Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 09 aug 2024 19:41 #1577098

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8346
Ik reageer me niet af, ik stel vast.
Bepaalde mensen posten zeer weinig tot nooit zeilengerelateerd en wensen overal hun visie over uit te strooien.

Wel opvallend dat jij je aangesproken voelt... Mijn bericht kon evengoed op een ander duiden :laugh:
Laatst bewerkt: 09 aug 2024 19:46 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 09 aug 2024 21:10 #1577110

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Sjetonneke schreef :
Aswin schreef :
holtere schreef :
Dat moeder Orka's oefenen met jongeren op zeilbootroeren is al veel langer bekend behalve bij ZFers die alleen ZF lezen misschien.
De enige plausibele verklaring voor dit gedrag ligt immers in de techniek dat orka's walvissen vangen door hun flippers af te bijten en ze zo stuurloos te maken als een drijvende zak met lekkere blubber. Als er dan weinig walvisjes zijn pakken ze bootjes om toch te kunnen oefenen en hun vaardigheden te behouden. :laugh:
Wat zou dan kunnen helpen?
Niet daar gaan varen, je roer niet op een flipper laten lijken en natuurlijk zorgen dat er veel of in ieder geval genoeg walvissen zwemmen die ons de Orka's van het lijf houden.
Janken over afschieten is toch wel niet zo gristelijk anno 1950 :S

Ik denk ook dat de meest plausibele verklaring is dat de zeiljachten als trainingsobjecten gebruikt worden. Wat voor deze verklaring spreekt is dat zeiljachten itt motorjachten een roer hebben dat op een walvisvin lijkt en soms zelfs twee van deze roeren wat de gelijkenis nog groter maakt. Wat echter tegen deze verklaring pleit is het feit dat orca groepen zich nogal specialiseren op een specifiek prooidier. Er zijn populaties die alleen zalm eten, andere eten alleen zeezoogdieren, etc. Deze populatie specialiseert zich op tonijn en dus niet op walvissen. Waarom dan wel hierop trainen? Hoe dan ook, er zijn meer theorieën over het waarom dan dat er aanvallen hebben plaatsgevonden.

Wat ik belangrijk vind is te beseffen dat er meer mogelijk is dan ofwel accepteren ofwel afschieten. Je kunt deze dieren ook proberen hun gedrag af te leren door ze te trainen. Dat moet natuurlijk wel vanuit een overheid aangepakt worden en het zal niet makkelijk zijn omdat het wilde dieren betreft die een ruime home range hebben. Anderzijds, betreft het maar 4-5 exemplaren, dat maakt het weer overzichtelijk.

Dat ben ik niet helemaal met je eens @Aswin. De Engeltalige naam voor de Orca "Killer Whale" komt van de aanvallen die een groep Orca's doen op walvissen. Walvissen zijn dus wel degelijk een mogelijke prooi ....wanneer die in het leefgebied van een groep Orca voorkomen.

@Sjetonneke. We zijn het wel met elkaar eens.ook ik denk dat de meest waarschijnlijke verklaring is dat deze Orca's op zeilboten trainen hoe je een walvis tot stoppen dwingt. Of dat ze het naspelen, want trainen en spelen ligt vlak bij elkaar. Het is wel opvallend dat juist deze groep het dan doet omdat deze groep niet op walvissen jaagt. Althans, dat denken we n. Misschien doen ze dat wel. Of misschien is Gladis (de grote aanstichtster van dit gedrag) wel afkomstig van een andere groep die zich wel heeft toegelegd op de walvissenjacht.

Verder herhaal ik wat ik al eerder heb gezegd. De oplossing ligt in gerichte training van deze groep. En dat is niet hetzelfde als dat iedereen op eigen houtje probeert deze dieren af te schrikken.
He
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 09 aug 2024 21:12 #1577111

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Ilex schreef :
Ik reageer me niet af, ik stel vast.
Kan zijn maar wat voegt DAT dan toe?
Bepaalde mensen posten zeer weinig tot nooit zeilengerelateerd en wensen overal hun visie over uit te strooien.
Nou, en? Ben jij Petrus aan de Zf-hemelpoort?
Wel opvallend dat jij je aangesproken voelt.
Hoe zou dat nou toch kunnen komen? Jouw bericht volgde direct op het mijne.
Mijn bericht kon evengoed op een ander duiden :laugh:
O, je bedoelt dat je in 1 keer iedereen wilde aanspreken die in alle draadjes afweek van het primaire onderwerp? In het andere geval; citeer dan gewoon iemand.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 09 aug 2024 21:14 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 09 aug 2024 22:00 #1577121

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Aswin schreef :
@Sjetonneke. We zijn het wel met elkaar eens.ook ik denk dat de meest waarschijnlijke verklaring is dat deze Orca's op zeilboten trainen hoe je een walvis tot stoppen dwingt. Of dat ze het naspelen, want trainen en spelen ligt vlak bij elkaar. Het is wel opvallend dat juist deze groep het dan doet omdat deze groep niet op walvissen jaagt. Althans, dat denken we n. Misschien doen ze dat wel. Of misschien is Gladis (de grote aanstichtster van dit gedrag) wel afkomstig van een andere groep die zich wel heeft toegelegd op de walvissenjacht.

Verder herhaal ik wat ik al eerder heb gezegd. De oplossing ligt in gerichte training van deze groep. En dat is niet hetzelfde als dat iedereen op eigen houtje probeert deze dieren af te schrikken.
He

Het enige wat we weten is dat we het niet weten.

Dit gedrag is helemaal niet nieuw. Er zijn verhalen bekend uit de jaren '70 van de vorige eeuw dat zeilboten door Orca's werden lastig gevallen en zelfs tot zinken zijn gebracht rond de Kaap Verden en bij de Afrikaanse kust. Dat lastig vallen was toen een sporadisch verschijnsel net zo goed als dat zeilbootjes op die plek toen een sporadisch verschijnsel waren.

Deze Orca aanvallen begonnen na corona toen er een tijd weinig tot geen bootjes waren en ze ineens voor jonge Orca's een nieuw verschijnsel werden. Is er een verband? Geen idee.

Het trainen van wilde dieren als Orca's is niet realistisch. Als parallel is bijvoorbeeld in Afrika bekend dat olifantenkuddes soms dwars door een dorp lopen. Een dorp dat er vroeger niet was en nu op hun eeuwenoude vaste route ligt. Ook dat zijn intelligente dieren.
Laatst bewerkt: 09 aug 2024 22:04 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 09 aug 2024 22:03 #1577122

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Sjetonneke schreef :
De Engeltalige naam voor de Orca "Killer Whale" komt van de aanvallen die een groep Orca's doen op walvissen.
Engels is niet mijn moerstaal, dus ik zou het best mis kunnen hebben, maar zou "whale killer" dan niet logischer zijn? Niettemin, Orca's horen, in tegenstelling tot baleinwalvissen, tot de tandwalvissen en zijn roofdieren, net als dolfijnen, die op allerlei prooien jagen van vissen, vogels en zeehonden tot andere walvissen toe. Dus wat dat betreft past "Killer Whale" dan weer wel. Maar niet omdat ze op walvissen jagen maar omdat ze roofdieren zijn en dat zou dan eigenlijk op de hele groep tandwalvissen (waaronder potvissen en dolfijnen) moeten slaan. Afhankelijk van waarop Orca's gewend zijn te jagen, is het logisch, dat niet elke orca of groep orca's bedreigend is voor zeilboten. Uiteraard, mits bepaalde zaken van (zeil)boten (onbedoeld) geen agressie uitlokken.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 aug 2024 07:41 #1577148

3Noreen schreef :
AndreAzuree schreef :
Waarom zo pessimistisch? Dit beteugelen gebeurt toch al op grote schaal? De hele energietransitie is er een voorbeeld van. Alle grote natuurparken ook. Het succesvol aanpakken van zure regen, en het tegengaan van het gat in de ozonlaag.

Misschien werkt het. Gewoon glashard ontkennen hoe de vlag er bij hangt
-Zes IPCC-rapporten, maar er verandert te weinig. Inmiddels is een beperking van de opwarming tot 1,5 graden niet meer haalbaar. Jammer voor de koraalriffen.
-De Waddenzee is er zo kloten aan toe dat het dreigt haar Werelderfgoed status kwijt te raken.
-Hele dorpen moeten ontruimd worden omdat we er bommen willen gaan opslaan. Bommen die maar 1 doel hebben.

Maar hoppa het gaat fantastisch ! Laten we een paar orka's redden en dan hebben we wel weer ons best gedaan. We leven in een gaaf landje ! Waar het als rijken goed toeven is. Waar klagen we over ????

Zo kan ik je natuurlijk ook 3 voorbeelden noemen waar het wel goed gaat.... Ik doe er eentje om je op te vrolijken: ;) nos.nl/artikel/2530894-voor-he...ossiele-brandstoffen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 aug 2024 07:50 #1577154

Een stuurman ontbreekt en ondanks allerlei pogingen van diverse bemanningsleden lijkt een catastrofe onvermijdbaar en overboord springen helpt niet. De menselijke Titanic zal zinken.

Natuurlijk gaat het niet goed met onze leefomgeving. Maar ik vraag me af of er reden is voor zulk fatalisme......
Dit beteugelen gebeurt toch al op grote schaal? De hele energietransitie is er een voorbeeld van.Zet daar de exponentiële energievraag eens naast.

Die energietransitie houdt dit dus gewoon bij (voor stroom): nos.nl/artikel/2530894-voor-he...ossiele-brandstoffen

Ook door mensen ingezette veranderingen kunnen exponentieel zijn.

Hopelijk heb ik het mis en onderschat ik de geweldige kwaliteiten van onze soort, maar telkens zie ik toch weer ontmoedigende zaken. Het voordeel van pessimisme is, dat het mee kan vallen en bijsturing mogelijk is en het nadeel van optimisme is, dat tegenvallers te laat gepareerd kunnen worden. Goed zeemanschap is toch, rekening met tegenvallers houden?

Nog beter dan pessimisme is realisme ;) Maar goed... ik begrijp goed waarom er nu pessisme heerst. Al leidt dat er toe dat we de positieve ontwikkelingen ook niet meer zien.
...maar bevolkingsgroei/-afremming laat staan krimp is niet de heilig graal maar slechts een hulpmiddel om tijd te winnen om de koers van het schip tijdig te kunnen verleggen.

eens. En dat gaat dus vanzelf. En wel zo snel, dat dat ook weer tot problemen leidt. Geen ecologische, maar economische en sociale problemen.
"We" hebben voorbeelden van de tijd waarin de aarde minder mensen telde. Natuurlijk, zullen we dingen ook dan anders moeten aanpakken dan we deden. Immers, wanneer we doen wat we altijd deden (steeds meer consumeren en roofbouw plegen), krijgen we wat we altijd kregen.

Het probleem is niet "minder mensen". Dat is prima. Het probleem is de overgang van meer naar minder mensen".

Maar Lex vind dat ik weer over orka's moet lullen. Heeft ie misschien een punt. Ik stap binnenkort op, op een boot die nu door dat gebied vaart. Ik volg de orka kaartjes dus nauwgezet. Tot nu toe gaat alles goed. Uit de cijfers blijkt dat zo'n 2% van alle passerende jachten wordt aangevallen. Is toch veel!
Laatst bewerkt: 10 aug 2024 08:00 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 aug 2024 09:20 #1577169

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
AndreAzuree schreef :
Een stuurman ontbreekt en ondanks allerlei pogingen van diverse bemanningsleden lijkt een catastrofe onvermijdbaar en overboord springen helpt niet. De menselijke Titanic zal zinken.
Natuurlijk gaat het niet goed met onze leefomgeving. Maar ik vraag me af of er reden is voor zulk fatalisme.
Ach, begrippen/etiketten als fatalisme, optimisme, pessimisme en realisme zeggen natuurlijk weinig omdat iedereen die beschouwt vanuit zijn/haar eigen referentiekader en zichzelf realist vind. Ik ben (maar ik denk jij ook) wat meer van de feiten/cijfers hoewel die natuurlijk ook kunnen verschillen afhankelijk van de eigen kijk.
Dit beteugelen gebeurt toch al op grote schaal? De hele energietransitie is er een voorbeeld van.
Oh ja? Wat zou de milieuschade zijn van steeds meer elektrisch vervoer? Ik zie dagelijks hier zeer frequent (1 keer per uur?) 6 baks duwvaart met kolen uit Brazilië langskomen voor de elektriciteitscentrales.
Waar blijven de cijfers van ALLE milieubelasting vanwege productie, verbruik en opruiming van alles wat met die elektrificering te maken heeft? Ook voor elektrificering zijn kostbare/zeldzame en grondstoffen nodig die gewonnen worden middels natuurschade, uitputting en slavenarbeid. "We" hebben niet echt een fantastische reputatie om natuurschade e.d. als kostenpost zichtbaar te maken. Kop in het zand steken en alleen naar de voorgespiegelde voordelen kijken voor slechts een deel van onze soort blijft een gewoonte voor de meesten.
Die energietransitie houdt dit dus gewoon bij (voor stroom): nos.nl/artikel/2530894-voor-he...ossiele-brandstoffen
Natuurlijk is er een verschuiving, maar in China (waar veel van de door ons gewenste spullen vandaan komen), barsten ze van de smog. Dus wereldwijd kijken en niet alleen in ons rijke westerse wereldje, opent echt de ogen.
Ook door mensen ingezette veranderingen kunnen exponentieel zijn.
Helemaal mee eens, maar negatieve veranderingen met exponentiële effecten hadden en hebben nog steeds de overhand.
"We" hebben voorbeelden van de tijd waarin de aarde minder mensen telde. Natuurlijk, zullen we dingen ook dan anders moeten aanpakken dan we deden. Immers, wanneer we doen wat we altijd deden (steeds meer consumeren en roofbouw plegen), krijgen we wat we altijd kregen.
Het probleem is niet "minder mensen". Dat is prima. Het probleem is de overgang van meer naar minder mensen".
Ach, we kunnen leren hoe men elders en lokaal dit succesvol aanpakt en aangepakt heeft en dat stemt mij niet pessimistisch. Bovendien, is er nog een tussenfase waarin de toename steeds geleidelijker zal afnemen tot stilstand en daarna de afname eerst geleidelijk zal toenemen. 't Is net als met wind, die ontstaat vanzelf door verschil in drukgebieden.
Maar Lex vind dat ik weer over orka's moet lullen. Heeft ie misschien een punt.
Ach, laat hij zelf het goede voorbeeld geven en zich niet druk maken over anderen.
Ik stap binnenkort op, op een boot die nu door dat gebied vaart.
Dan wens ik je alvast een goede reis en behouden vaart.
Ik volg de orkakaartjes dus nauwgezet. Tot nu toe gaat alles goed. Uit de cijfers blijkt dat zo'n 2% van alle passerende jachten wordt aangevallen. Is toch veel!
Ik vind 98% veel. ;-)

N.B. Ken je www.worldometers.info/nl/ ? Er zijn ook positieve ontwikkelingen maar die zijn helaas ver in de minderheid. ;-(
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 10 aug 2024 09:25 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 aug 2024 09:25 #1577170

  • Amelie
  • Amelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1495
AndreAzuree schreef :

Maar Lex vind dat ik weer over orka's moet lullen. Heeft ie misschien een punt. Ik stap binnenkort op, op een boot die nu door dat gebied vaart. Ik volg de orka kaartjes dus nauwgezet. Tot nu toe gaat alles goed. Uit de cijfers blijkt dat zo'n 2% van alle passerende jachten wordt aangevallen. Is toch veel!



2% van alle schepen die de adviezen niet opvolgen.
En een enkel schip in de Golf van Biskaje. Totaal bijna 700 incidenten.

www.zeilen.nl/actueel/nieuws/o...aanvallen-gibraltar/
Laatst bewerkt: 10 aug 2024 09:38 door Amelie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 aug 2024 10:26 #1577181

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14722
AndreAzuree schreef :
3Noreen schreef :
AndreAzuree schreef :
Waarom zo pessimistisch? Dit beteugelen gebeurt toch al op grote schaal? De hele energietransitie is er een voorbeeld van. Alle grote natuurparken ook. Het succesvol aanpakken van zure regen, en het tegengaan van het gat in de ozonlaag.

Misschien werkt het. Gewoon glashard ontkennen hoe de vlag er bij hangt
-Zes IPCC-rapporten, maar er verandert te weinig. Inmiddels is een beperking van de opwarming tot 1,5 graden niet meer haalbaar. Jammer voor de koraalriffen.
-De Waddenzee is er zo kloten aan toe dat het dreigt haar Werelderfgoed status kwijt te raken.
-Hele dorpen moeten ontruimd worden omdat we er bommen willen gaan opslaan. Bommen die maar 1 doel hebben.

Maar hoppa het gaat fantastisch ! Laten we een paar orka's redden en dan hebben we wel weer ons best gedaan. We leven in een gaaf landje ! Waar het als rijken goed toeven is. Waar klagen we over ????

Zo kan ik je natuurlijk ook 3 voorbeelden noemen waar het wel goed gaat.... Ik doe er eentje om je op te vrolijken: ;) nos.nl/artikel/2530894-voor-he...ossiele-brandstoffen

Allemaal leuk en aardig. Maar wat zegt het ten opzichte van de te behalen doelstelling ? Niets toch zeker.
Het gaat alleen om elektriciteit. Dat is 20 procent van onze energievraag
Ik baseer mijn mening liever op peerreviewed en door deelnemende landen onderschreven IPCC-rapporten die het ook afzetten ten opzichte van de te bereiken doelstellingen. We zijn in het geheel niet op track volgens die IPCC-rapporten.
Koraal riffen afsterven betekend het verlies van 30% van de marine biodiversiteit. Dat is echt van een heel andere orde dan een subgroepje orka's
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 aug 2024 10:29 #1577182

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13545
misschien is Andre communicatieadviseur in E-transitie?


..schreef eerst; adviseur in transitie... :laugh:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 aug 2024 11:01 #1577187

Het is toch de taak van onze marine om ons te beschermen op zee? Waarom geen marine escorte? Als je op Somalische piraten mag schieten dan toch ook op zo’n puber-orka? :cheer:

Vroeg op laat draait dit toch uit op afschieten van die beesten.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 aug 2024 11:13 #1577190

  • Amelie
  • Amelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1495
Ce est parti schreef :
Het is toch de taak van onze marine om ons te beschermen op zee? Waarom geen marine escorte? Als je op Somalische piraten mag schieten dan toch ook op zo’n puber-orka? :cheer:

Vroeg op laat draait dit toch uit op afschieten van die beesten.

Een marine-escorte voor een rijkeluishobby? Wat een onzin. Volg de adviezen op (overdag varen in <20 meter) en je hebt geen last van orka's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 aug 2024 11:16 #1577191

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13545
nu zeg je 2 dingen; overdag en <20m
hebben ze ooit snachts aangevallen?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 aug 2024 11:21 #1577192

  • Amelie
  • Amelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1495
sy helios schreef :
nu zeg je 2 dingen; overdag en <20m
hebben ze ooit snachts aangevallen?

Ja. Zie het laatste schip dat midden in de nacht zonk. Maar overdag varen langs de kust van Gibraltar tot Cadiz is met name om de visnetten (niet altijd goed verlicht) en vispotten te vermijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 aug 2024 11:25 #1577193

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2973
Je zal (als vertrekker) ook op enig moment moeten/willen oversteken vanuit Zuid Spanje of de Algarve naar Marokko of richting Canarische. Dan moet je dus bij de kust weg. Zijn daar adviezen over (bv bij Gibraltar bij het drukste verkeer en over de kortste afstand ?).

Heb daar nog niet wat over kunnen vinden (wordt voor ons volgende jaar weer relevant, als we weer een kaar lang op reis gaan.

Alternatief is met een ruime boog om het Iberisch schiereiland heen. Alleen gaan we deze keer waarschijnlijk in de Med starten.
Laatst bewerkt: 10 aug 2024 11:26 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 aug 2024 11:45 #1577200

  • Amelie
  • Amelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1495
holrobert schreef :
Je zal (als vertrekker) ook op enig moment moeten/willen oversteken vanuit Zuid Spanje of de Algarve naar Marokko of richting Canarische. Dan moet je dus bij de kust weg. Zijn daar adviezen over (bv bij Gibraltar bij het drukste verkeer en over de kortste afstand ?).

Heb daar nog niet wat over kunnen vinden (wordt voor ons volgende jaar weer relevant, als we weer een kaar lang op reis gaan.

Alternatief is met een ruime boog om het Iberisch schiereiland heen. Alleen gaan we deze keer waarschijnlijk in de Med starten.

Wat leuk Robert, weer een lange reis! Vanaf Zuid-Spanje of de Algarve naar de Canarische Eilanden blijft een risico, vanaf Noord Spanje minder kans op aanvallen. En vanaf de Med: de 20 meter waterlijn bij de Marokkaanse kust aanhouden. Grootste risico is het rode gebied op het kaartje. Maar ik weet niet precies hoe lang je de Marokkaanse kust moet volgen, er zijn daar ook aanvallen geweest in dieper water. En ongeregistreerde aanvallen op vissersboten (heb ik gehoord). Het blijft ook een kwestie van toeval en geluk. Wij zijn een paar weken geleden de Golf van Biskaje overgestoken, niets gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 aug 2024 20:07 #1577271

sy helios schreef :
misschien is Andre communicatieadviseur in E-transitie?


..schreef eerst; adviseur in transitie... :laugh:

Nee, dat ben ik niet :)

in die transitie zit ik niet hoor :cheer:

In het verleden was ik wel (extern) communicatieadviseur voor het klimaatcentrum van de EU. Maar dat is al lang terug. Het onderwerp heeft nog wel mijn intresse. En ja Noreen, we zijn er inderdaad nog lang niet.... qua energietransitie.
Laatst bewerkt: 10 aug 2024 20:08 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 aug 2024 21:07 #1577288

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
AndreAzuree schreef :
sy helios schreef :
misschien is Andre communicatieadviseur in E-transitie?


..schreef eerst; adviseur in transitie... :laugh:

Nee, dat ben ik niet :)

in die transitie zit ik niet hoor :cheer:

In het verleden was ik wel (extern) communicatieadviseur voor het klimaatcentrum van de EU. Maar dat is al lang terug. Het onderwerp heeft nog wel mijn intresse. En ja Noreen, we zijn er inderdaad nog lang niet.... qua energietransitie.

Misschien transitie richting het type Patrick Bolder? Met militaire middelen lossen we dit probleem wel op. Weg recalcitrante Orca's. In een eerdere comment lees ik al iets over handgranaten die zeilers onderweg bij zich zouden moeten hebben. De volgende stap wordt dan dieptebommen en daarna wordt de NL marine jalours op de doorsnee zeezeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 aug 2024 23:00 #1577301

Ik hoop het niet. Vooralsnog zit de regering van Spanje/Portugal op een ander spoor: het vermijden van contact tussen zeilboot en orka's. Helaas blijkt dat nog niet zo makkelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 11 aug 2024 03:49 #1577304

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14722
Als dit gedrag van deze orca's begonnen is met kleine vissersboten voor de kust van Galicië heb ik er toch een andere kijk op. Voor mensen is het moeilijk uit ons paradigma te stappen dat wij de kroon van de schepping zijn. Maar in dit geval zou het kunnen zijn dat we gewoon prooi zijn. Als je een vissersboot met vangst aan boord tot zinken brengt komt die vangst in het water. Dat is lekker. How hard can it be ?
Wat voor maatregelen treffen die vissers ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 11 aug 2024 05:16 #1577309

  • Amelie
  • Amelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1495
@3Noreen: wat is je bron voor de aanname dat het gedrag van de orka's is begonnen bij vissersboten in Galicië? De eerste meldingen zijn van aanvallen op zeilboten (juli 2020) bij Tarifa, Straat van Gibraltar. Zie de eerste post.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 11 aug 2024 05:22 #1577310

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14722
Amelie schreef :
@3Noreen: wat is je bron voor de aanname dat het gedrag van de orka's is begonnen bij vissersboten in Galicië? De eerste meldingen zijn van aanvallen op zeilboten (juli 2020) bij Tarifa, Straat van Gibraltar. Zie de eerste post.

Ik heb op diverse plekken gelezen dat ook kleine vissersboten aangevallen worden. Al in de jaren 70 van de vorige eeuw.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 11 aug 2024 23:40 #1577485

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3370
Amelie schreef :
@3Noreen: wat is je bron voor de aanname dat het gedrag van de orka's is begonnen bij vissersboten in Galicië? De eerste meldingen zijn van aanvallen op zeilboten (juli 2020) bij Tarifa, Straat van Gibraltar. Zie de eerste post.


Omdat de zeilwereld zich niks aantreft wa betreft andere (motor)boten. Maar het is wel degelijk begonnen met vissersbootjes in Spanje, Portugal en Marocco en veel eerder al dan 2020
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 01 sept 2024 13:17 #1582053

  • Amelie
  • Amelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1495
Iemand vroeg of stalen schepen ook schade ondervinden door orka aanvallen.
Hieronder een verslag van Robin Jansen in de (openbare) Facebook groep 'Orca Attack Reports':

We encountered two Orka's resulting in an attack two days ago. We were sailing west of Aveiro. Reported event in the Rui's telegram group and Orcinus.
I just wanted to share what we learned from it and describe our actions on a fierce but only 5 minute long interaction without any damage to the vessel.
We have 35ft, steel full keel sailing boat weighing 10 tons. Yup she's heavy. 6-8mm solid steel below the water line and a solid steel plate as a rudder. Rudder is connected (welded) to a shaft running up into the cockpit and is there connected to a tiller. No pulleys, hydraulics or gears.
We saw the 2 Orka's heading for us about 30 seconds before the first hit. I disengaged the autopilot and steered by hand. Increased engine to maximum revs. Now we are running around 7kts. They would not really hit the rudder they pushed it from side to side. Once I would feel them pushing I would let the rudder get pushed away while keeping light pressure on the tiller to feel when they would let go. As soon as they did I would get the boat back in a straight line. They were able to push the rudder into a 45° angle before letting go. The force required to push a 1m² rudder into a 45° angle whilst water is running against it at 7 knots must be enormous.
While this was happening my girlfriend was hitting the swimladder with a steel bar. Our swim ladder is welded to our transom.
The interaction lasted for around 5 minutes and we took no more than 10 hits.
Lessons learned;
- Lookout; The reason we still have an autopilot was because we disengaged it before the first hit. Lookout is very important. Obviously you need to be lucky enough for them to surface within sight.
- Energy dissipation; The energy of their attack needs to go somewhere. We were able to redirect their energy into turning the whole boat left and right. These forces are huge but a rudder is designed to do exactly that.
- Speed and noise; Our speed through the water, noise from the engine and hits on the swimladder must have made it harder for them to locate the rudder. They were only able to ram us once and not on the rudder but onto the solid keel. I doubt the rudder would have survived that hit.
- Be prepared; we both knew what to do. Had a steel bar ready to go hit the swimladder.
What would we do differently next time?
- lifejackets; it was dead calm. Less that 0,5m swell. 6-7 knots of wind and we were motor sailing. We had no lifejackets on and there was no time to put them on. Within 30 seconds were were in a high speed battle with the boat listing 15-20° from side to side. Have a lifeline ready on the stern if you expect a crew member there hitting the swimladder.
- 20m contour; we decided to go offshore (10°W) and sail one night south. There was better wind offshore and it therefore saved us 3 days of motoring and staying in marinas. We figured the orka risk was worth the time and diesel saved. Which was stupid. Stay inshore. Take your time. Don't take more risks than necessary.
Hopefully this open and honest story is useful for some of you. Happy to further discuss in the comments. Not really interested in comments like; you should not have sailed there, you should have stayed in the 20m contour. Trust me, I've learned that lesson.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.968 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl