Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Masttrim Azuree 33c

Masttrim Azuree 33c 18 nov 2024 19:01 #1597228

slimme truc, dank je! goed om te proberen en een foto van te maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 07:59 #1597272

Even wat tegengeluid deponeren.

Mijn onbescheiden mening is dat je veel te veel uit je masttrim wilt halen om te compenseren voor een uitgezeild setje dacron zeilen. Wat mij betreft een doodlopende weg. En het idee dat je de mast krom moet trekken 'omdat' het zo hoort is ook napraterij. Zeilen en mastvorm dienen op elkaar aangepast te zijn en als je grootzeil op is kan je niet opeens toveren met je mast.

Je mast staat er in mijn optiek keurig op. Je kan eventueel nog aanpassen in welke mate je de achterstag kan aantrekken om je zeil meer te twisten als het nodig is. Maar de boel maar blijven aandraaien omdat je denkt dat je een dikke paal in een hoepel moet trekken is langzaam je boot slopen. En volgens mij wil je nog lang doen met dit schip.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 08:11 #1597273

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15161
Ongetwijfeld staat in het ontwerp van deze boot de Rake en Pre-Bend die bedoelt is. Daar kun je wel iets van afwijken maar daar moet je wel voorzichtig mee zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 19 nov 2024 08:12 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 08:40 #1597281

Only Fools Rush in schreef :
Even wat tegengeluid deponeren.

Mijn onbescheiden mening is dat je veel te veel uit je masttrim wilt halen om te compenseren voor een uitgezeild setje dacron zeilen. Wat mij betreft een doodlopende weg. En het idee dat je de mast krom moet trekken 'omdat' het zo hoort is ook napraterij. Zeilen en mastvorm dienen op elkaar aangepast te zijn en als je grootzeil op is kan je niet opeens toveren met je mast.

Je mast staat er in mijn optiek keurig op. Je kan eventueel nog aanpassen in welke mate je de achterstag kan aantrekken om je zeil meer te twisten als het nodig is. Maar de boel maar blijven aandraaien omdat je denkt dat je een dikke paal in een hoepel moet trekken is langzaam je boot slopen. En volgens mij wil je nog lang doen met dit schip.

Ik wil zeker nog langer doen met mijn schip, voor alle duidelijkheid: er staat nu niet extreem veel spanning op de mast. En natuurlijk komen er op termijn een keer laminaat zeilen, dat verdient de boot zeker. Ik ga eerst de documentatie van Selden nog eens lezen, kijken wat daar staat over deze specifieke mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 08:41 #1597282

3Noreen schreef :
Ongetwijfeld staat in het ontwerp van deze boot de Rake en Pre-Bend die bedoelt is. Daar kun je wel iets van afwijken maar daar moet je wel voorzichtig mee zijn.

ja, dat ga ik eens checken in de manual van de boot/ Selden. Anders check ik het nog eens bij Sirena Marine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 08:45 #1597283

  • timw
  • timw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 156
Wouw weer een boel speculaas deze tijd van het jaar. ;)

Gelukkig zijn foto's maar een momentopname en gebeurt er veel tijdens een wedstrijdje. :ohmy:
Ik heb de afgelopen 2 wedstrijdjes mee mogen varen op de Azuree, dan kan je toch meer bereiken dan in tekst op een forum.
En we hebben al heel veel verbeterd zowel in handeling als ook in de trim.
Er valt natuurlijk nog veel meer te halen, maar dat is een proces van trainen en proberen.
En af en toe komen er best nuttige tips van een forum, die we dan wel weer toepassen.

Over de mast trim:
In oktober was er echt te weinig mastbuiging, maar 7 knopen wind dus lekker bol was prima.
Wel te zien dat er meer nodig was om zeil vlakker te krijgen.

Nu november gemiddeld 22 knopen, met vlagen 28 dus aan de wind zelfs 2e rif er in gehad. Dan zie je weinig van de bolling over het gehele groot zeil. Maar is wel vlakker dan het was.

Dus nu nog te doen, nog iets meer mast buiging er in zonder achterstag aan. Meer heeft deze stevige paal waarschijnlijk niet nodig.
Dan eens varen met een gemiddeld windje en wat spelen om het perfect te krijgen.
En de boel eens nameten met een stagspanning meter, en alle maten vastleggen om in vervolg makkelijker te kunnen wijzingen. :cheer:


Over het reven, daar kunnen we met trots over zeggen dat het team stappen heeft gemaakt.
2x op voor de wind 2e rif er uit, en weer 1x het 2e rif er in gezet. Dat hadden de meeste opstappers nog nooit zo gedaan tijdens een wedstrijdje. B)
Dat er dan als de gennaker ook omhoog is een keer een smeerreep ietsje aan blijft staan van dat 2e rif tja, kan gebeuren. Ben blij dat we zo actief gevaren hebben.


De zeillatten, hebben een mooie upgrade gehad van Andre, deze bleven haken achter de achterstag, maar hebben nu een mooi glad 3e geprint afgerond kapje. Nu nog even weer iets bij draaien. :lol:


Al met al een mooie opbouwende lijn te pakken. En we gaan nog veel harder varen komende wedstrijden!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 09:01 #1597286

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 908
Heel goed gezeild en verdiend gewonnen! Ik was een uur later pas binnen :p.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 09:46 #1597297

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1913
Only Fools Rush in schreef :
Even wat tegengeluid deponeren.

Mijn onbescheiden mening is dat je veel te veel uit je masttrim wilt halen om te compenseren voor een uitgezeild setje dacron zeilen. Wat mij betreft een doodlopende weg. En het idee dat je de mast krom moet trekken 'omdat' het zo hoort is ook napraterij. Zeilen en mastvorm dienen op elkaar aangepast te zijn en als je grootzeil op is kan je niet opeens toveren met je mast.

Je mast staat er in mijn optiek keurig op. Je kan eventueel nog aanpassen in welke mate je de achterstag kan aantrekken om je zeil meer te twisten als het nodig is. Maar de boel maar blijven aandraaien omdat je denkt dat je een dikke paal in een hoepel moet trekken is langzaam je boot slopen. En volgens mij wil je nog lang doen met dit schip.


De hele essentie van een fractionele tuigage is dr mogelijkheid van mastbuiging. Waarom zou je anders de top van een mast laten uitsteken boven de voorstag?
Een boot gebouwd met een fractionele tuigage is gebouwd voor de hogere krachten die je krijgt als je de voorstagspanning haalt uit de iets naar achter geplaatste hoofdwanten ipv de hekstag (zoals bij masttop).
In dat krachtenspel valt een beetje meer of minder mastbuiging in het niet (mits de onder/tussenwanten dat toelaten), daar vaar je geen boot mee kapot of slap.
Met die mastbuiging kun je icm onderlijkstrekker en gunningham hole een wat ouder zeil inderdaad langer in shape houden (die zaken zijn al bedacht in een tijd dat er nog met katoenen zeilen werd wedstrijd gevaren !) .....maar om een nieuw laminaat zeil optimaal te gebruiken moet je zeker ook met mastbuiging kunnen werken.

Zie een foto van jouw Optima 101 in wedstrijdtrim: duidelijke mastbuiging en zo trim je een grootzeil AW optimaal vlak. Ik heb zelf een aantal jaren met zo'n Optima 101 gevaren en ook daarop scheelt een goed getrimde buigbare mast heel veel.




Sorry dat ik een beetje doordram, maar dure nieuwe zeilen zonder goede masttrim heeft geen zin als je wedstrijden wilt varen.
Zo slecht zijn die zeilen op de Azuree niet en met de juiste masttrim kan het echt een stuk beter vlgs mij.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 19 nov 2024 09:47 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 09:54 #1597300

Watermaat schreef :
De hele essentie van een fractionele tuigage is dr mogelijkheid van mastbuiging. Waarom zou je anders de top van een mast laten uitsteken boven de voorstag?

Daar zijn ook nog goede aerodynamische redenen voor. Een efficiëntere top van het grootzeil zonder downwash veroorzakend voorzeil. Meer power met evenveel m2. Verder geheel eens met je betoog.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 19 nov 2024 09:54 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 09:57 #1597302

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17002
Met allerlei voorbeelden wordt m.i. wel een beetje de boel op een hoop gegooid.
7/8, 9/10 en toptuig met alles wat er tussenin zit buigt allemaal wel anders. De een veel gemakkelijker dan de andere.
Lijkt mij niet echt te vergelijken maar misschien dat iemand met echt verstand daarvan er iets over kan zeggen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 10:00 #1597303

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15161
Kan iemand mij uitleggen hoe de buiging van de mast in de lengterichting van het schip effect heeft op de bolling van dit zeil terwijl de giek nagenoeg dwars staat ?


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 10:23 #1597306

  • timw
  • timw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 156
3Noreen schreef :
Kan iemand mij uitleggen hoe de buiging van de mast in de lengterichting van het schip effect heeft op de bolling van dit zeil terwijl de giek nagenoeg dwars staat ?



Compleet geen invloed,
dit is gewoon een mooie actiefoto van een crew die van alles tegelijk doet om zo snel mogelijk een wedstrijd te varen. 2e rif er uit halen, (net niet helemaal gelukt), gennaker zetten met 20 knopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 10:23 #1597307

Baasklusje schreef :
Watermaat schreef :
De hele essentie van een fractionele tuigage is dr mogelijkheid van mastbuiging. Waarom zou je anders de top van een mast laten uitsteken boven de voorstag?

Daar zijn ook nog goede aerodynamische redenen voor. Een efficiëntere top van het grootzeil zonder downwash veroorzakend voorzeil. Meer power met evenveel m2. Verder geheel eens met je betoog.

Dat inderdaad, bovendien veroorzaakt het grotere oppervlak van het grootzeil bovenin een grotere upwash voor het voorzeil, waardoor dat voorzeil een gunstigere angle-of-attack ziet.

Achterstag- en topwantspanning beïnvloedt ook de voorstagdoorhang; hoe staat het met de trim van het voorzeil; heeft dat ook behoefte aan een kleinere doorhang, of juist niet wellicht?

Dat buikje in het grootzeil trim je niet eenvoudig weg ben ik bang, wellicht doet de spanning op het rif nog iets…
Laatst bewerkt: 19 nov 2024 10:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 10:24 #1597308

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1913


Het ging mij om deze foto. Daar is winst te halen. Onderlijk iets strakker en misschien beetje naar achteren verschuiven (hals iets verplaatsen) haalt de buik bij de hals weg. Mast onderin krom en het stuk bij de zalingen wordt vlakker. Waarschijnlijk had je dan zelfs een rif minder gestoken en overloop iets verder naar buiten kunnen zetten (?)

Onderlijk werkt ook voor de ruimwindse foto, mastbuiging gedeeltelijk (wanneer staat je giek 90gr?)

Blijft natuurlijk geklets over trim obv een foto; je weet niks over roerdruk, reageren op vlagen of voldoende druk om door de golven te komen. HA lijkt top en het ging blijkbaar hard .....en daar gaat het om.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 19 nov 2024 10:25 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 13:49 #1597335

timw schreef :
Wouw weer een boel speculaas deze tijd van het jaar. ;)

Gelukkig zijn foto's maar een momentopname en gebeurt er veel tijdens een wedstrijdje. :ohmy:
Ik heb de afgelopen 2 wedstrijdjes mee mogen varen op de Azuree, dan kan je toch meer bereiken dan in tekst op een forum.
En we hebben al heel veel verbeterd zowel in handeling als ook in de trim.
Er valt natuurlijk nog veel meer te halen, maar dat is een proces van trainen en proberen.
En af en toe komen er best nuttige tips van een forum, die we dan wel weer toepassen.

Over de mast trim:
In oktober was er echt te weinig mastbuiging, maar 7 knopen wind dus lekker bol was prima.
Wel te zien dat er meer nodig was om zeil vlakker te krijgen.

Nu november gemiddeld 22 knopen, met vlagen 28 dus aan de wind zelfs 2e rif er in gehad. Dan zie je weinig van de bolling over het gehele groot zeil. Maar is wel vlakker dan het was.

Dus nu nog te doen, nog iets meer mast buiging er in zonder achterstag aan. Meer heeft deze stevige paal waarschijnlijk niet nodig.
Dan eens varen met een gemiddeld windje en wat spelen om het perfect te krijgen.
En de boel eens nameten met een stagspanning meter, en alle maten vastleggen om in vervolg makkelijker te kunnen wijzingen. :cheer:


Over het reven, daar kunnen we met trots over zeggen dat het team stappen heeft gemaakt.
2x op voor de wind 2e rif er uit, en weer 1x het 2e rif er in gezet. Dat hadden de meeste opstappers nog nooit zo gedaan tijdens een wedstrijdje. B)
Dat er dan als de gennaker ook omhoog is een keer een smeerreep ietsje aan blijft staan van dat 2e rif tja, kan gebeuren. Ben blij dat we zo actief gevaren hebben.


De zeillatten, hebben een mooie upgrade gehad van Andre, deze bleven haken achter de achterstag, maar hebben nu een mooi glad 3e geprint afgerond kapje. Nu nog even weer iets bij draaien. :lol:


Al met al een mooie opbouwende lijn te pakken. En we gaan nog veel harder varen komende wedstrijden!!

dank voor de toevoeging Tim!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 13:52 #1597336

holtere schreef :
Met allerlei voorbeelden wordt m.i. wel een beetje de boel op een hoop gegooid.
7/8, 9/10 en toptuig met alles wat er tussenin zit buigt allemaal wel anders. De een veel gemakkelijker dan de andere.
Lijkt mij niet echt te vergelijken maar misschien dat iemand met echt verstand daarvan er iets over kan zeggen :)

Klopt, zo is mijn mast echt niet te vergelijken met het zo te zien dunnere profiel van de hierboven afgebeelde Optima 101.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 13:57 #1597338

Het ging mij om deze foto. Daar is winst te halen. Onderlijk iets strakker en misschien beetje naar achteren verschuiven (hals iets verplaatsen) haalt de buik bij de hals weg. Mast onderin krom en het stuk bij de zalingen wordt vlakker. Waarschijnlijk had je dan zelfs een rif minder gestoken en overloop iets verder naar buiten kunnen zetten (?)

Onderlijk werkt ook voor de ruimwindse foto, mastbuiging gedeeltelijk (wanneer staat je giek 90gr?)

Blijft natuurlijk geklets over trim obv een foto; je weet niks over roerdruk, reageren op vlagen of voldoende druk om door de golven te komen. HA lijkt top en het ging blijkbaar hard .....en daar gaat het om.

Dank voor je tips, theoretisch klopt je betoog natuurlijk, de praktijk is altijd iets anders:

-Smeerreep rif 2 stond al op zijn strakst
-Mast onderin buigt moeilijk, al valt er hier misschien nog wat winst te halen
-roerdruk: speelt bijna geen rol met die dubbele roeren, stuurt bijna altijd met 1 vinger
-HA is ook al ruim 5 jaar oud en gewoon dacron

Ik heb nu een laminaat HA te leen gekregen, binnenkort eens kijken of die past.

De boot loopt inderdaad hard met deze wind, zo liepen we tijdens de kruisrakken vrij hard in op de X99 die verder prima gezeild wordt. Als we het eerste downwinds rak (22-25 knoop) ook de Gen hadden gehesen, hadden we op gezeilde tijd voor de X99 gezeten denk ik.
Laatst bewerkt: 19 nov 2024 13:59 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 16:40 #1597370

AndreAzuree schreef :
zo is mijn mast echt niet te vergelijken met het zo te zien dunnere profiel van de hierboven afgebeelde Optima 101.


Heb je de traagheidsmomenten al achterhaald? Een dunne slim gebouwde mast kan best stijver zijn dan een dikke, "domme" mast. Maar je zeilvorm is bepalend en geeft aan wat deze verlangt. Wat voor mast heeft de werf erop gezet? Iets van Seldén, iets lokaals?? Zou in de specificaties moeten staan?

Een strakke reeflijn hoeft niet te betekenen dat het onderlijk ook strak staat, wanneer de reeflijn op de verkeerde plaats op de giek vastgezet is. Op de foto lijk je ruimte te hebben op het onderlijk.
Laatst bewerkt: 19 nov 2024 16:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 17:29 #1597390

AndreAzuree schreef :
Het ging mij om deze foto. Daar is winst te halen. zo liepen we tijdens de kruisrakken vrij hard in op de X99 die verder prima gezeild wordt. Als we het eerste downwinds rak (22-25 knoop) ook de Gen hadden gehesen, hadden we op gezeilde tijd voor de X99 gezeten denk ik.

Lijkt me ook nodig met een Azuree 33 vs design van 40jr oud ;)
Hoeveel mijl is met de 5jr oude dacron gevaren?
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 19:14 #1597417

Nachtvlinder schreef :
AndreAzuree schreef :
zo is mijn mast echt niet te vergelijken met het zo te zien dunnere profiel van de hierboven afgebeelde Optima 101.


Heb je de traagheidsmomenten al achterhaald? Een dunne slim gebouwde mast kan best stijver zijn dan een dikke, "domme" mast. Maar je zeilvorm is bepalend en geeft aan wat deze verlangt. Wat voor mast heeft de werf erop gezet? Iets van Seldén, iets lokaals?? Zou in de specificaties moeten staan?

Een strakke reeflijn hoeft niet te betekenen dat het onderlijk ook strak staat, wanneer de reeflijn op de verkeerde plaats op de giek vastgezet is. Op de foto lijk je ruimte te hebben op het onderlijk.

nee, de mast documentatie ligt op de boot. De mast is van Selden. Ik dacht dat het rif er goed in zat, maar in de hectiek van een wedstrijd en 22-25 knoop wind, kan er natuurlijk iets over het hoofd worden gezien ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 19 nov 2024 19:19 #1597419

Lijkt me ook nodig met een Azuree 33 vs design van 40jr oud ;)
Hoeveel mijl is met de 5jr oude dacron gevaren?

Dat ben ik niet helemaal met je eens. De X99 is een heel lichte hardcore racer (2900 kg) met een zeer basaal interieur. Ik ken die bootjes, heb er zelf wel eens mee gezeild. De Azuree33C (even lang als de X99) is een performance cruiser (5100kg) met een luxe interieur. De X99 heeft dan ook een zwaardere OSN ToT handicap:


X99 MkII: 0,9829
Azuree 33c: 0,9484

Met die dacron zeilen heb ik ongeveer 4500 mijl gevaren. Merendeel op de MED.
Laatst bewerkt: 19 nov 2024 19:20 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 10 dec 2024 16:22 #1601333

Voor komende wedstrijd zondag kunnen we hopelijk ook met deze nieuwe barberhaulers varen:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 10 dec 2024 17:32 #1601340

Ja hopelijk wel

??
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 17:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 10 dec 2024 18:24 #1601346

Als de genaker erop kan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 10 dec 2024 19:21 #1601354

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17002
Aan het hondsvot knopen en door de ring terug naar het blok, iets dunner lijntje en je kunt voor hetzelfde geld nog een keer vertragen :)
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 19:22 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl