AndreAzuree schreef :
Een stuurman ontbreekt en ondanks allerlei pogingen van diverse bemanningsleden lijkt een catastrofe onvermijdbaar en overboord springen helpt niet. De menselijke Titanic zal zinken.
Natuurlijk gaat het niet goed met onze leefomgeving. Maar ik vraag me af of er reden is voor zulk fatalisme.
Ach, begrippen/etiketten als fatalisme, optimisme, pessimisme en realisme zeggen natuurlijk weinig omdat iedereen die beschouwt vanuit zijn/haar eigen referentiekader en zichzelf realist vind. Ik ben (maar ik denk jij ook) wat meer van de feiten/cijfers hoewel die natuurlijk ook kunnen verschillen afhankelijk van de eigen kijk.
Dit beteugelen gebeurt toch al op grote schaal? De hele energietransitie is er een voorbeeld van.
Oh ja? Wat zou de milieuschade zijn van steeds meer elektrisch vervoer? Ik zie dagelijks hier zeer frequent (1 keer per uur?) 6 baks duwvaart met kolen uit Brazilië langskomen voor de elektriciteitscentrales.
Waar blijven de cijfers van ALLE milieubelasting vanwege productie, verbruik en opruiming van alles wat met die elektrificering te maken heeft? Ook voor elektrificering zijn kostbare/zeldzame en grondstoffen nodig die gewonnen worden middels natuurschade, uitputting en slavenarbeid. "We" hebben niet echt een fantastische reputatie om natuurschade e.d. als kostenpost zichtbaar te maken. Kop in het zand steken en alleen naar de voorgespiegelde voordelen kijken voor slechts een deel van onze soort blijft een gewoonte voor de meesten.
Die energietransitie houdt dit dus gewoon bij (voor stroom):
nos.nl/artikel/2530894-voor-he...ossiele-brandstoffenNatuurlijk is er een verschuiving, maar in China (waar veel van de door ons gewenste spullen vandaan komen), barsten ze van de smog. Dus wereldwijd kijken en niet alleen in ons rijke westerse wereldje, opent echt de ogen.
Ook door mensen ingezette veranderingen kunnen exponentieel zijn.
Helemaal mee eens, maar negatieve veranderingen met exponentiële effecten hadden en hebben nog steeds de overhand.
"We" hebben voorbeelden van de tijd waarin de aarde minder mensen telde. Natuurlijk, zullen we dingen ook dan anders moeten aanpakken dan we deden. Immers, wanneer we doen wat we altijd deden (steeds meer consumeren en roofbouw plegen), krijgen we wat we altijd kregen.
Het probleem is niet "minder mensen". Dat is prima. Het probleem is de overgang van meer naar minder mensen".
Ach, we kunnen leren hoe men elders en lokaal dit succesvol aanpakt en aangepakt heeft en dat stemt mij niet pessimistisch. Bovendien, is er nog een tussenfase waarin de toename steeds geleidelijker zal afnemen tot stilstand en daarna de afname eerst geleidelijk zal toenemen. 't Is net als met wind, die ontstaat vanzelf door verschil in drukgebieden.
Maar Lex vind dat ik weer over orka's moet lullen. Heeft ie misschien een punt.
Ach, laat hij zelf het goede voorbeeld geven en zich niet druk maken over anderen.
Ik stap binnenkort op, op een boot die nu door dat gebied vaart.
Dan wens ik je alvast een goede reis en behouden vaart.
Ik volg de orkakaartjes dus nauwgezet. Tot nu toe gaat alles goed. Uit de cijfers blijkt dat zo'n 2% van alle passerende jachten wordt aangevallen. Is toch veel!
Ik vind 98% veel.
N.B. Ken je
www.worldometers.info/nl/ ? Er zijn ook positieve ontwikkelingen maar die zijn helaas ver in de minderheid. ;-(