Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Darwin of reglementen

Darwin of reglementen 26 juli 2023 22:28 #1497534

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8490
La Mavare schreef :
Mischief schreef :
...
@ Rinus; wel in de geul, maar of het SB zijde was weet ik niet meer. In elk geval kruiste het grote schip (onder zeil) geul en ons.
...

Als Mischief in de betonde geul vaart en de beroeps kruist de geul ...

moet de beroeps echt wijken.

Heb het voorgehad met een baggerschip.
Ik voer SB in vaargeul, bagger kruiste geul en kwam aan hoge snelheid op ramkoers.
Heb tijdje volgehouden, maar hij zette luid toeterend zijn koers voort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 05:45 #1497543

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
PvO schreef :
Berghout-2 schreef :
Joop, bedenk daar dan wel bij dat er niet veel hoofdvaarwateren zijn.
Een willekeurige betonde geul is geen hoofdvaarwater.
Een hoofdvaarwater is een water dat door de bevoegde autoriteit als zodanig is aangewezen. En het zijn er veel minder dan je waarschijnlijk denkt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
volgens mij spreekt het BPR niet over hoofdvaarwater, maar ingeval van kruisende koersen over stuurboordszijde van het vaarwater.
Als 1 van beide schepen stuurboordszijde van het vaarwater volgt en het andere schip niet, heeft het schip dat sb zijde van het vaarwater volgt voorrang. Ook een klein schip op een groot schip.
Zie BPR 6.17 2 en 3

Probleem daar bij weer is, dat "stuurboordszijde van het vaarwater" niet scherp gedefinieerd is. De definitie komt niet voor in de begrippenlijst van BPR, maar er wordt wel om de klipklap aan gerefereerd. Vreemd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 06:00 #1497544

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Berghout-2 schreef :
Joop, bedenk daar dan wel bij dat er niet veel hoofdvaarwateren zijn.
Een willekeurige betonde geul is geen hoofdvaarwater.
Een hoofdvaarwater is een water dat door de bevoegde autoriteit als zodanig is aangewezen. En het zijn er veel minder dan je waarschijnlijk denkt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Wederom geen scherpe definitie daarvan in BPR.

Wel een aanwijzing:




Dus waar een groen/rode ton staat, wordt door de bovenhelft van de ton het hoofdvaarwater aangegeven.

Navionics van het stuk waar t over gaat:




Staan duidelijk rood/groene tonnen in.

Dus hoofdvaarwater?

In geval van twijfel kun je de situatie wel forceren door een keer 1 seconde en een keer 3seconden te toeteren:






Daarna ligt er in ieder geval een verantwoordelijkheid bij de andere schipper.
Laatst bewerkt: 27 juli 2023 06:05 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 06:33 #1497553

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Joop66 schreef :
PvO schreef :
Berghout-2 schreef :
Joop, bedenk daar dan wel bij dat er niet veel hoofdvaarwateren zijn.
Een willekeurige betonde geul is geen hoofdvaarwater.
Een hoofdvaarwater is een water dat door de bevoegde autoriteit als zodanig is aangewezen. En het zijn er veel minder dan je waarschijnlijk denkt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
volgens mij spreekt het BPR niet over hoofdvaarwater, maar ingeval van kruisende koersen over stuurboordszijde van het vaarwater.
Als 1 van beide schepen stuurboordszijde van het vaarwater volgt en het andere schip niet, heeft het schip dat sb zijde van het vaarwater volgt voorrang. Ook een klein schip op een groot schip.
Zie BPR 6.17 2 en 3

Probleem daar bij weer is, dat "stuurboordszijde van het vaarwater" niet scherp gedefinieerd is. De definitie komt niet voor in de begrippenlijst van BPR, maar er wordt wel om de klipklap aan gerefereerd. Vreemd.

Dat is idd een beetje lastig.
De interpretatie van wat SB zijde is, kan m.i. variëren tussen alles rechts van het midden tot zover rechts dat je redelijkerwijs niet verder naar rechts kan gaan varen.
Persoonlijk hanteer ik die laatste.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 07:03 #1497564

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Natuurlijk wijk je uit voor alles wat groot,zwaar,agressief is. Daarna houdt je jezelf aan de regels. Dat is de praktijk. Voor jezelf het gezonds.
Verder kun je een mening hebben die los staat van hoe je vaart. In mijn idee is het onderscheid groot schip/klein schip uit de zelfde categorie als vroeger je op de weg had langzaam en snel verkeer.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 07:05 #1497565

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
La Mavare schreef :

Als Mischief in de betonde geul vaart en de beroeps kruist de geul ...

moet de beroeps echt wijken.

Ik kan de definitie van "beroeps" niet vinden? :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 07:43 #1497571

Calidris schreef :
La Mavare schreef :

.......moet de beroeps echt wijken.


Ik kan de definitie van "beroeps" niet vinden? 

Ut blijft hardnekkig gebruikt worden, he :-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 07:58 #1497573

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Het valt me niet eens op. Ik scheer beroeps, groot, staal, lomp en snel allemaal over dezelfde kam.

Regels my ass, my ass first.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 08:42 #1497579

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5297
Uiteraard zeemanschap, altijd aanvaring voorkomen maar ik heb een hekel aan als men de regels niet volgt om "hoffelijk" te zijn.
Vb wegverkeer, straat in de buurt voorrangsweg maakt 90gr bocht, fietsers willen daar vaak rechtdoor oversteken bij een oversteekplaats met haaientanden.
Je moet goed opletten want de automobilist voor je stopt vaak uit hoffelijkheid. (of onwetendheid?)

Misschief zat er naast maar in deze omstandigheden had de charter eenvoudig ruimte kunnen geven of moest ze dan gijpen?
Denk wel dat onze kleinere boten niet zo'n vaste koers aan de wind hebben gezien vanaf een charter.
Laatst bewerkt: 27 juli 2023 08:51 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 10:29 #1497591

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
Ik ben alllang gestopt met charterschepen of daar op gelijkende schepen als zeevaardig te beschouwen. Ze menen altijd en overal alles te kunnen maken en doen dat dan ook. Ik maak zo vroeg mogelijk een kleine koerswijziging en ga achterlangs.

Vriend van me (mag op alles varen wat op het IJsselmeer past) werd onlangs de huid vol gescholden omdat hij voorlangs ging met uiteraard een prima marge om dat veilig te doen. Hij had geen rekening gehouden met de dode hoek van de charter, aldus het boze jongetje. De mast van zijn 50voeter is 24meter hoog en de witte vlaggen die er aan hangen hebben de bijbehorende vierkante meters……..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 10:38 #1497595

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1730
Waterblok schreef :
Uiteraard zeemanschap, altijd aanvaring voorkomen maar ik heb een hekel aan als men de regels niet volgt om "hoffelijk" te zijn.
Vb wegverkeer, straat in de buurt voorrangsweg maakt 90gr bocht, fietsers willen daar vaak rechtdoor oversteken bij een oversteekplaats met haaientanden.
Je moet goed opletten want de automobilist voor je stopt vaak uit hoffelijkheid. (of onwetendheid?)

Misschief zat er naast maar in deze omstandigheden had de charter eenvoudig ruimte kunnen geven of moest ze dan gijpen?
Denk wel dat onze kleinere boten niet zo'n vaste koers aan de wind hebben gezien vanaf een charter.

Mee eens, ik zat er naast met zeilende schepen onderling, dan geldt nog steeds groot schip versus klein, dat wist ik niet. Maar ik zat niet naast met stuurboord vaarwater houden. (Zie kaartje: Onze koers oranje; die van de charteraar zwart).
Wind was westelijk. Om verwarring te voorkomen moet je als voorrang 'ontvanger' (weet even geen zuivere term, jullie begrijpen wat ik bedoel) koers en snelheid vasthouden. Als voorrang verlener moet je je intenties zichtbaar maken.

Zo'n zeilende charterschipper kan zelf ook zeilen, neem ik aan en als een boot hoog aan de wind vaart langs de boeienlijn is zijn gedrag best voorspelbaar. Bovendien snap je misschien ook wel een beetje waar dat kleine bootje naartoe wil.... Dat was vanuit mijn optiek t.a.v. de charteraar die waarschijnlijk uit Uitdam kwam, voor mij niet helder.
Als je naar de boeien kijkt zaten wij aan de stuurboordkant van het (hoofdvaarwater).




Wat nu, als de charteraar wel een beetje verder was opgeloefd maar ik ook, om dat ik nu weet dat ik groot voorang moet verlenen; waarbij mijn snelheid er uit gaat en we een andere koers zouden aanhouden. Zonder snelheid zou ik niet verder kunnen wijken, en voor hem (groot) zou het dan ook te laat zijn want die dingen draaien ook niet om hun as. Dan waren we alsnog op elkaar geklapt en zou de (ZF)rechter oordelen.... Ik had koers en vaart moeten houden.

Dus alles bij elkaar had de charteraar alsnog voorrang kunnen verlenen (maar niet vanwege SB/BB) maar vanwege "stuurboord vaarwater" van het kleine schip en -dus- tevens uit goed zeemanschap (om verwarring en schade te voorkomen). Als hij dat zichtbaar had gedaan, was er niks aan de hand. Ik zou koers en snelheid moeten vasthouden (zo begon het ook).

Uiteindelijk ben ik natuurlijk wel uitgeweken; dat kon ook want ik had snelheid en een wendbaarder boot (dus alles ging goed, maar volgens ons ZF-tribunaal had noch de professionele schipper nog de amateur de juiste argumentatie t.a.v. deze voorrangssituatie.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 27 juli 2023 14:44 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 11:43 #1497605

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
Berghout-2 schreef :
Calidris schreef :
La Mavare schreef :

.......moet de beroeps echt wijken.


Ik kan de definitie van "beroeps" niet vinden? 

Ut blijft hardnekkig gebruikt worden, he :-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app




Alias Berghout & Calidris
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 11:48 #1497607

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
koko schreef :
Ik ben alllang gestopt met charterschepen of daar op gelijkende schepen als zeevaardig te beschouwen. Ze menen altijd en overal alles te kunnen maken en doen dat dan ook. Ik maak zo vroeg mogelijk een kleine koerswijziging en ga achterlangs.

Vriend van me (mag op alles varen wat op het IJsselmeer past) werd onlangs de huid vol gescholden omdat hij voorlangs ging met uiteraard een prima marge om dat veilig te doen. Hij had geen rekening gehouden met de dode hoek van de charter, aldus het boze jongetje. De mast van zijn 50voeter is 24meter hoog en de witte vlaggen die er aan hangen hebben de bijbehorende vierkante meters……..

Ik ben al lang geleden tot de slotsom gekomen dat ik me het beste niet aan kan ergeren. Het is ook een Nederlands cultureel dingetje. Niet voor niets wordt ook hier op ZF de vergissing gemaakt door groot schip met beroepsvaart aan te duiden. De achterliggende gedachte is dat als je voor je brood vaart je meer rechten zou hebben. Dat is bepaalt in strijd met het grondbeginsel dat iedereen de zelfde rechten heeft op de openbare ruimte.
Maar ik besef terdege dat die gedachte in NL mijlen ver weg is.
Aan de Engelse kust wil ik nog wel eens met de marifoon oproepen wat het plan is. Bijna altijd wordt er dan geantwoord dat men zal wijken. Ze weten dat de kustwacht mee luistert en leden van de RYA op stevige juridische bijstand kunnen rekenen. Zelfs de ferry's bij Dover worden door Dover Port Control gesommeerd rekening met jachten te houden. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ook gesommeerd werd om mijn oorspronkelijke koers weer te hervatten. Ik was al bezig achter een ferry langs te gaan. Maar Dover Port Control wil dat passerende jachten op ruime afstand van de haven blijven. Ik zou door mijn uitwijk manoeuvre op 1 mijl van de haven gekomen zijn. Dat zagen ze niet zitten.

Een ander ding is waar ik nu in Frankrijk ben. Je hoeft als voetganger maar in de buurt van een zebrapad te lopen of alle auto's stoppen. Ze weten namelijk donders goed dat een voetganger op een zebrapad aanrijden tot zeer zware straffen leidt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 27 juli 2023 17:14 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 11:49 #1497608

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
Mischief schreef :
...
Uiteindelijk ben ik natuurlijk wel uitgeweken; dat kon ook want ik had snelheid en een wendbaarder boot (dus alles ging goed, maar volgens ons ZF-tribunaal had noch de professionele schipper nog de amateur de juiste argumentatie t.a.v. deze voorrangssituatie.

Als je aan de wind vaart is de meest handige manier van uitwijken 2 x een U-tje of gelijk een rondje draaien zonder de zeilen aan te passen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 12:27 #1497609

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1730
La Mavare schreef :
Mischief schreef :
...
Uiteindelijk ben ik natuurlijk wel uitgeweken; dat kon ook want ik had snelheid en een wendbaarder boot (dus alles ging goed, maar volgens ons ZF-tribunaal had noch de professionele schipper nog de amateur de juiste argumentatie t.a.v. deze voorrangssituatie.

Als je aan de wind vaart is de meest handige manier van uitwijken 2 x een U-tje of gelijk een rondje draaien zonder de zeilen aan te passen.

Jôh..., of bijdraaien tot bijliggen.... of afremmen op de parachute; maar dat was allemaal niet nodig!
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 27 juli 2023 12:28 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 12:51 #1497611

3 Pagina's voor iets simpels .

Zie je staan "beroepsvaart" , tja ..... terwijl men alleen praat over groot schip , klein schip .

Komende wintermeet een VB Quizje ? Of durven we dat niet an publiek :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 17:04 #1497658

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ik ben wel voor een beetje hoffelijkheid (past wat mij betreft bij goed zeemanschap), zolang het niet voor onduidelijkheid en twijfel zorgt.

Ik verwacht bijvoorbeeld niet direct dat iedereen het in de gaten gaat hebben / ernaar gaat handelen mocht ik eens (bij wind uit het zuiden) in mijn 22-voeter met de zeilen over SB de stuurboordzijde van de Pampusgeul ri A'dam volgen. Dan - als het een beetje wil - toch andere schepen die over BB of hoger aan de wind zeilen maar een beetje proberen te mijden.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 17:30 #1497680

  • newbie
  • newbie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Sunshine 36 schreef :
Deze onzin weer. Mijn vrije tijd is veel belangrijker dan mijn werktijd. Ergo, mijn vrije tijd is eveneens veel belangrijker dan iemand anders z’n werktijd.

Omdat ik nog niet pensioengerechtigd ben is mijn vrije tijd voor mij een schaatstegoed en daarmee is die tijd voor mij veel belangrijker dan voor een gepensioneerde zeiler… heeft dat dan ook consequenties? Groot voor klein, jong voor oud (met als visueel teken een grijze kop)?

:P
Laatst bewerkt: 27 juli 2023 17:33 door newbie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 17:31 #1497683

Mischief schreef :
[…]

[…]

Heel veel tekst hier in het topic. Maar…
Die schets laat zien dat het grote schip uit een nevenvaarwater komt en het hoofdvaarwater wilt invaren. Daar moeten kleine schepen in het hoofdvaarwater rekening mee houden en hieraan meewerken.

Dat is toch alles wat hier relevant is toch? Of mis ik hier iets?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 17:36 #1497689

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Een groot schip mag de medewerking van een klein schip verlangen.
In mijn beleving gaat hier dan wel een verzoek, in een of andere vorm, aan vooraf.
Gewoon doordouwen is iets anders...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 18:24 #1497711

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
PvO schreef :
Een groot schip mag de medewerking van een klein schip verlangen.
In mijn beleving gaat hier dan wel een verzoek, in een of andere vorm, aan vooraf.
Gewoon doordouwen is iets anders...

Waar het 99% op fout gaat is dat jachten niet (durven) communiceren met de marifoon. AIS heb je als goede waterspoter altijd al, toch?

Voor de notoire klagers die aanvoeren dat ze dat vroeger ook niet deden en hadden, die moeten dan maar wijken.

Kortom, als je gewoon met naam en toenaam oproept en overlegt gaat het vrijwel altijd goed.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 juli 2023 18:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 19:12 #1497728

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Orange Sunset schreef :
Die schets laat zien dat het grote schip uit een nevenvaarwater komt en het hoofdvaarwater wilt invaren. Daar moeten kleine schepen in het hoofdvaarwater rekening mee houden en hieraan meewerken.

Als de charter het betonde nevenvaarwater volgde mocht 'ie medewerking verlangen;
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]


als 'ie anders dan uit het betonde nevenvaarwater het vaarwater van Misschief invoer niet.
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 19:23 #1497730

Edit: onderstaande is een reactie op PvO

Zo zou ik het BPR ook interpreteren:
BPR Artikel 6.03. Algemene beginselen schreef :
[…]
6 Wanneer een schip bij het uitvoeren van een manoeuvre medewerking van een ander schip mag verlangen, moet het de eigen koers en snelheid zodanig regelen, dat andere schepen niet worden genoodzaakt hun koers of snelheid plotseling en in sterke mate te wijzigen.

7 Wanneer een schip bij het uitvoeren van een manoeuvre medewerking van een ander schip mag verlangen, moet het andere schip voorzover mogelijk door koerswijziging of snelheidsverandering zodanig meewerken, dat deze manoeuvre veilig kan geschieden.

Als ik dit zo lees dan zou ik zeggen dat het charterschip zich niet aan bovenstaande bepalingen heeft gehouden alleen al door zich erdoor te douwen.
BPR Artikel 6.16. Uitvaren en invaren van havens en nevenvaarwateren en het daarbij invaren of oversteken van een hoofdvaarwater schreef :
[…]
2 Een groot schip mag bij het uitvaren van een haven of een nevenvaarwater en het daarbij invaren of oversteken van een hoofdvaarwater dan wel bij het invaren van een haven of een nevenvaarwater medewerking verlangen van een ander schip.
[…]
In de geschetste situatie zou als het een groot schip in het hoofdvaarwater betrof er ook medewerking verlangt mogen worden. M.a.w. groot schip vs klein schip argument van de schipper van het charterschip is niet relevant in deze situatie.
BPR Artikel 6.16 schreef :
[…]
5 In afwijking van het tweede, derde en vierde lid moet een schip dat een lateraal gemarkeerd hoofdvaarwater binnenvaart, anders dan vanuit een daarop uitmondend lateraal gemarkeerd nevenvaarwater, voorrang verlenen aan een schip dat in dat hoofdvaarwater langs de laterale markering de stuurboordszijde volgt.
[…]
Als het charterschip niet vanuit een gemarkeerd nevenvaarwater zou komen en het kleine schip langs stuurboordszijde vaart, dan had het grote schip geen medewerking mogen verwachten en al helemaal geen voorrang. Wederom onafhankelijk of het schip in het hoofdvaarwater een klein of groot schip betreft.

Deze laatste regel was een tijdje terug van van toepassing geweest in een ZF topic over waar een jachtje van buiten de betonning het betonde vaarwater binnenvoer en een andere boot in het vaarwater afsneed.

Bron BRP artikel 6.16

In het kader van goed zeemanschap en de BPR regels zou het volgende netjes zijn zijn geweest (in mijn ogen):
  • Groot schip had vaart moeten minderen voor verlaten nevenvaarwater en doorkruisen van hoofdvaarwater.
  • Klein schip geeft medewerking door vaart te meerderen en/of wat verder BB in het vaarwater gaan varen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 27 juli 2023 19:24 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 20:08 #1497738

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1669
Hoe moet een schip kenbaar maken dat hij medewerking verlangt?
-signalen op een hoorn?
-contact via VHF?

Moet een schip dat medewerking verlangd ook niet zelf actie nemen om dit verlangen te minimaliseren?

Dwz als het schip zelf zijn verlangen niet hoorbaar kenbaar maakt en geen zichtbare fysieke actie uitvoert om het verlangen te minimaliseren, mag TS dan niet aannemen dat het verlangen naar TS medewerking er niet geweest is?

Als dan toch … , is er dan nog een Nee is Nee mogelijk als je het gevraagde verlangen wilt weigeren?
Laatst bewerkt: 27 juli 2023 20:14 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 27 juli 2023 20:12 #1497739

Booty24 schreef :
Hoe moet een schip kenbaar maken dat hij medewerking verlangd...

Dat kan op drie manieren.
Met communicatie.
Of via communicatie.
Of door communicatie.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl