Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ICP update

ICP update 04 okt 2021 19:03 #1330580

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Ronaldl schreef :
In de afgelopen jaren zijn er meerdere draadjes op ZF geweest aanngaande zeebrief versus ICP en alternatieven.

Daarbij viel op dat er een aantal groepen zich lijken te formeren, ieder gekarakteriseerd door de uitgangspunten:
- de klagers, die kijken naar het gat in hun portemonnee;
- de rekkelijken, die kijken naar alternatieven;
- de preciezen, die kijken naar de wet
- de realisten, die hebben een zeebrief.

Wat een mooie samenvatting van de vele discussies over dit onderwerp.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 19:14 #1330581

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Arcadia schreef :
Ronaldl schreef :
In de afgelopen jaren zijn er meerdere draadjes op ZF geweest aanngaande zeebrief versus ICP en alternatieven.

Daarbij viel op dat er een aantal groepen zich lijken te formeren, ieder gekarakteriseerd door de uitgangspunten:
- de klagers, die kijken naar het gat in hun portemonnee;
- de rekkelijken, die kijken naar alternatieven;
- de preciezen, die kijken naar de wet
- de realisten, die hebben een zeebrief.

Wat een mooie samenvatting van de vele discussies over dit onderwerp.

En wat schieten we ermee op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 19:27 #1330582

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Ilex schreef :
Arcadia schreef :
Ronaldl schreef :
In de afgelopen jaren zijn er meerdere draadjes op ZF geweest aanngaande zeebrief versus ICP en alternatieven.

Daarbij viel op dat er een aantal groepen zich lijken te formeren, ieder gekarakteriseerd door de uitgangspunten:
- de klagers, die kijken naar het gat in hun portemonnee;
- de rekkelijken, die kijken naar alternatieven;
- de preciezen, die kijken naar de wet
- de realisten, die hebben een zeebrief.

Wat een mooie samenvatting van de vele discussies over dit onderwerp.

En wat schieten we ermee op?

Dat we de illusie moeten loslaten hier iets mee op te schieten.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 19:43 #1330586

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1661
Mijn betoog voor het (snelle motor)botenregister opstellen, heb ik steeds aangevuld met:
-vastleggen BTW status (net als bij auto's).

Uiteraard dient dan daarna ook internatinaal vastgelegd te worden dat dit een voldoende reisdocument is voor de boot.
Dat lijkt heel moeilijk, maar begint met een sluitend document hetgeen het houderschapsbewijs is. Als door toepassing van een bestaand bewijs, bestaande registratie en bestaande verstrekker en geen discussie over de doelmatigheid is (welke discussie er bij de ICP was en is; waarbij er bij de zeebrief geen BTW status wordt vastgelegd) kan invoering binnen afzienbare termijn. Moeten wij het wel willen, want iemand moet het belangrijk genoeg maken, maar vooralsnog zijn wij een marginale groep.

Dat daarnaast een verzekering vereist is om te reizen dat wisten we al en alle verzekeraars leveren verklaringen in diverse talen die we allemaal al meenemen.
De overheid is veel meer geinteresseerd of op jouw boot (auto) nog belasting (BTW dan wel accijns over voorraden) geheven kan worden dan of deze boot (auto) daadwerkelijk van jou is.
Ik heb ook 20 jaar met een verklaring rondgereden dat ik gerechtigd was om met mijn leaseauto rond te rijden die uiteraard niet van mij was.

Het aanhalen van bestaande regelgeving, die we anders willen, leidt natuurlijk altijd tot :kan niet". Daarom moet het juist anders.

Ik zit in een ander kamp: het is nu duur en dom geregeld ten opzichte van (ook eenvoudige) snelle motorbootjes en (zelfs oude) auto's waar het veel efficienter en goedkoper kan.

Registratie:ook als je geen zeebrief hebt, heb je vast wel een verzekering, ligplaats, vereniging (met verbondslidmaatschap), vaarbewijs, marifooncertificaat, inschrijving agentschap telecom, en staat je AIS aan (gelinkt aan jezelf en aan je thuisfront). Tevens meld je je bij alle kunstwerken etc etc. Nog afgezien je deelname aan elkaars bootjesschieten op FB en deelname aan ZF. Hoezo "ik wil me niet laten registreren"?

Verder heeft iedere boot (op de hele oude na) al een CIN brandmerk. Brandmerken idoe je bij de bouw en voor een oude boot. De plakletters zijn alleen het nummerbord (het kenteken).
Voor langzame boten (zeilboten) zouden we ook kleinere letters af kunnen spreken (zoals ook met fiets en bromfietsplaatjes).

We hoeven hoeven echt helemaal niets zelf te verzinnen. Alleen een register openstellen en vervolgens andere landen uitleggen dat we het precies zo hebben geregeld als voor auto's. En wel vanaf introductie op de markt en sluitend tot de sloop.

De andere vraag:
Deense jachten hebben richting Frankrijk dezelfde hobbels te nemen als wij. Weet niet of hun zeebrief goedkoper is.
Wel weet ik, dat het aan de Oostzeekust geheel niet speelt daar daar bijna alle landen een binnengrens zijn (dan geen BTW controle) en de Nordic countries al langer gewend zijn aan vrij reizen.

Eerdere vraag:
De aanvraag voor snelle motorboot kun je gewoon aanmaken (op de trailer ben ik ook snel genoeg).
Ik heb de aanvraag niet doorgezet want bij toekenning ben je formeel ook een snelle motorboot en dan is de schipper ook formeel vaarbewijsplichtig. Niet al onze schippers voldoen daar aan.
Uiteraard moet straks in een "botenbewijs" de minimale eis aan de schipper vermeld worden (welke leeftijd cq certificaat).

En los van buitenland varen: iedereen die nu een boot verhandelt zonder registratie, handelt in goeder trouw qua eigendom en BTW (je moet zelf het stapeltje documenten op waarde schatten) en dat is gezien de financiele omvang wel heel erg bijzonder (wel mooi, maar bijzonder).

Kortom: voor en rubberbootje met 6pk is het nu goed geregeld. En voor onze boten niet. En dat moet toch anders!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 19:58 #1330596

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
Booty24 schreef :
net als bij auto's). [...]
Kortom: voor en rubberbootje met 6pk is het nu goed geregeld. En voor onze boten niet. En dat moet toch anders!

wel hoor; prima geregeld.
TuuLeVi schreef :
het gaat om een kleine duizend piek. [...] als je je boot in dertig jaar afschrijft is het dus net zo duur als een icp [...] Voor je suv betaal je dat per jaar.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 20:11 #1330598

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Booty24 schreef :
De andere vraag:
Deense jachten hebben richting Frankrijk dezelfde hobbels te nemen als wij. Weet niet of hun zeebrief goedkoper is.

De Engelse benaming voor een zeebrief is "certificate of nationality" (of "certificate of registry").



Voor een Deens jacht <20 bruto ton is registratie (scheepsregister/kadaster) niet meer mogelijk en wordt (dus) geen zeebrief meer versterkt. Kosten: nihil.



Gewoon een brief die je kunt downloaden en die je samen met je paspoort overlegt als daar naar gevraagd wordt. Zou het zo makkelijk kunnen zijn? De Denen doen het gewoon.

PS ik vroeg ook niet naar varen op de Oostzee, maar naar Deense jachten in Franse (of Italiaanse) territoriale wateren.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 04 okt 2021 20:43 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 21:39 #1330614

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
ReneK schreef :
Hmmmm...wij zijn net in Spanje aangekomen en ik heb eigenlijk de UK vlag al weer omgeruild voor de NL’se , zal ik hem maar weer terug ophangen dan ? (Spanje staat ook niet in dat lijstje)

Nu de discussie weer opnieuw gevoerd wordt moest ik opeens weer aan dit bericht denken. Met name toen ik dit stukje in het VN-zeerechtverdrag teruglas:
  1. Een schip mag slechts onder de vlag van één Staat varen en is, behalve in bijzondere gevallen waarin uitdrukkelijk is voorzien in internationale verdragen of in dit Verdrag, op volle zee onderworpen aan de uitsluitende rechtsmacht van die Staat. Een schip mag gedurende een reis of tijdens het verblijf in een aanloophaven niet van vlag veranderen, behalve in het geval van een werkelijke overdracht van de eigendom of een wijziging in de registratie.
  2. Een schip dat vaart onder de vlag van twee of meer Staten en dat naar omstandigheden de ene of de andere vlag gebruikt, kan zich tegenover een derde Staat op de nationaliteit van geen van deze Staten beroepen en kan worden gelijkgesteld met een schip zonder nationaliteit.
:whistle:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 05 okt 2021 07:15 #1330667

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
JotM schreef :
ReneK schreef :
Hmmmm...wij zijn net in Spanje aangekomen en ik heb eigenlijk de UK vlag al weer omgeruild voor de NL’se , zal ik hem maar weer terug ophangen dan ? (Spanje staat ook niet in dat lijstje)

Nu de discussie weer opnieuw gevoerd wordt moest ik opeens weer aan dit bericht denken. Met name toen ik dit stukje in het VN-zeerechtverdrag teruglas:
  1. Een schip mag slechts onder de vlag van één Staat varen en is, behalve in bijzondere gevallen waarin uitdrukkelijk is voorzien in internationale verdragen of in dit Verdrag, op volle zee onderworpen aan de uitsluitende rechtsmacht van die Staat. Een schip mag gedurende een reis of tijdens het verblijf in een aanloophaven niet van vlag veranderen, behalve in het geval van een werkelijke overdracht van de eigendom of een wijziging in de registratie.
  2. Een schip dat vaart onder de vlag van twee of meer Staten en dat naar omstandigheden de ene of de andere vlag gebruikt, kan zich tegenover een derde Staat op de nationaliteit van geen van deze Staten beroepen en kan worden gelijkgesteld met een schip zonder nationaliteit.
:whistle:

Tsja ...
Ik ben nooit zo van de regeltjes geweest en wat ‘mag’ en ‘niet mag’ is altijd een rekbaar begrip

Ik neem ‘flag of convenience’ gewoon heel letterlijk en we hebben 2 sets papieren en gebruiken degene die op dat moment het makkelijkst is ;)

Stel je nu voor dat we weer in een COVID close doen situatie komen ergens in de Carib zoals vorig jaar Franse eilanden alleen EU boten toelaten en UK eilanden alleen UK boten ? Dan kunnen we tenminste nog kiezen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 05 okt 2021 08:30 #1330712

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Als dat werkt, zolang dat werkt, gewoon doen zou ik zeggen. :)

Maar mocht zich een "probleem-momentje" voordoen waarna de Staat der Nederlanden en het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland naar elkaar gaan zitten wijzen en een derde land je schip als statenloos opbrengt en aan de ketting legt niet al teveel naar anderen wijzen, oké? :unsure:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 05 okt 2021 09:14 #1330723

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
JotM schreef :
Als dat werkt, zolang dat werkt, gewoon doen zou ik zeggen. :)

Maar mocht zich een "probleem-momentje" voordoen waarna de Staat der Nederlanden en het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland naar elkaar gaan zitten wijzen en een derde land je schip als statenloos opbrengt en aan de ketting legt niet al teveel naar anderen wijzen, oké? :unsure:

Ach , zo kun je overal problemen zoeken , en afhankelijk van het ‘probleem’ momentje krijgen ze of het ene of de andere registratie te zien

Beide registraties zijn officieel waarbij het ICP buiten Europa overal geaccepteerd wordt

En er zijn veel meer boten die meerdere registraties hebben , ik ben niet de enige die dit wiel opnieuw hebben uitgevonden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 05 okt 2021 15:28 #1330821

Dat verhaal dat het "maar 1000 piek" kost, geldt natuurlijk ook alleen als je boot zich in NL bevindt... ik mag toch hopen dat de NL overheid met een goed alternatief komt voor het ICP én de dure constructie van kadaster + zeebrief.
Laatst bewerkt: 05 okt 2021 15:28 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 05 okt 2021 16:01 #1330837

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
AndreAzuree schreef :
Dat verhaal dat het "maar 1000 piek" kost, geldt natuurlijk ook alleen als je boot zich in NL bevindt...
Kadaster biedt ook een constructie aan waarin het brandmerk pas bij aankomst in NL wordt aangebracht. Moet je zelf even navragen.

Een Zeebrief is geen alternatief voor een ICP. ICP is voor binnenwater en een Zeebrief voor..., nouja zee dus. Hopen mag altijd natuurlijk maar ik verwacht niet dat er voor jouw uitzonderlijke situatie een apparte procedure bedacht wordt en denk dat je beter kunt hopen op de pot.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 05 okt 2021 16:04 #1330838

"Kadaster biedt ook een constructie aan waarin het brandmerk pas bij aankomst in NL wordt aangebracht. Moet je zelf even navragen."



Ja, maar dan moet je binnen 6 maanden in NL zijn, dat is een beetje onhaalbaar vanuit Griekenland/Turkije.

Ach , ik heb de hoop al opgegeven. Ik mijdt voorlopig even Italie en FR, en dan zien we wel verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 05 okt 2021 16:07 #1330841

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
AndreAzuree schreef :
dan moet je binnen 6 maanden in NL zijn, dat is een beetje onhaalbaar vanuit Griekenland/Turkije.
heb je 3 putsen overboord hangen? :p
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 05 okt 2021 16:13 #1330843

AndreAzuree schreef :
"Kadaster biedt ook een constructie aan waarin het brandmerk pas bij aankomst in NL wordt aangebracht. Moet je zelf even navragen."



Ja, maar dan moet je binnen 6 maanden in NL zijn, dat is een beetje onhaalbaar vanuit Griekenland/Turkije.

Ach , ik heb de hoop al opgegeven. Ik mijdt voorlopig even Italie en FR, en dan zien we wel verder.

Griekenland -> Nederland is wel binnen een maand te doen hoor, laat staan 6 maanden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 05 okt 2021 19:38 #1330900

Noballast schreef :
AndreAzuree schreef :
"Kadaster biedt ook een constructie aan waarin het brandmerk pas bij aankomst in NL wordt aangebracht. Moet je zelf even navragen."



Ja, maar dan moet je binnen 6 maanden in NL zijn, dat is een beetje onhaalbaar vanuit Griekenland/Turkije.

Ach , ik heb de hoop al opgegeven. Ik mijdt voorlopig even Italie en FR, en dan zien we wel verder.

Griekenland -> Nederland is wel binnen een maand te doen hoor, laat staan 6 maanden.

wij varen alleen in (korte) vakanties....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 06 okt 2021 13:49 #1331026

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 06 okt 2021 14:04 #1331029

Opmerking verwijderd. Pb naar desbetreffende persoon gestuurd
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 07 okt 2021 14:44 #1331301

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Joop66 schreef :
We gaat t zien:



Antwoord:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 07 okt 2021 15:14 #1331313

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Het wordt bijna theater.
"Voor op zee een zeebrief natuurlijk meneer. U kunt ook langs de kust met een ICP. Dat is geen zee" :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 07 okt 2021 15:39 #1331319

holtere schreef :
Het wordt bijna theater.
"Voor op zee een zeebrief natuurlijk meneer. U kunt ook langs de kust met een ICP. Dat is geen zee" :laugh:

Ja, goede vraag. Op “zee”. Beetje vage term.
Wel netjes dat ze zo snel antwoorden.

Misschien kan je (joop) ze nog eens vragen wat tot waar de “kustwateren” reiken, en waar de “zee” begint? (Ik wil het ook wel doen hoor..)

In internationale wateren heb je denk ik sowieso niks nodig.
Laatst bewerkt: 07 okt 2021 15:40 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 07 okt 2021 19:36 #1331413

Arcadia schreef :
Ronaldl schreef :
In de afgelopen jaren zijn er meerdere draadjes op ZF geweest aanngaande zeebrief versus ICP en alternatieven.

Daarbij viel op dat er een aantal groepen zich lijken te formeren, ieder gekarakteriseerd door de uitgangspunten:
- de klagers, die kijken naar het gat in hun portemonnee;
- de rekkelijken, die kijken naar alternatieven;
- de preciezen, die kijken naar de wet
- de realisten, die hebben een zeebrief.

Wat een mooie samenvatting van de vele discussies over dit onderwerp.

Ik behoor voorlopig tot de "rekkelijken". Kroatië is immers ook best mooi ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 07 okt 2021 22:12 #1331440

JotM heeft al gemeld dat Frankrijk het ICP alleen accepteert op binnenwaters en niet langs de kustwateren. Misschien werd het wel ooit gedoogd in de kustwateren.

Dus ICP is gewoon geldig in Frankrijk, alleen niet waarvoor sommige het willen gebruiken (binnenkomst van zee/ of kustwateren).
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 08 okt 2021 05:37 #1331443

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Joop66 schreef :
Antwoord:




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 08 okt 2021 05:41 #1331444

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
holtere schreef :
Het wordt bijna theater.
"Voor op zee een zeebrief natuurlijk meneer. U kunt ook langs de kust met een ICP. Dat is geen zee" :laugh:

Absurdistisch theater dan toch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl