Kock1964 schreef :
koko schreef :
Rene, die tunnel, eindigt die boven de waterlijn? Zou je in de haven de klep open kunnen schroeven zonder dat je boot volloopt?
Dat is wel een belangrijk detail imo.
Zit boven de waterlijn.
René
Maar hier kan je de boegschroef nog steeds niet demonteren zonder dat een duiker de geleideplaat eraf haalt. En waarom zou je dan die dekselplaat los willen maken? Om erachter te komen dat je van de drup in de regen komt?
Dit ziet er wel veel degelijker uit. Het ziet er tevens veel kostbaarder uit.
Wel moet je er hier voor zorgen dat de geleiding schoon blijft van zand en kokkels. Dat is weer het voordeel van het klapmechanischme. Voordeel van deze verticale constructie is dat de schroefbak er niet zomaar uitvalt.
Uiteindelijk is bij dit soort constructies de deksel de afdichting van je boot. Voor slamming is een vlakke plaat niet ideaal. De impact van slamming (maar ook van onderwaterturbulentie varend) wordt door constructeurs vaak onderschat.
In een tunnel is die kracht indirect. Tevens is het water dan luchtgevuld hetgeen een dempende werking heeft. De krachten zijn niet minder onbekend maar wel vergevingsgezind richting constructeur.
Op basis van de disclaimers die hier genoemd worden (breekpen, snelheidsbeperking etc) en de onafhankelijke gevallen die zich hebben voorgedaan, gaan we dit helaas nog vaker zien. Dat zal dan wel snel tot nieuwe inzichten leiden.
Klapboegschroeven (of andere appendages) die door de fabrikant/inbouwer niet geconstrueerd zijn op “overleven” in geopende stand (grondberoering uitgesloten) zijn, naar mijn mening, sub-standaard.
Je romp hoort je last resort of safety te zijn dat mag een componentenleverancierinbouwer niet verprutsen.