SimondeDanser schreef :
Wat mij hier in dit topic stoort is dat het ICP, wat is bedoeld voor Nederlands ingezetenen, toch ook weer gebruikt wordt door mensen die niet aan deze eis voldoen. En dit was nu juist voor met name een land als Italie reden om ICP's niet langer meer te accepteren. M.a.w. de uitgevende organisaties gaan wel heel erg coulant met dit soort aanvragen om en proberen er, naar mijn idee onterecht, alsnog een mouw aan te passen.
Waarom moeten enkelen altijd buiten de regels om proberen te werken? Als je jezelf als inwoner van NL hebt uitgeschreven dan heb je dat doelbewust gedaan. Dan is de consequentie dat je geen aanspraak meer hebt op regelingen die er voor NL ingezetenen zijn. En dat geldt niet alleen t.a.v. ICP. Accepteer die beperkingen dan ook.
Hoe meer mensen om deze basisprincipes heen blijven werken, hoe eerder het ICP volledig passé zal zijn.
Maar iedereen moet het verder zelf maar uitzoeken. Ik heb een zeebrief, dus het ICP mag van mij morgen worden afgeschaft.
Mvg Felix
Dit kwam ook bij mij op, en niemand hier op ZF legt deze relatie verder. Reden dat het ICP hier en daar niet meer gedoogd wordt is inderdaad juist het misbruik ervan. Of dit in deze situatie ook zo is, weet ik niet zeker, maar als het lastig is om het ICP te verkrijgen, dan is het waarschijnlijk niet de bedoeling dat je een Nederlands ICP aanvraagt. Vraag dan als je in het VK woont een ICP in het VK aan (of zeebrief), of in België of waar je dan woonachtig bent.
Wadloper schreef :
[...]
Tja. Ik, en velen andere ZF-ers zijn er geweest. Er wordt niet naar een ICP gevraagd in Engeland. Ook niet naar een vlaggenbrief, overigens.
Niet alles wordt altijd gevraagd. Je baseert je op ervaringen ipv wat je moet hebben om te bewijzen wie de eigenaar is. Als ik op straat loop wordt mij ook niet door iedere agent naar mijn ID gevraagd, toch wordt ik geacht om iets van een ID bij mij te hebben. Ook aan de Franse kust wordt niet altijd naar een zeebrief of eigendomsbewijs gevraagd, maar als ze vragen en je kunt het gevraagde niet produceren dan zitten er mogelijk consequenties aan verbonden.
Verder vraag ik me af waarom jij, elke keer als het tersprake komt, het ICP te vuur en te zwaard wil verdedigen. Doe je inmiddels ook iets bij het KNWV, ofzo?
Je kan jezelf naar mijn idee beter druk maken over het door de overheid verschaffen van een ander, wèl officieel eigendomsdocument, dat een beetje betaalbaar is. In België was dat geen probleem. Zou hier toch ook moeten kunnen, zou je zeggen.
Er wordt veel onvolledige of desinformatie verspreid, aangevuld met gekleurde en niet feitelijke meningen en emotie. Dat wordt ook bij andere onderwerpen hier op ZF gedaan bij kielconstructies, mastconstructies etc. Veel op emotie. Ik weet dat jij slechte ervaringen hebt gehad met het KNWV, of dat terecht is weet ik niet, maar als het op het KNWV aan komt ben jij erg gekleurd in je uitingen.
Er wordt steeds geschetst dat er iets mis is met het ICP. Er zijn 14 landen die ICP's erkennen en ook zelf uitgeven. Voor het doel waar het voor bedoeld is is het prima. Buiten Franse kust, Spanje, Italië en Portugal kun je momenteel in vrijwel heel Noord-, West-, Zuid- en delen van Oost-Europa met dit "vodje" terecht. Het wordt zelfs gedoogd in het Caribisch gebied hier en daar. Praktisch gezien is het een enorm vaargebied dat je hebt met het ICP met minimale kosten.
De meeste eigenaren kunnen zich de eenmalige kosten voor een registratie met zeebrief vrij gemakkelijk veroorloven voor die keer dat ze naar de Franse kust of verder naar Zuid-Europa willen. En zolang je de boot hebt blijft het ook nog eens geldig.
Maar mee eens dat het goedkoper en eenvoudiger zou moeten kunnen. Echter binnen Nederland is er geen registratieplicht dus vrijwel geen drijfveer om er één op te zetten voor alleen die paar % pleziervaartbootjes die aan een ICP niet voldoende hebben en naar het buitenland varen. Als wij nu zouden streven naar een registratieplicht voor pleziervaart dan is een stap naar wat België doet vrij klein en was dit er waarschijnlijk allang geweest.
Het ICP was en is geen vlees en geen vis en alleen universeel bruikbaar op het binnenwater van Europa.
.
Het ICP werkt perfect waarvoor het bedoeld is. Inderdaad voornamelijk bedoeld voor binnenwateren van Europa.
Vergeet ook niet dat je (eventueel) internationaal vaarbewijs (ICC) onder de Resolutie 13 valt.. En dus alleen geldig is in landen die deze resolutie ondertekend hebben, of gedogen.