bteaux schreef :
We lezen op het forum veel over electronica, het is ook niet meer weg te denken natuurlijk.
Toch vroeg ik mij af of er nu nog zonder dat genavigeerd kan worden, hoevelen er naar zee gaan die bij totale uitval nog plat kunnen navigeren, dus met kompas, log, papieren kaarten en almanak.
Wie zet geen posities ieder uur in de papieren kaart, kunnen stroomkavelen en dergelijke.
Is er nog cursus-aanbod enz enz
Is het nog van enig nut?
Ik moet bekennen dat mijn sleeplog al een aantal jaar niet meer in bedrijf is geweest.
Nog steeds heb ik een Walker log in mijn bezit.
Een parallellineaal, een handpeilkompasje en een kaartpasser heb ik ook nog. Een vast magnetisch kompas heb ik al jaren liggen, maar heb ik nog steeds niet ingebouwd. Dat had ik op mijn vorige bootje wel gebruiksklaar.
Ik heb ooit op Marker- en IJsselmeer nog met bovengenoemde middelen genavigeerd, evenals op tochtjes langs de kust. Maar dan spreken we van meer dan twintig jaar geleden.
Vorig jaar ben ik voor het eerst op eigen kiel overgestoken naar Engeland.
Vertrokken vanaf de Roompotsluis, met als doel Harwich en de Orwell. Tijdens zo'n oversteek wordt duidelijk dat navigeren met de klassieke middelen in het zeegebied tussen de genoemde plaatsen eigenlijk niet meer mogelijk is zonder GPS. Varend met gegist bestek zit je al snel één tot enkele mijlen mis.
Dat kun je jezelf, als je bijvoorbeeld niet wilt verzeilen in de Borssele windfarm, die momenteel in aanbouw is, niet meer permitteren. Je wordt dan namelijk geacht de
Borssele Pass te volgen. die niet veel breder is dan een halve mijl. Maar ook om andere redenen is, als gevolg van TSS-en en Precautionary Areas, een rechte lijn trekken tussen het punt van vertrek en het punt van aankomst, geen optie meer.
Ik heb al overwogen om bij een volgende oversteek eerst langs de kust naar IJmuiden te zeilen en vandaar (na een goede nachtrust) naar het westen te varen. Dan kom je aanzienlijk minder hindernissen tegen en zou ik het nog wel eens met
dead reckoning willen proberen.