Baasklusje schreef :
Nachtvlinder schreef :
“Verloeveren” klinkt wel handig natuurlijk omdat je hoger aan-de-wind komt, maar dat is niet “gratis”!
Verloeveren wil je niet maar niet verlijeren is al heel wat.
Dat laatste is de crux.
Dat je verloeveren niet moet willen is wat kort door de bocht.
Een jacht met een vaste symmetrische middenkiel moet zijn kiel ook een bepaalde invalshoek geven om die kiel lift te laten leveren: de hartlijn van de boot wijst altijd een paar graden hoger dan de koers die de boot feitelijke opgaat. Dat geeft ook wat extra weerstand.
Een asymetrisch zwaard heeft die invalshoek niet strikt nodig; het levert lift met invalshoek 0.
Als die lift zo groot wordt, dat de boot ook zijdelings naar loef gaat bewegen, dan zou dat theoretisch ook meer weerstand kunnen geven.
Maar als de winst naar loef er toe leidt dat je ondanks de toegenomen weerstand en enig snelheidsverlies tóch eerder op de plek bent waar je heen wilt..
Allemaal erg theoretisch en moeilijk hard te maken, maar
soit. Ik heb geen idee of hier ooit daadwerkelijk enig wetenschappelijk verantwoord onderzoek naar is gedaan.
Maar dat asymetrische zwaarden mogelijkheden bieden lijkt me duidelijk.
Lang geleden, toen ik nog erg geïnteresseerd was in boten ontwerpen en bouwen heb ik wel eens een concept bedacht voor een boot die kon droogvallen (dat was toen al een streven van me) en die twee asymmetrische zwaarden had, die opgehaald wegvielen in de kajuitbanken.
Daarmee was ook meteen het probleem opgelost dat gewone midzwaardboten aankleeft: de zwaardkast, die al gauw een vervelend obstakel in de kajuit vormt.
Het was wel een beetje puzzelen om een boot, die qua ballast alleen binnenballast had (ik wilde geen zware gietijzeren zwaarden) en toch niet al harde kimmen, voldoende positief richtend moment te geven. Maar iets tussen de 90 en 100 graden bleek toch wel haalbaar.
Maar ja; zoals John Lennon ooit zong:
Life is what happens to you while you're busy making other plans
Dat plannetje is nooit tot uitvoering gekomen..