brambo schreef :
Een kadaster registratie (teboekstelling) heeft de status van registergoed.
Zolang de registratie niet is uitgeschreven of overgeschreven is de vorige eigenaar nog steeds de rechtmatige eigenaar. Kan ook nog zijn dat het een onderpand is van de hypotheek verstrekker.
Als de boot gestolen blijkt te zijn of verduisterd bij een verhuurbedrijf, dan kan de feitelijke eigenaar het schip gewoon weer in zijn bezit nemen.
Of je nu het schip gekocht en betaald hebt maakt niets uit. Je bent niet de eigenaar en je kunt nergens rechten aan ontlenen.
Vandaar het van groot belang is hieraan aandacht te schenken, het is niet zomaar een nummer op een boot.............
Bram
Wat Bram hier schrijft klinkt dreigend, maar het is maar al te waar!
Voorbeeld:
Vrienden van mij kochten eind jaren '80 een klipper.
Het schip was verbouwd tot motorvrachtschip. De schipper werd oud, stopte met vrachtvaren en sleet zijn oude dag aan boord.
Na een tijdje verhuisde hij naar een bejaardencentrum. Een dochter van hem verkocht op zijn verzoek het schip.
Mijn vrienden kochten het schip. Er werd een eenvoudig koopcontract opgesteld dat door beide partijen ondertekend werd. Het geld werd per bank overgeschreven, dus er was aantoonbaar betaald.
Mijn vrienden gingen voortvarend aan het werk en maakten het schip tot mooie zeilende woning. Geen vuiltje aan de lucht, zo leek het.
Een jaar of 10 later, de oude schipper was al een tijdje overleden, kregen de erfgenamen ruzie over de nalatenschap. De andere kinderen van de schipper beweerden dat hun zus het schip niet had mogen verkopen.
Mijn vrienden waren in eerste instantie nog niet zo bang, want ze hadden het schip te goeder trouw gekocht, met contract en met aantoonbare betaling.
De kantonrechter was snel klaar met zijn oordeel. Mijn vrienden kregen de keuze: òf het schip in de staat van 10 jaar geleden inleveren bij de familie, òf hun schip nogmaals kopen voor de prijs die het (volgens de rechter) 10 jaar eerder waard was, vermeerderd met rente en kosten. Plus de kosten van de rechtzaak.
Ze kozen natuurlijk het laatste, en waren even later driekwart ton armer (in guldens).
Vanzelfsprekend hebben ze toen wel het schip laten overschrijven bij het kadaster.
Hierboven werd geschreven over het doorhalen van een teboekstelling bij het kadaster. Dat is inderdaad goedkoop, ook al omdat er geen notaris bij nodig is.
Echter, een doorhaling kan officieel alleen maar als het schip gesloopt is of als het verloren is gegaan.
Als je de teboekstelling laat doorhalen, zorg er dan voor dat alle kenmerken van de teboekstelling verdwenen zijn van het schip. Laat dan dus niet het brandmerk (dat nummerplaatje) "voor het leuk" aan boord slingeren.
Wim.