Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rolreefinstallatie

Re: Rolreefinstallatie 22 dec 2011 21:21 #250357

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Apae schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Dan heb je zeker dat probleem gehad dat de reeflijn hopeloos kllemloopt tussen de trommel en de kap die erover zit.
Even een vraagje.
Is de boven beschreven situatie dat wat men een vastloper noemt of zijn er nog meer oorzaken? Vastlopende lagers b.v.
Ik ga n.l. volgend jaar over op een rolsysteem.
Weet ik al vast wat me te wachten staat. :laugh:
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 22 dec 2011 22:46 #250367

Het is inderdaad bijna altijd de reeflijn die klem loopt, maar een reserve val of spival rolt ook wel eens mee met de wartel en raakt dan in de knoop, als je op een ruime windse koers inrolt en niet veel spanning op achterstag of bakstagen hebt staan, dan kunnen de lagers een probleem geven. Ik heb ook wel eens een afgebroken kunstof binnenprofiel gezien waardoor de aluminium profielen tenopzicht van elkaar konden roteren, hierdoor rolde het onderste deel wel een slag in, maar het bovendeel kon niet volgen, zeil naar beneden halen ging ook niet meer.

Er is vast nog wel meer maar dat zel ik je besparen :cheer:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 23 dec 2011 08:06 #250404

Erikdejong schreef :
Het is inderdaad bijna altijd de reeflijn die klem loopt, maar een reserve val of spival rolt ook wel eens mee met de wartel en raakt dan in de knoop, als je op een ruime windse koers inrolt en niet veel spanning op achterstag of bakstagen hebt staan, dan kunnen de lagers een probleem geven. Ik heb ook wel eens een afgebroken kunstof binnenprofiel gezien waardoor de aluminium profielen tenopzicht van elkaar konden roteren, hierdoor rolde het onderste deel wel een slag in, maar het bovendeel kon niet volgen, zeil naar beneden halen ging ook niet meer.

Er is vast nog wel meer maar dat zel ik je besparen :cheer:

Dat kan dan niet bij een Plastimo zijn gebeurd want daar zijn de profielen gekoppeld met stevige aluminium koppelstukken die vastzitten met schroeven. Het Pvc profiel binnenin zorgt alleen voor geleiding van de stag en de pees van het voorlijk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 23 dec 2011 08:22 #250410

Een klemlopende reeflijn heeft vaak te maken met het materiaal van de lijn. De
lijn moet nagenoeg niet samendrukbaar zijn. Een kern met een (te) losse mantel
loopt gegarandeerd knijp. Doordat bij het uitrollen van het zeil de lijn snel en los
op de trommel wordt gewonden, en bij het inrollen onder spanning weer wordt
afgewikkeld krijg je het probleem. Als de lijn niet samendrukbaar is zal het probleem
zich minder makkelijk voordoen.

Een ander serieus probleem is het openwaaien van de top van je zeil in ingerolde
toestand. Komt vooral voor bij een High Aspect met latjes (zowel verticaal als
horizontaal) De (sterkere) wind in de top van je ingerolde zeil krijgt vat op een
uitstekend plooitje en ontrolt het zeil bovenin. De topwartel kan vrij draaien, de
trommel aan dek zit vast. Uit ervaring kan ik zeggen dat je dan een probleem hebt.

Dat is een van de redenen dat ik m´n zeil in de haven altijd van de roller haal. Het
optuigen van een rolfokhoes in je eentje is vaak net zoveel werk als het wegpakken
van je zeil.

Overigens bevalt een rolsysteem mij erg goed. Ik heb een furlextrommel onder dek
en dus een normale voorlijklengte. Na een in-de-winds rak is op de volgende koers
een spi snel gezet, waarna ik het zeil wegrol. Een spi-wrap is makkelijker los te
krijgen van een dik opgerold voorzeil dan van een enkel voorstag!

Het niet klakkeloos plaatsen van een rolsysteem maar eerst even nadenken over
het praktische nut en de eventuele noodzaak juich ik (met andere posters) alleen
maar toe.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 23 dec 2011 08:34 #250413

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Ben ik nu een uitzondering met een oude (meer dan 17 jaar), nog steeds goed functionerende Furlex rolreef? Verwacht eigenlijk niet alhoewel de leeftijd nu wel een rol kan gaan spelen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 23 dec 2011 08:39 #250417

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Wat is jullie mening over 'continuous furlers'? (zie zoals bijvoorbeeld op de Weta: www.wetamarine.com/new-continuous-furler.html).

Neemt een aantal bezwaren met betrekking tot het vastlopen van de reeflijn weg lijkt me. Volgens mij zitten dit soort dingen ook wel op grote jachten. Maar wellicht zijn ze erg duur?

Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 23 dec 2011 09:09 #250421

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Hoi Pieter,

Ik ken ze van de Ottenhome valken. Nadeel van die dingen is dat ze nog wel eens willen slippen. Dit is vaak te voorkomen door spanning op beide lijntjes te houden.
Maar als hij al slipt bij een fok van een polyvalk, weet ik niet hoe hij zich met grotere zeilen houdt. (Er zullen misschien ook grotere furlers voor zijn, die het dan beter doen)
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 23 dec 2011 09:17 #250422

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Kijk maar eens naar de "class imoca", als die doorlopende furlers niet goed zouden functioneren, dan zaten ze er echt niet op.
Overigens doet het niets af aan de vorenstaande discussie met Erik!
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 23 dec 2011 11:10 #250448

YELLOW BOAT schreef :
Dat kan dan niet bij een Plastimo zijn gebeurd want daar zijn de profielen gekoppeld met stevige aluminium koppelstukken die vastzitten met schroeven. Het Pvc profiel binnenin zorgt alleen voor geleiding van de stag en de pees van het voorlijk.
Ad
Helaas was het wel een Plastimo. Bij alle installaties die ik ken (en ik heb er toch al wel een slordige 200 gemonteerd van zo'n beetje alle merken) zijn de profielen gekoppeld met alu stukken, Plastimo is daar geen uitzondering op. Bij de Furlex worden deze op de plaats gehouden door pallen die er niet uitkunnen zolang er een stag in het profiel zit, daarbij is het profiel van een furlex ook niet rond maar plat dus kan dit sowiezo niet gebeuren. Maar bij plastimo en de oudere generaties van profurl en facnor zit er wel speel ruimte in en deze profielen zijn wel rond. Het risico op dit probleem doet/deed zich alleen voor bij langere lengtes, dus als er meer dan 5-6 profiel stukken aan elkaar gekoppeld moeten worden. Met gestandariseerde binnenlengtes voor lagers ed gebeurt dit wat lastiger, maar bij Plastimo, en dat is ook gelijk mijn grootste bezwaar tegen dit merk, is het net of je een prototype in elkaar aan het zetten bent. Je moet nog vanalles afzagen en gaatjes boren etc. En als dat een mm verkeerd hier zit of daar zit en je telt al deze foutjes bij elkaar op voor 6 profiel lengtes, dan loop je dit risico als het boutje eruit draait.

De moeilijkheid is dat je een probleem vaak niet aan ziet komen en dat als het zich voordoet het ook niet waarschuwd maar opeens is het er, zelfs als je het materiaal vaak nakijkt en wekelijks de mast in zou gaan voor een check, dan zul je het nog bijna niet voor kunnen zijn.
Nogmaals, vaak gebeurt dit niet, maar als het gebeurt gebeurt het over het algemeen ook goed!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 23 dec 2011 19:25 #250547

Hallo,

Ik ben ook geen liefhebber van rolreef installatie heb er al een boel gedonder mee gehad.
En als hij niet onder dek geplaatst is verlies ook nog redelijk stukje zeil.
Ik vaar momenteel met een dubbele voorstag.
voor ik vertrek sla ik twee voorzeilen aan mocht het onderweg hardergaan waaien.
Kan ik simpel de een laten zakken en een kleiner er op zeten.

Groeten René:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 23 dec 2011 19:53 #250552

Erikdejong schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Dat kan dan niet bij een Plastimo zijn gebeurd want daar zijn de profielen gekoppeld met stevige aluminium koppelstukken die vastzitten met schroeven. Het Pvc profiel binnenin zorgt alleen voor geleiding van de stag en de pees van het voorlijk.
Ad
Helaas was het wel een Plastimo. Bij alle installaties die ik ken (en ik heb er toch al wel een slordige 200 gemonteerd van zo'n beetje alle merken) zijn de profielen gekoppeld met alu stukken, (...) Met gestandariseerde binnenlengtes voor lagers ed gebeurt dit wat lastiger, maar bij Plastimo, en dat is ook gelijk mijn grootste bezwaar tegen dit merk, is het net of je een prototype in elkaar aan het zetten bent. Je moet nog vanalles afzagen en gaatjes boren etc. En als dat een mm verkeerd hier zit of daar zit en je telt al deze foutjes bij elkaar op voor 6 profiel lengtes, dan loop je dit risico als het boutje eruit draait.

De moeilijkheid is dat je een probleem vaak niet aan ziet komen en dat als het zich voordoet het ook niet waarschuwd maar opeens is het er, zelfs als je het materiaal vaak nakijkt en wekelijks de mast in zou gaan voor een check, dan zul je het nog bijna niet voor kunnen zijn.
Nogmaals, vaak gebeurt dit niet, maar als het gebeurt gebeurt het over het algemeen ook goed!

Erik heeft gelijk. Mij is het afgelopen zomer overkomen. Ik had al weken tevoren een los schroefje gevonden op de boot, dat ik maar niet kon thuis brengen. Zeilend van Blankenberge naar Vlissingen, wilden we vast de genua wisselen voor een zwaar weer fok omdat er harde wind werd voorspeld. Normaal gesproken is dat met mijn (Plastimo) rolreefinstallatie een fluitje van een cent. In dit geval liep de 'topwartel' (ik wist niet dat dat zo heette, maar nu wel) bij het strijken van de genua, vast tussen twee tussenstukken, bovenin de voorstag, die losgeschoten waren omdat er een schroefje was losgeraakt. Gelukkig gingen we voor de wind en was het een rustige zee, zodat we alleen op het grootzeil en met een improvesorisch bij elkaar gebonden genua aan de voorstag, konden doorvaren naar Breskens. Daar de hele voorstag losgehaald en op de steiger de zaak gerepareerd. Veel schroeven die de tussenstukken verbinden, bleek los te zitten en dol te zijn. Alles met kit weer vastgezet.
Voortaan weet ik dat ik ook die schroeven en verbindingen regelmatig moet controleren.

We hadden geluk met het weer, de windrichting en met het feit dat we niet midden op zee zaten.

Voor de rest ben ik heel gelukkig met met rolreefinstallatie. Supermakkelijk. En zoals gezegd: bij hardere wind zet ik mijn zwaarweerfok erop.
Eens bij harde wind voorzeil moeten wisselen, maar als je dat doet door eerst voor de wind te gaan varen, valt dat erg mee, is mijn ervaring.

Groeten,

Frans
Laatst bewerkt: 23 dec 2011 19:55 door Frans-V822.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 23 dec 2011 19:57 #250554

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Erikdejong schreef :

Er is vast nog wel meer maar dat zel ik je besparen :cheer:

En daar ben ik nou net zo nieuwsgierig naar. :(
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 23 dec 2011 20:01 #250555

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
YELLOW BOAT schreef :

Dat kan dan niet bij een Plastimo zijn gebeurd want daar zijn de profielen gekoppeld met stevige aluminium koppelstukken die vastzitten met schroeven. Het Pvc profiel binnenin zorgt alleen voor geleiding van de stag en de pees van het voorlijk.
Ad

Ook bij die ik gekocht heb vindt de koppeling met aluminium koppelstukken plaats.(Furlex)
Zo! Het eerste risico geelimineerd.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 23 dec 2011 20:06 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 24 dec 2011 07:50 #250590

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Ik weet nog wel een nadeel van die rollers op open60's..... Ze zijn schreeuwend duur!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 24 dec 2011 10:12 #250608

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Proost schreef :
Ben ik nu een uitzondering met een oude (meer dan 17 jaar), nog steeds goed functionerende Furlex rolreef? Verwacht eigenlijk niet alhoewel de leeftijd nu wel een rol kan gaan spelen.

Natuurlijk zijn er ook prima werkende systemen, vergeet niet dat iedereen voornamelijk de negatieve ervaringen onthoud.

wat ik overigens ook wel eens hoor dat de voorstag bovenin terhoogte van de toproller wel eens uitelkaar draaid (tegengesteld aan de eigen vlechtrichting), dit geeft na verloop van tijd een zwak punt in de voorstag.
Je kunt het ook alleen zien met de mast naar beneden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 24 dec 2011 12:21 #250626

zeekraal schreef :
Erikdejong schreef :
Er is vast nog wel meer maar dat zel ik je besparen :cheer:
En daar ben ik nou net zo nieuwsgierig naar. :(
De meesten zijn hier al langs gekomen:
- De wind kan vat krijgen op een niet helemaal strak opgerold zeil, met name high-aspect fokken. Als dat eenmaal gebeurt heb je een vrij groot probleem omdat je meestal niet meer uit kunt rollen en zo ongeveer een halve spinnaker aan je voorstag hebt hangen (zie post van Har.Vog.).

- Bij een vast loper kun je zonder het te zien je voorstag uitelkaar draaien (zie bovenstaande post) dat kan er toe leiden dat je weken, maanden of soms jaren later je voorstag breekt soms met alle gevolgen van dien.

- De stabiliteit van de boot word minder. Door windvang van rolreef plus zeil neemt het hellende moment zo maar 20% toe tneopzichte van een niet rollend voorzeil. Daar bovenop hangt er een behoorlijk gewicht hoog boven water, zeker als het zeil nat is. De kenter hoek van een boot kan zomaar 3-7% afnemen (niet interesant als je niet op zee zeilt). De combinatie van deze twee is goed merkbaar op een boot waarbij je de genua (nat) hebt opgerold in veel wind en je bijvoorbeeld overgestapt bent op de kotterfok of stormfok, dan merk je de extra helling van de rolfok meteen en die kan wel oplopen tot 6-10 graden extra.

-Mast van de boot afhalen en horizontal opbergen is veel omslachtiger omdat het alu profiel niet mag buigen. Alleen met een mast die door het dek heen steekt maakt het geen verschil.

-Mocht je zo ongelukkig zijn om je mast overboord te zeilen, dan is de gevolgschade aan vooral de railing (en dus de plaatsen waar deze aan dek gemonteerd zit) aanziendelijk meer (weet ik helaas uit ervaring) en de moeilijkheid om een mast te bergen of te kappen is aanziendelijk bemoeilijkt door een rolfok installatie.

Ik had er nog een paar, maar die schieten me zo even niet meer te binnen, mocht ik ze me weer herinneren dan post ik ze wel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 24 dec 2011 12:23 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 24 dec 2011 13:07 #250637

[quote="Atlas 20" post=250608wat ik overigens ook wel eens hoor dat de voorstag bovenin terhoogte van de toproller wel eens uitelkaar draaid (tegengesteld aan de eigen vlechtrichting), dit geeft na verloop van tijd een zwak punt in de voorstag.
Je kunt het ook alleen zien met de mast naar beneden.[/quote]

Ik heb dat laatst inderdaad ook bij een collega zeiler gezien en toen geconstateerd dat de roller bij het inrollen tegen de slagrichting van het rechts geslagen staaldraad draaide waardoor dit bovenin uit elkaar kon draaien , vooral als de weerstand van de rolreef op het staaldraad te hoog is.
Daarom heb ik eens gekeken hoe het draad van mijn eigen tuigage eruit ziet en dat blijkt inderdaad rechts geslagen te zijn.( info zie www.mennens.nl/productinfo/staalkabel/#slagwijze ) De roller zou dus rechtsom moeten draaien bij het oprollen.Echter , als er een UV strip op het zeil zit heb je geen keus.
Toen ik vervolgens op mijn eigen bot ging kijken bleek dat ook bij mij de zaak verkeerd om draait! :S :evil: Probleem is alleen dat dan ook mijn UV strip aan de verkeerde kant zit!
Daarna gekeken in de diverse handleidingen van enkele rolreef fabrikanten. Het viel daarbij op dat deze allemaal op hun plaatjes links geslagen draad hebben staan. :ohmy: Als voorbeeld een plaatje van Harken.
Toen ging bij mij een lichtje branden.
Ik heb eens gezocht naar plaatjes van 1*19 draad bij europese winkels en bij USA winkels en je raad het al; de Amerikanen hebben links geslagen draad en de Europese rechts geslagen.

Bovenstaande zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van diverse problemen met uitgedraaide en zelf gebroken stagen!
Er zit vast wel een tuiger onder de forumleden die hier meer van kan zeggen.
Onderstaande plaatje spreekt dacht ik voor zich.
Ad
Laatst bewerkt: 24 dec 2011 13:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 24 dec 2011 13:32 #250643

Het probleem is dat de meeste rollers twee kanten op kunnen draaien en zelden of nooit voor één draairichting worden gemaakt', daardoor word dus de draairichting meestal gebaserd op de kant van de UV strook op het zeil. Als een rolreef installatie eenmaal gemonteerd is heb je geen zicht meer op de orientatie van de stag als de mast omhoog staat.
Er is dus zeker wat voor te zeggen om een installatie zodanig te fabriceren dat deze maar een kant op kan draaien en dat je de juiste stag erin zet.

Overigens denk ik zelf dat het toeval is dat beide richtingen bestaan. Die idiote Amerikanen moeten altijd alles anders doen (word je gestoord van als je in Noord Amerika in de scheepsbouw werkt)het zou me dus niets verbasen als ze in de VS zomaar opeens bedacht hebben dat ze het draad graag andersom willen maken, ze zijn zo patriotisch dat ze willen dat iedereen herkend dat het een Amerikaans product is. In het geval van de stagen kan dat een voordeel zijn, maar de draden zijn wel net andere diameters.
In nederland hebben we bijvoorbeeld 6mm als een standaard stag maat en de stag die er het dichtste bij komt in Amerikaanse maten is 1/4", maar dat is 6.35mm, dit past dus weer niet in een metrische wals terminal.
Ook is het zo dat de meeste lageringen behoorlijk goed pas zijn. Een imperische maat stag krijg je bijvoorbeeld niet goed in een Furlex gemonteerd hoe dat bij andere merken is weet ik eerlijk gezegd niet zeker. Harken is imperisch, maar metrisch past er wel in omdat de metrische maten altijd net een paar 10-den van een mm kleiner zijn. Wat voor invloed dit heeft op slijtage van de lagering durf ik trouwens niet te zeggen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 24 dec 2011 13:34 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 24 dec 2011 13:45 #250649

Erikdejong schreef :
Het probleem is dat de meeste rollers twee kanten op kunnen draaien en zelden of nooit voor één draairichting worden gemaakt', daardoor word dus de draairichting meestal gebaserd op de kant van de UV strook op het zeil. Als een rolreef installatie eenmaal gemonteerd is heb je geen zicht meer op de orientatie van de stag als de mast omhoog staat.
Er is dus zeker wat voor te zeggen om een installatie zodanig te fabriceren dat deze maar een kant op kan draaien en dat je de juiste stag erin zet.

Kennelijk worden de UV stroken op de zeilen aangebracht zoals dat in de manuals van de rolreeffabrikanten staat aangegeven. Die geven vrijwel allemaal aan dat de trommel bij inrollen linksom moet draaien wat betekent dat de UV strip dus aan de rechter/stuurboord kant moet zitten. Echter gaan die manuals uit van links geslagen draad wat in Europa niet of nauwelijks aangeboden wordt bij de diverse watersportleveranciers.
Vandaar mijn vraag of een deskundige onder de forumleden zich hier eens over kan buigen.
Ik heb al wel mijn bericht ook naar de duitse Palstek redacteur gestuurd die zich met tuigae bezighoudt.In dat blad staan wel vaker nuttige adviezen.
Ben zeer benieuwd naar zijn antwoord!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 24 dec 2011 14:04 #250653

Tijdens het oprollen zijn de torsie belastingen op een stag groter dan bij het afrollen, maar bij het afrollen is de draaisnelheid veel hoger dan bij het oprollen, dus bij een vastloper tijdens het afrollen is de kinetische energie een stuk groter en dus de kans op een stag beschadiging is bij het afrollen net zo groot als bij het oprollen. Ik geloof dus niet dat je kunt stellen dat de ene draairichting beter is dan de andere als je alleen maar kijkt naar de draad orientatie van de stag.

Daarbij zijn vrijwel alle merken (ik denk alle behalve Harken) gemaakt voor metrische stagen en terminals dus een Amerikaanse stagmaat is meestal niet eens een optie. Van de zeilmakers weet ik dat ze kijken hoe de reeflijn op de trommel zit tijdens het inmeten van het zeil, dat is hoe het aan boord gebruikt word en dus waar de bestaande zeilen op gemaakt zijn. Als je tijdens het wisselen van een zeil telkens de draairichting aan moet passen dan is dat niet handig. Ik denk dat er geen zeilmaker is die voor een gebruikte boot de handleiding erbij gaat zoeken om te zien hoe het ooit bedoeld is, in ieder geval doen de zeilmakers waar ik mee samengewerkt heb het niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 24 dec 2011 20:42 #250695

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Geachte mede forumers,

Als reactie op dit voor mij zeer interessante topic het volgende.
Na 15 jaar geleden bewust gekozen te hebben voor leuvers vanwege allerlei al of niet op waarheid berustende onaangename ervaringen, van anderen, met rolfokken, eind van dit seizoen besloten de status van echte zeiler (zonder rolfok) in te ruilen voor die van mooi weer zeiler (met rolfok).
Zo langzamerhand begon ik die wolk zeilen op het voordek wat lastig te vinden. Een uitglijder vang je als je 67 bent toch wat minder snel op dan wanneer je 27 bent.
Omdat tot een nieuw HA al vorig jaar was besloten leek het een logisch moment dan ook maar gelijk over te stappen naar een roller. De genua is het nog waard verbouwd te worden.
Je gaat dan serieus nadenken over alle “verhalen” en wat je zelf bedenkt.
Zeil wisselen.
Tot nu toe gaat dat bij mij door het voorlijk geheel op dek te trekken. Nu heb ik een zeilberging op het voordek direct achter de ankerbak. Het gestreken zeil kan ik voor 80% in de berging proppen alvorens eerst de leuvers los te moeten maken om de rest te bergen. Vervolgens het andere zeil aanslaan zonder helemaal uit de berging te halen enz.
Ik stel mij voor dat een zeil uit een rolfok er eerst helemaal uit moet. Moet je wel zorgen dat het een beetje bij elkaar blijft i.v.m. windvang. Denk ik!!!
Ik zie dit als een serieus probleem. Je kunt nu wel stellen dat je voor vertrek, na de laatste weersvoorspelling, het juiste zeil moet kiezen maar dat is mooie theorie. Een onweersbuitje is door het KNMI in een handomdraai gemaakt. Als je de verwachting op een bui als basis voor je zeilvoering neemt zeil je 90% van de tijd ondertuigd.
Hoe harder het waait op zee hoe minder mijn behoefte de motor te starten. Als je niet kunt wisselen is helemaal oprollen dan het enige?
Vastlopen van de lijn in de trommel.
Toen ik, al heeeeel lang geleden, voor het eerst in mijn leven een rolfok bekeek was mijn eerste gedachte de vraag waarom dat met een lijn werd gedaan. Ik heb dat nooit begrepen. Je kunt op je klompen aanvoelen dat die lijn nooit gelijkmatig op rolt. Hij hoopt zich op aan een kant schiet dan los. Niet alle windingen worden dan strak getrokken. Kortom, opgeknoopte ellende. Waarom niet een nylon band? Dan kun je niet alleen volstaan met een veel smallere trommel, wat het voorlijk weer wat langer maakt, maar het opwinden raakt nooit in de knoop en je bent verzekerd van het grootste “draaimoment” als je ook de grootste kracht moet uitoefenen.
Dit probleem heb ik nu opgelost, althans dat hoop ik, door met een paar schijven de trommelbreedte van mijn Furlex te versmallen tot 27 mm voor het gebruik van een band van 25 mm en ook de geleideopening te versmallen.
We zullen zien of het werkt.
(ik heb nog even overwogen de trommel te versmallen door er simpelweg een stuk tussen uit te zagen en het binnenwerk in te korten maar kwam uiteindelijk tot de conclusie dat het verstandiger is dat (nu noch) maar niet te doen) :laugh:
Het uit elkaar draaien van het staaldraad.
Dat heb ik ook bedacht en bekeken. Volgens mij is een Furlex naar beide kanten op te rollen. Ik heb geen UV-licht stroken op mijn HA besteld maar wel een hoes.
Open waaien van het zeil van boven.
Dank u hr. har.vogel. Dank u. :( :laugh:
Heb er eentje besteld met verticale latten. Horizontaal is toch geen zicht in opgerolde toestand?
Ik heb al diverse keren stukgewaaide rolfokken kunnen bewonderen. Ik heb nooit gezien hoe het gebeurde. Wel het eindresultaat. Zoals gezegd lijkt het mij goed een zeil weg te halen als je er geen zicht op hebt. Ik ben voornemens de hoes alleen “onderweg” te gebruiken. Ben ik niet aan boord, dan gaat het zeil er af.
Ook zie ik bij harde wind nogal eens ritmisch heen en weer zwiepende rolfokken. Lijkt mij niet goed voor je tuigage.
Anderzijds is mij je (har.vogel) opmerking over het vrij kunnen draaien van de topwartel niet helemaal duidelijk. Die zit helemaal boven en kan dan toch nauwelijks links- of rechtsom, vanwege dat in de gebruiksaanwijzing aanbevolen geleideoog, op de mast.? Jij ziet, jij ziet, wat ik niet zie!
Wat die hoes betreft, ik zie vaak mensen die hoes aanbrengen. Op zich is het niet zo’n karwei en als het even lang duurt dan een zeil weghalen maakt het ook niet uit waar je je tijd insteekt. Over dat hijsen heb ik wel een idee waardoor het veel sneller en nog makkelijker kan. Maar dat is nog maar een idee.
Strijken en zetten van de mast.
Als fervent maststrijker ook een punt van overdenken.
Normaal streek ik de mast met een oude, in vier stukken opgedeelde, spiboom.
In stukken om die makkelijk onderdeks te kunnen opbergen. Ik heb geen spi en voor het uitbomen van de genua heb ik een betrekkelijk lichte aluminium fokkeloet (zo heet dat ding toch?)
Bij het zetten legde ik dan de, tot een geheel samengevoegde, spiboom dwars over de boot op de draden van de zeerailing Voorstag en hijsdraad vast maken en dan de spiboom opsteken en op de mastvoet zetten. Dat was prima te doen maar toch ook een behoorlijk gewicht omdat de spiboom (hout) ook niet een super lichte uitvoering betrof en je niet alleen het gewicht moet tillen maar ook het evenwicht moet bewaren.
Nu heb ik het gewicht van de hele rolinstallatie en voorstagprofiel erbij. En inderdaad, ook moet ik er nu op letten dat het voorstag niet zodanig door hangt dat het profiel knikt. Daarom heb ik de hele strijkinstallatie aangepast. Ik kan nu het voorstag zonder te veel doorbuigen aan het uiteinde van de spiboom bevestigen en deze al uitklappend omhoog steken.

We zullen zien hoe het hele avontuur ons bevalt.
In de tussentijd hou ik mij aanbevolen voor nog meer horrorscenario’s betreffende dit onderwerp.
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 24 dec 2011 20:58 #250696

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 586
ik heb ook een 26 voeter en zet de Genua er eigenlijk alleen met echt licht weer op. bij 3+ heb je zeer weinig verschil in snelheid, maar goed, als we meer meer wind naar voren gaan hebben we altijd harnas/reddingsvest aan. Maar zeiltechnisch ben ik nog steeds zeer blij met mijn leuverzeilen. De performance aan de wind is gewoon beter dan bij eenrolzeil, aan de wind minder helling en meer snelheid. Als je trouwens een keer op zee met 6-8 bft zeilwisselt valt het op IJsselmeer wel mee. Gewoon wat afvallen zoals in eerdere post staat maakt het veel makkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 24 dec 2011 21:31 #250704

Zeekraal, je schrijft dat mijn opmerking over de vrij draaiende topwartel niet helemaal
duidelijk is. Wel, het val zit vast aan de bovenzijde van de wartel, daaronder kan alles
vrijelijk uit- of indraaien. Helaas is het ongevraagd spontaan uitdraaien mij al een paar
keer (2) overkomen. Het profiel (met het zeil) is immers draaibaar tussen de twee
wartelende delen (top en halshoek). De onderste wartel wordt tegengehouden door
de reeflijn die ergens in de buurt van de kuip in een klem oid zit. De topwartel wordt
nooit in z´n draaien beperkt....
Ziedaar het risico: slecht (te los) oprollen geeft bovenin de wind de kans om er met een
stukje zeil vandoor te gaan. Het zeil ontrolt zich bovenin voor een deel, tot het halverwege
te strak wordt om vrij te rollen. Terugrollen is onmogelijk, uitrollen gaat ook niet vanwege
de enorme twist in je zeil. En dus: trouble in paradise.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 25 dec 2011 07:56 #250729

har.vogel schreef :
Zeekraal, je schrijft dat mijn opmerking over de vrij draaiende topwartel niet helemaal
duidelijk is. Wel, het val zit vast aan de bovenzijde van de wartel, daaronder kan alles
vrijelijk uit- of indraaien. Helaas is het ongevraagd spontaan uitdraaien mij al een paar
keer (2) overkomen. Het profiel (met het zeil) is immers draaibaar tussen de twee
wartelende delen (top en halshoek). De onderste wartel wordt tegengehouden door
de reeflijn die ergens in de buurt van de kuip in een klem oid zit. De topwartel wordt
nooit in z´n draaien beperkt....
Ziedaar het risico: slecht (te los) oprollen geeft bovenin de wind de kans om er met een
stukje zeil vandoor te gaan. Het zeil ontrolt zich bovenin voor een deel, tot het halverwege
te strak wordt om vrij te rollen. Terugrollen is onmogelijk, uitrollen gaat ook niet vanwege
de enorme twist in je zeil. En dus: trouble in paradise.

H

Remedie; tijdens het inrollen een beetje spanning op de schoot houden zodat het zeil mooi strak inrolt en de schoot gelijkmatig opieren. Dus niet zeil losgooien en dan inrollen.
Wat betreft kapot waaien in de haven. Je ziet nog wel eens dat men een heel klein puntje genua onopgerold laat staan. Waarom is me nog nooit duidelijk geworden , misschien ziet het er leuker uit? Maa het is wel een prima begin voor de wind om er vat op te krijgen.

Beter is het zeil geheel inrollen en nog iets verder rollen zodat de schoten er een paarslagen omheen gedraaid zitten. Enne natuurlijk de schoten strak zetten en beleggen.
Vorig jaar heb ik in een deense haven twee genua's bij BF8 kapot zien waaien in een haklf uurtje. Was weinig meer van over.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolreefinstallatie 25 dec 2011 12:58 #250792

Voor een genua I of II of ouderwetse kluiver werkt dat inderdaad wel goed, alleen voor een modernere highaspect fok niet.
Probleem is dat de schoothoek dicht bij dek blijft dus de schoot recht naar achteren trekt zodra het zeil meer dan een paar slagen opgerold is. Gevolg is dat het onderlijk erg strak opgerold word, maar het achterlijk niet en juist het achterlijk is belangrijk.

Het kleine puntje zeil laten staan helpt zelfs een beetje om het zeil te 'redden" in veel wind. Doordat dit stukje al meer winddruk te verwerken heeft dan de rest van het zeildoek zal het de rest van het zeil strakker om de rol heen getrokken worden.

Maar wat de omstandigheden ook zijn, ik zou zelf m'n zeil nooit op de rol laten zitten als ik niet zeker wist dat ik het de volgende dag weer zou gebruiken.

Ik heb inderdaad ook al wel een paar keer een genua los zien komen van de roller met veel wind. In of uitrollen ging niet meer, maar ik ben altijd wel zo vrijgeweest om aan boord te springen en een spinnaker of andere val net zo lang erom heen te wikkelen tot de wind het niet meer kan laten klapperen. gek genoeg blijkt een half uur indedaad de magische grens voor schade.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 25 dec 2011 13:01 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl