ilCigno schreef :
probeer eerst eens te meten wat je huidige profiel is.
Die is niets. Gieten van een kiel is zo grof dat het geen enkel bekend NACA profiel zal benaderen.
Ik zou zelf kijken naar welk profiel je kunt maken uit de bestaande kiel. Selecteer dus eerst 2 of 3 profielen die voor jouw boot en jouw relatieve snelheid goed zouden werken, en kijk dan of je ze maken kunt zonder gietijzer weg te hoeven halen.
Eenmaal besloten welke je gaat gebruiken, dan maak je 4 of 5 malletjes die de juiste vorm hebben en met een redelijk gelijke verdeling over de hoogte van de kiel. Zet dan ter plaatse van iedere sectie een strook met gevulde epoxy (de lekker schuurbare variant) van enkele centimeters breed. Die stroken zijn heel makkelijk in vorm te schuren omdat er zo weinig materiaal in zit. Als je eenmaal op de hoogte van ieder malletje een goed gevormde strook met plamuut hebt staan, dan is het heel makkelijk om met een rei de overgebleven vakken strak af te vullen. Dat scheelt je enorm veel plamuur en enorm veel schuurwerk.
Waarom zou je het doen? Je boot gaat er beter van zeilen, je zult in een kruisrak een kleinere drifthoek hebben, je boot springt wat sneller aan, de weerstand gaat omlaag.
Ga je het merken? Hangt er vanaf. Als je een goede zeiler bent, een goede sparringspartner hebt en de rest van je boot ook goed voor elkaar is dan kun je zomaar een paar procent verschil maken met een goed geshapete kiel.
Is het een goede tijdsbesteding? Hangt af van wat voor zeiler je bent en wat je doel is. Wil je wedstrijden gaan winnen dan is het voor de meeste zeilers effectiever om die 20-30 uur die dit projectje kost aan intensieve training te besteden. Een foute manouvre maakt meer kapot dan dit goed kan maken. Neemt niet weg dat het leuk is om te doen en dat je boot er meer waard van word. Ook is het zo dat je dit waarschijnlijk niet merkt, op de snelheidsmeter zie je het in ieder geval niet terug. Maar als je een tiental projectjes als deze doet dan gaat het op den duur toch aantellen.
Lekker doen dus
Wat betreft de trailing edge, schuin die 45 graden af, bovenste helft nar stuurboord en achterste helft naar bakboord, dan krijg je de minste wervelingen achter je kiel. Is ook aan te raden om dat met het roer te doen.