Denk niet dat het gaat werken
Geachte Cora van Nieuwenhuizen,
Mijn waardering voor de inspanning van de Nederlandse overheid om de kwaliteit van het zwemwater goed te houden. Dank voor de mogelijkheid bij te dragen in de discussie. Ik heb uw documentatie gelezen, en vraag mij af of hier echt behoefte aan is vanuit de pleziervaart: "Het aanhalen van één advocate maakt voor mij nog geen grote behoefte". Maar het is belangrijk hier naar te kijken.
Kijkend naar de publicatie van Rijkswaterstaat en Grontmij uit feb2005 " Beïnvloeding van de (zwem)waterkwaliteit
door pleziervaart". RIZA-werkdocument 2005.052x,
zijn de conclusies:
- een aantal afgemeerde boten die hun WC lozen veroorzaken zeker bij weinig stromend water, vervuiling.
- in een smal kanaal (weinig stroming) is een negatief effect van lozing van een toilet aantoonbaar
- in een meer is door verdunning het nadelig effect van lozing van een toilet op een plezierjacht helemaal niet aanwezig,
- de waterkwaliteit van jachthavens voldoet aan de nieuwe europese norm voor zwemwaterkwaliteit omdat de pleziervaart zich aan de afspraak houdt niet in de haven te lozen.
Ik vraag mij af of maatregelen als "zuiveringsinstallaties" en "verzegeling van vuilwatertankafvoeren" nodig zijn, blijkbaar werkt afspraken maken ook (Jachthavens). Waarom geen campagne, net als in de jachthavens, dat bij afmeerplaatsen niet geloosd mag worden. Nu worden maatregelen bedacht die de overheid veel gaan kosten aan handhaving, en de pleziervaart aan moeilijke kostbare installaties die in het gemiddelde bootje niet passen.
In mij optiek zal een groot aantal pleziervaarders hun toilet of verwijderen, of laten verzegelen en vervolgens op de emmer ' gaan' en het over boord kieperen, waarmee we ook ons doel voorbij schieten, want verdunning zal sneller gaan door het vermalen van toiletpompen dan wanneer de ontlasting direct als compacte drol in het water verdwijnt. Het is niet nodig, en het is zonde van het overheidsgeld (in mijnboot past geen installatie
.
Ter onderbouwing, uit de documentatie begrijp ik dat ongeveer 150.000 pleziervaartuigen zijn met een toilet aan boord.
Aan open water op de groter meren is sprake van ongeveer 2616 vierkante kilometer water, wat gemiddeld dieper is dan 1 meter :
( Ijsselmeer 1133, markermeer 700, haringvliet 110, Grevelingen 140, Volkerak 63, Oosterschelde 350, Veersemeer 20, Randmeren 100)
Stel dat op een drukke dag 10% van de booteigenaren gaat varen op een van deze meren dan is er 17,4 hectare (1 hectare = 100 x 100 meter) dus a=ongeveer 30 voetbalvelden oppervlak per boot. Dat levert meer dan voldoende verdunning.
Stel dat op een drukke dag 25% van de booteigenaren gaat varen op een van deze meren dan is er 6,9 hectare (1 hectare = 100 x 100 meter) dus a=ongeveer 13 voetbalvelden oppervlak per boot.Ook dat levert meer dan voldoende verdunning.
Voor de meren is een verbod op lozing, of het verplichten van een zuiveringsinstallatie dus volstrekt onnodig en brengt alleen maar kosten met zich mee. Ik stel dan ook voor dat u wegens vernieuwde inzichten de regeling laat vallen, of alleen laat gelden voor “niet open water".
Met vriendelijke groet.
Maarten Voorhoeve