Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 09:25 #1168376

CeesS schreef :
Collega watersporters staken in het verleden ook nog wel eens een helpende hand uit. En ja, ik weet dat je verzekering moeilijk kan doen, maar ik vind hulp bieden ook onder goed zeemanschap vallen.
Bijvoorbeeld waarvarenwij.blogspot.com/2013...p-als-sleepboot.html en waarvarenwij.blogspot.com/2017...ls-reddingsboot.html

Sterker nog, je bent ertoe verplicht om hulp te verlenen (Wetboek van Koophandel), tenzij je jezelf en/of andere opvarenden in gevaar brengt bij het uitoefenen daarvan.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 09:29 #1168377

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Wetboek van Koophandel?????
Is dat van toepassing op de watersport dan?

Niet dat ik geen hulp zou bieden als ik kan maar dan om andere redenen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 16:13 #1168540

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Orange Sunset schreef :
CeesS schreef :
Collega watersporters staken in het verleden ook nog wel eens een helpende hand uit. En ja, ik weet dat je verzekering moeilijk kan doen, maar ik vind hulp bieden ook onder goed zeemanschap vallen.
Bijvoorbeeld waarvarenwij.blogspot.com/2013...p-als-sleepboot.html en waarvarenwij.blogspot.com/2017...ls-reddingsboot.html

Sterker nog, je bent ertoe verplicht om hulp te verlenen (Wetboek van Koophandel), tenzij je jezelf en/of andere opvarenden in gevaar brengt bij het uitoefenen daarvan.

Een gebroken V-snaar bij stralend weer zonder stroming of getij lijkt me geen verplichting tot hulpverlening opleveren. Je verwart hier een absolute noodsituatie met goed nabuurschap. En voor echt heftige noodsituaties zijn de meeste zeilschepen en hun bemanning niet ingericht, en ook niet gedekt door hun verzekering.
Hulpverlening in die gevallen zal zich beperken tot marifoon ondersteuning richting hulpdiensten en standby blijven tot de professionals of roofredders verschijnen.
Laatst bewerkt: 03 juni 2020 16:23 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 16:21 #1168548

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Jeroen-pion schreef :
JeePee schreef :
De V-snaar was bij de motor van mijn boot niet handig bereikbaar i.v.m. de pomp zelf, moest gedemonteerd of de koelwaterleiding moest los. Een nieuwe, reserve snaar met Tyraps bevestigd achter de leiding voor de lange reis, is dan in twee minuten te vervangen. Dat hielp, nooit nodig gehad, bij de verkoop zat die er nog steeds op, én was daarmee ook weer een positief punt.

Das nog eens slim, want ook bij mijn 2GM20 gaat hij stuk, even vervangen kun je vergeten ben je zo dik half uur tot meer zoet mee......

Gek, want bij mijn 2GM20 zit dat allemaal toch zeer bereikbaar aan de voorzijde van de motor: waterpomp, dynamo, oliefilter, v-snaar. Wisselen van een snaar zou ... 15 min kosten? Nylonkousen, was dat niet de ANWB tip? Mits er dames aan boord zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 16:26 #1168551

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
De informatie die ontbreekt is: heeft het zeiljacht een PAN-PAN of een MAYDAY uit laten gaan? De kans dat er een levensbedreigende situatie / verlies van schip situatie was lijkt me niet erg groot, dus het zal wel een PP geweest zijn. Dan gaat de kustwacht in overleg met de schipper wat te doen. En komen ze samen tot de conclusie dat een sleepje door de KNRM de beste oplossing is. Mits er zich al geen andere sleper heeft gemeld die dichterbij was.
Als je aan het zeilen bent, merk je niet dat je V-snaar weg is. Dus er werd om een of andere reden al op de motor gevaren, het zal wel nodig geweest zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 16:34 #1168552

CeesS schreef :
Een gebroken V-snaar bij stralend weer zonder stroming of getij lijkt me geen verplichting tot hulpverlening opleveren.
Als iemand niet meer weet wat hij moet doen en om hulp vraagt dan betreft het een noodsituatie en moet je volgens de wet hulp verlenen maar daarbij hoef jij niet jezelf in gevaar te brengen.
En voor echt heftige noodsituaties zijn de meeste zeilschepen en hun bemanning niet ingericht, en ook niet gedekt door hun verzekering.
De verzekering heeft geen poot om op te staan, het betreft een wettelijke verplichting waar je als schipper niet onderuit kan. Tenzij het voor jezelf gevaarlijk is of begint te worden. Zodra de professionals op het theater verschijnen geef je die natuurlijk vrijbaan en laat je het verder aan hen over.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 16:42 #1168554

samvh schreef :
Jeroen-pion schreef :
JeePee schreef :
De V-snaar was bij de motor van mijn boot niet handig bereikbaar i.v.m. de pomp zelf, moest gedemonteerd of de koelwaterleiding moest los. Een nieuwe, reserve snaar met Tyraps bevestigd achter de leiding voor de lange reis, is dan in twee minuten te vervangen. Dat hielp, nooit nodig gehad, bij de verkoop zat die er nog steeds op, én was daarmee ook weer een positief punt.

Das nog eens slim, want ook bij mijn 2GM20 gaat hij stuk, even vervangen kun je vergeten ben je zo dik half uur tot meer zoet mee......

Gek, want bij mijn 2GM20 zit dat allemaal toch zeer bereikbaar aan de voorzijde van de motor: waterpomp, dynamo, oliefilter, v-snaar. Wisselen van een snaar zou ... 15 min kosten? Nylonkousen, was dat niet de ANWB tip? Mits er dames aan boord zijn.

Dat zit er ook, maar je moet eerst de dynamo riem weg halen.

Stil in de haven met gereedschap op de plek haal je misschien die 15 min wel, maar dan moet het beslist mee zitten.


We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 03 juni 2020 16:44 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 16:55 #1168562

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Heb zelf hulp geboden, waarbij mijn boot schade opliep.
Mijn verzekering heeft een claim neergelegd bij de andere partij en alles werd zonder enig gezeur betaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 17:13 #1168564

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
samvh schreef :
Nylonkousen [...] Mits er dames aan boord zijn.
Hoezo, mag IK soms niet een rondje gaan zeilen met mijn nylons aan?? Wat zullen we nou krijgen :S
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 18:00 #1168583

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Gijper schreef :
samvh schreef :
Nylonkousen [...] Mits er dames aan boord zijn.
Hoezo, mag IK soms niet een rondje gaan zeilen met mijn nylons aan?? Wat zullen we nou krijgen :S
Eerst ontharen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 18:08 #1168586

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
La Mavare schreef :
Het bericht op FB, iets genuanceerder dan TS formuleert:
Vanochtend zijn we uitgevaren voor een zeiljacht met een gebroken v-snaar. Het jacht lag ter zuiden van het naviduct voor anker, en is door ons op sleep genomen en afgeleverd bij de jachthaven.

Deze melding kwam bij ons binnen via de KNRM help app. " geen nood maar wel hulp nodig van een reddingboot, download de gratis KNRM help app"!
samvh schreef :
De informatie die ontbreekt is: heeft het zeiljacht een PAN-PAN of een MAYDAY uit laten gaan? ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 18:38 #1168592

Albert 45 schreef :
Gijper schreef :
samvh schreef :
Nylonkousen [...] Mits er dames aan boord zijn.
Hoezo, mag IK soms niet een rondje gaan zeilen met mijn nylons aan?? Wat zullen we nou krijgen :S
Eerst ontharen.

En bedankt he , zie het hele tafereel al voor me...... :pinch:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 19:17 #1168608

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
CeesS schreef :
standby blijven tot de professionals of roofredders verschijnen.

Die vind ik leuk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 19:56 #1168616

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Inplaats van de nylons is een 8 mm lijn kops aan elkaar genaait met flink wat steken ook een methode om als nood v-snaar te gebruiken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 20:14 #1168627

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Erikdejong schreef :
CeesS schreef :
Een gebroken V-snaar bij stralend weer zonder stroming of getij lijkt me geen verplichting tot hulpverlening opleveren.
Als iemand niet meer weet wat hij moet doen en om hulp vraagt dan betreft het een noodsituatie en moet je volgens de wet hulp verlenen maar daarbij hoef jij niet jezelf in gevaar te brengen.
En voor echt heftige noodsituaties zijn de meeste zeilschepen en hun bemanning niet ingericht, en ook niet gedekt door hun verzekering.
De verzekering heeft geen poot om op te staan, het betreft een wettelijke verplichting waar je als schipper niet onderuit kan. Tenzij het voor jezelf gevaarlijk is of begint te worden. Zodra de professionals op het theater verschijnen geef je die natuurlijk vrijbaan en laat je het verder aan hen over.

Erik, je geeft wel een heel aparte en veel te ruime interpretatie aan de begrippen noodsituatie en de wettelijke verplichting tot het geven van hulp. Die verplichting is er alleen bij levensgevaar en aanvaringen, in andere gevallen ligt beslissing tot hulpverlening volledig bij de hulpverlener.

Dit is wat de wet er van zegt :

'1. Burgerplicht
Een burger heeft niet alleen rechten, maar ook bepaalde plichten of
verantwoordelijkheden tegenover de maatschappij, denk bijvoorbeeld
aan belasting betalen of stemmen. Belasting betalen is juridisch
afdwingbaar, stemmen niet. Hoe zit dat bij burgerhulpverlening?
Burgerhulpverlening is niet juridisch afdwingbaar zoals belasting
betalen. Er zijn wel een aantal situaties waarin de wetgeving burgers
verplicht om te helpen; laten burgers dat na, dan zijn ze strafbaar.

> Betrokkenen bij een verkeersongeval moeten in principe op
de plaats van het ongeval blijven als een ander is gedood
dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht (art. 7,
Wegenverkeerswet).

> Schippers zijn verplicht om hulp verlenen aan schepen en personen
in gevaar (art. 414, Wetboek van Strafrecht). (zie verderop)

> Het Wetboek van Strafrecht (art. 450) bevat een algemene
verplichting om hulp te bieden aan mensen in nood.
(Art. 450, Wetboek van Strafrecht
Hij die, getuige van het ogenblikkelijke levensgevaar waarin een
ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen
die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs
te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de
dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten
hoogste drie maanden (…).)

Deze verplichting is echter zeer beperkt, omdat er sprake is van
verschillende voorwaarden:
1. Iemand moet in onmiddellijk levensgevaar verkeren.
2. Men moet zelf waarnemen dat er iets onherstelbaars mis dreigt te gaan
(alleen geïnformeerd worden is niet voldoende).
3. Men hoeft alleen op te treden als er geen risico aan verbonden is voor
de hulpverlener zelf of anderen.
4. Straf kan alleen worden opgelegd als de hulpzoekende overleden is als
gevolg van het niet-optreden van betrokkene.

In de meeste gevallen zal de redzame burger optreden in situaties die buiten de
in de wet geregelde gevallen liggen.

Morele verantwoordelijkheid
Naast een wettelijke plicht, is het een breed gedeeld principe dat men
anderen moet helpen in geval van nood. Het gaat hier om een morele
verantwoordelijkheid. Er zijn echter zoveel noden, dat men er een dagtaak aan
zou hebben om anderen te helpen en er geen tijd over zou blijven een eigen
leven te leiden. Daarom zijn ook de morele verplichtingen begrensd. Over het
algemeen vindt men dat burgers hun naasten (familie, buren, vrienden) moeten
bijstaan. Ook als iemand getuige is van een medemens in levensgevaar, vindt
men dat deze persoon de handen uit de mouwen moet steken. In andere
gevallen is het minder duidelijk of hulp bieden noodzakelijk is.

Vereiste kennis en vaardigheden

Er zijn ook praktische bezwaren tegen een onbegrensde verplichting tot
hulpverlening. Hulpverlening vereist vaak de nodige kennis en vaardigheid
waaraan het de ‘gewone’ burger ontbreekt. Door goedbedoelde maar
onbekwame inzet kan de situatie er zelfs slechter op worden, zowel voor een
slachtoffer als de burgerparticipant zelf

art 414 :

De schipper die de krachtens het eerste lid van artikel 358a of van artikel 785 van het Wetboek van Koophandel op hem rustende verplichting tot hulpverlening, opzettelijk niet nakomt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.

Artikel 358a Wetboek van Koophandel :

Tweede Boek. Van de regten en verpligtingen uit scheepvaart voortspruitende
Derde titel. Van den kapitein
Artikel 358a
1.De kapitein is verplicht aan personen, die in gevaar verkeeren, en in het bijzonder, als zijn schip bij eene aanvaring betrokken is geweest, aan de andere daarbij betrokken schepen en de personen, die zich aan boord dier schepen bevinden, de hulp te verleenen, waartoe hij bij machte is, zonder zijn eigen schip en de opvarenden daarvan aan ernstig gevaar bloot te stellen.
2.Hij is bovendien verplicht, voor zooverre hem dit mogelijk is, aan de andere bij de aanvaring betrokken schepen op te geven den naam van zijn schip, van de haven waar het thuis behoort en van de havens van waar het komt en waarheen het bestemd is.
3.Niet-nakoming van deze verplichtingen door den kapitein geeft geen aanspraak tegen hem, die uit welken hoofde dan ook verantwoordelijk is voor het optreden van de kapitein.

Tweede Boek. Van de regten en verpligtingen uit scheepvaart voortspruitende
Dertiende titel. Van de binnenvaart
Derde afdeeling. Van den schipper en de schepelingen

Artikel 785
1.De schipper is verplicht aan personen, die in gevaar verkeeren, en in het bijzonder, als zijn schip bij eene aanvaring betrokken is geweest, aan de andere daarbij betrokken schepen en de personen, die zich aan boord dier schepen bevinden, de hulp te verleenen, waartoe hij bij machte is zonder zijn eigen schip en de opvarenden daarvan aan ernstig gevaar bloot te stellen.
2.Hij is bovendien verplicht, voor zooverre hem dit mogelijk is, aan de andere bij de aanvaring betrokken schepen op te geven den naam van zijn schip, van de plaats, waar het thuis behoort, van de plaats, vanwaar het komt en waarheen het bestemd is, alsmede inzage te verstrekken van het bewijs van inschrijving in het register.
3.Niet-nakoming van deze verplichtingen door den schipper geeft geen aanspraak jegens hem, die uit welken hoofde dan ook verantwoordelijk is voor het optreden van de schipper.
Laatst bewerkt: 03 juni 2020 20:27 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 20:14 #1168628

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
Jeroen-pion schreef :
Albert 45 schreef :
Gijper schreef :
samvh schreef :
Nylonkousen [...] Mits er dames aan boord zijn.
Hoezo, mag IK soms niet een rondje gaan zeilen met mijn nylons aan?? Wat zullen we nou krijgen :S
Eerst ontharen.

En bedankt he , zie het hele tafereel al voor me...... :pinch:

Het visioen van Jeroen

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 20:33 #1168635

:laugh: :laugh: :laugh: het komt echt heel eng in de buurt
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 20:38 #1168638

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Fijn motortje hé.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 20:47 #1168641

samvh schreef :
Fijn motortje hé.

Behalve als je te ruw met d'r om gaat dan is het een echte b$tch , en terecht :P
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 03 juni 2020 21:02 #1168645

Zo hee.......................waar gaan die benen naar toe???






Nou, als er niets tussen komt naar de bioscoop.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 04 juni 2020 05:35 #1168669

Draairichting staat ook aangegeven, das handig :whistle:
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 04 juli 2020 04:36 #1181613

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5249
Gods alle machtig, ...daar varen ze ook voor uit ....!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 04 juli 2020 05:24 #1181616

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ik begin er niet meer over...... :dry:

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 04 juli 2020 06:17 #1181619

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Kock1964 schreef :
Gods alle machtig, ...daar varen ze ook voor uit ....!

Je bedoeld: Laat de Nederlandse Kustwacht ze daar ook voor uitvaren?

Maar verder was je er niet bij neem ik aan om te helpen en te veroordelen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM Enkhuizen in actie vanwege gebroken V-snaar 04 juli 2020 06:46 #1181629

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6131
Moeten ze in het vervolg eerst Kock1964 raadplegen of ze wel mogen uitvaren???
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.241 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl