Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Platbodems hoog aan de wind

Platbodems hoog aan de wind 14 okt 2025 12:49 #1655306

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2611
Ik merk absoluut de zuipende remmende werking als het water onder de kiel minder wordt Effect wordt ook sterker naarmate de diepte minder wordt.Bovendien begint het aangehangen roerde trillen en zwaarder te sturen.
Laatst bewerkt: 14 okt 2025 12:51 door martinw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 14 okt 2025 12:50 #1655307

Baasklusje schreef :
Calidris schreef :

De meeste jachten hebben dat gewoon nooit door dat je met 0,5-1 meter onder dekiel zomaar een knoop langzamer gaat dan 3-5 meter onder de kiel.

Dat ken ik in theorie (squatting) maar in de praktijk heb ik er nog nooit iets van gemerkt.
En ik let altijd erg goed op af we hard genoeg gaan.....

Squat is een heel extreme vorm van zuiging. Zó extreem dat er problemen ontstaan met het drijfvermogen en de besturing.
Een jaar of 15 geleden heb ik nog geassisteerd bij de berging van De Generaal, een vrachtschip dat afgeladen met betonblokken op te hoge snelheid langs het Paard van Marken voer. Het schip had zó weinig kielspeling dat het zichzelf eronder trok en vervulde. Squat, dus.
Het gebeurt ook wel eens met overmaatse zeeschepen op de Westerschelde.

Wat betreft de "gewone" zuiging: ik had vroeger een sleepbootje met bijna 1,5 meter diepgang. Als ik op de Fluessen van de diepe geul naar de ondiepere delen ging, met hetzelfde motortoerental, liep de grondsnelheid aanzienlijk terug terwijl de uitlaattemperatuur aanmerkelijk steeg (wat betekent dat de motor zwaarder werd belast en meer brandstof gebruikte).
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 14 okt 2025 13:17 #1655311

ik denk dat als je merkt dat je langzamer gaat in ondieper water, je te weinig kiel onder je boot hebt ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 14 okt 2025 14:00 #1655324

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Baasklusje schreef :
ik denk dat als je merkt dat je langzamer gaat in ondieper water, je te weinig kiel onder je boot hebt ;-)

Je gaat me toch niet vertellen dat je het niet merkt aan stuur/zeilgedrag of je op 2.5 mtr of 25mtr diep water vaart ?
van Zalm- en Zeeschouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 14 okt 2025 14:01 #1655325

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5644
Dat dat containerbootje in het Suezkanaal de kant invoer was ook zoiets toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 14 okt 2025 14:06 #1655327

Watermaat schreef :
Baasklusje schreef :
ik denk dat als je merkt dat je langzamer gaat in ondieper water, je te weinig kiel onder je boot hebt ;-)

Je gaat me toch niet vertellen dat je het niet merkt aan stuur/zeilgedrag of je op 2.5 mtr of 25mtr diep water vaart ?

Ik merk er niets van, en de snelheid (performance vs polar) ook niet.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 14 okt 2025 14:18 #1655330

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Waterblok schreef :
Dat dat containerbootje in het Suezkanaal de kant invoer was ook zoiets toch?
Ja, vooral toen het schip niet meer,met vrij hoge snelheid, in het midden van het kanaal voer. Meer zuiging aan de smalle kant en toen was ie niet meer te besturen. En zo,n schip stuurt helemaal niet wanneer de schroef stilstaat. Dit was meer:"Een platbodem bijna hoog op het zand"! Opm: Squat= inzinking.
Laatst bewerkt: 14 okt 2025 14:33 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 14 okt 2025 14:52 #1655336

Zuiging langs de wal heeft natuurlijk niet veel met waterdiepte te maken.
Het zal wel minder worden met meer diepte. maar daar hebben we het niet over.

Meten is weten.
SPD maakt grafiekjes, nu ook (net toegevoegd) van performance voor elke waterdiepte.
Performance (de polar) weet natuurlijk niets van waterdiepte: een polar kent de variabele 'diepte' niet.

De grafieken zijn van de 24uurs van 2021, 2023 en 2024.
Alle records (van de SPDlog) zijn gesorteerd op waterdiepte.
Linker as, diepte, de rode lijn alle voorkomende waterdieptes in 24 uur varen (IJsselmeer).
Minste diepte links, meeste rechts. Moving averages over 5 seconden.
Dieptes van ca 0 tot 12+ meter.
Diepte gemeten onder de kiel, dus 0 is 2 meter water.
Paarse band is alle voorkomende performance bij elke diepte.
Die performance wordt door van alles en nog wat beinvloed; trim, sturen, manoeuvres. En dus komen bij elke diepte verschillende performance-waarden voor.
Performance varieert tussen pakweg 70 en 110 procent van de polar.

Wat je nu zou verwachten met diepte-effect is dat minder diep (linkerkanten) ook lagere performance zou laten zien.

De blauwe lijn is een trendlijn door de paarse performance-band.
Je zou dus verwachten dat die lijn naar rechts (grotere diepte) zou oplopen.
Links laag, rechts hoog. En dat doet hij geen van de 3 jaren.
Kan je ook nog zeggen dat het overal zo ondiep is dat je nooit hard gaat.
Dat lijkt ook niet waar; in alle 3 jaren ligt de gemiddelde performance over 24 uur op ongeveer 96%.
De missende 4% is manoeuvres, trim, boeirondingen etc.
De door anderen genoemde 1 knoop langzamer op ondiep water zou op 15% verschil moeten zitten. Is geen sprake van.
Nu graag harde bewijzen van het ondiep-effect ;-)





"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 14 okt 2025 15:12 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 14 okt 2025 14:54 #1655339

Of je het effect merkt hangt dus ook niet alleen van de diepte af maar net zo goed ook van de breedte van het vaarwater. Met je kielboot op ijselmeer of markermeer is er voor ons jachies weinig aan de hand. Vandaag een deel van de staande mastroute gevaren en nu even in Warmond. Als je in smaller vaarwater of in de brugopening gas geeft ondervindt je wel degelijk extra weerstand waardoor de boot minder snel op gang komt en sturen gaat in smal en ondiep water ook het gemakkelijkst als je goed het midden kunt houden.
Binnenschippers weet dan weer heel goed wat inzinking is. Daarmee kun je spelen bij het passeren van een brug als die krap an is. daarna wel direct weer gas eraf want het sturen gaat behoorlijk rot en het schip wilt dan ook de wal in als je even uit het midden vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 14 okt 2025 16:37 #1655375

Baasklusje schreef :
Calidris schreef :

De meeste jachten hebben dat gewoon nooit door dat je met 0,5-1 meter onder dekiel zomaar een knoop langzamer gaat dan 3-5 meter onder de kiel.

Dat ken ik in theorie (squatting) maar in de praktijk heb ik er nog nooit iets van gemerkt.
En ik let altijd erg goed op af we hard genoeg gaan.....

Stop dan gewoon met het zeilen op ondergelopen weilanden.... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 14 okt 2025 16:40 #1655378

Baasklusje schreef :
Zuiging
Nu graag harde bewijzen van het ondiep-effect ;-)

De nul-hypothese lijkt hier bevestigd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 14 okt 2025 16:54 #1655382

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31605
AndreAzuree schreef :
Baasklusje schreef :
Calidris schreef :

De meeste jachten hebben dat gewoon nooit door dat je met 0,5-1 meter onder dekiel zomaar een knoop langzamer gaat dan 3-5 meter onder de kiel.

Dat ken ik in theorie (squatting) maar in de praktijk heb ik er nog nooit iets van gemerkt.
En ik let altijd erg goed op af we hard genoeg gaan.....

Stop dan gewoon met het zeilen op ondergelopen weilanden.... ;)

Dara komen de kielangsthazen tenminste niet, heerlijk rustig. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 20 okt 2025 19:48 #1656267

Baasklusje schreef :
Nachtvlinder schreef :

“Verloeveren” klinkt wel handig natuurlijk omdat je hoger aan-de-wind komt, maar dat is niet “gratis”!

Verloeveren wil je niet maar niet verlijeren is al heel wat.
Zwaarden kunnen ook wat schuin gezet zijn doordat de lat waar ze tegenaan liggen iets breder is achteraan.
Of platbodems dat doen weet ik even niet, maar in de Flying Junior was het een tijdje erg gunstig als je het zwaard met een paar wiggen wat schuin in de zwaardkast zette. Wel extra werk bij overstag en gijp.
Dat truukje is later verboden door de FJ-klasse.

Zeker doen ze dat bij platbodems die wedstrijd zeilen.
Dat noemen ze strijklatten daar kun je de toespoor mee regelen.,en door de zwaartebouten strakker te zetten gaat het zwaard verder af staan,wat je bij meer wind graag wil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 21 okt 2025 04:15 #1656284

AndreAzuree schreef :
Baasklusje schreef :
Zuiging
Nu graag harde bewijzen van het ondiep-effect ;-)

De nul-hypothese lijkt hier bevestigd!

Bij schepen met van die onhandige diepstekende delen eronder merk je dat ook niet.
Daarentegen bij een tochtje van Ameland naar Lauwersoog met de Dufour T7 wel. 5-6Bft, west. Op diepe stukken (> 2m) liepen we 5 à 6 knoop, over de platen (60 cm) zakte die snelheid terug naar 3.5 knopen, en je moest de boot heel vlak houden, want bij iets schuin gaan trok ie meteen heel erg naar de lage kant.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 21 okt 2025 05:12 #1656286

Baasklusje schreef :
Nu graag harde bewijzen van het ondiep-effect ;-)
Dat had ik je al eens voorgerekend toen je claimde dat ORC 1+2 klasses niet konden zeilen. Ik heb je toen voorgerekend dat deze bootjes 5 tot wel 12% nadeel hebben van het ondiepe water in het IJsselmeer. Jouw bootje heeft dat al een stuk minder. Mijn eigen bootje heb ik op het IJsselmeer nooit boven de 7.5 knopen gekregen terwijl deze op open zee makkelijk 8.5 tot 9 continue kan doen. 1 etmaal zelfs 24 uur lang boven de 10 gemiddeld kunnen houden. Dat is 25% verschil.

Als je het zelf nog eens wilt narekenen kan ik je wel de diverse formules geven. Wetenschappelijk vastgesteld ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 okt 2025 05:20 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 21 okt 2025 06:16 #1656291

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7176
It Paradyske schreef :
AndreAzuree schreef :
Baasklusje schreef :
Zuiging
Nu graag harde bewijzen van het ondiep-effect ;-)

De nul-hypothese lijkt hier bevestigd!

Bij schepen met van die onhandige diepstekende delen eronder merk je dat ook niet.
Daarentegen bij een tochtje van Ameland naar Lauwersoog met de Dufour T7 wel. 5-6Bft, west. Op diepe stukken (> 2m) liepen we 5 à 6 knoop, over de platen (60 cm) zakte die snelheid terug naar 3.5 knopen, en je moest de boot heel vlak houden, want bij iets schuin gaan trok ie meteen heel erg naar de lage kant.
Maar je wilt ook niet zo snel over de platen met erg weinig UKC(Under Keel Clearence). Nog een effect dat nog niet genoemd is, is de volg stroom.
Een schip dat beweegt door het water laat een 'gat' achter. Dit gat moet worden opgevuld. Nou wordt er aan de voorkant water weg geduwd, dus daar heb je een teveel aan water. Dit overschot aan water stroomt naar achteren om het gat op te vullen. De watersnelheid langs de romp wordt dus groter dan je scheepssnelheid.
Wordt de UKC erg klein dan wordt het 'gat' opvullen met water lastig en krijg je ook water wat van achteren instroomt. Hierdoor wordt de waterstroom langs je roer kleiner en kan zelfs nul worden.
Bij mijn (extreme) platbodem moet ik regelmatig zeil minderen om nog koers te kunnen houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 21 okt 2025 07:51 #1656304

Erikdejong schreef :
Dat had ik je al eens voorgerekend toen je claimde dat ORC 1+2 klasses niet konden zeilen. Ik heb je toen voorgerekend dat deze bootjes 5 tot wel 12% nadeel hebben van het ondiepe water in het IJsselmeer. Jouw bootje heeft dat al een stuk minder. Mijn eigen bootje heb ik op het IJsselmeer nooit boven de 7.5 knopen gekregen terwijl deze op open zee makkelijk 8.5 tot 9 continue kan doen.

Dan heb je niet genoeg je best gedaan op het IJsselmeer ;-)
Het gaat niet om snelheid maar om snelheid tegen de polar: performance.

De 24uurs van 2025, 4 klassen (1,2,3 en doublehanded)



De snelste boten per klasse zijn ongeveer even snel, nauwelijks verschil tussen ORC 2 en 3.
Wel veel slechter scorende boten in de orc1. De orc2 zeilt tegenwoordig wat beter.
De verschillen binnen een klasse zijn enorm, dat heeft alleen met zeilkwaliteit te maken, niet met waterdiepte.

De gemiddelde PF per klasse van de snelste 3 is (ORC 1,2,3): 1,1300 1,1366 1,1566
Verschillen dus zo'n 2 % tussen de grootste en de kleinste, geen 5 tot 12%.

Geef mij die formules maar, zal ik de foutjes erin opzoeken ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 okt 2025 08:01 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 21 okt 2025 08:34 #1656314

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 857
Er spelen wel een paar dingen door elkaar heen. Eerder hadden we het hier over snelheidsverlies in ondiep water bij weinig wind. Dan speelt vooral de hogere oversnelheid langs de romp en daardoor verhoogde viskeuze weerstand een rol.

Hebben we het over hogere snelheden, dan kom je een snelheidslimiet tegen, de kritieke snelheid.
Dat is V = sqrt(gH) [m/s], met g = zwaartekrachtversnelling, H = waterdiepte in m.
Anders geschreven: V [kn] = 6.1 sqrt(H)

Als je die kritieke snelheid nadert, wordt de (golf)weerstand verhoogd. Je begint de hogere weerstand te merken boven 75 a 80% van die kritieke snelheid.
Zwaardere schepen hebben meestal een enorme weerstandspiek bij de de kritieke snelheid, en komen nooit over die snelheid heen. Lichtere wel, en die varen dan superkritiek, waarbij de weerstand juist verlaagd is.

In de genoemde 60 cm waterdiepte is die kritieke snelheid 4.7 knoop. Dus dat de 5-6 kn in diep water, niet meer gehaald werd is geen wonder.

Markermeer bij diepte 3.40: kritieke snelheid 11.2 kn, mogelijk merkbaar vanaf 8.4 a 9 kn.
IJsselmeer is dieper dus zou ik op de meeste plaatsen geen invloed op de golfweerstand verwachten tot 9 knoop.

In principe hebben grotere boten, die volgens hun rating sneller moeten zeilen, eerder en meer last van ondiep water dan kleinere. Maar dan moet het dus best wel ondiep zijn.
Corsair 24
Laatst bewerkt: 21 okt 2025 12:07 door triXXS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 21 okt 2025 09:31 #1656328

rooiedirk schreef :
............
Nog een effect dat nog niet genoemd is, is de volg stroom.
Een schip dat beweegt door het water laat een 'gat' achter. Dit gat moet worden opgevuld. Nou wordt er aan de voorkant water weg geduwd, dus daar heb je een teveel aan water. Dit overschot aan water stroomt naar achteren om het gat op te vullen. De watersnelheid langs de romp wordt dus groter dan je scheepssnelheid.
Wordt de UKC erg klein dan wordt het 'gat' opvullen met water lastig en krijg je ook water wat van achteren instroomt. Hierdoor wordt de waterstroom langs je roer kleiner en kan zelfs nul worden.
Bij mijn (extreme) platbodem moet ik regelmatig zeil minderen om nog koers te kunnen houden.

Dat effect, ik bedoel het samengaan van extreme zuiging met volgstroom, heb ik wel meegemaakt met een botter. Dat was echt kicken!

We volgden de Waddenkust, een smalle prikkengeul over het wantij, bijna geen water onder het vlak. Een lekkere bries, grootzeil, fok en kluiver, ruime wind.
Dan ligt een botter in perfecte balans, ook zonder zwaard.
Wat gebeurde? De botter schoot telkens vooruit, waarbij het roer absoluut niets deed . Door de zuiging kleefde de botter direct daarna als een zuignap vast in de modder, werd vervolgens ingehaald en opgetild door de volgstroom, schoot dan weer 30 meter vooruit, zoog zich weer vast enzovoort.
In grote “stappen” gingen we kilometers lang vooruit, zonder te kunnen (of willen) sturen. De botter volgde uit zichzelf de kronkels van het geultje.
Daar kon geen autopiloot tegenop!
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 21 okt 2025 09:38 #1656330

triXXS schreef :
Markermeer bij diepte 3.40: kritieke snelheid 11.2 kn, mogelijk merkbaar vanaf 8.4 a 9 kn.
IJsselmeer is dieper dus zou ik op de meeste plaatsen geen invloed op de golfweerstand verwachten tot 9 knoop.

In principe hebben grotere boten, die volgens hun rating sneller moeten zeilen, eerder en meer last van ondiep water dan kleinere. Maar dan moet het dus best wel ondiep zijn.

Dat strookt met mijn metingen met SPD en met de uitslagen 24uurs van jaren met meer wind (en dus meer tegen de rompsnelheden aan).
Overigens zijn moderne snelle boten vooral (half)glijders). Nog minder last dan de kuilengravers.
Niets aan de hand dus ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 okt 2025 09:40 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 21 okt 2025 14:25 #1656389

ja, vroeg ik me ook af: als je planeert/half-glijdt, zou dit allemaal geen of weinig effect moeten hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 21 okt 2025 15:07 #1656401

AndreAzuree schreef :
ja, vroeg ik me ook af: als je planeert/half-glijdt, zou dit allemaal geen of weinig effect moeten hebben.

Klopt. Dan heb je geen water nodig. Een bedauwd weiland voldoet.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 21 okt 2025 15:11 #1656403

..Maar om in plané te komen moet je op zult ondiep water wel een enorme energieheuvel over!

Wat is de definitie van half-glijden precies?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 21 okt 2025 15:22 #1656406

Ik zou zeggen: de fase dat je wel ruim over je rompsnelheid bent, maar nog niet echt in plané
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Platbodems hoog aan de wind 21 okt 2025 15:40 #1656407

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2138
In mijn beleving is dat het moment dat je de wet van Archimedes aan diggelen vaart.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl