Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 270 containers overboord bij Borkum

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 13:52 #1095801

Nachtvlinder schreef :
It Paradyske schreef :
b100 schreef :
1 ding is zeker, de nederlandse belastingbetaler draait op voor de kosten :angry: en de rommel zal daar nog jaren liggen.

Terecht, want de Nederlandse belastingbetaler koopt de shitzooi die door die schepen vervoerd wordt.

Hoe kom ik dan aan die My Little Pony’s??

Ah, een Brony.
Zo 2012 joh maar ze bestaan dus nog.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 13:56 #1095802

Ik bedoel: het is niet alleen alibaba meuk door particulieren besteld, maar ook wat er op de schappen van de Action etc ligt.

Waarom geen krantenproppen als verpakkingsmateriaal? Zie ik steeds meer, of een soort kartonkrullen van (denk ik...) restmateriaal. Dat rondzwervende piepschuim gaat nog veel schadec aanrichten aan dieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 15:11 #1095811

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6910
[/quote]Hoe kom ik dan aan die My Little Pony’s??[/quote]

nou gewoon uit de duinen rapen :whistle:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 17:14 #1095846

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Hebben jullie deze pdf gespot ?

Bijlage:

Bestandsnaam: 9bac7228-5...8(1).pdf
Bestandsgrootte:1,061 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 17:24 #1095851

Tut tut , en we laten wel een bootjes slopen in India en Bangladesh , doormiddel van valse export papieren en listigheid .

Maar ja die kust en enorme vervuiling zien wij niet , dat zal het zijn .

En dat voor een paar euroooorjes. Dan betaald MSC nog aardig als ze die 3,5 miljoen betaald hebben.

Link

Wat er met de MSC is gebeurd is vreselijk voor de natuur, keken wij ook zover als we hier een sloop boot weg lieten varen , Ethisch zou je het al niet moeten willen , buiten de verleiding dat het hier zo duur is en daar lekker goedkoop.

Waarschijnlijk leren we het nooit , misschien wel dat zo mooi wezen !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 26 okt 2019 03:53 #1095911

Yellow Boat schreef :
Nee hoor want daarmee houd je geen rekening met de extra waterverplaatsing het deel van de romp wat onder helling extra onder water verdwijnt.
En daarvoor moet je dus het oppervlak van de romp onder de waterlijn in beide gevallen ( rechtop en schuin) vergelijken en zodanig de diepgang corrigeren dat die waterverplaatsing bij helling hetzelfde blijft.
Archimedes "eureka" weet je wel.
Toch je wiskunde kennis op dit gebied nog maar eens nakijken. Tot 12 a 15 graden helling is er geen verandering van waterlijn oppervlak dat enige merkabare invloed heft op diepgang verandering door waterlijnvorm verandering. Ofwel, er is geen verandering in diepgang door dat wat er aan de enekant bijkomt gelijk is (binnen een paar procent) van wat er aan de andere kant vanaf gaat. Daar zijn ALLE stabiliteits berekeningen tot een graad of 15 op gebaseerd voor grote commerciele vaartuigen. Het word ook wel de metacenter stabiliteitsbenadering genoemd. ofwel, deze grote bakken mag je gewoon als rechthoekige balk beschouwen waar er pas gekke dingen gaan gebeuren als de marginlijn onderwater verdwijnd of als de kim bovenwater komt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 30 okt 2019 18:17 #1097160

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
Tot 12 a 15 graden helling is er geen verandering van waterlijn oppervlak dat enige merkabare invloed heft op diepgang verandering door waterlijnvorm verandering. Ofwel, er is geen verandering in diepgang door dat wat er aan de enekant bijkomt gelijk is (binnen een paar procent) van wat er aan de andere kant vanaf gaat.
Ja joh, natuurlijk verandert de diepgang wel. De diepgang verloopt grofweg volgens de formule die CaptainRob eerder postte. (Voor het gemak impliciet de afronding van de kim op nul stellend)
Erikdejong schreef :
Daar zijn ALLE stabiliteits berekeningen tot een graad of 15 op gebaseerd voor grote commerciele vaartuigen. Het word ook wel de metacenter stabiliteitsbenadering genoemd.
Heeft er niet zoveel mee te maken. Die 15° is een arbitraire hoek tot welke je nog ongeveer mag stellen dat tan(hoek)/hoek 1 is. Daarom is het een praktische grens bij het berekenen van de stabiliteit mbv M0. Voor wat betreft de diepgang geldt die grens (voor "wall sided vessels") niet.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 30 okt 2019 20:04 #1097191

JotM schreef :
Ja joh, natuurlijk verandert de diepgang wel.
Ik schrijf ook niet dat de diepgang niet veranderd, ik schrijf dat de waterlijnvorm verandering bij dit soort schepen geen invloed heeft op de diepgangsverandering, dat is iets heel anders.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 30 okt 2019 20:18 #1097196

Jongens, ga eens een biertje drinken samen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 30 okt 2019 20:23 #1097198

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Nachtvlinder schreef :
Jongens, ga eens een biertje drinken samen!

Maar eerst een cursus begrijpend schrijven/lezen?

Of misschien een plaatje er bij?


instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 30 okt 2019 20:46 #1097212

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
Ofwel, er is geen verandering in diepgang door dat wat er aan de enekant bijkomt gelijk is (binnen een paar procent) van wat er aan de andere kant vanaf gaat.
Erikdejong schreef :
Ik schrijf ook niet dat de diepgang niet veranderd,
You could have fooled me. You did. :P

Maar eigenlijk gaf je YB dus gewoon gelijk? Ook dat had ik even niet in de gaten.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 30 okt 2019 21:02 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 30 okt 2019 22:12 #1097230

Zoals YB het verwoord heb je de "normale" diepgangsvermeerdering door helling (Sin, Cos Tan regeltjes), maar dan nog een beetje extra diepgangsvermeerdering doordat het waterlijn oppervlak vervormt. Dat tweede beetje extra diepgangsvermeerdering bestrijd ik (zo lang de kimmen onder water blijven). Die andere diepgangsvermeerdering zoals Lamavre een mooi Plaatje van laat zien is zo allemachtig voor de handliggend dat dit wat mij betreft niet eens bediscussieerd hoeft te worden.

SQUAT effect is bij zo'n schip trouwens nog groter dan diepangsvermeerdering door een beetje helling, maar dat terzijde...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 30 okt 2019 22:53 #1097234

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
Zoals YB het verwoord heb je de "normale" diepgangsvermeerdering door helling (Sin, Cos Tan regeltjes), maar dan nog een beetje extra diepgangsvermeerdering doordat het waterlijn oppervlak vervormt.
Ik kan me vergissen, dat gebeurt vaker, maar zoals ik de bijdragen van YB las had hij het over het oppervlak *van de doorsnede*. En las hij even over de "/2" van CaptainRob heen c.q. doordacht even niet waarom die daar staat.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 31 okt 2019 08:16 #1097267

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Voor Squat zie o.a. hier :

Bijlage:

Bestandsnaam: Marine_inf...quat.pdf
Bestandsgrootte:126 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 31 okt 2019 13:36 #1097312

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
Erikdejong schreef :
CaptainRob schreef :
Tony2920 schreef :

Containers mogen maar 6 hoog opgestapeld worden en alleen als de bovenste lagen niet boven een bepaald gewicht komen. .

Deze informatie klopt niet! Zie ze regelmatig 10 hoog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 31 okt 2019 15:36 #1097329

Ber schreef :
Erikdejong schreef :
CaptainRob schreef :
Tony2920 schreef :

Containers mogen maar 6 hoog opgestapeld worden en alleen als de bovenste lagen niet boven een bepaald gewicht komen. .

Deze informatie klopt niet! Zie ze regelmatig 10 hoog

In de link heeft men het zelfs over 12 hoog www.physicsforums.com/threads/...cal-strength.805626/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 31 okt 2019 16:07 #1097335

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
daar heeft de alles wetende moderator verkeerde info verspreid, fake news
iedereen maakt fouten, zelfs Max Verstappen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 31 okt 2019 16:17 #1097337

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Je komt bij mij over als een "As"
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 31 okt 2019 16:21 #1097339

Weer een zeer nuttige bijdrage Ber (zoals gewoonlijk). Dan moet je even op het type Plaatje van de container kijken en dan weet je alles.



Dus een maximaal stapelgewicht van 192 ton en een maximale zijwaardse kracht op de hoekpunten van 15.2 ton.
In die laatste zit hem de crux. In de praktijk betekend dit dat je maximal 4 hoog kunt gaan met geladen containers, dan kunnen er nog twee bovenop als ze leeg zijn. Gebruik je "guide rails" zoals op de grote containerschepen dan kun je wat hoger gaan omdat de guide rails de zijwaartse krachten voor een groot deel opnemen. 12 hoog kan, maar dan moet je echt guide rails op het schip hebben en moeten de bovenste 6 leeg zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 31 okt 2019 16:45 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 31 okt 2019 16:58 #1097348

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
Onderzoeksraad geeft tussentijdse waarschuwing voor vaarroute nabij Waddenkust

31 oktober 2019 - De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de kustwacht en reders een tussentijdse waarschuwing gegeven voor het varen met zeer grote schepen op de zuidelijke vaarroute nabij de Waddeneilanden (verkeersscheidingsstelsel Terschelling-German Bight ten noorden van de Waddeneilanden).

De Onderzoeksraad voert momenteel onderzoek uit naar aanleiding van de overboord geslagen containers van de MSC Zoe. Op basis van voorlopige modelberekeningen en bassinproeven blijkt dat op deze route bepaalde wind- en golfcondities en getijde kunnen leiden tot grote domp- en slingerbewegingen, die de veilige afstand tussen het schip en de zeebodem in gevaar brengen. Voor schepen met afmetingen vergelijkbaar met die van MSC Zoe ontstaat daarmee het risico van contact of bijna-contact met de zeebodem.

Naar verwachting wordt het eindrapport naar aanleiding van de overboord geslagen containers in het voorjaar van 2020 gepubliceerd. Bekijk hier de onderzoekspagina.

Bron: www.onderzoeksraad.nl/nl/page/...voor-vaarroute-nabij
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 31 okt 2019 16:58 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:270 containers overboord bij Borkum 31 okt 2019 17:05 #1097349

Hier wassen week geleden een mooie documentaire over. Kweet de zender en programma niet meer maar idd dezelfde richting.

Golven icn de zuidelijke route.

Indrukwekkende verhalen van de bemanningsleden ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:270 containers overboord bij Borkum 13 nov 2019 09:12 #1100643

Er is nu ook bekend wat er allemaal in die verloren containers zat: www.omropfryslan.nl/data/files...iners_uitgebreid.pdf
Opvallen is het groet aantal containers met auto-onderdelen , kunnen we dat niet in Europa maken :whistle:
Maar daar zullen de Webastoklonen ook wel bij zitten :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:270 containers overboord bij Borkum 13 nov 2019 09:47 #1100655

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Het container schip is niet rechtstreeks uit China gekomen. Onderdelen kunnen ook eenvoudig uit Europa komen. Denk aan diverse Spaanse auto onderdelen fabrieken.

Dat die naar Duitsland vervoerd moeten worden lijkt mij logisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:270 containers overboord bij Borkum 13 nov 2019 10:38 #1100672

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
brambo schreef :
Het container schip is niet rechtstreeks uit China gekomen. Onderdelen kunnen ook eenvoudig uit Europa komen. Denk aan diverse Spaanse auto onderdelen fabrieken.

Dat die naar Duitsland vervoerd moeten worden lijkt mij logisch.

Ik ben allerminst zeker dat auto onderdelen binnen europa per boot worden verzonden.
Veel van de fabrieken werken met het JIT systeem, (Just in Time), om opslag te vermeiden. En dat wordt meestal per vrachtwagen aangeleverd, ( helaas ). Van Spanje naar Noorden van Duitsland in 2 dagen, in plaats van 1 week.
Betwijfel dus echt dat er auto onderdelen binnen Europa in de boot zaten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:270 containers overboord bij Borkum 14 nov 2019 05:04 #1100863

Spanje naar Duitsland is 1000 mijl, deze scheepjes varen rond de 18 knopen, dat is 55 uur varen, ofwel 2,5 dag als je laden en lossen mee rekend.

Per vrachtwagen is het 2200 km over de weg. Een vrachtwagen haalt gemiddeld 70km/h en mag (met 1 persoon erop) 14 uur per dag rijden. Dat kost dus ook 2,5 dag.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.303 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl