Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ICP update

ICP update 03 okt 2021 21:25 #1330287

TuuLeVi schreef :
echt man, het gaat om een kleine duizend piek. En ja dat is een hoop geld. Maar als je je boot in dertig jaar afschrijft is het dus net zo duur als een icp(wat alleen voor binnenwater geldig was en is)
Overheid is gewoon duur. Voor je suv betaal je dat per jaar.

Mwah, denk dat je al snel hoger zit: Mijn (diesel) station wagon kost €2100,- wegenbelasting per jaar. Maar dat rij je eruit rond zo’n 25.000-30.000km/jaar. Maar de aanschaf was dan ook geen financiële keuze.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 03 okt 2021 21:32 #1330291

La Mavare schreef :
Nee dus, ze accepteren het ICP niet meer. Zie 1e post.
  • Binnen 12 mijls zone
  • Veel Nederlanders beboet (ook binnen 12 mijls zone neem ik dan aan)
  • Douane heeft expliciet aangegeven dat het Nederlandse ICP niet meer wordt geaccepteerd.

Check!
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 03 okt 2021 21:33 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 05:31 #1330304

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Is het dat, of wordt ieder ICP conform het formele Franse beleid niet langer gedoogd op de Franse kustwateren?
En is het ICP (elk ICP) in lijn met het formele Franse beleid nog net zo geldig als sinds de eerste minuut waarop Frankrijk de UNECE resolutie ondertekende onder het voorbehoud dat het in Frankrijk alleen op de binnenwateren van kracht zou zijn?

Ik zie niet waarom de Nederlandse overheid in gebreke zou zijn, omdat Frankrijk een gedoogsituatie beëindigd heeft.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 05:43 #1330305

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Heeft iemand t watersportverbond al gevraagd/ingelicht? En zo ja, wat was hun reaktie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 06:07 #1330306

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Je kunt stellen dat de Nederlandse overheid in gebreke blijft door geen simpele registratie voor pleziervaartuigen te creëren, zoals diverse andere landen die wel kennen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 04 okt 2021 07:13 door Arcadia. Reden: typfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 06:33 #1330309

Ik wete niet of de overheid formeel in gebreke blijft, ik ben wel eens met arcadia dat het een nodeloos complexe construct is voor bootjes die ook vaak al meer dan 30 jaar de wateren rondstruinen met papieren die werkten (al dan niet als gedoog construct) zoals met ICP.
Degene die echt ingebroken is gebleven is natuurlijk wel het watersport verbond dat allerlei "vlag papieren"heeft verstrekt aan booteigenaren die niets met NL van doen hadden en buiten de bedoeling van het ICP dit gebruiken...

Als leek zeg ik waarom niet de rdw weg zoals met auto's en snelle motorboten.. dat voldoet als registratie en bij verkoop hoef je dan ook niet langs notaris en kadaster maar kun je bij elk post agentschap je boot overschrijven bij overleggen van de noodzakelijke papieren.. zoiets dat zou de AWB vaarder echt helpen. Komt dat niet dan ga ik heus wel de weg van het kadaster op om weer de Noordzee te kunnen bevaren. (maar goed we vallen in herhaling..) alles is wel gezegd behalve dan de nieuwe ervaringen van niet meer gedogen dat steeds dichter bij de Nederlandse grens begint...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 06:43 #1330315

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Maarrrr.... Ook de overheid geeft nog steeds aan dat het ICP in Frankrijk geaccepteerd wordt om het eigendom van een schip aan te tonen.
Link rijksoverheid, iets naar beneden scrollen tot hoofdstukje "bewijs van eigendom"
Het lijkt me dat daar ook nog een dingetje in zit.... Dit is dan wel degelijk onjuiste voorlichting, of is de NL overheid niet verantwoordelijk voor het eenzijdig opzeggen van een overeenkomst?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 07:17 #1330326

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
We gaat t zien:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 07:35 #1330335

Ik heb ook al een mail gestuurd en roep iedereen hier op om dit ook te doen. Als het even kan, en je bent het hier mee eens, dan inclusief de oproep om het snelle motorbotenregister open te stellen voor zeegaande zeilboten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 08:18 #1330354

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Sydeliefde schreef :
Ik heb ook al een mail gestuurd en roep iedereen hier op om dit ook te doen. Als het even kan, en je bent het hier mee eens, dan inclusief de oproep om het snelle motorbotenregister open te stellen voor zeegaande zeilboten.

Heeft iemand al een keer geprobeerd om een zeilboot via het RDW in het snelle boten register te registreren? Ik kon het niet omdat ik niet meer in NL ingeschreven ben
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 08:29 #1330358

Kent en accepteert men dit register in het buitenland? Er zijn vast wel eens Nederlandse snelle motorboten gecontroleerd in het buitenland naar eigendom; was een uittreksel van dit register voldoende!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 09:10 #1330371

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Een registratie als snelle motorboot is zeker geen document om officieel de nederlandse vlag te kunnen voeren. Dat is namelijk de eis als je van zee komt.

Dan met zo'n nummer aan de zijkant. Denk niet dat dit bij de buitenlandse douanes indruk zal maken.

Vreemde gedachte.

Gewoon de officieele weg volgen en je kostbare bezit officieel in het kadaster laten registreren. Is eenmalig en overdraagbaar bij verkoop van de boot.

Dat doe je toch ook met je woning. Je auto moet geregistreerd worden en voor het buitenland is nog een groene kaart nodig. De auto moet je bij het RDW laten "meten" en controleren alvorens je een kentekenbewijs kunt verkrijgen. Wat betaal je extra bij aankoop van een nieuwe auto of bij import ?

Daarna moet je met de officiele documenten kentekenplaten laten maken.

De procedure lijkt min of meer identiek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 09:17 #1330373

brambo schreef :
[...]
Dat doe je toch ook met je woning. Je auto moet geregistreerd worden en voor het buitenland is nog een groene kaart nodig. De auto moet je bij het RDW laten "meten" en controleren alvorens je een kentekenbewijs kunt verkrijgen. Wat betaal je extra bij aankoop van een nieuwe auto of bij import ?

Daarna moet je met de officiele documenten kentekenplaten laten maken.

De procedure lijkt min of meer identiek.

RDW leges voor importeren waren (2015) €116, als het voor dat geld met mijn bootje kan, prima! (de dure post is BPM)
Ik denk dat we een enorm gat zit tussen (voor mij in ieder geval) wat mijn huis kostte en wat mijn bootje kost. Dit punt is natuurlijk al herhaaldelijk langsgeweest- voor veel van onze bootjes zijn kadaster registratiekosten buitensporig. Een simpeler manier om buitenlangs te kunnen / mogen varen is dan dus ook heel welkom.
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 09:38 #1330379

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Nachtvlinder schreef :
Kent en accepteert men dit register in het buitenland? Er zijn vast wel eens Nederlandse snelle motorboten gecontroleerd in het buitenland naar eigendom; was een uittreksel van dit register voldoende!?

Dat was bij ons altijd voldoende met onze motorboot in het buitenland
Naam achterop + nummer aan de zijkant is precies wat de douane and controlerende instanties
verwachten

Verder zit er reliëf en watermerk in de papieren en is het van de Nederlandse overheid
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 09:46 #1330381

Ooit kwam heel zeilend Nederland in het geweer tegen een verplichte registratie pleziervaartuigen :whistle:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 13:27 #1330423

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Noballast schreef :
Ooit kwam heel zeilend Nederland in het geweer tegen een verplichte registratie pleziervaartuigen :whistle:

Een verplichte registratie is ook iets heel anders dan een vrijwillige voor reizen naar het buitenland
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 14:20 #1330443

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Noballast schreef :
Ooit kwam heel zeilend Nederland in het geweer tegen een verplichte registratie pleziervaartuigen :whistle:

Dat zal best, maar toen leidde dat nog niet tot complicaties in het buitenland. Inderdaad, maak van het register voor snelle motorboten een register voor pleziervaartuigen, zoals dat in heel veel landen gebruikelijk is. Ook houders van een registratie voor snelle motorboten hoeven geen vaarbelasting te betalen, dus dat het een opmaat zou zijn voor heffing van die belasting is een non-argument. Ik zou alleen graag een bepaling zien dat boten die niet harder kunnen dan 20 km/u het registratienummer niet in koeienletters op de romp hoeven aan te brengen.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 14:53 #1330455

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Registratie als snelle motorboot levert geen nationaliteit van het schip op, dus helpt geen zier.

Het enige wat helpt is naast de zeebrief weer een vorm van vlaggenbrief invoeren, zoals die vroeger bestond en in Duitsland nog steeds - voor schepen tot 15m lengte - bestaat. (kosten in Duitsland: €88,- per 8 jaar)
Maar dan is wel nodig dat de belangenbehartigers van zeezeilers zich roeren tijdens de behandeling van de "Rijkswet nationaliteit zeeschepen", want daar zal dat in geregeld moeten worden.

Totdat dat gebeurt geldt het adagium dat ik een paar jaar geleden leerde van een lobbyist in Brussel: "When you're not at the table, you're on the menu". En is er geen aanleiding voor de betrokkenen in dat wetgevingsproces om zich erg veel aan de belangen van zeezeilers gelegen te laten liggen. Die zijn, in verhouding tot die van de reders (die nadrukkelijk wèl aan tafel zitten), toch al niet zo groot.

PS
Zolang het Watersportverbond druk is met navelstaren verwacht ik geen gezamenlijk "position paper" met de NVvK en Toerzeilers, zoals de KVNR en Ver. v. Waterbouwers dat hebben gedaan, waarin zij inhoudelijke suggesties doen hoe en waar dat in het voorliggende voorstel van wet te verwerken. Over gemiste kans gesproken.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 04 okt 2021 15:07 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 16:09 #1330485

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Misschien geen nationaliteit, maar wel een officiele registratie. Nu is er niks, dus alles is beter dan de huidige situatie.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 17:31 #1330527

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1676
Eclips schreef :
Misschien geen nationaliteit, maar wel een officiele registratie. Nu is er niks, dus alles is beter dan de huidige situatie.

In de afgelopen jaren zijn er meerdere draadjes op ZF geweest aanngaande zeebrief versus ICP en alternatieven.

Daarbij viel op dat er een aantal groepen zich lijken te formeren, ieder gekarakteriseerd door de uitgangspunten:
- de klagers, die kijken naar het gat in hun portemonnee;
- de rekkelijken, die kijken naar alternatieven;
- de preciezen, die kijken naar de wet
- de realisten, die hebben een zeebrief.

Niet alles is beter dan de huidige situatie. Voor een buitenlandse ambtenaar is alleen de "nationaliteit" van het schip van belang. De enige geldige methode is de zeebrief.

Dat binnen verdragspartners een ICP is erkend dat dingen behalve nationaliteit regelt, doet aan het gestelde in de vorige alinea niks af.

Totdat de wetgeving verandert, is de situatie zoals die is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 17:42 #1330534

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Ronaldl schreef :

- de klagers, die kijken naar het gat in hun portemonnee;
- de rekkelijken, die kijken naar alternatieven;
- de preciezen, die kijken naar de wet
- de realisten, die hebben een zeebrief

Dan reken ik mijzelf tot de rekkelijken. Ik klaag niet, maar vind de kosten van een zeebrief, zoals velen met mij, niet in verhouding tot de waarde van de boot. Met alle respect, maar misschien moet je als eigenaar van een 50-voeter niet oordelen over iemand die al blij is dat hij zich een bootje kan veroorloven.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 17:56 #1330540

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1676
Excuus, het is geen oordeel en geen oordeel over een individu. Wat ik schreef is bedoeld als vaststelling in algemene zin.
En over mijn bootje, niemand weet wat ik er allemaal voor heb moeten laten in het leven, dus het verzoek terug om dat ook niet over mij of mijn bootje te oordelen. Je hebt gelijk dat ie 50 voet is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 18:02 #1330544

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Ronaldl schreef :
Eclips schreef :
Misschien geen nationaliteit, maar wel een officiele registratie. Nu is er niks, dus alles is beter dan de huidige situatie.

In de afgelopen jaren zijn er meerdere draadjes op ZF geweest aanngaande zeebrief versus ICP en alternatieven.

Daarbij viel op dat er een aantal groepen zich lijken te formeren, ieder gekarakteriseerd door de uitgangspunten:
- de klagers, die kijken naar het gat in hun portemonnee;
- de rekkelijken, die kijken naar alternatieven;
- de preciezen, die kijken naar de wet
- de realisten, die hebben een zeebrief.

Niet alles is beter dan de huidige situatie. Voor een buitenlandse ambtenaar is alleen de "nationaliteit" van het schip van belang. De enige geldige methode is de zeebrief.

Dat binnen verdragspartners een ICP is erkend dat dingen behalve nationaliteit regelt, doet aan het gestelde in de vorige alinea niks af.

Totdat de wetgeving verandert, is de situatie zoals die is.

Precies. Dus is er nog enige winst te halen door even af te wachten .

Internationaal varen is pas van de zomer weer actueel. Voor mij tenminste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 18:21 #1330562

Ik denk dat er wel een oplossing gaat komen die realistischer is dan de huidige zeebrief optie maar wanneer ik een jaar vakantie over moet slaan wordt het toch een zeebrief ipv nieuwe ha…
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 04 okt 2021 18:26 #1330566

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Eclips schreef :
Misschien geen nationaliteit, maar wel een officiele registratie. Nu is er niks, dus alles is beter dan de huidige situatie.

2 onjuistheden:

1. Er is wel wat, namelijk de zeebrief. Dat je niet blij bent met de kosten-batenverhouding betekent niet dat er niets is;

2. Opname in het register voor snelle motorboten gaat je in Frankrijk niets opleveren en is geen haar beter dan de huidige situatie. Even ter herinnering, dit is wat de Fransen bij acceptatie van het ICP hebben gemeld:
The competent French authorities will implement this resolution on French inland waterways only.
The certificate should therefore specify “inland waterways” (“Inland waterways” means rivers and canals, except for the Rhine and the Mosel).
Where offshore waters are concerned, however, the documents referred to in the maritime conventions or in bilateral agreements will continue to be required (basically, the proof that a vessel has a right to fly the flag of the flag State). These documents are also recognized as valid on inland waters.

Dus ook met een registratie in het register voor snelle motorboten krijg je getuige het bericht van TS in de Franse territoriale wateren vanaf nu gewoon een bon.

Wie wil wachten tot het spontaan beter wordt kan naar mijn stellige verwachting wachten tot 'ie een ons weegt.


Edit:
PS is het één van de voorstanders van goedkope registratie misschien bekend hoe het Deense jachten die naar Frankrijk (of verder) varen inmiddels vergaat?

Want als je het over terugdringen van administratieve lastendruk hebt ...

Bijlage:

Bestandsnaam: To_whom_it...be-2.pdf
Bestandsgrootte:59 KB
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 04 okt 2021 18:42 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl