Er ligt een stuk tunnelbuis onder het IJ en dat heet de IJtunnel.
Iedereen die ooit eens het genoegen had om door de IJtunnel te fietsen met de racefiets weet dat je de 70km/u zo aantikt en dat tot ongeveer de Bult het lekker omhoog trappen is. Of vice versa.
Vroeger was dat voor veel fietsers te stijl, maar toen trapten we zelf nog.
De fietsen waren van staal en de wind was altijd tegen. Altijd.
Tegenwoordig met al die fatbikes, E-bakfietsmoeders, elektrieke fietsen en Speedpedalecs kost het geen enkele moeite een gradient van 4% te overbruggen.
Iemand die fit is, maakt dat trouwens ook geen zak uit.
De pont is altijd nog een alternatief voor de overigen.
Die brug komt er overigens nooit, daar spreken ze al heel lang over.
Op zijn Amsterdams gezegd; ze ouwehoeren maar er komt niks uit de handen en het is te duur.
Het Havana aan de Amstel heeft namelijk een enorm tekort aan €€€.
Instortende kades en kapotte bruggen.
Grote problemen met ophalen afval, een enorm duur en groot ambtenaren-apparaat.
Hele winkelstraten gevuld met pindakaaswinkels, McDonalds en ramsh.
Toeristen die niks uitgeven, en die wat uitgeven moeten weg.
De Passagiersterminal moet namelijk weg want vieze dieselboten, dus weg inkomsten.
Dus ik heb een idee:
De auto moet de stad uit, dus leef simpel; gooi een buis van de IJtunnel open voor fietsen en een buis voor gemotoriseerd verkeer, met een max snelheid van 30km.u.
De rijbanen iets versmallen, een soft-barriere in het midden en camera´s die de snelheid beboeten.
Voor gekentekend vervoer dan, he
Goedkoop en effectief, mw Halsema, leest u even mee?
Omdat ons bedrijf ook niet meer in 020 is, zie ik voortaan verder van enig bezoek aan uw stad af als ik het even kan laten, maar dit geef ik toch even mee!