Calidris schreef :
Ik denk dat je jezelf in de weg zit, want met semi-landrot betitel je exact wat ik beschrijf, dat je van een brugwachter niet mag verwachten dat hij kan inschatten dat je 3 knopen loopt met een klapperend zeil.
Deze discussie betrekken op de veronderstelling dat ik mezelf "in de weg zit" is een beweging de verkeerde kant op.
Misschien is de toon die ik aansla een tikkeltje te agressief, mijn excuses daarvoor, maar wat mij erg tegenvalt van een deel van de scribenten hier, waaronder jijzelf, is het gegeven dat men ervoor kiest om voor een stijf-formele, quasi-juridische benadering te kiezen in deze kwestie: Bouwe heeft een zeil bijstaan terwijl hij door de brug wil varen en dus is Bouwe fout. Punt.
Dat lijkt me, eufemistisch uitgedrukt, iets te kort door de bocht.
De brugwachter heeft het volste recht om Bouwe op zijn overtreding te wijzen en hem eventueel aan te geven, zodat er een boete kan worden opgelegd, of wat dan ook.
Maar het doelbewust scheppen van een crisissituatie door op het laatste moment de lichten op rood te zetten en te gaan roepen "de brug gaat dicht, de brug gaat dicht!" is volledig onverantwoord.
Als Bouwe een juiste voorstelling van zaken geeft (en daar moeten we vooralsnog vanuit gaan), dan was de boot volledig onder controle en was hij zonder het gedoe van de brugwachter vlekkeloos door de brug gegaan. In dit geval schiep de brugwachter echter een situatie waarin van alles en nog wat had kunnen misgaan.
Om het anders te zeggen: het is niet de taak van een brugwachter om de schipper en/of zijn vrouw te testen op hun stressbestendigheid.
Wat jou ook niet past: Bouwe in een kwaad daglicht stellen omdat zijn vrouw minder stressbestendig is dan hijzelf. Als dat zo is, heeft het met deze hele zaak niks te maken. Een brugwachter moet doodgewoon niet onnodig stress oproepen, dat lijkt me hier het punt.
Je kan dus wel doen alsof anderen onzin reacties geven, maar je moet jezelf nog even updaten naar 2022.
Nou ja, "onzinreacties"; ik refereerde hier niet voor niks aan goed zeemanschap.
Stelregel nummer één is en blijft: nooit en te nimmer moet een goede schipper, brugwachter of gewoon een deelnemer aan de maatschappij iets erger maken dan het al is, als hij dat ook maar enigszins kan voorkomen. En dat is niet persé 2022; dat is gewoon van alle tijden.
Dat een aantal ZF-ers dat hier eventjes vergeet.. ja, dat stelt wel een beetje teleur.
Laat ik het er maar op houden dat papa niet boos, maar wel een beetje verdrietig is..