Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MOB-manoeuvre

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 11:17 #1017575

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Baasklusje schreef :
koko schreef :
Mob oppikken begint met een mayday over de marifoon.

Bijna.

Het begint minimaal met het hebben van de juiste spullen:
- redvesten met licht erin,
- een redboei met joon en licht,
- een GPS of plotter die de MOB-positie laat zien.
- nog beter PLB's met ook AIS-positie.

Dan het indrukken van de MOBknop op de GPS of plotter en de redboei overboord.

Daarna op een of andere manier terug naar de drenkeling.
Hoe dat gaat is volstrekt afhankelijk van de situatie.
Aan de wind met windkracht 3 B kan het op de zeilschoolmethode.
Onder spi met 6 B wind wordt het een anderverhaal.

Het begint minimaal met niet overboord vallen......
Op onze Antarctische reizen was regel 1 dat overboord vallen was verboden!
(aanlijnen dus)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 jan 2019 11:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 11:21 #1017576

boarderbas schreef :
Wat ik nog interessant vind; wat vertel je je 6-jarige kroost als je samen vaart onder spi.

Dat geldt ook voor minder ervaren volwassenen, zeker igv weinig (1persoon) bemanning.
Mijn vrouw weet heel goed dat ze direct op de ALARM van de marifoon moet drukken (5 seconden) in het geval ik overboord zou gaan.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 11:49 #1017585

Wij varen vaak op groot water, alle bemanningsleden MOB (AIS/DSC) baken op het zwemvest. aan boord meerdere AIS schermen, joon, reddingsboeien en MOB lijn aan de achterpreekstoel.

MOB zou niet voor moeten komen omdat we ten principale altijd aangelijnd zouden (moeten) zijn. De praktijk is dat je af en toe niet aangelijnd bent, zeker in het gebied waar we nu varen (Spaanse ria's). Als je vanuit de Ria naar buiten gaat dan zit je feitelijk meteen op de Atlantic...

Bij MOB van bemanning: indien mogelijk nsel overstag en met zeilen bak (en motor bij) over de hoge kant aan komen varen en de bemanning aan de lage kant aan boord takelen.

Als ik zelf overboord ga: Joon overboord (met lampje) en dan het varen: Fok oprollen, grootzeil naar beneden, motor erbij. Met een MOB lijn (hoe heet zon ding?? drijflijn met boei) uitgevierd langzaam rondje om de drenkeling (mijzelf dus) varen en aan boord halen.

Uiteraard altijd de optie om DSC alarm uit te sturen via de boord-marifoon.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 11:53 #1017586

Sailingcamelot schreef :
Wij varen vaak op groot water, alle bemanningsleden MOB (AIS/DSC) baken op het zwemvest. aan boord meerdere AIS schermen, joon, reddingsboeien en MOB lijn aan de achterpreekstoel.

MOB zou niet voor moeten komen omdat we ten principale altijd aangelijnd zouden (moeten) zijn. De praktijk is dat je af en toe niet aangelijnd bent, zeker in het gebied waar we nu varen (Spaanse ria's). Als je vanuit de Ria naar buiten gaat dan zit je feitelijk meteen op de Atlantic...

Bij MOB van bemanning: indien mogelijk nsel overstag en met zeilen bak (en motor bij) over de hoge kant aan komen varen en de bemanning aan de lage kant aan boord takelen.

Als ik zelf overboord ga: Joon overboord (met lampje) en dan het varen: Fok oprollen, grootzeil naar beneden, motor erbij. Met een MOB lijn (hoe heet zon ding?? drijflijn met boei) uitgevierd langzaam rondje om de drenkeling (mijzelf dus) varen en aan boord halen.

Uiteraard altijd de optie om DSC alarm uit te sturen via de boord-marifoon.

Oh ja: Zelf heb ik een PLB satelliet noodbaken bij me, wel moet ik dan in staat zijn om dat handmatig te bedienen. Ik probeer het liever niet uit...
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 12:34 #1017591

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Oh ja: Zelf heb ik een PLB satelliet noodbaken bij me, wel moet ik dan in staat zijn om dat handmatig te bedienen. Ik probeer het liever niet uit...


Mag ik vragen waarom een PLB epirb ipv een AIS mob alarm ?
Vooral voor jouw (ons) vaargebied moet de eerste hulp van je eigen schip komen en voor zover ik weet geeft de PLB epirb geen alarm op het schip , maar alleen via de sat. Terwijl met een AIS mob alarm bij ons aan boord , via de xb8000 van vesper, alle alarms afgaan en ik de mob ook precies op onze plotter kan zien

Wij varen als stel met 2 jonge kinderen en varen alleen door de nacht , vooral het alarm om de ander wakker te maken geeft een beter gevoel dan bijv een mob tijdens het begin vd wacht en de ander er na 6 uur achterkomt ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 13:54 #1017610

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
La Mavare schreef :
Er is geen enkele methode geschikt voor elk schip in elke situatie.
Maar voor elk schip in elke situatie zijn er meestal wel een paar mogelijkheden.

Heb je een werkende motor dan zet je deze zo snel mogelijk aan en strijkt elk zeil wat snel weg te rollen is. Niet weg te rollen voorzeilen probeer je te droppen, een grootzeil zet je strak in het midden.

Wat ik mij afvraag is wat de impact van een 'strak in het midden getrokken grootzeil' is bij het 360 graden wenden van het schip (met motor) tijdens de MOB-manoevre. Ga je niet om bij halve wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 14:09 #1017612

ReneK schreef :
Oh ja: Zelf heb ik een PLB satelliet noodbaken bij me, wel moet ik dan in staat zijn om dat handmatig te bedienen. Ik probeer het liever niet uit...


Mag ik vragen waarom een PLB epirb ipv een AIS mob alarm ?
Vooral voor jouw (ons) vaargebied moet de eerste hulp van je eigen schip komen en voor zover ik weet geeft de PLB epirb geen alarm op het schip , maar alleen via de sat. Terwijl met een AIS mob alarm bij ons aan boord , via de xb8000 van vesper, alle alarms afgaan en ik de mob ook precies op onze plotter kan zien

Wij varen als stel met 2 jonge kinderen en varen alleen door de nacht , vooral het alarm om de ander wakker te maken geeft een beter gevoel dan bijv een mob tijdens het begin vd wacht en de ander er na 6 uur achterkomt ?

In mijn reddingsvest zit een AIS/DSC MOB alarm, daarnaast hebben we nog een PLB. Die heb ik aan de riem van mijn reddingsvest. De PLB is niet automatisch.

Dat is dus volledig in lijm met jouw uitspraak dat hulp primair van je eigen schip moet komen.

Bij ons dus ook bij ALLE bemanningsleden bij MOB (opblazen zwemvest) DSC alarm, iedereen wordt wakker. Dan AIS (te zien bij ons op de GX2000 en vuist-mic in de kuip EN op SH-CP300 plotter (en via RPI/tablet)

In drukke gebieden kunnen we "opschalen" via DSC alarm van de marifoon. Daarmee zou je wellicht schepen kunnen bereiken.

Als ik zelf overboord donder dan heb ik de optie om PLB te activeren. Daar merken schepen in mijn omgeving niets van. DIt is een lange termijn optie. De PLB heb ik ook voor als we uit het schip in het reddingsvlot moeten.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 14:13 #1017613

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
holrobert schreef :
De klassieke open boten methode met aan de wind slippend terug komen en aan loef oppakken kan nog lelijk aflopen als je vervolgens met twee man bij het zijwant probeer een fors gewicht naar binnen te halen en geen aandacht meer hebt voor wat de boot doet: boot draait met wat pech door de wind, zeilen misschien niet helemaal los, en je hangt met twee man in de boot en 1 erbuiten aan lij. Gevolg: 3 man overboord en de boot om of vol met water. De open-boten-mob is ook meer een 'voorwerp over boord' oefening dan een 'huf-iets-zwaars uit het water-mob'.
Daarom einigd de MOB onder zeil ook met fok bak en bijliggen.
Dan hoef je niet meer aan je boot te enken.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 14:13 #1017614

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
huho schreef :
La Mavare schreef :
Er is geen enkele methode geschikt voor elk schip in elke situatie.
Maar voor elk schip in elke situatie zijn er meestal wel een paar mogelijkheden.

Heb je een werkende motor dan zet je deze zo snel mogelijk aan en strijkt elk zeil wat snel weg te rollen is. Niet weg te rollen voorzeilen probeer je te droppen, een grootzeil zet je strak in het midden.

Wat ik mij afvraag is wat de impact van een 'strak in het midden getrokken grootzeil' is bij het 360 graden wenden van het schip (met motor) tijdens de MOB-manoevre. Ga je niet om bij halve wind?

Deze manoeuvre kan met ieder kajuitjacht. Zodra je halve wind ligt gaat de boot zwaar verlijeren. Veel helling krijg je alleen als voordien al teveel zeil hebt staan, maar zelfs dan ga je niet plat.

Probeer maar uit met je eigen boot!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 30 jan 2019 14:14 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 14:17 #1017615

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Eddy Keijzers schreef :
holrobert schreef :
De klassieke open boten methode met aan de wind slippend terug komen en aan loef oppakken kan nog lelijk aflopen als je vervolgens met twee man bij het zijwant probeer een fors gewicht naar binnen te halen en geen aandacht meer hebt voor wat de boot doet: boot draait met wat pech door de wind, zeilen misschien niet helemaal los, en je hangt met twee man in de boot en 1 erbuiten aan lij. Gevolg: 3 man overboord en de boot om of vol met water. De open-boten-mob is ook meer een 'voorwerp over boord' oefening dan een 'huf-iets-zwaars uit het water-mob'.
Daarom einigd de MOB onder zeil ook met fok bak en bijliggen.
Dan hoef je niet meer aan je boot te enken.

Laten we het bijdraaien noemen. En je geeft de MOB de fokkeschoot in handen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:MOB-manoeuvre 30 jan 2019 14:21 #1017616

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
rooiedirk schreef :
Op de motor
Anderson turn of Williamson turn
en.m.wikipedia.org/wiki/Man_overboard_rescue_turn
De williamson turn is voor (hele) grote schepen. Dus als je een draaicircel hebt van honderden meters, een snelheid van +10 knopen en de drenkeling uit het zicht is, dan .....
La Mavare heeft gelijk dat iedere situatie anders is, iedere boot is anders en iedere bemanning is anders.
Zoal aangeven is iedere situatie anders.
Op een speedboot bijvoorbeeld is de Williams turn in eens weer erg nuttig.
Je laat een mooi spoor achter en komt zo weer terug op je oude spoor.
En bij golven zie vaak niet meer waar de drenkeling gebleven is.
Leuk te zien dat er veel oplossingen aangedragen worden.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 14:33 #1017620

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
WADnWIND schreef :
Vinni schreef :
Voor die mayday moet je dan wel de tijd hebben als je shorthanded zeilt.
Ik ga liever eerst een poging doen de MOB weer aan boord te halen.


Vinni

Helaas, helaas is dát de foute benadering. Je weet dan zeker dat je geen extra hulp krijgt.
Net als bij reanimatie; EERST hulp roepen/bellen, dan actie starten.

Ooit, pakweg 10 jaar geleden, had iemand in het voorjaar man overboord op een 6m jachtje. Na eindeloze zelfpogingen lukte het de overgebleven persoon niet!
Drenkeling had warme kleding en opgeblazen reddingvest, maar zo zwaar van volgezogen water dat hij niet aan boord kon.
Na ruim 20 minuten werd de kustwacht gebeld, 15 minuten daarna heli en reddingboot.

Helaas was de drenkeling al onderkoeld, de opvarende had tot het laatst met hem gesproken naast het schip. Door het zelf "modderen" was zeer kostbare tijd verloren gegaan.
Reanimatie slaagde ten dele op de wal. Met trauma heli naar AMC. Uiteindelijk bezweken aan "second drowning".

Verspeel geen kostbare tijd en roep eerst hulp met DSC op K16!!

Dit voorval heeft op de bemanning behoorlijke impact gehad.

Met alle respect....ik heb toch eerst alle tijd nodig om te pogen de MOB weer aan boord te krijgen.
Dat is voor mij toch echt prio 1. Anders heeft die Mayday sowieso geen zin.
Overigens zal ik ook echt geen 15 minuten wachten totdat ik een mayday uit ga zenden.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 30 jan 2019 14:33 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 15:10 #1017633

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
La Mavare schreef :
huho schreef :
La Mavare schreef :
Er is geen enkele methode geschikt voor elk schip in elke situatie.
Maar voor elk schip in elke situatie zijn er meestal wel een paar mogelijkheden.

Heb je een werkende motor dan zet je deze zo snel mogelijk aan en strijkt elk zeil wat snel weg te rollen is. Niet weg te rollen voorzeilen probeer je te droppen, een grootzeil zet je strak in het midden.

Wat ik mij afvraag is wat de impact van een 'strak in het midden getrokken grootzeil' is bij het 360 graden wenden van het schip (met motor) tijdens de MOB-manoevre. Ga je niet om bij halve wind?

Deze manoeuvre kan met ieder kajuitjacht. Zodra je halve wind ligt gaat de boot zwaar verlijeren. Veel helling krijg je alleen als voordien al teveel zeil hebt staan, maar zelfs dan ga je niet plat.

Probeer maar uit met je eigen boot!

Daarmee lijkt mij 'genua oprollen - grootzeil strak in midden - motor aan - benedenwinds manoeuvreren naar MOB' dé in stress-situatie nog te overziene MOB manoeuvre voor minder/niet geoefende bemanningsleden. Geen verdere zeilkennis nodig en in ieder geval geen tegenwerkende zeilen, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 15:13 #1017635

Vinni schreef :
Met alle respect....ik heb toch eerst alle tijd nodig om te pogen de MOB weer aan boord te krijgen.
Dat is voor mij toch echt prio 1. Anders heeft die Mayday sowieso geen zin.

Als je de MOB zelf aan boord krijgt kun je die MAYDAY cancellen.
Als je hem/haar toch niet aan boord krijgt kun je het verzopen zijn proberen te cancellen.

Your choice.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 16:19 #1017662

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
huho schreef :
La Mavare schreef :
huho schreef :
La Mavare schreef :
Er is geen enkele methode geschikt voor elk schip in elke situatie.
Maar voor elk schip in elke situatie zijn er meestal wel een paar mogelijkheden.

Heb je een werkende motor dan zet je deze zo snel mogelijk aan en strijkt elk zeil wat snel weg te rollen is. Niet weg te rollen voorzeilen probeer je te droppen, een grootzeil zet je strak in het midden.

Wat ik mij afvraag is wat de impact van een 'strak in het midden getrokken grootzeil' is bij het 360 graden wenden van het schip (met motor) tijdens de MOB-manoevre. Ga je niet om bij halve wind?

Deze manoeuvre kan met ieder kajuitjacht. Zodra je halve wind ligt gaat de boot zwaar verlijeren. Veel helling krijg je alleen als voordien al teveel zeil hebt staan, maar zelfs dan ga je niet plat.

Probeer maar uit met je eigen boot!

Daarmee lijkt mij 'genua oprollen - grootzeil strak in midden - motor aan - benedenwinds manoeuvreren naar MOB' dé in stress-situatie nog te overziene MOB manoeuvre voor minder/niet geoefende bemanningsleden. Geen verdere zeilkennis nodig en in ieder geval geen tegenwerkende zeilen, toch?

Vind ik wel, kan in je eentje, veel controle, aangenomen dat er geen spis ed staan. . Ik nader wel van bovenwinds. Min of meer halve wind erboven en dan erheen driften. Met de motor zorgen dat je met je vrijboord ter hoogte van de mob blijft (of meteen thv de spiegel, maar dan grotere kans m te missen als je toch wat naar voren zeilt.

Wij geven vaak zeilangsttrainingen en deze maneouvre is een eye-opener voor alleen aan boord overblijvende partners (wat een regelmatig voorkomende angst is). Super eenvoudig in te trainen, ook voor de minder ervaren zeilers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 16:33 #1017666

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Vinni schreef :
Voor die mayday moet je dan wel de tijd hebben als je shorthanded zeilt.
Ik ga liever eerst een poging doen de MOB weer aan boord te halen.

Heb het ook op de klassieke manier geleerd..afvallen en zo...
In de praktijk zal ik het toch anders gaan doen :
Alle zeilen los en op de motor er naar toe, Motor is altijd standby bij ons.
En dat er dan eventueel een zeil kapot klappert zal me echt een rotzorg
zijn bij een MOB. Het hangt natuurlijk ook een beetje van de situatie af.
Een MOB op een zonnige dag met 2Bf op het IJsselmeer met een watertemperatuur van 25° is natuurlik heel wat anders dan een MOB op de ocean bij 8Bf en een watertemperaruur van 2°C.

Vinni

Het is de kustwacht zelf die me dit mee gaven na een geslaagde redding. Ik dacht hetzelfde als jij, maar dus fout. Want de aanrijtijd van de knrm is 10minuten geloof ik, en voordat ze dan echt onderweg zijn is het al 20minuten. En dan zijn ze nog niet bij jou of de mob.

Klapperende zeilen zijn gevaarlijk. Daar zitten klapperende schoten en grote balken aan vast. Dat je ze niet netjes opvouwt en in een zakje propt is natuurlijk helder, maar weghalen kost een minuut of zo. Daarna ben je veilig en is je boot beter onder controle te houden.
Het weghalen van de spi kost geen 5 minuten. In de wedstrijd doen we het in 3 bootlengtes, bij 6 bft in 8. Bij 6bft hijsen we hem niet hoor, maar de wind trekt wel eens aan tot snelheden als de spi al staat. Tuurlijk, bemanning allemaal aan dek en klaar voor actie scheelt de helft ten opzichte van een crew die het nog niet verwacht, maar schakelen gaat snel dan viel me op. Hij hoeft niet netjes naar beneden he. Ik trapte de spi gewoon de kajuit in vanaf het voordek. Daarna koers naar mob en de boot aanvegen. Eenmaal mob weer aan boord de echte orde weer herstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 17:31 #1017673

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Wat al dan niet "helpie helpie" roepen betreft, wat mij betreft hangt dat af van de omstandigheden.
Op het IJsselmeer en de Waddenzee, is dat het eerste dat ik zal doen.
Maar het andere uiterste, midden op de Noordzee in het voorjaar, wanneer het water veel te koud is om het nog een halfuur te overleven, denk ik dat ik toch eerst probeer om de drenkeling in zicht te krijgen en zelf aanboord te sleuren.
Dat laatste zal wel lukken want wij zeilen met z'n tweetjes en Marjanne weegt niet meer dan zestig kilo, bovendien in een tressituatie ben ik, ook zonder spinazie, nog sterker dan Popeye.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 18:00 #1017681

Je bent vast ook sterk genoeg om eerst 5 seconden dat knopje in te drukken en daarna de held uit te hangen ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 jan 2019 18:00 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 18:39 #1017687

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Eerlijk gezegd heb ik geen vijf seconden knopje, dus dat moet ik eerst contact zien te krijgen met een walstation en daarmee meerdere kostbare minuten verspelen waarin ik de MOB niet in het oog kan houden.
Wanneer het dan nog een uur of meer duurt voor er een helikopter in de buurt komt, kunnen ze gaan zoeken naar een lijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 30 jan 2019 19:16 #1017695

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
holrobert schreef :
...Ik nader wel van bovenwinds. Min of meer halve wind erboven en dan erheen driften. Met de motor zorgen dat je met je vrijboord ter hoogte van de mob blijft (of meteen thv de spiegel, maar dan grotere kans m te missen als je toch wat naar voren zeilt.

Wij geven vaak zeilangsttrainingen en deze maneouvre is een eye-opener voor alleen aan boord overblijvende partners (wat een regelmatig voorkomende angst is). Super eenvoudig in te trainen, ook voor de minder ervaren zeilers.

Dat is de 1e stap van de Quick Recovery en ja, dat is ook het eerste wat ik zal doen, maar ...

het vereist nogal wat bootgevoel en coördinatie-vermogen en dat hebben mijn cursisten meestal niet.
Een 2e beperking is, dat er e.e.a. moet worden voorbereid: pikhaak, spinnaker val, zwemtrapje, iemand aangelijnd in het vrijboord. Voor de alleen aan boord overblijvende partner lijkt me dat wat teveel.

Op onze instructeurstrainingen merk ik regelmatig dat collega's te weinig zelf zeilen om deze manoeuvre of de Quick Stop zonder motor uit te voeren.

Ergo: als schipper moet je een methode kiezen die ook voor de bemanning uitvoerbaar/idiot proof is.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 31 jan 2019 10:53 #1017818

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Is dit een goede, ook aan minder ervaren opstappers te instrueren, MOB basisprocedure?
- Contact met MOB houden
- Zeilen los om boot (21 ft) stil te leggen
- Genua inrollen
- Motor standby
- Grootzeil strak in het midden
- Kustwacht alarmeren
- Benedenwinds naar MOB op motor manoeuvreren
- Reddingssling uit en zwemtrap naar beneden
- MOB uit water vissen/trekken/halen/helpen of whatever
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 31 jan 2019 19:56 #1017964

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
holrobert schreef :
Vind ik wel, kan in je eentje, veel controle, aangenomen dat er geen spis ed staan. . Ik nader wel van bovenwinds. Min of meer halve wind erboven en dan erheen driften. Met de motor zorgen dat je met je vrijboord ter hoogte van de mob blijft (of meteen thv de spiegel, maar dan grotere kans m te missen als je toch wat naar voren zeilt.

Wij geven vaak zeilangsttrainingen en deze maneouvre is een eye-opener voor alleen aan boord overblijvende partners (wat een regelmatig voorkomende angst is). Super eenvoudig in te trainen, ook voor de minder ervaren zeilers.

Grappig.
Deze methode hebben we gedemonstreerd ten over staan van Scheepvaart Inspectie in 1996 met grote zeegaande charterschepen en werkte perfect.
Ik zei de gek, ben die dag 6 of 7 keer overboord gesprongen met 6Bf op het ijsselmeer en op die manier elke keer opgepikt.
Het werkt met veel typen schepen, in dit geval een brigantijn, een schoener en een logger.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 31 jan 2019 20:52 #1017990

Ik mis in alle post volgens mij 1 belangrijke. Direct na dat iemand over de muur gaat iets drijvends achter hem aan smijten. Mag (bijna alles zijn) reddings ring vlonder etc etc. Ook als de mob een zwemvest heeft?!?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 31 jan 2019 20:56 #1017992

En een reddings ring aan een lijn maakt het leven ook heel veel ''gemakkelijker'' voor de mob of stuurman. Ring uit gooien en om de mob heen varen zodat de lijn de mob bereikt. Met een lijn hoef je de boot niet meer zo nauwkeurig bij de mob te sturen. Wel zorgen dat de snelheid er uit gaat en hopen dat de mob in staat is de ring te pakken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB-manoeuvre 31 jan 2019 21:26 #1018014

Na zeer veel oefenen met bemanning van alle soorten pluimage en met alle weersomstandigheden tussen windkracht 2 en 9 op zowel binnenwater als open zee met "Bagheera", een relatief zwaar 52 voets scherp zeiljacht met vinkiel welke zeer goed aan de wind vaart met weinig drift, ben ik tot de conclusie gekomen dat elke omstandigheid zijn eigen benadering vraagt. Dus voor verschillende scheepstypen is het nog weer (heel) anders, zeker als je boten hebt welke 10 knopen of nog veel sneller kunnen varen. Veel hangt ook af van het feit of je drenkeling bij bewustzijn is of niet.

Voor de wind varend met een bij bewust zijnde drenkeling direct oploeven tot aan de wind zo snel als je kan, dan overstag en net te loef van de drenkeling trek je de (storm)fok bak zodat de snelheid eruit is. Op die manier breekt de boot de meeste golfslag dat over de drenkeling heen komt en is je vrijboord aanzienlijk lager waardoor het makkelijker is om de drenkeling aan boord te krijgen.

Aan de wind varend met een bijbewustzijnde drenkeling een stormrondje draaien zodat je ook weer net te loevert van de drenkeling tot stilstand komt.

Met een bewusteloze drenkeling hangt het af van wie je aan boord hebt. Als mijn vrouw de leiding kan nemen over de boot dan ga ik zo snel mogelijk overboord met juiste kleding en communicatiemiddelen om de drenkeling met het hoofd boven water te houden en om een hijs methode aan/om de drenkeling te bevestigen. Vrouwlief brengt dan de boot in de juiste positie en ik help vanuit het water om de drenkeling weer aan boord te krijgen. Afhankelijk van de situatie moet dat al of niet in horizontale positie gebeuren. Om dat vanaf de boot te organiseren is een verkwisting van tijd, je moet iemand in het water hebben. Ik heb dus een droogpak klaar hangen die ik in 30 seconden aan kan trekken en waar een waterdichte VHF, vuurpijlen en een lamp aan vast zitten voor effectieve communicatie. Dit is echter een "do not try at home" situatie en heeft zeer veel oefenen nodig om te verfijnen. Voor je het weet ben je twee personen "kwijt".

Verder hebben we op zee altijd de regel: "overboord ben je dood".
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl