreef :
Afremmen, versnellen, golven op de boeg van een tegemoedkomend schip. Je staat er versteld van wat voor effecten deze invloeden hebben op de lading.

Ik denk dat het ook niet alleen het echet afremmen is maar ook gewoon het doorgeven van de klappen/impuls van golven naar alles wat er op een schip staat.
Daarvoor hoeft dus het schip niet eens echt van snelheid te veranderen , eerder in tegendeel want echt afremmen absorbeerrt impulskeacht .
In feite net als bij een Newton Pendel of zoals bij biljarten.
Beschouw die middelste drie balletjes maar even als het schip , de rechtse als de golf en de linkse als een container. Staan ook leuke videootjes van op YT zoals deze.
Ik mag toch aannemen dat ook aan dat soort effecten gerekend wordt :unsure:
Ad

Laatst bewerkt: 13 dec 2020 08:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 19 feb 2022 10:50 #1370189

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 19 mei 2023 14:43 #1480421

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Ruim 4 jaar later op het strand van schiermonnikoog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 19 mei 2023 14:57 #1480423

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Geef je "het" wel genoeg te eten en drinken?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 19 mei 2023 16:12 #1480435

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12504
Ik zie het al, die moet naar de noodslacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 18 jan 2024 09:21 #1535619

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 18 jan 2024 09:23 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.243 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl