Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Problemen haringvlietbrug?

Problemen haringvlietbrug? 14 juli 2024 19:15 #1572219

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5202
Nachtvlinder schreef :
Waterblok schreef :
BPR: van twee kanten verkeer bij dubbel groen

Zal wel kloppen toch? Of dénkt Waterblok dit!?

BPR 6.26 4 e

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 14 juli 2024 19:44 #1572223

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8054
Dehler36cwsSIETSKE schreef :


deze foto heb ik gemaakt voor dat ik er onderdoor ging.

Ik zag t laatst ook. Maar wat het officieel betekent? En wat men er daar mee bedoelt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 14 juli 2024 19:57 #1572224

Hmm toch mazzel dat je nog tenminste rood en dubbelgroen kreeg. Ben laast al door rood gegevaren. Brugwachter was niet erg oplettend. Moest door een boot aan de westzijde opgeroepen worden om een opening te maken. Betreffende boot meldde keurig dat er drie boten waren, waarvan ik als enige aan de oostkant lag. Lang verhaal kort, toen de klep helemaal omhoog stond kwamen mij twee zeilboten tegemoed. Ik keek nog steed naar rood. Brugwachter geroepen die hield vol dat ik groen had. Waarom ik meldde dat dat niet het geval was.Toen maar gemeld dat ik dan maar door rood doorvoer. Ja dat was natuurlijk voor eigen risico meldde de brugwachter promt (hij beweerde net daarvoor nog dat het op dubbel groen stond). Het gaat meestal prima, maar soms merk je dat de brugwachter op afstand niet echt geconcenteeerd achter de knoppen zit. Ook zal eerder gemerkt dat er niet goed werd uitgeluisterd. Leerproces?
Ook al wordt er niet altijd goed uitgeluisterd, de marifoon op het brugkanaal, als je er voor ligt, is aan te raden. Soms wordt de opening uitgesteld vanwege de verwachte passage van een hulpdienst en kan dat via de marifoon worden medegedeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 14 juli 2024 21:23 #1572248

Herman Hartman schreef :
Hmm toch mazzel dat je nog tenminste rood en dubbelgroen kreeg. Ben laast al door rood gegevaren. Brugwachter was niet erg oplettend. Moest door een boot aan de westzijde opgeroepen worden om een opening te maken. Betreffende boot meldde keurig dat er drie boten waren, waarvan ik als enige aan de oostkant lag. Lang verhaal kort, toen de klep helemaal omhoog stond kwamen mij twee zeilboten tegemoed. Ik keek nog steed naar rood. Brugwachter geroepen die hield vol dat ik groen had. Waarom ik meldde dat dat niet het geval was.Toen maar gemeld dat ik dan maar door rood doorvoer. Ja dat was natuurlijk voor eigen risico meldde de brugwachter promt (hij beweerde net daarvoor nog dat het op dubbel groen stond). Het gaat meestal prima, maar soms merk je dat de brugwachter op afstand niet echt geconcenteeerd achter de knoppen zit. Ook zal eerder gemerkt dat er niet goed werd uitgeluisterd. Leerproces?
Ook al wordt er niet altijd goed uitgeluisterd, de marifoon op het brugkanaal, als je er voor ligt, is aan te raden. Soms wordt de opening uitgesteld vanwege de verwachte passage van een hulpdienst en kan dat via de marifoon worden medegedeeld.
Maar wie zal zeggen of de brugwachter wel hetzelfde ziet als degenen die de brug willen passeren? Het zou me bij de Haringvlietbrug niets verbazen als op het scherm van de brugwachter slechts 2 groene lichten zichtbaar zijn. Als er dan door een storing ook nog een rood licht blijft branden dan kan je een hele rare conversatie krijgen. De brugwachter zal nl. helemaal niet begrijpen waar je het over hebt omdat volgens zijn informatie alleen maar de twee groene lichten getoond worden. Ik vermoed dat er sprake is van een software foutje. Op het moment dat commando gegeven wordt voor dubbel groen zou het rode licht automatisch uit moeten gaan. Alleen doet het dat momenteel niet. Slecht getest kennelijk voordat de brug weer in gebruik is genomen. Werk aan de winkel voor RWS.
Mvg Felix
Laatst bewerkt: 14 juli 2024 21:23 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 15 juli 2024 03:52 #1572259

Gewoon BPR,

c. een rood vast licht en daaronder een groen vast licht (teken A.11; bijlage 7):

het doorvaren is verboden, maar dit zal aanstonds worden toegestaan;

d.één groen vast licht (teken E.1; bijlage 7):

het doorvaren is toegestaan;

e.twee groene vaste lichten boven elkaar (tekens E 1, G2; bijlage 7):

het doorvaren is in beide richtingen toegestaan, de brug bevindt zich in geopende stand;
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 15 juli 2024 03:57 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 15 juli 2024 05:49 #1572268

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6074
Die regels zijn al eeuwen oud en toen had men nog alle tijd van de wereld. In de tegenwoordige tijd is vlot en zo snel als mogelijk een obstakel passeren de boodschap om de overlast voor andere gebruikers zo klein mogelijk te houden. Willens en wetens wachten op groen en daardoor de overlast voor anderen onnodig te vergroten past tegenwoordig niet echt. Je wordt ook vaak aangespoord om zo vlot als mogelijk te passeren, de techniek van de lichten zijn soms wat trager dan wenselijk.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 15 juli 2024 06:16 #1572269

It Paradyske schreef :
Gewoon BPR,


Nee dus. Precies wat ik al eerder schreef maar verwijderd had, aannemende dat Waterblok het BPR kende of hierop nageslagen had.

Hier is een fantasiecombinatie tussen (c) en (e) gemaakt.

Wat men in de besturing had moeten programmeren was (c) en dáárna (e). Nu heeft men een extra groen lampje electrisch parallel gezet lijkt het.

Wat toont de andere kant? Van enkel rood naar dubbelgroen? Of deze zelfde creatie?

Duidelijk wat de bedoeling is hoor, maar formeel in afwijking van het BPR…

Laatst bewerkt: 15 juli 2024 06:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 15 juli 2024 07:48 #1572279

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2482
Problemen bij de Haringvliet brug. Jij ligt te wachten tot het rode licht gedoofd is. De man met begrip voor weggebruikers achter je wil door rood gaan varen. Hij weet immers dat de weggebruikers haast hebben. Dus hij maant de je om door te varen.
Regels zijn er om het voor iedereen duidelijk te maken.
Tenzij de brugwachter anders vraagt.
Eat your pie before you die
Laatst bewerkt: 15 juli 2024 07:48 door HenkT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 15 juli 2024 08:00 #1572282

Er zou een variant op (f) vastgelegd kunnen worden, maar dan omgekeerd: brug bijna open; doorvaren is toegestaan indien mogelijk echter op eigen risico…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 15 juli 2024 08:13 #1572290

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2482
Of de gele lamp. Die zit er al.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 15 juli 2024 08:14 #1572291

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18041
Ik heb de vraag gesteld aan RWS wat ze nu bedoelen met rood boven dubbel groen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 15 juli 2024 11:11 #1572318

Laatst bewerkt: 15 juli 2024 11:12 door Dehler36cwsSIETSKE.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 15 juli 2024 11:18 #1572319

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 815
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Precies wat ik een post of tien geleden al zei.

Vanmorgen trouwens als vierde en laatste door de Haringvlietbrug: rood groen groen is nooit groen groen geworden, ondanks het getreuzel van de voorgangers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 15 juli 2024 11:21 #1572320

Helder! “Bijna BPR” dus ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 15 juli 2024 13:22 #1572334

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18041
Duidelijk. Formeel had dit lichtbeeld dus nog niet getoond mogen worden, want nog geen wettelijke status. Nu snap ik dat ze dit al wel meteen in de software hebben ingeprogrammeerd, maar het afdekken van het onderste groene licht met een kap had natuurlijk wel gekund. Als er vóór 1 januari 2025 zich een aanvaring voordoet onder de brug omdat iemand het lichtbeeld niet kent en anders interpreteerd ben ik benieuwd naar de aansprakelijkheid van de vaarwegbeheerder. Er is niet of nauwelijks aandacht geweest tot nu toe voor deze wijziging.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 15 juli 2024 13:25 #1572336

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1734
De lichten combinatie is heel logisch. Die had ik ook zonder wetswijziging wel begrepen, hoewel die wijziging natuurlijk wel noodzakelijk is.

Het lost de rood-groen problematiek niet op. Bij sommige op afstand bediende bruggen kan er geen groen of dubbelgroen (zonder rood) gegeven worden voordat de brug in zijn hoogste stand staat. Om wachttijden voor het verkeer te beperken zou het nuttig zijn als meer brugwachter gewoon opdracht (althans toestemming) gaven om door rood-groen te varen. Bij de nacht doorvaart in Amsterdam gebeurt dat soms wat bot, "trek u niets van de lichten aan maar vaar door als het kan" Maar ook op de Gouwe heb ik wel de vraag gehad direct door te varen als de benodigde hoogte bereikt was. Strikt genomen moet men wachten op enkel of dubbel groen, maar dat is niet handig voor het verkeer. (Zeker niet bij de Haringvlietbrug)
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 15 juli 2024 17:51 #1572379

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5202
KoertRM schreef :
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Precies wat ik een post of tien geleden al zei.

Vanmorgen trouwens als vierde en laatste door de Haringvlietbrug: rood groen groen is nooit groen groen geworden, ondanks het getreuzel van de voorgangers.

Wij gingen om 12:00 door de brug vandaag, de brug ging omhoog maar bleef enkel rood. (ik vaar altijd door rood/groen maar niet door rood) Achetr mij begon er al een op te stomen waar ik zowat tegen de brug lag.
Pas toen de brug helemaal boven was ging enkel rood over in dubbel groen.

Denk dat de brugwipper mijn boot herkent als die altijd door rood groen vaart?
Laatst bewerkt: 15 juli 2024 18:27 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 15 juli 2024 19:36 #1572403

Waterblok schreef :
Pas toen de brug helemaal boven was ging enkel rood over in dubbel groen.
Bij heel veel bruggen is dat het "probleem". Jij kan denken "ik ga zo snel mogelijk door de brug want dan hoeft het wegverkeer niet onnodig te wachten" Maar de brugwachter kan de lichten pas op groen zetten als de brug helemaal open staat. Dus de automatisering houdt geen rekening met het wegverkeer. En dan krijg je ook situaties waarin mede vaarweggebruikers beginnen aan te dringen, of je zelfs voorbij gaan, en de brug alvast passeren.
Zo zijn er ook bruggen die ze vroeger maar net zover open draaiden als nodig was. Zodra je dan gepasseerd was ging hij dan direct weer naar beneden. Als je nu door dezelfde brug heen vaart kan het zijn dat je al lang en breed gepasseerd bent en dan zie je achter je dat hij nog steeds verder aan het open gaan is terwijl er niemand meer door wil. En na het punt dat hij dan helemaal open is gaat hij pas weer dicht.
Ik denk dat automatisering in een heleboel gevallen niet optimaal is en onnodige opstoppingen in het wegverkeer veroorzaakt. Dit kan een persoon die fysiek op een brug aanwezig is toch beter inschatten en daarnaar handelen.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 15 juli 2024 19:56 #1572412

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7534
ilCigno schreef :
Duidelijk. Formeel had dit lichtbeeld dus nog niet getoond mogen worden, want nog geen wettelijke status. Nu snap ik dat ze dit al wel meteen in de software hebben ingeprogrammeerd, maar het afdekken van het onderste groene licht met een kap had natuurlijk wel gekund. Als er vóór 1 januari 2025 zich een aanvaring voordoet onder de brug omdat iemand het lichtbeeld niet kent en anders interpreteerd ben ik benieuwd naar de aansprakelijkheid van de vaarwegbeheerder. Er is niet of nauwelijks aandacht geweest tot nu toe voor deze wijziging.

Ik begrijp dat men bij een grondige aanpak ook de lichten aanpakt en dat men daarbij vooruitziend te werk gaat. Maar dat men zonder bijkomende informatie deze lichten dan ook al gaat gebruiken is op zijn minst verwarrend. En verwarring is niet bevorderlijk voor de veiligheid.

Men had ofwel : Hierover eerder moeten communiceren en eventueel aangeven dat het een test situatie was.
Ofwel de lichten moeten afdekken totdat dit in het BPR was opgenomen.

Bij eventuele ongelukken zal de RWS met een beter uitleg moeten komen dan dat ze dit al maar hadden uitgevoerd omdat het kon.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 15 juli 2024 20:18 #1572421

Waterblok schreef :
Pas toen de brug helemaal boven was ging enkel rood over in dubbel groen.

Dat klinkt heel onlogisch: als er dubbelgroen gegeven gaat worden, is dat voor beide richtingen een symmetrische situatie. Dan zouden beide kanten het nieuwe rood-groen-groen signaal moeten krijgen om klaar te kunnen maken.

Lijkt er inderdaad op dat er twee groene lampjes parallel zijn gezet. Vlees noch vis…
Laatst bewerkt: 15 juli 2024 20:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 16 juli 2024 07:28 #1572466

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 519
Volgens mij is deze aanpassing een oplossing voor een niet-bestaand probleem. Met de oude lichtcombinaties was het toch al duidelijk wat er moest gebeuren? Blijft het feit dat in weerwil van de officiele uitleg de ene brugwachter wil/toelaat dat je zo snel mogelijk doorvaart en de ander pas wil dat je vaart bij groen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 16 juli 2024 08:00 #1572473

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737
De meeste bruggen geven pas automatisch groen als de val op de hoogste stand staat. Dat is lastig in drukke periodes. Vaak wachten de bootjes op groen terwijl de brugwachter het liefst ziet dat je gaat gassen zodra het kan. En daar komt bij dat veel bootjevaarders tergend langzaam door de brug gaan. Ook sluiten de meesten niet goed aan wat de opening nog langer laat duren. Ze zien niet de vrachtwagens op de weg die hun toiletrolletjes brengen op de jachthavens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 16 juli 2024 12:46 #1572537

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1734
Als de brugwachter echt wil dat men door rood groen vaart, en dat zou ik begrijpen bij druk wegverkeer, dan moet hij dat even zeggen, liefs door de marifoon en door de luidsprekers. In Amsterdam gebeurt dat, zelfs op een wat grove manier (zie eerdere post), maar ook bij de Algrabrug is mij meer dan eens gevraagd al bij rood - groen op te varen.

Overigens is die Rood - Dubbelgroen constructie heel nuttig en heel logisch. Je weet bij Rood enkel groen dat je (vermoedelijke) geen tegenliggers krijgt en bij rood dubbelgroen, dat dit wel het geval is.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 16 juli 2024 13:01 #1572539

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5202
SimondeDanser schreef :
Waterblok schreef :
Pas toen de brug helemaal boven was ging enkel rood over in dubbel groen.
Bij heel veel bruggen is dat het "probleem". Jij kan denken "ik ga zo snel mogelijk door de brug want dan hoeft het wegverkeer niet onnodig te wachten" Maar de brugwachter kan de lichten pas op groen zetten als de brug helemaal open staat.
Mvg Felix

Dat weet en snap ik allemaal wel maar het rood groen of rood groen groen werd helemaal overgeslagen waardoor ik bleef wachten want door rood varen doe ik dan weer niet, door rood groen of rood groen groen wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen haringvlietbrug? 16 juli 2024 13:07 #1572540

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737
Solo schreef :
Als de brugwachter echt wil dat men door rood groen vaart, en dat zou ik begrijpen bij druk wegverkeer, dan moet hij dat even zeggen, liefs door de marifoon en door de luidsprekers. In Amsterdam gebeurt dat, zelfs op een wat grove manier (zie eerdere post), maar ook bij de Algrabrug is mij meer dan eens gevraagd al bij rood - groen op te varen.

Overigens is die Rood - Dubbelgroen constructie heel nuttig en heel logisch. Je weet bij Rood enkel groen dat je (vermoedelijke) geen tegenliggers krijgt en bij rood dubbelgroen, dat dit wel het geval is.

Een brug- en sluiswachter mag geen roeraanwijzing geven. Verder ga je er vanuit dat iedereen een marifoon aan boord heeft. Bij drukte aan beide zijden bij een brug is het noodzakelijk het lichtregiem van de bruglichten te volgen. Is er geen drukte en is de situatie overzichtelijk dan gewoon opvaren als de brug open staat en graag met een tandje bij. Op dat gedreutel zit het (economisch) landverkeer niet te wachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.256 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl