Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 24 mrt 2025 15:09 #1617206

Volgens op bijv het Gardameer moet je wel een (tijdelijke) lokale registratie voor je bootje regelen. ICP is ook daar niet officieel geldig.

In Denemarken ook een lokale registratie moeten regelen voor mijn opblaasboot/bijboot voor de meren bij Silkeborg. Altijd lokale regels checken!
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 24 mrt 2025 15:11 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 08:16 #1617504

Ik kreeg gisteren de douane aan boord (ivm aanvraag BTW verklaring)
Bij het noemen van de ICP problematiek werd er wat bedenkelijk cq. afwijzend gereageerd. Uit de reactie meen ik op te maken dat een registratie zoals bij motorboten een gewenste goede oplossing is.
Geen garantie, slechts mijn indruk
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 26 mrt 2025 08:58 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 08:33 #1617507

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28177
Door wie wordt dat gewenst? De douane of de regering?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 08:38 #1617508

Wadloper schreef :
Door wie wordt dat gewenst? De douane of de regering?

Mijn indruk hè. Wellicht een lichtpuntje, het viel mij op dat de heren dat als een oplossing zagen. Geen idee hoe of wat verder. Ben er niet op doorgegaan want geen issue voor mij (er is immers al een prima registratie mogelijkheid)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 26 mrt 2025 08:40 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 08:46 #1617511

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28177
Door wie wordt dat gewenst? De douane of de regering?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 09:00 #1617514

Wadloper schreef :
Door wie wordt dat gewenst? De douane of de regering?

Tja, het was geen afvaardiging van de regering hè. Maar ik heb mijn woordgebruik aangepast in bovenstaande post.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 09:05 #1617516

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15540
Mening

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 26 mrt 2025 09:06 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 09:28 #1617522

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4021
3Noreen schreef :
Mening

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]


Waarom moet het altijd duur als het ook eenvoudig kan tegen lage kosten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 09:41 #1617524

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15540
JB-NL schreef :

Waarom moet het altijd duur als het ook eenvoudig kan tegen lage kosten?

Ik heb niet de indruk dat de overheid verdient aan het uitgeven van zeebrieven. Waarom ben jij van mening dat het tegen lagere kosten kan ?

Het hele probleem ontstond doordat de Nederlandse overheid door Spanje en Italië verantwoordelijk gesteld werden voor schepen die met een Nederlandse ICP voeren. Er bleken Duitse NGO's te varen met Nederlandse ICP's waardoor Nederland moest opdraaien voor de problemen die ontstonden. Dus ik ben wel een voorstander dat die registratie behoorlijk zorgvuldig en goed gecontroleerd gebeurt. Dat kost dus wat.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 10:53 #1617537

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1865
Mijn mening, zoals bekend:
Een zeebrief is niet duur gezien de uit te voeren activiteiten.

Een zeebrief is wel duur, daar die activiteiten irrelevant zijn en via een registratie effectiever, efficiënter, doelgerichter en dan ook nog via bestaande systemen goedkoper kunnen.

De belangrijkste waarde, de BTW-status, ontbreekt in de zeebrief.

Mijn mening:
Brandmerk is alleen nodig bij jachten zonder VIN. Spaart de helft.
Registratie obv VIN wordt voor andere xxxxtuigen (auto, aanhanger) overal geaccepteerd; moet dus voor jachten ook haalbaar zijn, zeker in de EU/EER. Zeker daar (een aantal) andere EU/EER landen wel registreren.
BTW-status toevoegen en je bewijst 21/121% waarde van je boot bij iedere aanlanding en bij verkoop (dat is overtuigender dan een aankoopnota, waarop nadien BTW kan worden teruggevraagd, hetgeen dan weer niet op die BTW nota alsnog vermeld wordt (Done that; been there!)).
Kan allemaal via bestaande systemen. Overschrijven kan tegenwoordig online. Hier is na eerste registratie niemand meer voor nodig (anders dan het online proces).

Ja, registratie is niet helemaal hetzelfde als eigendom maar werkt is de praktijk wel als voldoende bewijs.

Gezien de discussie op ZF, zijn er weinig ZF-ers die wel eens een auto, aanhanger of snelle motorboot hebben verkocht of gekocht, en die hebben ervaren hoe handig dit is: registratieoverdracht inclusief BTW status en daarna de mogelijkheid om er internationaal mee rond te rijden.

Ik heb als havenhopper totaal geen interesse om via een registratie een vlag te mogen voeren. Me gedocumenteerd kunnen onderwerpen aan lokaal gezag is voldoende.

PS:
Graag zsm, dus vrijwillig.
Kan sowieso alternatief zijn voor ICP, BTW bewijs en eigendom/houderschap bewijzen.
Zeebrief mag best blijven. Sta gebruik VIN toe.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2025 11:16 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 11:11 #1617538

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4021
Eens met Booty,
Een kenteken is ook geen eigendomsbewijs, volstaat wel om aan te tonen dat bpm & btw voldaan zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 11:36 #1617539

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1865
Nav het topic:
Wat brengen Belgen, Engelsen of Duitsers mee naar NL qua documentatie? Wat vraagt NL.
Komen die allemaal hier met een zeebrief? Een ICP? Hun registratie?

Wat staat er in de NL-wet mbt “aanlandingsdocumenten” voor passerende (niet-importerende) pleziervaart

En praktisch:
Wat staat er in de UK-wet hiertoe? Moeten wij wel een ICP hebben voor een overtocht? Is dit vereist? Is dit voldoende? Is er een voldoende alternatieve documentatie (zonder zeebrief en zonder ICP)?
(NB: het feit dat de UK een ICP verdragstaat is betekent niet automatisch dat ICP voldoende is en dat er geen alternatief is. En NB2, ik heb een browser, gezocht, maar heb nog geen link).
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2025 16:20 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 12:07 #1617542

Een ICP is niet voldoende om het VK in te reizen, maar ook een Zeebrief is ook niet voldoende om het VK in te reizen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 12:12 #1617545

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15540
Booty24 schreef :
Gezien de discussie op ZF, zijn er weinig ZF-ers die wel eens een auto, aanhanger of snelle motorboot hebben verkocht of gekocht, en die hebben ervaren hoe handig dit is: registratieoverdracht inclusief BTW status en daarna de mogelijkheid om er internationaal mee rond te rijden.

Ik heb vroeger wel eens een snelle motorboot "Overgeschreven". Kreeg een nieuw nummer. Dus nummers van de rubberboot af peuteren en er nieuwe op plakken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 14:49 #1617574

Orange Sunset schreef :
Een ICP is niet voldoende om het VK in te reizen, maar ook een Zeebrief is ook niet voldoende om het VK in te reizen.
Waarom zou een zeebrief niet voldoende zijn? Verklaar je nader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 15:01 #1617577

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13898
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 15:18 #1617578

sy helios schreef :
Benodigde scheepsdocumentatie bij een controle/inklaren is meer dan alleen een ICP of Zeebrief en benodigde persoonsgebonden papieren zoals een ETA.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 26 mrt 2025 15:19 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 16:08 #1617588

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28177
Orange Sunset schreef :
Een ICP is niet voldoende om het VK in te reizen, maar ook een Zeebrief is ook niet voldoende om het VK in te reizen.

Kijk, daar is het weer. Een rookgordijn. Flauwiteiten.
Bedoel je nu alleen maar dat je jezelf van tevoren moet melden bij de Britse authoriteiten, jezelf formeel moet laten inklaren en bovendien een paar pond moet betalen, voor je legaal in het VK bent?

Want om een ICP of een zeebrief wordt volgens mij helemaal niet gevraagd in he VK.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2025 16:09 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 16:25 #1617594

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13898
meer gevalletje valkuiltje...


ok dan;
verzekeringspapieren?
VHF reg?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 26 mrt 2025 16:27 #1617596

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1865
Booty24 schreef :
<....>

En praktisch:
Wat staat er in de UK-wet hiertoe? Moeten wij wel een ICP hebben voor een overtocht? Is dit vereist? Is dit voldoende? Is er een voldoende alternatieve documentatie (zonder zeebrief en zonder ICP)?
(NB: het feit dat de UK een ICP verdragstaat is betekent niet automatisch dat ICP voldoende is en dat er geen alternatief is. En NB2, ik heb een browser, gezocht, maar heb nog geen link).

Als ik dit lees staat er niets over "scheepsdocumentatie":
www.gov.uk/guidance sailing-a-pleasure-craft-that-is-arriving-in-the-uk

Ik heb nu 3x een ICP aangeschaft voor UK obv de "ICP lijst" en op aanraden vanuit NL maar obv waarvan? Maar obv deze link is dat helemaal niet (meer) nodig of is er meer?
De boot is blijkbaar net zoiets als mijn rugzak: aan toonder?
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2025 16:28 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 27 mrt 2025 13:25 #1617738

sy helios schreef :
meer gevalletje valkuiltje...


ok dan;
verzekeringspapieren?
VHF reg?

Van alles wat je moet invullen in de aanvraag zou ik bewijs van mee nemen op papier. Dat is inderdaad ook de VHF papieren (MMSI, Calsign etc). Maar ook bewijs van eigenaarschap bijv. Wordt niet expliciet gevraagd deze documenten bij je te hebben, maar lijkt mij logisch als ze het willen controleren dat je deze documenten dan bij je hebt als bewijs (Zeebrief, ICP, koopovereenkomst etc). Maar ook facturen van voorgaande haven die je hebt aangedaan etc. Bemanningslijst etc. Alles om zo goed mogelijk de boel te laten verlopen en onderbouwen bij eventuele steekproef.

Verzekeringspapieren worden niet door de douane gevraagd, maar zou ik meenemen omdat havens deze (meestal) vereisen en op ieder moment op te vragen moeten zijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP voor Nederlanders woonachtig in het buitenland 27 mrt 2025 13:49 #1617741

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28177
Orange Sunset schreef :
Van alles wat je moet invullen in de aanvraag zou ik bewijs van mee nemen op papier.

Mja. Dat klinkt al heel anders dan "Een ICP is niet voldoende om het VK in te reizen, maar ook een Zeebrief is ook niet voldoende om het VK in te reizen."

Wat tussen aanhalingstekens staat suggereert indirect dat het VK wel degelijk vraagt om een ICP of een Zeebrief. Dat is niet zo en dingen op die manier opschrijven veroorzaakt onnodig verwarring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl