Ik ben zo vrij even inhoudelijk te antwoorden. Hierboven worden nogal wat dingen door elkaar gehaald wat het voor jou nogal onduidelijk maakt.
In feite heb je 3 (goede) opties.
1. Je dient een verzoekschrift tot uitschrijven van je schip in te dienen met enkele bewijsstukken. Het is een civiele procedure waarbij volgens procesreglement civiele zaken rb. Rotterdam bevoegd is. Op deze manier staat het schip niet meer ingeschreven. Hiertoe dien je vrij veel documenten aan te leveren en enkele gewaarmerkt, waar kosten aan verbonden zijn.
Ik hoor jullie vragen, ja maar hoe zit het juridisch. Er vanuitgaande dat jij je schip voor je plezier vaart is het volgende relevant:
Uit de tekst van en de toelichting op artikel 8:786 BW blijkt dat slechts wanneer de teboekstelling in Nederland (of een verdragsregister) niet of niet meer verplicht is het de eigenaar vrijstaat doorhaling te verkrijgen (zie Parl. Gesch. Boek 8 BW, blzz. 725 en 726).
Hiervoor dien je wel de legitimatie van de eigenaar te hebben etc. Heb je daar nog contact mee? Hier zijn ook Griffie-kosten aan verbonden. Ik heb iets meer details over je schip nodig maar normaliter zijn griffierechten 304 euro (te vermeerderen met gewaarmerkte documenten). Kijk in de bijlage van dit bericht. Dit is een formulier. Je ziet als het goed is ook de gevraagde bijlagen voor 't verzoek.
optie 2. Je gaat naar de goedkoopste notaris die online te vinden is en je laat het schip per notariele akte op jouw naam overschrijven van de eigenaar. Wederom: heb je er nog contact mee? Vervolgens kun je ervoor kiezen om alsnog, als hij op je naam staat, optie 1 ook te doen. Je kunt dan beter enkel optie 1 doen.
optie 3. geen contact meer met eigenaar / eigenaar is overleden. Geen contact meer met eigenaar? Zijn gegevens staan in kadaster, zoek contact. Eigenaar is overleden. Koop een ouija-bord en zoek contact. Nee, zonder gekheid, wederom, toon bij de notaris aan (geen dure, zelfs Hema of Kruitvat had notarisdiensten) dat je allang houder en bezitter bent en laat Notaris een akte opstellen en inschrijven dat je eigenaar bent. Zijn verschillende mogelijkheden.
Guilty pleasure optie 4. Zoals je ziet zijn alle bovenstaande opties, opties die geld kosten.Je kunt het nummer ook van de muur trekken en doorvaren. Echter, mocht er ooit een witwascontrole / fuik zijn (gebeurt nog wel eens icm met FIOD), of overige situaties voorkomen waaruit onderzoek naar eigendom kan voortkomen. Nouja, er is ook niets dat een dremel niet op kan lossen.
ik hoop dat ik je verder heb kunnen helpen.