Nachtvlinder schreef :
Waar komt die 15 jaar eigenlijk vandaan? Mijn verzekering zegt er niets over en de tuiger zei twee haar terug naar snelle (informele, heb niets op papier) inspectie “niets aan doen”…
Sommige hebben het over 10 jaar, andere 15 jaar en weer anderen maakt het niets uit. Komt waarschijnlijk uit statistieken.
RVS is gevoelig voor metaalmoeheid.
Hier een grafiekje wat laat zien hoe metaalmoeheid werkt. De vertikale schaal is de relatieve belasting op het materiaal. Bij een dwars doorsnede van een x aantal mm2 en een spanning van zoveel, is de spanning in het materiaal zoveel Newton per mm2. Daar hoort een bepaalde vervorming van het materiaal bij en de vervorming kunnen we meten (rek).Dat vertaalt zich in 'Strain'. Bij een strain van ongeveer 3 gaat het rvs 316 kapot. Bij een strain van 2 kun je deze materiaal spanning er 10 keer opzetten voor het materiaal het begeeft. Bij een strain van 1 kun je dat 1000 keer doen, bij een strain van 0.5 kun je dat 10.000 keer doen, bij een strain van 0.2 kun je dat 100.000 keer doen en bij een strain van 0.1 zal het nooit kepot gaan door vermoeidheid.
Als je verstaging hebt die precies uitgerekend is voor je boot, dan komt het met een bepaalde levensduur verwachting. Dat kan bijvoorbeeld 100.000 keer maximaal belasten zijn, maximaal belasten is voldoende spanning op het hoofdwant zetten om de boot 40 graden te laten hellen (voorbeeld getallen te illustratie).
Je werkt ook met sprongen in beschikbare maten. Stel dat er uitgerekend is dat je een stag van 6.1mm nodig gehad zou hebben, dan kies je de volgende maat en die is 7mm. Een stag van 6mm heeft een breekbelasting van grofweg 3,5 ton, de 7mm zit al op 4.6 ton. Opeens heb je dan al 30% extra ingebouwde veiligheid.
Die 10 jaar cycle, of 15 jaar cycle kan verklaard worden door de vermoeidheid, na een x aantal keer maximaal belasten gaat de boel kapot als het niet geoptimaliseerd is voor levensduur, maar voor bijvoorbeeld gewicht. Een boot die altijd stil gelegen heeft of met alleen mooi weer vaart heeft veel minder last van vermoeingsverschijnselen dan een boot die telkens op het maximale van zijn kunnen gevaren word of een boot welke heel erg veel mijlen maakt. Een boot die continue overbeladen vaart omdat de eigenaren te veel zooi aanboord gesleept hebben varen met meer spanning op de verstaging en hebben dus vergroote kans op vermoeidheidschade.
Geschiedenis van een boot is dus belangrijk. Sommige verzekeringen zullen dus het zekere voor het onzekere eisen en zeggen dat verstaging niet ouder mag zijn dan 10 jaar of 15 jaar, omdat na die leftijd kans op vermoeidheidsscahde toeneemt. Is de boot weinig gebruikt of is de verstaging goed uitgelegd dan is de kans op schade nagenoeg niet bestaand.