Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ICP update

ICP update 16 sept 2021 05:00 #1325482

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Calidris schreef :
Gaan we nou weer een draadje van 81 pagina's maken over iets wat jaren geleden al voorspelbaar was?

Iedereen kon dit 3-4 jaar geleden al aan zien komen. Na het incident in Spanje (dacht ik).

ICP is en blijft een onofficieel niets zeggend papiertje, zonder enige rechtsgeldigheid.

Als jij in 1 bericht kan zeggen wat ik moet doen om mijn 25 jaar oude zelfgebouwde boot in orde te krijgen voor de Franse douane, kunnen we het bij 1 pagina houden B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 16 sept 2021 08:21 #1325522

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Volgens mij is dat de zeebrief. De enige optie.

Maar (zonder daar een hele discussie over te voeren, het is slechts mijn mening) vind ik de kosten daarvan niet in verhouding staan voor wat je er voor krijgt ( en daarnaast niet in verhouding tot de waarde van mijn boot).



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 16 sept 2021 08:25 #1325526

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Zo krijgen bepaalde politieke partijen, stap voor stap toch hun zin!
Goede controles aan alle grenzen :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 16 sept 2021 08:31 #1325533

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
lschip schreef :
Volgens mij is dat de zeebrief. De enige optie.

Maar (zonder daar een hele discussie over te voeren, het is slechts mijn mening) vind ik de kosten daarvan niet in verhouding staan voor wat je er voor krijgt ( en daarnaast niet in verhouding tot de waarde van mijn boot).

Die hele procedure voor een zeebrief is voor (kleine) jachten inderdaad te duur en te ingewikkeld.
De Nederlandse overheid moet gewoon 's aan de Britten gaan vragen hoe zij het hebben geregeld en vervolgens een registratiesysteem zoals in het Verenigd Koninkrijk starten.

In Engeland worden de bokken van geiten gescheiden. Voor jachten en andere niet commercieel gebruikte kleinere boten is de procedure vrij simpel en relatief goedkoop. Hier zijn we in de afgelopen honderd jaar niet verder gekomen dan de zeebrief. One size fits all. Maar niet heus.

Maar ja. Deze overheid en deze Tweede Kamer heeft voorlopig nog wel wat anders aan het hoofd, dus dat gaat allemaal nog wel even duren.
Laatst bewerkt: 16 sept 2021 08:33 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 16 sept 2021 08:40 #1325537

holtere schreef :
Zo krijgen bepaalde politieke partijen, stap voor stap toch hun zin!
Goede controles aan alle grenzen :pinch:

Daar ben ik op zich niet op tegen, al moeten we van grenscontroles ook geen wonderen verwachten. Het is ook best vervelend, en dat was ook ooit de reden om de EU op te richten. Ik hoop niet dat we terug gaan naar de jaren 70....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 16 sept 2021 08:42 #1325539

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Ilex schreef :
TuuLeVi schreef :
zeebrief (natuurlijk)

Zeebrief bestaat in België niet meer.
Registratie?

Sinds de vlaggenbrief voor pleziervaart is afgeschaft is in Belgie nog alleen de registratiebrief van toepassing.
registratiebrief

En zo blijven we eindeloos verdermodderen, Verenigd Europa verdeeld door de afwijkende administratieve spitsvondigheden van de verschillende landen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 16 sept 2021 08:46 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 16 sept 2021 08:43 #1325540

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
Check was midden English/French Canal:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 16 sept 2021 08:48 #1325543

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1661
Het is allemaal al aanwezig met het snelle motorboten register. Goedkoop en duidelijk en als daar net als in het autokentekenregister ook nog BTW betaald wordt bijgehouden dan hebben we eigendom en belastingstatus geregeld.
Ieder schip heeft al een brandmerk en daar dient alleen nog een kenteken van uitgifte ter uiterlijke herkenning aan te worden toegevoegd.

Old Sailors zijn tegen zo’n zogenaamde registratie, maar vergeten dat zij al jarenlang geregistreerd staan bij de verzekering, jachthaven, watersportvereniging, watersportverbond, Agentschap telecom met call sign, atis en mmsi, meetbrief met zeilnummer en dat dat meerdere malen gekoppeld is aan naam, huisadres en mobiele telefoon inclusief die van achterblijvers.

Wat doet een zeebrief. Die brengt een extra brandmerk aan, maar geen kenteken en houdt geen BTW status bij. Het doet iets dat in de botensector al voorbij is, maar alleen voor speedboten volledig geregeld is.

Het speedbotenregister is bestaand, doeltreffend, goedkoop. En zolang ze geen BTW status bijhouden moeten we nog even een BTW verklaring aan boord hebben. Officieel heb je geen BTW verklaring nodig aan een binnengrens, maar daar we aan een buitengrens wonen is dat wel handig (alternatief is bewijs van herkomst is lastiger).

Snelle motorbotenregister openstellen voor alle pleasure crafts: VÓÓR!
Laatst bewerkt: 16 sept 2021 08:49 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 16 sept 2021 08:56 #1325546

Nou bijt de hond in zijn eigen staart, zou ik zeggen. Dat xenofobe gedoe met "goed dat er strengere grenscontroles zijn" en dan gaan klagen dat het ICP niet meer geldig is. Ben ik blij dat ik 3 jaar geleden terug gekomen ben, van een jarenlange zwerftocht door de Middellandse zee. Alleen het ICP gebruikt en altijd geaccepteerd. Engeland Frankrijk Spanje Portugal Italie Croatie Griekenland en Turkije.
De kosten van een zeebrief zijn buiten proportie voor de pleziervaart. Daar moet dan maar eens wat aan gedaan worden want het ICP heeft zijn status verloren. Gewoon te laks geweest met het controleren van de gegevens van de aanvragers en dan krijg je misbruik door criminelen en hulporganisaties. Volgens mij is het allemaal begonnen toen een schip met bootvluchtelingen van een duitse organisatie in sicilië aankwam met een lading en toen bleek dat ze op een Nederlands IPC voeren. Ook ladingen cocaine zijn gevonden op schepen met een hollandse IPC. Dat wekt geen vertrouwen. De ICP is ten onder gegaan aan goedgelovigheid en lakse controle van de uitgevende instantie. Die dacht dat ze lekker konden binnenlopen en nu kunnen wij nergens meer binnenlopen, zonder zeer hoge kosten te maken.........
Rock'nRoll
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 16 sept 2021 09:20 #1325552

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Nou bijt de hond in zijn eigen staart, zou ik zeggen. Dat xenofobe gedoe met "goed dat er strengere grenscontroles zijn" en dan gaan klagen dat het ICP niet meer geldig is.

Ik lees er wellicht over, maar vind niemand die enthousiast is over strengere grenscontroles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 16 sept 2021 09:24 #1325554

PVV stemmers wel ;) Al weten ze niet precies waarom... het klinkt wel goed!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 16 sept 2021 09:26 #1325555

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Tony2920 schreef :
Ilex schreef :
TuuLeVi schreef :
zeebrief (natuurlijk)

Zeebrief bestaat in België niet meer.
Registratie?

Sinds de vlaggenbrief voor pleziervaart is afgeschaft is in Belgie nog alleen de registratiebrief van toepassing.
registratiebrief

En zo blijven we eindeloos verdermodderen, Verenigd Europa verdeeld door de afwijkende administratieve spitsvondigheden van de verschillende landen.

Registratiebrief kost amper 50 euro voor 5 jaar.
Ben benieuwd of ik dit in orde ga krijgen voor mijn projectje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 17 sept 2021 06:13 #1325872

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
Fotos van 1e post



Laatst bewerkt: 17 sept 2021 06:37 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 03 okt 2021 11:08 #1330149

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
JeePee schreef :
Check was midden English/French Canal:


We kwamen uit Calais en vlak voor Boulogne s/Mer (zie knikje in de track) kregen we controle, dus binnen de 12-mijlszone.

De douane gaf zelf aan, dat ze blij waren dat we niet zo'n flut-papiertje (ICP) hadden.

Ruim een jaar geleden op een andere boot een boete gehad, omdat wij (komend uit Bretagne en op weg naar NL) niet zo'n flut-papiertje hadden, ook binnen de 12-mijlszone.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 03 okt 2021 14:20 #1330178

La Mavare schreef :
[…]
We kwamen uit Calais en vlak voor Boulogne s/Mer (zie knikje in de track) kregen we controle, dus binnen de 12-mijlszone.

De douane gaf zelf aan, dat ze blij waren dat we niet zo'n flut-papiertje (ICP) hadden.

Ruim een jaar geleden op een andere boot een boete gehad, omdat wij (komend uit Bretagne en op weg naar NL) niet zo'n flut-papiertje hadden, ook binnen de 12-mijlszone.

Dus dat ‘flut papiertje’ is gewoon geldig als ik het goed lees, ook al bestempelen ze het als een flut-papiertje?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 03 okt 2021 15:49 #1330190

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Nee dus, ze accepteren het ICP niet meer. Zie 1e post.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 03 okt 2021 16:27 #1330202

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
lschip schreef :
Volgens mij is dat de zeebrief. De enige optie.

Precies...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 03 okt 2021 16:30 #1330204

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
lschip schreef :
vind ik de kosten daarvan niet in verhouding staan voor wat je er voor krijgt ( en daarnaast niet in verhouding tot de waarde van mijn boot).

Zo is het spel en zo zijn de regels.
Bootverkopen mogelijk een optie.

Ik mag hopen dat iedereen met zijn volle verstand aan een boot begint en ook met zijn volle verstand op zee wil/gaat varen.
Dan zijn dat de spelregels, verder niet zeuren...!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 okt 2021 16:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 03 okt 2021 16:51 #1330211

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1661
Booty24 schreef :
Het is allemaal al aanwezig met het snelle motorboten register. Goedkoop en duidelijk en als daar net als in het autokentekenregister ook nog BTW betaald wordt bijgehouden dan hebben we eigendom en belastingstatus geregeld.
Ieder schip heeft al een brandmerk en daar dient alleen nog een kenteken van uitgifte ter uiterlijke herkenning aan te worden toegevoegd.

Old Sailors zijn tegen zo’n zogenaamde registratie, maar vergeten dat zij al jarenlang geregistreerd staan bij de verzekering, jachthaven, watersportvereniging, watersportverbond, Agentschap telecom met call sign, atis en mmsi, meetbrief met zeilnummer en dat dat meerdere malen gekoppeld is aan naam, huisadres en mobiele telefoon inclusief die van achterblijvers.

Wat doet een zeebrief. Die brengt een extra brandmerk aan, maar geen kenteken en houdt geen BTW status bij. Het doet iets dat in de botensector al voorbij is, maar alleen voor speedboten volledig geregeld is.

Het speedbotenregister is bestaand, doeltreffend, goedkoop. En zolang ze geen BTW status bijhouden moeten we nog even een BTW verklaring aan boord hebben. Officieel heb je geen BTW verklaring nodig aan een binnengrens, maar daar we aan een buitengrens wonen is dat wel handig (alternatief is bewijs van herkomst is lastiger).

Snelle motorbotenregister openstellen voor alle pleasure crafts: VÓÓR!

Accepteren voor nu, maar ook een mening over hoe het veel beter, veel makkelijker en veel goedkoper anders zou kunnen.
Zoals voor snelle motorboten en zoals voor auto’s. Daarmee rijden we allemaal gewoon de grens mee over, met gevulde benzinetank en alleen bij emigratie papierwerk. Zo makkelijk is het al geregeld.
Alleen het motorbotenregister openstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 03 okt 2021 16:54 #1330212

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Ach, als de spelregels gaandeweg veranderen mag je wel wat zeuren. Zeker als er een aardig bedrag tegenover staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 03 okt 2021 19:14 #1330245

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
Ilex schreef :
Ach, als de spelregels gaandeweg veranderen mag je wel wat zeuren. Zeker als er een aardig bedrag tegenover staat.
er is nix veranderd aan de regels. Alleen aan de handhaving.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 03 okt 2021 19:32 #1330249

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
TuuLeVi schreef :
Ilex schreef :
Ach, als de spelregels gaandeweg veranderen mag je wel wat zeuren. Zeker als er een aardig bedrag tegenover staat.
er is nix veranderd aan de regels. Alleen aan de handhaving.

En eer je de handhaving verandert, mag je de spelregels tegen het licht houden.

De NL-overheid is in gebreke -nu zij haar onderdanen opscheept met onverwachte kosten- en kan een voorbeeld nemen aan b.v. het VK, niet alleen v.w.b. de registratie.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 03 okt 2021 19:47 #1330259

Ja we moeten niet zeuren.. je moet aan de regels voldoen. De pragmatische oplossing is gebeukt door oneigenlijk gebruik en slecht beheer.
Het echte alternatief ( voor de beroepsvaart prima) maar niet echt gericht op de pleziervaart.
Het pleit voor een proportionele regeling lijkt me wel op zijn plaats.
Ik hoop stiekem op een fatsoenlijk alternatief. Zo niet dan wordt het een zeebrief etc…
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 03 okt 2021 20:22 #1330275

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
echt man, het gaat om een kleine duizend piek. En ja dat is een hoop geld. Maar als je je boot in dertig jaar afschrijft is het dus net zo duur als een icp(wat alleen voor binnenwater geldig was en is)
Overheid is gewoon duur. Voor je suv betaal je dat per jaar.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 03 okt 2021 20:45 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 03 okt 2021 20:59 #1330279

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 446
Sailabout schreef :
Even een vraag russendoor … als de eigenaar van het schip een VOF is, hoe wordt dat bij een controle gelinkt aan de schipper? Of is dat geen issue?

Alle vennoten worden dan geregistreerd in het scheepsregister als deelgerechtigden op het schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl