Oef dat moet je maar gebeuren, sterkte . Benieuwd wat met het afschieten van die lichtkogel fout ging. Het lijkt mij raar dat die in je hand kan ontploffen terwijl je die moet afschieten met een seinpistool in de open lucht. Ook nooit gedacht dat een lichtkogel je leven kan kosten, behalve in actiefilms. Wat brandwonden, ja, maar echt eraan sterven… tjeee…
Bij onze huidige boot zat ook een seinpistool met verlopen patronen. Gezien ik geen wapenvergunning heb, heb ik die maar bij de vorige eigenaar gelaten.
Arcadia schreef :
[…]
Mee eens. Maar niet zo lang geleden heb ik mijn set vuurwerk aan boord nog vernieuwd, omdat toen het verhaal ging dat de Franse kustwacht er op controleerde. Afgelopen jaar ben ik voor de kust van Frankrijk gecontroleerd, maar belangstelling voor vuurwerk hadden de officials niet. Kan iemand vertellen hoe het nu met de verplichting tot het aan boord hebben van vuurwerk staat in het buitenland?
Het noodvuurwerk zal wel steekproefgewijs gecontroleerd worden net als bijna alles buiten de gangbare controle. In België is het in ieder geval verplicht en voor grotere Nederlandse (zee-) wateren gezond verstand om aan boord te hebben. De
lijst van België komt redelijk overeen met de lijst van
Toerzeilers en
varendoejesamen.nl. Frankrijk vind ik niet zo snel.
De BvA vermeld:
Voorschrift 37. Noodseinen 2
Wanneer een schip in nood verkeert en hulp verlangt, dient het de seinen, beschreven in Bijlage IV van deze Bepalingen, te gebruiken of te tonen.
Bron
Dan zijn dan de volgende noodseinen:
De volgende seinen, tezamen of afzonderlijk gebruikt of getoond, geven een noodsituatie en behoefte aan hulp aan:
a. een kanonschot of ander knalsein, afgevuurd met tussenpozen van ongeveer één minuut;
b. een aanhoudend geluid met een toestel voor mistseinen;
c. vuurpijlen of lichtkogels, die rode sterren uitwerpen en één voor één met korte tussenpozen worden afgevuurd;
d. een sein, door middel van een seinwijze uitgezonden, bestaande uit de groep … – – – … (SOS) van de morsecode;
e. een sein, uitgezonden door middel van radiotelefonie, bestaande uit het gesproken woord „MAYDAY”;
f. het noodsein „N.C.” uit het Internationaal Seinboek;
g. een sein bestaande uit een vierkante vlag met daarboven of daaronder een bal of een voorwerp dat op een bal gelijkt;
h. vlammen boven het schip (zoals van een brandend teervat, olievat, etc.);
i. een valschermsignaal of een handstakellicht dat een rood licht toont;
j. een rooksignaal dat oranje gekleurde rook afgeeft;
k. langzaam en herhaald op en neer bewegen van de naar beide zijden uitgestrekte armen;
l. een noodsignaal door middel van digital selective calling (DCS) uitgezonden op:
i. VHF-kanaal 70, of
ii. MF/HF op de frequenties 2187,5 kHz, 8414,5 kHz, 4207,5 kHz, 6312 kHz, 12577 kHz of 16804,5 kHz;
m. een schip-naar-wal noodsignaal, verzonden via Inmarsat of een op een andere mobiele satellietdienst werkend grondstation van het schip;
n. seinen uitgezonden door noodradiobakens die de positie aanduiden;
o. goedgekeurde seinen uitgezonden door systemen voor radiocommunicatie, met inbegrip van radartransponders van groepsreddingsmiddelen.
Bron
Dus als je enkele van deze seinen kunt tonen zal het wel prima zijn. BvA lijkt weinig verplicht te stellen aan welke noodseinen verplicht zijn. Maar met gebruik van gezond verstand heb je toch wat van bovenstaande lijst aan boord voor verschillende situaties voor dag en nacht en MOB. En die suggesties zou je kunnen overnemen uit die lijsten van België, Varendoejesamen en Toerzeilers.
Een goede schipper zal ervoor zorgdragen dat er voldoende aan boord is om de kans op noodlottige gevolgen in noodsituaties voor de opvarenden te beperken.
Noodvuurwerk aanschaffen staat ook nog op mijn todo-zeewaardigheid-lijst.