huho schreef :
La Mavare schreef :
Het werkt wel:
1. in de wind draaien en genua en grootzeil strak, snelheid max. 1 knoop
2. door de wind en bijdraaien, je verlijert vooral naar de MOB, redding voorbereiden
3. snel afvallen tot voor de wind, met motor aan: genua wegrollen, geen motor: genua blijft strak, snelheid neemt iets toe, 3 knoop is geen probleem
4. 2 à 3 lengtes voorbij de man met veel roer oploeven, snelheid 1-2 knoop
5. met motor: aan de wind aanvaren op de boeg waar je gashendel is.
zonder motor: eerst aan de wind en bijna in de wind aankomen naast de man, genua mag niet bak vallen!
eindsnelheid < 1 knoop.
Veel plezier met oefenen.
Voor mijn goed begrip:
ad 1: met 'strak' bedoel je 'snaar-strak'?
ad 2: wat bedoel je precies met 'bijdraaien'? Tot halve wind? De zeilen blijven (snaar)strak?
ad 3 t/m5: ook nu blijft het grootzeil in ieder geval (snaar)strak?
Kortom: je begint met in de wind draaien en zeilen helemaal strak te trekken en te houden om vervolgens via door wind de aangegeven manoeuvres tot bij de MOB uit te voeren?
De vraag van huho is door Arjaan al beantwoord.
Misschien een kleine toelichting, waarom je graag de zeilen strak wil zetten:
Met grootzeil en genua strak heb je volledige vrijheid met je roer. Je kunt oploeven, overstag, fok bak laten staan terug overstag wil normaliter niet (tenzij je voordriehoek erg klein is) en heel belangrijk: gijpen is geen probleem!
Je hebt bijna net zoveel vrijheid als zonder genua met de motor. Dat maakt dit de 2e methode die je een starter leert.
Nadeel, zoals door Arjaan toegelicht is dat je bij sommige boten extra moeite moet doen de snelheid uit de boot te halen bij de drenkeling. Bij schepen van rond 1990 zal dit geen probleem zijn.
Met alle respect Arjaan, methode is met aanpassingen misschien wel bruikbaar te maken voor moderne schepen, maar daarmee verliest de methode wel veel van de eenvoud die deze methode zo aantrekkelijk maakt.
De kans op een misser omdat je teveel snelheid hebt is behoorlijk en de benodigde beheersing van je schip maakt deze methode niet universeel toepasbaar. Als je op een onbekend schip stapt zou dit niet mijn eerste methode zijn...
Deze methode is mij aangeleerd als "uitvoeren onder zeil", de motor starten is voor mij ook een must met deze methode. Immers is het doel niet te laten zien hoe goed je je schip beheerst maar om de drenkeling zo snel mogelijk aan boord te krijgen.