Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bulletalie

Bulletalie 10 juli 2024 19:58 #1571523

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Wij hebben onze bulletalie jaren geleden ingeruild voor de Gyb'Easy giekrem van Wichard. Aanvankelijk vooral om de speelruimte voor leermomenten tijdens onze zeiltraining tochten te vergroten, maar het ding blijkt met meer spanning op de lijn ook prima de rol van bulletalie over te kunnen nemen.

En dat zonder ook maar iets te hoeven overzetten, geen handelingen buiten de kuip nodig. Onze kijk op bulletalies is door deze KISS boom brake grondig gewijzigd.

Zoals eerder opgemerkt wel een extra hindernis voor een centrale jackstay (lifeline), maar dat is ook zo'n beetje het enige minpunt dat we hebben kunnen ontdekken. In de laatste Yachting Monthly (juli 2024, pag. 44) worden de voordelen van een giekrem t.o.v. bulletalies op een rijtje gezet. Het nadeel dat je twee lieren nodig zou hebben voor een giekrem herkennen we voor de Gyb'Easy niet. Als je hem helemaal op slot wil zetten is één lier voldoende, als rem is de lijn zo strak mogelijk beleggen op de achterkikkers van onze 40-voeter voldoende.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 10 juli 2024 20:00 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 11 juli 2024 11:58 #1571606

Ik kan nog steeds zo genieten van de verhalen van @OldBawley dat ik telkens bijna vergeet welke rubriek ik ook alweer nalas om goede ideeën op te doen op een dag dat ik niet kan zeilen..
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 juli 2024 13:55 #1572737

Eindelijk eens wat getest bij mijn eigen schip. De lengte en dikte van de spischoot was prima. Even provisorisch een RWO 38 blokje aan de voetlijst geknoopt met een driemaal doorgehaald lijntje. Dit blokje is natuurlijk niet voor permanent bedoeld want die ogen in de voetlijst zijn veel te scherp, dan ik dat lijntje geen lang leven beschoren.

Ik wilde eens kijken of de bulletalie mooi door het ongebruikte leioog van de fok loopt en vandaar naar de lier op het kajuitdak. Dat gaat prima. Misschien geef ik de spischoten wel een extra bestemming. Ze worden toch nooit gelijktijdig gebruikt. Moet er tzt nog wel een jammer bijgeplaatst worden. Aan stuurboord zit een Harken Clamcleat, maar die zat niet sterk genoeg zijn. Helaas zijn identieke Barton clutches/jammers niet meer te krijgen, maar keuze genoeg aan andere merken, ook op Marktplaats.










Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 17 juli 2024 14:12 door Sjetonneke. Reden: Extra foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 juli 2024 15:33 #1572749

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
Joop66 schreef :
blok ergens bij de voorstag, verder een lijn met shackles aan twee kanten. Die kan ik los- en aanhaken tijdens een gijp, als het zeil in het midden staat, en fixeren op de achterkikkers.


TuuLeVi schreef :
ik heb een lijn met aan elke kant een snaphaak door een blok op het voordek.
Gewoon de gewenste kant aanklikken en de andere kant op een lier aantrekken.

Dat bedoel ik inderdaad; met afstand de simpelste oplossing :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 juli 2024 16:40 #1572766

Dat ver moeten reiken na een gijp om de ene helft los te klikken staat mij niet aan bij deze methode.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 juli 2024 17:29 #1572777

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
Gewoon die paar meter buitenboord even over de giek wandelen toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 juli 2024 17:44 #1572782

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
Nachtvlinder schreef :
Dat ver moeten reiken
hoe bedoel je? dat omhaken doe je met de schoot strak en de giek dus in het midden...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 juli 2024 17:53 #1572783

Op gijpkoers bedoel je? Dan sta ik liever niet boven m'n hoofd te hanissen op een rollende boot en giek die elk moment z'n eigen mening kan doorzetten...
Laatst bewerkt: 17 juli 2024 17:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 juli 2024 18:04 #1572784

Nachtvlinder schreef :
Dat ver moeten reiken na een gijp om de ene helft los te klikken staat mij niet aan bij deze methode.

Inderdaad was dat op mijn vorige boot, een Hurley 800, eenvoudiger met een korte giek van 3 meter. De giek van de Parker is 4 meter. De opzet was nu bedoeld om de routing van de lijn naar de winch te bekijken. Ik over nog een permanente voorloper onder de giek. Alternatief is om de 2e bulletalie gewoon mee te laten gijpen. Zo had ik dat op mijn Hurley. Beide worden dus aangeslagen bij flinke wind/golven en een hele ruime koers

Nu eerst de juiste blokken en clutches/jammers scoren.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 juli 2024 18:09 #1572787

Sjetonneke schreef :
Alternatief is om de 2e bulletalie gewoon mee te laten gijpen. Zo had ik dat op mijn Hurley. Beide worden dus aangeslagen bij flinke wind/golven en een hele ruime koers

Dat geeft struikellijnen in het gangboord en door de kuip. En bij gijpen komt de toekomstige, slap hangende bulletalie op hoofdhoogte door de kuip slepen? Of had je iets met een elastiek bij het lummelbeslag verzonnen, zoals je niet gebruikte bakstagen ook naar het want kunt trekken?

Ik weet het niet hoor: “things should be made as simple as possible, but not any simpler”
Laatst bewerkt: 17 juli 2024 18:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 juli 2024 18:10 #1572789

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
Ik doe het precies zo.
Dank voor het plaatje.

Een extra bulletalie (rondlopend) heb ik een tijdje gehad, maar blijft heel vaak haken.
Booty24 schreef :
Ik heb de bulletalie door de kikker die middenvoor staat. Lijn naar SB en BB. De ene aan de giek en de andere zet ik vast op wat er vrij is. Na een gijp moet je wisselen.
Ik wissel door even minder ruim te varen met de giek ingehaald zodat ik het kan over zetten.

Ik hoef in ieder geval hiervoor niet naar het voordek en ik heb een lijn minder.

Voor gijpen met spi moet ik sowieso naar voren maar het voordeel zit in gijpen met Code0 of fok als ik met meer wind de grote spi niet gebruik.

(Ipv een kikker kan je ook een lijntje met een ring gebruiken)
Laatst bewerkt: 17 juli 2024 18:13 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 juli 2024 18:13 #1572790

Dat is een risico. Je kunt die losse bulletalie wel licht aantrekken, maar het is inderdaad een hindernis wanneer ik de centrale jacklines (nog te installeren) zal willen gebruiken. Dan is de voorloperlijn onder de giek weer handiger, maar dan moet je ook de kuip uit voor aan en afkoppelen.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 juli 2024 18:49 #1572799

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Nachtvlinder schreef :
Dat ver moeten reiken na een gijp om de ene helft los te klikken staat mij niet aan bij deze methode.
Hiervoor had ik (op mijn vorige boot) een aparte lijn tussen de nok van de giek en de bevestiging van de neerhouder met een snapsluiting aan het voorste uiteinde. Ik moest nog steeds aan dek om van kant te wisselen, maar dat kon veilig binnenboord gebeuren. Deze oplossing is in 2014 in dit draadje ook al voorbijgekomen :)

Op mijn huidige boot moet ik er nog een maken, dus ik lees mee. De giekrem van Wichard heeft mijn aandacht.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 juli 2024 18:54 #1572800

Over de giekrem heb ik ook nagedacht, maar die kruist dan ook mijn centrale jackline. Op zich niet onoverkomelijk uiteindelijk. Ik kan niet zo gemakkelijk aan mijn wantputting zo’n giekrem-lijn bevestigen. Ik vind het ook (weer) een duur ding.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 juli 2024 19:20 #1572808

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 539
Ik overweeg zo'n omhaak bulletalie, in ieder geval simpel en overzichtelijk wat betreft lijnen. Maar vraag mij af af of dat omhaken comfortabel gaat en of je niet zoals Nachtvlinder aangeeft het risico loopt dart 'de giek zijn eigen mening doorzet'. M.a.w. heb je tijdens de gijp met aangetrokken schoot goede condities om los- en aan te koppelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 18 juli 2024 05:59 #1572849

  • Kptrob
  • Kptrob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 192
Sjetonneke schreef :
Over de giekrem heb ik ook nagedacht, maar die kruist dan ook mijn centrale jackline. Op zich niet onoverkomelijk uiteindelijk. Ik kan niet zo gemakkelijk aan mijn wantputting zo’n giekrem-lijn bevestigen. Ik vind het ook (weer) een duur ding.

Hier een foto van mijn giekrem. Het remmende gedeelte komt uit de klimsport en kost niet zoveel.
Het aantrekken van de giekrem gebeurt met een lijn die over het dek loopt (bb zijde) via een klem naar een kleine lier.

Werkt prima.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 18 juli 2024 06:00 door Kptrob. Reden: zie foto niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 18 juli 2024 06:30 #1572854

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Sjetonneke schreef :
Nachtvlinder schreef :
Dat ver moeten reiken na een gijp om de ene helft los te klikken staat mij niet aan bij deze methode.

Inderdaad was dat op mijn vorige boot, een Hurley 800, eenvoudiger met een korte giek van 3 meter. De giek van de Parker is 4 meter. De opzet was nu bedoeld om de routing van de lijn naar de winch te bekijken. Ik over nog een permanente voorloper onder de giek. Alternatief is om de 2e bulletalie gewoon mee te laten gijpen. Zo had ik dat op mijn Hurley. Beide worden dus aangeslagen bij flinke wind/golven en een hele ruime koers

Nu eerst de juiste blokken en clutches/jammers scoren.

Ik heb een stukje dyneema 5mm van ±1,2 meter met een oogsplits aan het eind van mijn giek hangen. Daar kom ik veel makkelijker bij om de bulletalie aan vast te maken. De bulletalie is bij een multihull vaak ook tevens neerhouder.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 18 juli 2024 07:01 #1572858

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
Nachtvlinder schreef :
Op gijpkoers bedoel je? Dan sta ik liever niet boven m'n hoofd te hanissen op een rollende boot en giek die elk moment z'n eigen mening kan doorzetten...
-ja
-prima, dan doe je het anders
-de giek gaat nergens heen, die staat vast met de schoot

Het bevalt mij goed zo :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 18 juli 2024 09:52 #1572872

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 539
De giek kan idd niet echt, ergens heen omdat die met de schoot gefixeerd is. Dat neemt toch niet weg dat op een voordewindse gijpkoers het grootzeil ongecontroleerd van loefzijde wisselt. Naarmate de wind steviger is lijkt mij dat niet comfortabel op het moment van los- en aankoppelen van de bulletalie. Of zie ik wolven waar ze niet zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 18 juli 2024 11:20 #1572881

Bij strak aangetrokken schoot zal de beweging van de giek minimaal zijn. Maar de meeste boten slingeren wel behoorlijk op die koers bij een beetje wind. 3Noreem's oplossing vind ik dan wel slim: hoef je niet te gaan staan, maar over dek richting lummelbeslag te kruipen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 18 juli 2024 11:42 #1572882

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 539
Ik heb een relatief korte giek, die vóór mij als roerganger draait. Zonder het 1,2 lijntje van 3Noreen kom ik makkelijk bij het giekuiteinde. Blijft echter dat ik moet los- en aankoppelen op een slingerende koers. Ik moet het gewoon uitproberen.
Laatst bewerkt: 18 juli 2024 11:44 door huho. Reden: Tekstaanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 18 juli 2024 15:55 #1572904

…en staand; dat vormt het grotere risico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 18 juli 2024 22:09 #1572949

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Sjetonneke schreef :
Over de giekrem heb ik ook nagedacht, maar die kruist dan ook mijn centrale jackline. Op zich niet onoverkomelijk uiteindelijk. Ik kan niet zo gemakkelijk aan mijn wantputting zo’n giekrem-lijn bevestigen. Ik vind het ook (weer) een duur ding.

Je moet inderdaad wel een mogelijkheid hebben om die lijn in je gangboord door een blok of low friction ring te laten lopen. De bevstiging kan bij sommigen aan een kikker of voetrail, wij hebben een Dyneema lijn met low friction ring aan de wantputting bevestigd. Werkt prima.

Als je eenmaal gewend bent aan de eenvoud (niets omhaken, nooit meer de kuip uit) en de veelzijdigheid (zowel giekrem als bulletalie) van zo’n veredelde klimmers acht wil je niet meer anders.

Onze Gyb’Easy bevat geen bewegende delen en is dus geheel onderhoudsvrij. Wichard heeft veel ervaring met zwaar belaste onderdelen aan boord, ik verwacht dat onze Gyb’Easy generaties lang mee gaat. Echt een KISS ding.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 19 juli 2024 21:11 #1573088

Ik kwam dit artikel met een waarschuwing voor boom brakes tegen in Practical sailor van 2022. Misschien is de waarschuwing overbodig om dat je nooit met zoveel wind en tuig zeilt, maar er staan toch zaken in die belangrijk zijn bij de overweging voor een boom brake ipv een bulletalie.
Ik had er zelf niet aan gedacht, maar veel boom brakes hebben aan één zijde een gefixeerde lijn en het andere deel loopt via een blok/ring naar een ckeat of winch. Dat einde heeft veel meer rek dan het vaste eind. In sommige situaties bleek de mantel van de kern te scheuren door de hoge krachten.
Enfin, lees het zelf en trek ook zelf je conclusies

www.practical-sailor.com/sails...ful-with-boom-brakes
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 19 juli 2024 21:12 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 20 juli 2024 08:25 #1573128

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Interessant artikel.

Het voorbeeld van de mantel die van de kern stroopte zou kunnen komen doordat een willekeurige lijn voor de boombrake is gebruikt (maar ik was er niet bij dus weet dat niet zeker).

Gyb’Easy levert zelf een speciale lijn bij, die volgens Wichard geschikt is voor de krachten en warmte (wrijvingsenergie) die bij een gijp kunnen optreden. Ik heb dat ‘speciale’ destijds met een korreltje zout genomen (wel braaf hun lijn geïnstalleerd), maar dit voorbeeld toont wellicht dat er wel degelijk niet slechts vanuit commercieel opzicht over na is gedacht.

Als we de Gyb’Easy op spanning hebben staan valt het met het verschil in spanning aan beide zijden van de boombrake overigens wel mee, die wordt goeddeel gelijk door actie=reactie (minus wrijving).

Wat ik verder lees in het Practical Sailor artikel is dat je op tijd moet reven zodat je boot voor de wind niet overpowered is. Nu lijkt me dat sowieso voor je tuigage een goed idee, ook met traditionele bulletalies zijn er harpjes, blokken en gieken gesneuveld als er niet wijs mee werd gevaren. ‘Something has to give’, zoals de Amerikanen dat zo mooi zeggen.

Blijft wat mij betreft wel het nadeel van het aangrijpingspunt van een boombrake. Hetzelfde geldt voor alle jachten met een overloop op de kajuit. Nu hebben wij een wat overgedimensioneerde giek, dat speelt bij dit soort afwegingen ook een rol.

Veiligheid [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 20 juli 2024 09:09 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl