Yellow Boat schreef :
Als ik e.e.a. goed doorlees gaat het er alleen om dat dat soort zuiveringsinstallaties toegestaan worden ( mag nu kennelijk nog helemaal niet) doordat er toegestane installaties voor pleziervaart op de markt komen.
Voor de rest blijft in feite alles bij het oude.
Lozen mag niet ( maar dat was al lang zo) tenzij je een zuiveringsinstallatie hebt ( alleen dat is dus nieuw) of de tank leegt bij een vuilwaterstation ( en dat was ook allang zo)
Allemaal een beetje vreemd hoor.
Ik lees in dat krantenartikel van je dat er aanzienlijke overschrijdingen van de norm worden gemeten qua e-coli bacterieën in Friesland. Dan kun je quasi-verbaasd zijn ("allemaal een beetje vreemd"), maar het maakt wel duidelijk waar die nieuwe poging om lozingen tegen te gaan, en een alternatief voor de poeppomp te zoeken, vandaan komt.
Iedereen die vaart en een toilet aan boord heeft weet hoe het werkt. Wie een vuilwatertank heeft (ja, ik ook) leegt die niet bij de pomp, maar op z'n best op ruim open water, waar het gevoelsmatig 'minder kwaad kan'. Maar op bepaalde plekken in Friesland (waar naar mijn smaak geen ruim open water is en slechts een matige doorstroming) leidt dat tot problemen. Mogelijk zijn er ook nog veel pleziervaarders die zich van het gedoe rond de vuilwatertanks, tien jaar terug, niks hebben aangetrokken en gewoon altijd direct naar buiten lozen.
De HISWA huichelt er lustig op los (men herkent zich niet in die veelvuldige lozingen), maar ziet weer business. En de overheid zendt weer eens een krachteloos signaal uit.
Misschien moeten we toch een eens een begin gaan maken met het gebruik van die pompen. Kijken waar de machinerie vastloopt. Dat ie zou vastlopen is voor het hausse in vuilwatertanks veelvuldig geroepen, maar de praktijk is geworden dat die pompen domweg niet gebruikt worden.
En ook hier geldt natuurlijk: gelijke monniken, gelijke kappen. Ook de beroepsvaart moet bekeurd worden bij illegaal lozen.