Hallo allemaal,
Lees met grote belangstelling dit topic. Misschien even ter info, ben zeevarende geweest en heb het één en ander meegemaakt met jachtjes op zee. Meest treffende is toch wel een jacht van een 36 voet dat in de golf van Biskaje "in nood" was. Volgens de bemanning was het schip niet zeewaardig meer en moetsen ze koste wat het kost van boord af. Oorzaak: de gasolie was op!! Nu zul je denken, ja en? De mensen wilden dus echt koste wat het kost van boord af en zijn uiteindelijk door de kustwacht van boord afgehaald. Hoe bedoel je zeewaardig?
Ik heb een paar opmerkingen gequote met MIJN bedenkingen. Feit is wel dat lengte er toch wel toe doet. Neem eens de Fastnet race van 1979, las toevallig dit boek met enkele statistieken. De grootste schepen hadden de grootste overlevingskans... Zou eens terug moeten zoeken hoe en waarom precies staat beschreven.
Neemt niet weg dat Wallaby het wel erg treffend beschrijft, houdt het water buiten! Een fles die dicht is zal nooit zinken zolang deze nog intact is. In mijn beleving is zeewaardigheid hoe lang overleef je / functioneert je schip nog op zee onder (zeer)slechte omstandigheden.
Verder zijn een marifoon of EPIRB (noodzender) en goede reddings- /drijfmiddelen / vuurpijlen noodzakelijk.
Heeft totaal niks met zeewaardigheid te maken, ook met 100 pijlen, 10 epirbs etc verzuip je in no time met een Valkje op zee. Zelfs schijnveiligheid wil ik het niet noemen. Hooguit een reden voor overmoedige lieden om toch een gok te wagen.
Een langkieler zal stabieler varen dan en vinkieler(rustiger)Het zelfde geld voor een lichte of een zware boot.
Maar met een lichte boot ga je weer sneller en kun je sneller een bui bv omzeilen. Vertrouw op je gevoel.
Stabieler, rustiger? Gaat het om comfort of stabiliteit of ? Wallaby beschrijft het al, een schip dat platgaat moet over voldoende stabiliteit beschikken om weer overeind te komen. Die gigantisch diepstekende kiel die je een gevoel van zeewaardigheid geeft kan je ook enorm tegenwerken. Onder extreme omstandigheden kan een golf juist die kiel net een zetje geven om je schip te laten platslaan/omrollen. Ik persoonlijk heb meer vertrouwen in een midzwaard als die op een Ovni. In een zware storm ophalen(gedeeltelijk) en de golven lopen misschien wel beter onder je door waardoor je misschien niet platgaat of helemaal niet? Eis is wel dat je voldoende stabiliteit houdt mocht je WEL omgaan. Anders zou een aspect dat je zeewaardiger zou kunnen maken juist de zeewaardigheid weer tegengaan.
Zeewaardigheid is een moeilijk begrip. Maar een van de belangrijkste eisen bij zeewaardigheid is het feit dat je water buiten de boot houdt. Lengte is helemaal niet zo belangrijk, een stevige waterdichte constructie wel. Als je dan al iets zou willen zeggen hierover dan kan je stellen dat met name een schip in staat moet zijn om stevige brekers te kunnen weerstaan. Een beetje breker is al snel meer dan 2 ton water, hier moet een schip dan dus tegen kunnen. Een ander begrip wat vaak gehanteerd wordt is de kenterhoek, deze moet positief zijn. Oftewel een schip wat platgaat moet vanzelf weer rechtop komen. Maar als en schip volloopt bij kenteren dan verandert deze kenterhoek drastisch, vandaar dat een schip eigenlijk per definitie waterdicht moet zijn.
Alle andere punten zijn afgeleiden hiervan (afsluiters e.d.) uitrusting met bijvoorbeeld Epirb of marifoon is geen vereiste voor zeewaardig, het geeft alleen de schipper maar gemoedsrust.............
Er zijn zoveel factoren die zeewaardigheid bepalen. De alom gehoorde kreet: een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning... Absoluut waar, verkeerde handelingen laten elk zeewaardig jacht in no time zinken...
Dan het schip: Groot, klein? Als ie maar dicht is en over voldoende stabiliteit beschikt. Schip moet verder hecht en degelijk zijn.
Nou zo een beetje mijn bedenkingen, kan hier wel uren over doorwijden maar zal het hier bij houden.
Groet, Shackle