Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Chartervloot in bestaan bedreigd

Chartervloot in bestaan bedreigd 01 mei 2020 20:28 #1154426

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
plusfast schreef :
Evert schreef :
...Als ik naar mijn eigen schip kijk is de eenvoudigste manier om het “historisch verantwoord” te maken het verwijderen van de masten. Terug plaatsen van de Stuurhut en er weer een grote langzaamloper inzetten. Dan zijn we terug bij het tijdsbeeld van de motorisering in de jaren dertig. Een beeld waar helaas maar weinig voorbeelden van te zien zijn. Dit omdat restauraties meestal uitgaan van het beeld bij de bouw

De "Harmanna" is de laatste nog tot vrachtschip omgebouwde tjalk. Maar de meeste van di soort schepen is naar het buitenland verkocht.





Het is niet te hopen dat de bruine vloot dezelfde richting gaat...
Tot vrachtschip omgebouwde tjalk?? Een tjalk is ontworpen als vrachtschip. Het enige dat deze heeft is een stuurhut en een verhoogde den zodat er een modernere luikenkap op past en wellicht het laadvermogen ook iets toe is genomen. Verder doet dit schip precies waarvoor het honderd jaar eerder gebouwd is.
Laatst bewerkt: 01 mei 2020 20:30 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chartervloot in bestaan bedreigd 01 mei 2020 20:44 #1154436

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12504
Rikken schreef : Tot vrachtschip omgebouwde tjalk?? Een tjalk is ontworpen als vrachtschip. Het enige dat deze heeft is een stuurhut en een verhoogde den zodat er een modernere luikenkap op past en wellicht het laadvermogen ook iets toe is genomen. Verder doet dit schip precies waarvoor het honderd jaar eerder gebouwd is.[/quote]

De schipper - Piet de Jong - liet toen hij al dik AOW-er was er nog een boegschroef in zetten.
Die verhoogde den gaf niet meer tonnage maar wel meer kubieke meters, dat is handig bij een lading met een laag s.g. bijv. een lading graan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chartervloot in bestaan bedreigd 01 mei 2020 20:55 #1154446

TuuLeVi schreef :
3Noreen schreef :
een hobby
...tja, dat wordt van mijn vak ook gezegd. Een "linkse hobby", dat dan weer wel.

En dat wordt dan gezegd door mensen die bij het opstaan als eerste de radio aanzetten, die blijft dan de hele dag aan totdat de televisie aangaat voor wat leuk vermaak, in het weekend gezellig de kroeg of een festival. Maar cultuur is een linkse hobby.

(mijn echtgenote is muziekdocent en dirigent dus momenteel nagenoeg geen inkomsten).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chartervloot in bestaan bedreigd 01 mei 2020 21:02 #1154452

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
de grebbe schreef :
mijn echtgenote is muziekdocent en dirigent dus momenteel nagenoeg geen inkomsten
sterkte, we heten helaas geen Schiphol. Dan zouden we 2 miljard(en meer) subsidie krijgen...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chartervloot in bestaan bedreigd 02 mei 2020 10:24 #1154563

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Rikken schreef :
plusfast schreef :
Evert schreef :
...Als ik naar mijn eigen schip kijk is de eenvoudigste manier om het “historisch verantwoord” te maken het verwijderen van de masten. Terug plaatsen van de Stuurhut en er weer een grote langzaamloper inzetten. Dan zijn we terug bij het tijdsbeeld van de motorisering in de jaren dertig. Een beeld waar helaas maar weinig voorbeelden van te zien zijn. Dit omdat restauraties meestal uitgaan van het beeld bij de bouw

De "Harmanna" is de laatste nog tot vrachtschip omgebouwde tjalk. Maar de meeste van di soort schepen is naar het buitenland verkocht.

{plaatje Harmanna}

Het is niet te hopen dat de bruine vloot dezelfde richting gaat...
Tot vrachtschip omgebouwde tjalk?? Een tjalk is ontworpen als vrachtschip. Het enige dat deze heeft is een stuurhut en een verhoogde den zodat er een modernere luikenkap op past en wellicht het laadvermogen ook iets toe is genomen. Verder doet dit schip precies waarvoor het honderd jaar eerder gebouwd is.

Foute woordkeuze mijnerzijds. Motorvrachtschip had het moeten zijn. En ten opzichte van de originele boot is er ook een flink stuk verlengd. Daarnaast staat de stuurhut waar normaal gesproken de roef had moeten staan, en de roef is naar achteren verplaatst. En uiteraard zijn mast met toebehoren en zijzwaarden verwijderd. Dat is toch een stuk meer dan alleen een verhoogde den en moderne luikenkap.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Laatst bewerkt: 02 mei 2020 10:25 door plusfast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chartervloot in bestaan bedreigd 02 mei 2020 11:09 #1154580

plusfast schreef :
Foute woordkeuze mijnerzijds. Motorvrachtschip had het moeten zijn. En ten opzichte van de originele boot is er ook een flink stuk verlengd.

Schip.

De boot was al eerder achtergelaten.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chartervloot in bestaan bedreigd 02 mei 2020 11:09 #1154581

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
TuuLeVi schreef :
de grebbe schreef :
mijn echtgenote is muziekdocent en dirigent dus momenteel nagenoeg geen inkomsten
sterkte, we heten helaas geen Schiphol. Dan zouden we 2 miljard(en meer) subsidie krijgen...

Ik zag een advertentie van de pvda voorbijkomen. Ik moest maar lid worden, dan konden ze de culturele sector steunen. Ik denk dat mijn favoriete culterele instellingen er meer aan hebben dat ik dat lidmaatschapsgeld van de pvda daar naar toe over maak. Maar dat is toch niet mijn partij.
Trouwens, niet alleen de charterschepen komen in de problemen. Ook het Nederlands varend erfgoed welke niet commercieel is loopt veel inkomsten mis. Veel van die museumschepen worden door vrijwilligers bemand, maar zijn wel afhankelijk van evenementen om het onderhoud te betalen. Sail amsterdam, de Wereldhavendagen en veel andere evenementen gaan niet door. Hopen dat die ook de situatie een beetje goed doorkomen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chartervloot in bestaan bedreigd 02 mei 2020 11:34 #1154593

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3158
Het is voor mij nieuws dat ze voor hun bezoek aan evenementen betaald worden.
Veel van de schepen uit museumhavens (ik neem aan dat je daarop doelt) worden bewoond; dan kan het uit.
Laatst bewerkt: 02 mei 2020 11:35 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chartervloot in bestaan bedreigd 02 mei 2020 12:12 #1154604

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Nee, ik bedoel meer de schepen zoals de Elbe, Mahu, Bernisse, castor, etc. Soms krijgen ze een onkostenvergoeding voor de brandstof, maar vaak ook een (extra) vergoeding van meevarende donateurs, vlagvertoon van sponsoren, etc.
Laatst bewerkt: 02 mei 2020 12:13 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chartervloot in bestaan bedreigd 02 mei 2020 15:22 #1154652

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4213
Voor veel tall ships vormen de vergoedingen voor deelname aan evenementen een onmisbaar deel van hun business model. Ze bezoeken dus niet puur ‘voor de fun’ al die evenementen (incl. havendagen).

Het cancelen van Sail Amsterdam, havendagen en soortgelijke evenementen elders hakt er voor die schepen fors in. Bij marine opleidingsschepen zal men nog op een ander geldpotje kunnen terugvallen, maar voor schepen die draaien op vrijwilligers, betalende gasten en deelname aan evenementen ziet het er dit jaar niet goed uit.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 02 mei 2020 17:21 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chartervloot in bestaan bedreigd 02 mei 2020 15:39 #1154657

Berghout-2 schreef :
plusfast schreef :
Foute woordkeuze mijnerzijds. Motorvrachtschip had het moeten zijn. En ten opzichte van de originele boot is er ook een flink stuk verlengd.

Schip.
Een drijvend object mag pas een schip genoemed worden als het meer dan 60 meter lang is. Ik betwijfel dat deze meer als 60 meter is, dus een schip mag het niet genoemd worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chartervloot in bestaan bedreigd 02 mei 2020 15:51 #1154665

Erikdejong schreef :
Berghout-2 schreef :
plusfast schreef :
Foute woordkeuze mijnerzijds. Motorvrachtschip had het moeten zijn. En ten opzichte van de originele boot is er ook een flink stuk verlengd.

Schip.
Een drijvend object mag pas een schip genoemed worden als het meer dan 60 meter lang is. Ik betwijfel dat deze meer als 60 meter is, dus een schip mag het niet genoemd worden.

Niet volgens de BPR daar is alles een schip ;) Wel is er een verschil tussen een groot en klein schip.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chartervloot in bestaan bedreigd 02 mei 2020 15:53 #1154666

Dan mogen ze daar wel eens op scheepsbouw les :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chartervloot in bestaan bedreigd 02 mei 2020 15:58 #1154667

Erikdejong schreef :
Dan mogen ze daar wel eens op scheepsbouw les :)

Scheepsbouwers mogen alles definiëren wat ze willen, enige wat interessant is wat is de wet en wat daar is omschreven.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Chartervloot in bestaan bedreigd 02 mei 2020 16:02 #1154669

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Erikdejong schreef :
Berghout-2 schreef :
plusfast schreef :
Foute woordkeuze mijnerzijds. Motorvrachtschip had het moeten zijn. En ten opzichte van de originele boot is er ook een flink stuk verlengd.

Schip.
Een drijvend object mag pas een schip genoemed worden als het meer dan 60 meter lang is. Ik betwijfel dat deze meer als 60 meter is, dus een schip mag het niet genoemd worden.

Als het wiebelt bij het opstappen is het een boot.
Als het dat niet doet is het een schip.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Chartervloot in bestaan bedreigd 02 mei 2020 16:04 #1154671

Eddy K schreef :
Erikdejong schreef :
Berghout-2 schreef :
plusfast schreef :
Foute woordkeuze mijnerzijds. Motorvrachtschip had het moeten zijn. En ten opzichte van de originele boot is er ook een flink stuk verlengd.

Schip.
Een drijvend object mag pas een schip genoemed worden als het meer dan 60 meter lang is. Ik betwijfel dat deze meer als 60 meter is, dus een schip mag het niet genoemd worden.

Als het wiebelt bij het opstappen is het een boot.
Als het dat niet doet is het een schip.

En een platbodem is een hybride
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 02 mei 2020 16:04 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Chartervloot in bestaan bedreigd 02 mei 2020 16:14 #1154679

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Jeroen-pion schreef :
Eddy K schreef :
Als het wiebelt bij het opstappen is het een boot.
Als het dat niet doet is het een schip.

En een platbodem is een hybride
Nee hoor, ik vaar gewoon in een boot.
Maar ik heb ook wel op platbodemschepen gevaren :-)
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Chartervloot in bestaan bedreigd 02 mei 2020 16:21 #1154681

Eddy K schreef :
Jeroen-pion schreef :
Eddy K schreef :
Als het wiebelt bij het opstappen is het een boot.
Als het dat niet doet is het een schip.

En een platbodem is een hybride
Nee hoor, ik vaar gewoon in een boot.
Maar ik heb ook wel op platbodemschepen gevaren :-)

Als een platbodem is droog gevallen wiebelt hier niet , kleintje als hij drijft wel :P
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Chartervloot in bestaan bedreigd 02 mei 2020 16:44 #1154693

Evert schreef :
3Noreen schreef :
TuuLeVi schreef :
3Noreen schreef :
een hobby
...tja, dat wordt van mijn vak ook gezegd. Een "linkse hobby", dat dan weer wel.

Cultuur en wetenschap is geen hobby maar een noodzaak om de samenleving te laten functioneren. In die lijn zou ik er ook een voorstander van zijn om de behoudsverenigingen zoals Vereniging Botterbehoud zo nodig te ondersteunen. Maar een groot deel van de bruine vloot heeft zoals WnW al aangeeft geen cultuur historische waarde.

Dat laatste kan ik niet met je eens zijn. Bij de meeste charterschepen zijn de historische lijnen nog goed te zien. Ook masten zijn vaak genoeg nog op min of meer dezelfde plek terug gezet. Uiteraard is de dekindeling en de indeling van het laadruim aangepast aan de huidige lading. De meeste schepen waren zonder het behoud van de charteraars allang verschroot geweest. Daardoor was de kennis over de wijze van bouwen ook definitief verloren gegaan.
Eigenlijk is het met de charterschepen net als met historische gebouwen. Er zijn originele details te over, maar ze zijn wel aangepast aan het moderne gebruik.

Als ik naar mijn eigen schip kijk is de eenvoudigste manier om het “historisch verantwoord” te maken het verwijderen van de masten. Terug plaatsen van de Stuurhut en er weer een grote langzaamloper inzetten. Dan zijn we terug bij het tijdsbeeld van de motorisering in de jaren dertig. Een beeld waar helaas maar weinig voorbeelden van te zien zijn. Dit omdat restauraties meestal uitgaan van het beeld bij de bouw

+1
Laatst bewerkt: 02 mei 2020 16:44 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chartervloot in bestaan bedreigd 02 mei 2020 19:03 #1154750

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
Evert, ook mijn +1 krijg je.

Al was het maar omdat je inderdaad het lef hebt op deze manier je brood te willen verdienen. Ik heb dat, eerlijk is eerlijk, niet. Ik ben redelijk gewoon loonslaaf. Die moeten er ook zijn: die moeten namelijk af en toe van hun "vrijheid" komen genieten bij jullie aan boord.

Wat je zegt kan ik me helemaal voorstellen: het is kapitaalintensief, en de marges zijn vrij klein.

Ik hoop dat jullie door de regering, en beter nog, een redelijk vlotte unlock tenminste deels uit de brand worden geholpen. Maar redelijkerwijs: er zijn veel meer sectoren die als geheel onderuit dreigen te gaan.

Het grote probleem met die van jullie, is juist het histrorisch aspect. Weg is weg. En daardoor onvervangbaar, als de sector als geheel geen ononderbroken continuiteit kent.

Sterkte. En als t weer mag, kom ik zeker met een van jullie varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chartervloot in bestaan bedreigd 02 mei 2020 20:29 #1154778

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
WADnWIND schreef :
Baasklusje schreef :
sy helios schreef :
hey Evert (scheepsnaam= ??)

Staat in zijn profiel: de Gouwzee.
Van Evert Jan en Steffie. www.gouwzee.eu

De Echte Vrienden van nl.sport.varen (inmiddels met een man of 10 op ZF) hebben een paar keer aan boord van de Gouwzee hun wintermeeting gehouden.

Mét Stegmans alias Wadloper!! :laugh: :laugh:

Helaas past een Echte Vrienden reünie nu niet in de Corona maatregelen, maar zodra dat mogelijk is zou ik zeggen op naar Monnickendam voor een benefiet, al is het maar een druppel op een gloeiende plaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.282 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl