Ok dan heb ik je reacties even verduidelijkt zodat er minder verwarring ontstaat bij mensen die dit topic later ooit nog eens lezen, door je antwoorden vollediger te maken, gekleurde meningen, bedenkelijke beweringen en onjuistheden te verwijderen:
Wadloper schreef :
[…]
Geen antwoord op je vraag, maar waar wil je dat ICP voor gebruiken? Voor reizen op het Europese binnenwater of voor reizen langs de Europese kusten?
In het laatste geval Hoe dan ook is het ICP alleen officieel geldig in de 14 landen die VN resolutie 13 hebben ondertekend. Buiten de landen die de resolutie hebben ondertekend zijn er vele landen die het ICP gedogen. Echter zijn de afgelopen jaren Italië, Spanje en Portugal gestopt met het gedogen van het ICP met mogelijke gevolgen voor scheepseigenaren die in die betreffende landen met hun boot verbleven. het inmiddels een vrij nutteloos document geworden dat nog maar in een paar landen als een een geldig eigendomsbewijs wordt beschouwd. Een bewijs van de nationaliteit is het sowieso niet.
Wadloper schreef :
[…]
In Engeland heb je geen, indien je geen zeebrief hebt, een ICP nodig, daar vraagt men er niet naar om aan te tonen wie de eigenaar is van het schip als daar om wordt gevraagd. Er geldt wel een aanmeldingsprocedure om in te klaren bij aankomst, maar daar komt het ICP niet aan te pas. In Frankrijk moet je voor de kustwateren een vlaggenbrief hebben; een ICP wordt daar niet geaccepteerd, alleen op binnenwateren wordt het ICP geaccepteerd.
Sinds een aantal jaren geeft de het KNWV het ICP in Nederland uit. Het oude, door de ANWB uitgegeven ICP had nog enige uitstraling. Het ICP van het KNWV is een vodje, waar iedere official die er in het buitenland mee te maken krijgt, hartelijk om moet lachen.
Wadloper schreef :
[[…]
Dat het huidige ICP een zielig vodje is dat sterke gelijkenis vertoont met een gefotocopieerd velletje, is mijn mening. Als jij het een indrukwekkend document vindt, vind ik dat weer onzin. Maar ook dat is slechts een mening.
Hoe het huidige ICP er uit ziet is niet relevant en heeft 0,0 invloed op de geldigheid daarvan. Het ANWB document was in precies even veel of zelfs minder landen officieel geldig als het huidige ICP. Misschien werd het toen wel in meer landen gedoogd (kan ook minder zijn geweest), maar als nu de ANWB het nog uitgaf en indrukwekkend uit zag, zou het prima kunnen door de migratie stroom dat Italië, Spanje en Portugal het niet meer willen gedogen.