holtere schreef :
Je kunt wel zeggen dat zo'n V ongeveer de hoogste prijs per kubiekemeter inhoud heeft van allemaal

Ga er eerst maar eens in zitten

Stukje (500 mijl) oceaan mee gezeild (een Victoire 1244). Goed zeilende boot, maar zeer kleine kuip. Dus eens met Holtere.
Misschien is een Oceanis 44C iets voor je? Persoonlijk zou ik geen middenkuiper kiezen, maar gaan voor een modernere Beneteau/Jeanneau/Dufour of iets dergelijks.