CaptainRob schreef :
OldBawley schreef :
“ salvage”. Minimum 3000 €.
Hé, dan vallen die nederlandse bergers nog mee zie ik.
Heb enige tijd terug flink heibel gehad met die man.
Hij is “ eigenaar “ van het mooringveld bij Galata, ik anker daar vaak tussen en dat is niet naar z´n zin. Lag ik midden tussen enkele lege moorings in het kanaal geankerd omdat mijn vrouw aangereisd kwam met de Flying Dolphin ferry en ik dan slechts tweehonderd meter moet roeien om ze op te halen. Ik had op die plaats 10 centimeter water onder de kiel, ik weet dat ik dan op de barometer moet letten. Stijgt de barometer dan zakt het water en kom ik vast te zitten.
Het is er zachte modder ( eigenlijk vrees ik dat het dunne str*nt is ) en we hebben een sterke diesel, niet echt gevaarlijk. Ik lag letterlijk net op het randje van het ondiepe deel, daar is de diepte minder als een meter. Daar liggen wel motorboten aan moorings, je verwacht er dieper water.
Zit ik binnen te rommelen op m´n laptop, hoor ik een bootje voorbij putteren. Ikke naar buiten, zie nog hoe een klein zeiljacht met Nederlandse vlag zich achter me vast vaart.
Als een jacht door het mooringveld in het kanaal vaart wrijven vele dorpelingen zich reeds in de handen, daar lopen tijdens de zomer per dag meerdere jachten vast, is iedere keer weer een bron van inkomsten. Hoeveel voor het losslepen en uit de ondieptes begeleiden gevraagd word weet ik niet, ik weet wel dat verschillende watertaxi´s zich bemoeien om de eerste bij de ongelukkige te zijn.
Enfin, ik stap in m´n roeibootje en wrik tot bij de Nederlander. Aardige man, ook ouder, kon nog lachen met z´n stommiteit. Ik merk dat de grote watertaxi van Jacos er aankomt, zoals altijd met enorm geweld.
Ik sta in m´n bijbootje bij de boeg van het jachtje en waarschuw de Nederlander geen sleepje aan te nemen. Ik vertel de kerel dat Jacos niet bekend staat voor z´n liefdadigheid.
Jacos heeft ook een slim trucje. Hij legt gesleepte jachten onveranderlijk aan de stadskade net vóór de port police. Tijdens dat slepen is een belletje genoeg om ervoor te zorgen dat een port police familielid ( iedereen is hier familie ) aan de kade staat te wachten, zo de indruk wekkend dat er ambtelijke geplogenheden aan de orde zijn.
Moet ik jullie vertellen dat die charade veel minder gehannes garandeert bij het krijgen van het losgeld ?
Veel van die vastgelopen jachten hebben meer als 15 man aan boord, dan is het sleepbedrag gedeeld door 15 alweer draaglijker.
De Nederlander weigert beleefd het aangeboden sleepje waarna Jacos woedend een rondje draait rond het zeiljachtje, het daarbij flink op de bodem laat stuiteren. Ik hoor Jacos zeggen “ Malakka “ en weet maar al te goed dat hij mij bedoelt.
Ik heb dan met mijn bijboot een lijn uitgebracht van het jachtje naar de mooring naast mijn boot waarna de Nederlander zonder veel moeite los kon komen en via de door mij beschreven route weer in het diepe kanaal terecht kwam.
Had ik alweer slechte punten gescoord bij Jacos.
Overigens, onbewoond aan een mooring liggend blijk je niet verzekerd te zijn, ik denk dat velen zich daar niet van bewust zijn.
Die 3000 € was voor de “berging “ van een zelfgebouwde cat die ook in het kanaal aan een door een andere entrepreneur gelegde mooring lag. Naar het schijnt was die mooring gebroken tijdens een noord storm, Jacos had de cat dan tweehonderd meter versleept uit de ondiepte naar een van z´n eigen moorings. Kosten 3000 plus de huur van de mooring.
Aangezien berging binnen een haven niet bestaat en de hele binnenzee “Havengebied “ is heeft de Duitse eigenaar van de cat niet betaald voor de salvage. Heeft ook geen rechterlijke bevelen gekregen. Wat bewijst dat....
Wel is de Duitser van zeilgebied veranderd. Zeker is zeker.
Let wel, het leggen van moorings is in Griekenland illegaal. Het uitbaten van een mooringveld ook.