Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 08 mrt 2020 19:26 #1133663

Hallo allemaal,

Zoals velen van jullie ben ik aan het klussen om de boot weer vaarklaar te krijgen, maar ook enkele verbeteringen aan het doorvoeren.

Een van de verbeteringen aan onze Dehler Delanta 80 is het weer gangbaar maken van de spinnakerval. De vorige eigenaren hebben deze nooit gebruikt, of iig niet zoals in de handleiding beschreven staan vanuit de kuip. Dit omdat er een enorme beugel op de mast zat gemonteerd om 4 antennes, een windex, st50 windmeter en een ankerlicht te herbergen. Behalve dat er onnodig veel antennes op de mast zaten (tv, gps, fm), zat de bevestiging van de beugel in de weg voor de spinnakerval die door een blokje op de zijkant van de masttop loopt. Dus beugel verwijderen!

Om te checken of de spinnakerval netjes door de blokken loopt, heb ik even een lijntje erdoor gelegd. Echter loopt deze aan, zowel op het blok als op de rand van de masttop. Tevens zal het blok tegen de mast worden gedrukt wat niet de bedoeling kan zijn. Zie foto:



Na even de handleiding van de Delanta te hebben geraadpleegd, blijkt dat de spinnakerval door het blokje op de zij moet lopen en daarna door een geleideoog. Echter lijken mij de momenteel aanwezige ogen ongeschikt. Zie foto’s:

Stukje handleiding:



Val door (niet origineel?) oog geleid:



Close-ups masttop:





Gezien de handleiding niet duidelijk genoeg is mbt tot beslag in de masttop, ben ik op zoek na iemand die mij kan uitleggen en evt tonen hoe een Delanta masttop eigenlijk dient uit te zien voor het voeren van de spinnakerval.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 08 mrt 2020 19:37 #1133669

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Hoe loopt de val omhoog? Door de mast of naast de mast (ik gok de laatste). Indien langs de mast, zou ik "het blokje op de zij" helemaal overslaan en rechtsreeks door het blokje op de voorzijde van de masttop leiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 08 mrt 2020 20:19 #1133697

SanderH schreef :
Hoe loopt de val omhoog? Door de mast of naast de mast (ik gok de laatste). Indien langs de mast, zou ik "het blokje op de zij" helemaal overslaan en rechtsreeks door het blokje op de voorzijde van de masttop leiden.

De val loopt inderdaad langs de mast aan de achterkant naar de mastvoet waar de voetblokjes zijn gemonteerd. Niet actuele foto:





Direct door het blokje leiden aan het oog heb ik ook aan zitten denken, maar omdat de voetblokken aan de achterkant van de mast zitten en bij de mastvoet aan beide weerszijden 7 antenne/stroom/sensor connectoren zitten, zou dat betekenen dat een extra voetblok redelijk ver van de mast gemonteerd dient te worden om de val via een deckorganiser naar de kuip te leiden zonder de stekkers te raken. En/of een aantal stekkers verplaatsen

Ter indicatie foto van plaats mastvoet, ontluchtings paddestoel is richting boeg:



Hoewel dit mogelijk is, hoop ik op een mindere ingrijpende oplossing. Hoewel later een aantal connectoren zullen verdwijnen ivm verwijderen gps, fm en tv uit masttop.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 08 mrt 2020 20:21 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 08 mrt 2020 20:50 #1133710

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1289
Er lijken heel veel vrij grote ringen tussen de RVS bout-ogen te zitten. Zijn de gaten in de masttop toevallig vrij groot en afgerond en is het de bedoeling dat de val daar door loopt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 08 mrt 2020 20:52 #1133711

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Zou de val door het gat waar nu de oogbout in zit gelopen kunnen hebben, mits dat mooi glad is afgewerkt? Dat lijkt tenminste aardig uitgelijnd met het blok achterop de masttop en de belastingsrichting van een spi.

[Edit: HotSnail en ik dachten hetzelfde op hetzelfde moment..]
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 08 mrt 2020 20:55 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 08 mrt 2020 22:02 #1133734

Volgens mij hebben Knoet en HotSnail raak. Zojuist even snel de ogen eruit gedraaid en als ik het goed zie zijn de onderste “ringen” eigenlijk ingeperste voeringen die flink doorgevreten zijn en vervangen dienen te worden:







Echter wordt een lijn van 8mm voor de val geadviseerd volgens de site van de lijnenspecialist, maar die gaat er zeker niet erdoorheen passen. Zou een 6mm val ook volstaan? Immers heeft er blijkbaar by design geen 8mm op gezeten? Zekere voor onzekere kan ik natuurlijk een dyneema voorloop op de val laten zetten.

Weet verder iemand waar ik geleideogen kan krijgen die ik erin kan persen/slaan en/of de goede term voor die geleideogen?

Edit: ik zit net te twijfelen of ik een 10mm of 8mm lijn erdoor probeerde te vrotten. Morgen meet ik met de schuifmaat de diameter van het gat op. Dus misschien past toch een 8mm lijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 08 mrt 2020 22:09 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 09 mrt 2020 06:45 #1133758

6mm is prima, maar wel dun om te hanteren. Ze verkopen bij de lijnenspecialist ook 7mm van sommige typen.

Als alternatief zou ik nadenken over het horizontaal draaien van het RVS oog en dan een blokje er aan (wellicht van een geringere grootte).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 09 mrt 2020 07:10 #1133769

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Probeer het in 1 keer goed te doen!
Ik zou je adviseren die stekkertjes bij je mastvoet nu al weg te halen, dicht te lamineren en een zwanehals te plaatsen op een goeie plek. Die stekkertjes zijn potentiële lekkage punten als ze het niet al zijn. Vaak gecorrodeerde pennetjes met slechte verbinding en in de weg voor een ordentelijke route van je spival.

De spival wil je zo soepel mogelijk laten lopen. Een spi wil je snel en soepel kunnen hijsen zonder dat hij ergens aanloopt. Op veel schepen wordt er bij de mast gehesen. Vanuit de kuip is zeker ook handig, maar geen vereiste. Een lijn door dat gat voeren lijkt mij veel weerstand geven. 6mm is dun, maar als je hem verjongt kom je een eind natuurlijk.

Mocht er geen andere oplossing zijn dan door dat gat, dan kan je een koperen buisje vrij makkelijk vast persen door er iets ronds in te persen. De rand zet zich dan keurig naar buiten als een flens. Ik maak wel even een foto.

Als je de randjes goed recht en braamvrij maakt en het persdopje (uit je doppensetje) even met wat vet in smeert lukt dat heel netjes.




Laatst bewerkt: 09 mrt 2020 07:30 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 09 mrt 2020 16:36 #1133900

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1289
Als je genoeg vlees hebt uitboren en zoiets als dit er in schroeven.
Het ziet er uit alsof het aluminium erg aangetast is het RVS van de oogbout er nog twee ringen tegenaan geleefd zitten, zit volgens mij geen bus doorheen, lijkt alleen maar aluminiumoxide.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 09 mrt 2020 19:38 #1134002

koko schreef :
Probeer het in 1 keer goed te doen!
Ik zou je adviseren die stekkertjes bij je mastvoet nu al weg te halen, dicht te lamineren en een zwanehals te plaatsen op een goeie plek. Die stekkertjes zijn potentiële lekkage punten als ze het niet al zijn. Vaak gecorrodeerde pennetjes met slechte verbinding en in de weg voor een ordentelijke route van je spival.
Ivm lekkages aan de mastvoet had ik vorig jaar al provisorisch gerepareerd door het oog van de neerhouder te verwijderen, maar langs de mastvoet lekte het helaas nog, dus daar dit jaar mee bezig. Maar momenteel is de boel waterdicht ondanks de stekkers. Oog voor de neerhouder komt terug en er moet toch nog wat gelcoat bijgewerkt worden. Maw best een goed moment om de stekkers te verwijderen ja. Momenteel is geen enkele antenneaansluiting in gebruik en kunnen dus makkelijk verwijderd worden, maar wil de vhf wel nog even behouden ivm toekomstplannen. Zwanenhals wacht ik nog even mee ivm plaats en plannen voor een maststrijkinstallatie. Die wil ik dan zo plaatsen dat ik de mast vrij kan kantelen zonder de bekabeling los te maken.
De spival wil je zo soepel mogelijk laten lopen. Een spi wil je snel en soepel kunnen hijsen zonder dat hij ergens aanloopt. Op veel schepen wordt er bij de mast gehesen. Vanuit de kuip is zeker ook handig, maar geen vereiste. Een lijn door dat gat voeren lijkt mij veel weerstand geven. 6mm is dun, maar als je hem verjongt kom je een eind natuurlijk.
Daar zit ik ook aan te denken. Ik heb een 6mm lijn voor de rolfok ivm beperkte trommel en een genua 1. Maar die ligt niet zo fijn in de hand. Als ik de antennestekkers aan stuurboord weg krijg (indien geen vhf aan die kant) dan kan ik er mooi mastvoetblokken voor in de plaats zetten. En kan ik de spinnakerval via een blok aan het oog laten lopen. Ik zeil voornamelijk solo, dus naar achter voeren is vrijwel een must.
Mocht er geen andere oplossing zijn dan door dat gat, dan kan je een koperen buisje vrij makkelijk vast persen door er iets ronds in te persen. De rand zet zich dan keurig naar buiten als een flens. Ik maak wel even een foto.

Als je de randjes goed recht en braamvrij maakt en het persdopje (uit je doppensetje) even met wat vet in smeert lukt dat heel netjes.




Dit vind ik wel een gave optie en ga ik zeker proberen. Ik zit vooral met de beperkte tijd en slecht weer en nog andere klussen zoals een kaalgehaalde kiel met een stuk eruit en roerblad die ook nog aandacht vragen voor het seizoen begint.
HotSnail schreef :
Als je genoeg vlees hebt uitboren en zoiets als dit er in schroeven.
Het ziet er uit alsof het aluminium erg aangetast is het RVS van de oogbout er nog twee ringen tegenaan geleefd zitten, zit volgens mij geen bus doorheen, lijkt alleen maar aluminiumoxide.

Bushings! Precies wat ik ik gedachten heb! Maar inderdaad behoorlijk wat oxidatie, het 2e oog leek trouwens met filler/plamuur opgevuld ofzo. Lijkt veel op aluminium oxidatie. Ik maak het eens goed schoon en verwijder de bestaande ringen om te zien wat de toestand van de ogen zijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 09 mrt 2020 20:57 #1134022

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Zo te zien heb je je masttop al los liggen in de buurt van je werkbank. Dat koperen pijpje dat ik op de foto laat zien heb ik nog gauw even gemaakt vijf minuten voordat ik weg moest om nog op tijd op mijn werk te zijn. Jij bent iets langer bezig omdat je de lengte van het pijpje even moet uitdokteren, maar in 30 minuutjes moet je ver komen.

Slim om eerst je maststrijkinstallatie te testen voor je een zwanehals monteert. Dat kan altijd nog en als het nu niet lekt dan ben je nog even gered. VHF kabel is geen overbodige luxe, dus behouden.
GPS in je mast is onzinnig en FM antenne niet nodig in je mast. Nu al weghalen scheelt je werkruimte voor je spival.

Naar de kuip halen bij solo is zeker slim. Maar blijf tijd stoppen in soepel hijsen. Hoe sneller je kan hijsen hoe minder risico dat je spi te vroeg vol staat. Dat kan je heel goed regelen door de juiste koers (spi in windschaduw Genua houden) maar die gelegenheid moet je maar net hebben.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2020 20:59 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 10 mrt 2020 22:38 #1134361

koko schreef :
Zo te zien heb je je masttop al los liggen in de buurt van je werkbank. Dat koperen pijpje dat ik op de foto laat zien heb ik nog gauw even gemaakt vijf minuten voordat ik weg moest om nog op tijd op mijn werk te zijn. Jij bent iets langer bezig omdat je de lengte van het pijpje even moet uitdokteren, maar in 30 minuutjes moet je ver komen.
Ik heb besloten om de stekkers te verwijderen bij de mastvoet aan stuurboord zijde, deze waren toevallig allemaal voor de niet meer gebruikte gps, fm en tv antennes. Inmiddels een opstaand blokje en 8mm spinnakerval besteld besteld.

Gisteren heb ik de oude busjes verwijderd en de ogen van zo’n 10-11mm zien er nog goed uit. Om doorslijten en oxidatie aan de ogen te beperken probeer ik op jouw manier nieuwe aluminium busjes erin te persen. Daarna monteer ik de rvs ogen terug met grotere ringen met wat ptfe om oxidatie te beperken. Aan het ene oog komt dan weer het blokje voor de spinnakerval.

Vandaag een proefje gedaan met jouw methode met een aluminium buis, maar de rand scheurde hoewel de vorm perfect past in het oog. Heeft nog wat oefening nodig. Ik heb ook 10mm uitgegloeide koper buis op de boot liggen van de juiste diameter, maar dit zou toch ook met moeten aluminium kunnen ivm beperken galvanisatie?
Slim om eerst je maststrijkinstallatie te testen voor je een zwanehals monteert. Dat kan altijd nog en als het nu niet lekt dan ben je nog even gered. VHF kabel is geen overbodige luxe, dus behouden.
GPS in je mast is onzinnig en FM antenne niet nodig in je mast. Nu al weghalen scheelt je werkruimte voor je spival.
De maststrijkinstallatie heb ik nog niet. Deze wil ik namaken laten van een andere Delanta, of iig de strijkwanten. De bok kan ik wellicht nog met een tweede spiboom erbij fixen. Maar dit staat voor later dit seizoen op de planning.
Naar de kuip halen bij solo is zeker slim. Maar blijf tijd stoppen in soepel hijsen. Hoe sneller je kan hijsen hoe minder risico dat je spi te vroeg vol staat. Dat kan je heel goed regelen door de juiste koers (spi in windschaduw Genua houden) maar die gelegenheid moet je maar net hebben.
Ja die truuk met de genua had ik al gelezen, zonder sok en solo wel aan te raden :laugh:

De valgeleiders naar de kuip toe hebben ook nog aandacht nodig. De schijven zijn hiervan op, maar twijfel of ik de originele Dehler geleiders vervang voor zo’n 2x2 geleiders van Barton of Pfeiffer, dat geeft ook nog een extra schijfje waar nog een trimlijn kan worden geleid.

Ook staan de vallieren momenteel achter de valstoppers. Dus de lier is maar voor 1 lijn te gebruiken en niet te wisselen zonder de spanning van de lijn te halen. Dit maakt dan de valstoppers ook lastig in gebruik: je dient de val na sluiten van de stopper zelf even met een ruk doortrekken voor deze makkelijker erdoorheen loopt. Bij spinnakeren ligt de spinnakerval dus om de lier en dan door de valstopper, dat maakt het snel hijsen nogal lastig als ik de lier wil gebruiken om de spinnaker te trimmen. Het omwisselen van de lieren en valstoppers staat dus ook nog ergens op de planning. Maar dat kan prima tijdens het seizoen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 10 mrt 2020 22:55 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 11 mrt 2020 08:26 #1134402

Zo'n "sok" werkt ook niet lekker. En op een boot van jouw formaat is het al helemaal onzin.

Ik heb een aluminium Harken micro camcleat op de mast. Als ik bij de mast hijs zet ik hem daarin vast.

Als ik dan alles geregeld heb en de spi is getrimd en de koers is gezet, dan haal ik de val rustig door in de kuip. De val springt uit de klem zodra ik er even kracht op zet vanuit de kuip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 12 mrt 2020 07:12 #1134614

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Is dat trucje met die insert in je masttop wel echt nodig eigenlijk? Is er niet voldoende vlees om de randen met een soevereinboortje af te schuinen en met een reepje schuurlinnen mooi glad te krijgen? De lijn doet de rest, als het maar glad en braamvrij is.

@Boarderbas: mooi idee, die camcleat. Die tip neem ik ook over :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 12 mrt 2020 08:18 #1134641

koenijn schreef :
koko schreef :
Probeer het in 1 keer goed te doen!
Ik zou je adviseren die stekkertjes bij je mastvoet nu al weg te halen, dicht te lamineren en een zwanehals te plaatsen op een goeie plek. Die stekkertjes zijn potentiële lekkage punten als ze het niet al zijn. Vaak gecorrodeerde pennetjes met slechte verbinding en in de weg voor een ordentelijke route van je spival.
Ivm lekkages aan de mastvoet had ik vorig jaar al provisorisch gerepareerd door het oog van de neerhouder te verwijderen, maar langs de mastvoet lekte het helaas nog, dus daar dit jaar mee bezig. Maar momenteel is de boel waterdicht ondanks de stekkers. Oog voor de neerhouder komt terug en er moet toch nog wat gelcoat bijgewerkt worden. Maw best een goed moment om de stekkers te verwijderen ja. Momenteel is geen enkele antenneaansluiting in gebruik en kunnen dus makkelijk verwijderd worden, maar wil de vhf wel nog even behouden ivm toekomstplannen. Zwanenhals wacht ik nog even mee ivm plaats en plannen voor een maststrijkinstallatie. Die wil ik dan zo plaatsen dat ik de mast vrij kan kantelen zonder de bekabeling los te maken.
De spival wil je zo soepel mogelijk laten lopen. Een spi wil je snel en soepel kunnen hijsen zonder dat hij ergens aanloopt. Op veel schepen wordt er bij de mast gehesen. Vanuit de kuip is zeker ook handig, maar geen vereiste. Een lijn door dat gat voeren lijkt mij veel weerstand geven. 6mm is dun, maar als je hem verjongt kom je een eind natuurlijk.
Daar zit ik ook aan te denken. Ik heb een 6mm lijn voor de rolfok ivm beperkte trommel en een genua 1. Maar die ligt niet zo fijn in de hand. Als ik de antennestekkers aan stuurboord weg krijg (indien geen vhf aan die kant) dan kan ik er mooi mastvoetblokken voor in de plaats zetten. En kan ik de spinnakerval via een blok aan het oog laten lopen. Ik zeil voornamelijk solo, dus naar achter voeren is vrijwel een must.
Mocht er geen andere oplossing zijn dan door dat gat, dan kan je een koperen buisje vrij makkelijk vast persen door er iets ronds in te persen. De rand zet zich dan keurig naar buiten als een flens. Ik maak wel even een foto.

Als je de randjes goed recht en braamvrij maakt en het persdopje (uit je doppensetje) even met wat vet in smeert lukt dat heel netjes.




Dit vind ik wel een gave optie en ga ik zeker proberen. Ik zit vooral met de beperkte tijd en slecht weer en nog andere klussen zoals een kaalgehaalde kiel met een stuk eruit en roerblad die ook nog aandacht vragen voor het seizoen begint.
HotSnail schreef :
Als je genoeg vlees hebt uitboren en zoiets als dit er in schroeven.
Het ziet er uit alsof het aluminium erg aangetast is het RVS van de oogbout er nog twee ringen tegenaan geleefd zitten, zit volgens mij geen bus doorheen, lijkt alleen maar aluminiumoxide.

Bushings! Precies wat ik ik gedachten heb! Maar inderdaad behoorlijk wat oxidatie, het 2e oog leek trouwens met filler/plamuur opgevuld ofzo. Lijkt veel op aluminium oxidatie. Ik maak het eens goed schoon en verwijder de bestaande ringen om te zien wat de toestand van de ogen zijn.

Heel mooi echter,......
Koper en Aluminum,..volgens mij een slecht huwelijk.
De lijnen gelijk over Aluminium van het beslagwerk laten lopen lijkt mij ook geen goed idee ivm inslijten. Het aluminium oog versterken met een gepolijst RVS oog of,...lead ring zou mijn voorkeur hebben.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2020 08:19 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 12 mrt 2020 09:11 #1134652

boarderbas schreef :
Zo'n "sok" werkt ook niet lekker. En op een boot van jouw formaat is het al helemaal onzin.

Ik heb een aluminium Harken micro camcleat op de mast. Als ik bij de mast hijs zet ik hem daarin vast.

Als ik dan alles geregeld heb en de spi is getrimd en de koers is gezet, dan haal ik de val rustig door in de kuip. De val springt uit de klem zodra ik er even kracht op zet vanuit de kuip.
Goede tip van die camcleat inderdaad, makkelijk op 2 plekken kunnen hijsen.
koko schreef :
Is dat trucje met die insert in je masttop wel echt nodig eigenlijk? Is er niet voldoende vlees om de randen met een soevereinboortje af te schuinen en met een reepje schuurlinnen mooi glad te krijgen? De lijn doet de rest, als het maar glad en braamvrij is.

@Boarderbas: mooi idee, die camcleat. Die tip neem ik ook over :)

Ivm inslijten lijkt mij dat geen optie. Ipv een vervangbaar onderdeel gaat de lijn in de echte masttop slijten. Nu wordt deze boot al 42 jaar oud, maar dan nog. Maar zoals ik al zei, ik ga niet meer voor de oorspronkelijke optie om de val aan achterkant van de mast naar beneden te laten lopen, maar toch aan de voorkant met een blokje door de RVS ogen.
De Optimaal schreef :
Heel mooi echter,......
Koper en Aluminum,..volgens mij een slecht huwelijk.
De lijnen gelijk over Aluminium van het beslagwerk laten lopen lijkt mij ook geen goed idee ivm inslijten. Het aluminium oog versterken met een gepolijst RVS oog of,...lead ring zou mijn voorkeur hebben.

RVS en aluminium zijn een nog slechter huwelijk :laugh: Maar om galvanisatie/oxidatie te beperken spuit ik de onderdelen in met PTFE.



Gisteren twee aluminium busjes met 1 zijde geperst gemaakt voor in de ogen van de masttop. Om twee zijden te persen heeft niet veel nut. Deze gebruik ik om de ogen te verkleinen van 10 naar 8 mm zodat de voorheen gemonteerde m8 RVS ogen met grotere RVS schijfjes aan beide kanten er weer in gemonteerd kunnen worden. De busjes helpen dan bij het positioneren en bij eventuele speling/galvanisatie worden ze opgeofferd en kunnen vervangen worden. Omdat er geen borgmoertjes worden gebruikt en ondanks de borgringetjes de RVS ogen akelig makkelijk te demonteren waren, krijgt de schroefdraad wat loctite kado.



Alle onderdelen hebben een 'badje' in PTFE gehad en liggen te drogen. Vanavond is het tijd om de masttop te monteren, windgever en elektra van het ankerlicht aan te passen ivm met toevoegen van de windex verlichting.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 12 mrt 2020 10:08 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 12 mrt 2020 10:32 #1134665

koko schreef :

@Boarderbas: mooi idee, die camcleat. Die tip neem ik ook over :)

Link naar topic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 12 mrt 2020 20:42 #1134809

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
boarderbas schreef :
koko schreef :

@Boarderbas: mooi idee, die camcleat. Die tip neem ik ook over :)

Link naar topic
Thanx, goed en eenvoudig. Hou ik van!

Jep, je hebt gelijk. De masttop onherstelbaar slijten is niet zo’n goed idee. Dan liever iets er in wat je kan vervangen.

Ik zou me niet zo’n zorgen maken over de galvanische corrosie. Dat is met een aantal producten goed te voorkomen. Maar daar heb je ook al een idee over las ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 26 mrt 2020 13:15 #1139170

Inmiddels is de masttop bijna klaar:



Nu nog het windex lichtje en de rollen er weer in. En dan kan hij weer op de mast gemonteerd worden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 26 mrt 2020 15:29 #1139213

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1289
Waarom een winden lichtje, je navigatie verlichting geeft toch ook licht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gangbaar maken spinnaker inrichting Delanta 80 26 mrt 2020 23:51 #1139377

HotSnail schreef :
Waarom een winden lichtje, je navigatie verlichting geeft toch ook licht?

Volgens het BPR mag je geen wit rondschijnend toplicht voeren tijdens zeilen, dus ankerlicht mag ik niet gebruiken. En ik heb geen driekleurenlicht in de mast. De normale navigatieverlichting bevindt zich op de boeg en spiegel en wordt onder motor aangevuld met een stoomlicht in de mast net boven de zalingen, zodat er rondomschijnend wit licht is tijdens motoren.

Het windex lichtje heeft een enkel naar boven gericht LEDje, hoewel je het ook wel van de zijkant kunt zien, is dit veel minder fel dan het ankerlicht.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 26 mrt 2020 23:55 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl