Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dickinson, brand die nu goed?

Dickinson, brand die nu goed? 24 nov 2022 11:49 #1439882

Bij mij zitten alle aftakkingen (t-stukken) onder de dieseltanks. Ongeveer zoals op onderstaande versie 1…..

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 24 nov 2022 14:06 #1439911

margreetzant schreef :
Dag Erik,
Dank.

2 vragen?:
Heb je tips wbt het deel van je verhaal wat ik heb gequote? Schoorsteen, luchttoevoer?
Wat kun je daar goed of fout in doen of ten positieve veranderen?

en.. op stand 1 wordt het bij mij 15 graden warmer in the end. Had jij het dan 25 graden aan boord als het buiten 10 graden is? Haha ik was net gewend aan een graad of 15 (veel kleren aan). Dan kan ik alleen stoken als het buiten 1 graad of kouder is :)
Wat betreft de schoorsteen:
- Minimaal 2m lang vanaf de topplaat van de kachel
- Barometrische demper erin,
- Geen obstakels vlak naast de uitlaat buiten (giek, mast, opbouw, buiskap etc).
- In hele koude gebieden moet het stuk boven deks geisoleerd zijn om voldoende trek te krijgen.

Wat betreft ventilatie moet je minimaal iets van 4 verschillende openingen hebben in diverse richtingen vanaf de kachel gezien. Laten we zeggen in het vooronder, achter de kachel en een naast de kachel aan iedere kant. Hoe verder bij de kachel vandaan hoe beter. Als er een windvlaag komt moet deze eerst de kajuit binnen komen voor deze bij de schoorsteen aankomt. Dan bouwd zich een kleine overdruk op in de kajuit en kan je kachel niet terug slaan zodra de windvlaag de schoorsteen bereikt. Open je de verkeerde ventilatie opening (in vlagerige wind) dan komt de wind eerst door de schoorsteen binnen (verkeerde kant op dus) en dat word nog eens versterkt door de windvlaag die de kajuit leeg zuigt via de ventilatie opening omdat die aan de verkeerde kant zit.

Je vraag met betrekking tot standen en temperaturen begrijp ik niet helelemaal. De knop op de karburateur is traploos, je hoeft de kachel niet op standje 1 te zetten. Aan de foto te zien die je plaatst kan de kachel nog best wat lager. Als ik mijn kachel op de laagste 'stand' zet dan kun je de vlam niet eens zien door het glaasje (Pacific kachel). Als het buiten 15 graden is dan kan ik het gewoon 19-20 graden krijgen binnen zonder alles open te hoeven zetten. Mijn boot is ongeveer 80 kubieke meter inhoud denk ik, maar ook achterlijk goed geisoleerd, dus praktisch gezien net zo groot als een 50 kuubs boot die 'normaal' geisoleerd is. Kijk eens of standje '0.8' bij jou ook werkt? of nog wat lager, of nog wat hoger. Kijk naar wat de vlam wil doen en blijf de karburateur steeds een fractie verder dicht draaien. Als de vlam begint te roeten dan is dat je ondergrens. De kleur van de vlam hoeft echt niet perfect blauw te zijn, geel of oranje is ook goed.
Ik lees dat je een paar keer schrijft dat vlammen 'sky high' zijn, wat dat betekend weet ik niet, maar als de kachel hoger staat (om brood te bakken of als het echt koud is buiten) dan is het heel normaal dat de vlammen tegen de topplaat komen en dan is de vlam atijd geel, een blauwe vam kun je niet zo groot krijgen.

Een paar leer puntjes (tussen de regels door lezend):
- Kleur van de vlam maakt weinig uit,
- hoogte van de vlam maakt weinig uit,
- Karburateur kent geen standjes en kun je overal zetten, kijk vooral naar de grootte van de vlam voor het verkrijgen van de gewenste temperatuur.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 25 nov 2022 18:09 #1440153

sy helios schreef :
totaal andere oplossing zou kunnen zijn;
dagtank installeren met 2 aansluitingen voor je kachels
kan pompje er uit indien dan wel op zwaartekracht
is je hoofdtank (motor) nooit leeg tgv stoken
wel weer een pompje nodig tusen hoofd en dagtank

NB niet nodig om probleem op te lossen'
maar even een andere gedachte...

Dank je wel!
Daar heb ik ook al aan zitten denken natuurlijk... Maar dan had ik de kachel in de kombuis moeten zetten... niet in de kajuit (geen plek waar de tank dan hoger is dan de vlotter)... Of een dieseltank op het dak :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 25 nov 2022 18:16 #1440155

Sydeliefde schreef :
Ik heb de pomp voor de filter. Dickinson wil de filter, geloof ik, dichtbij de kachel hebben.

Bij mij gaat het oom via t-stukken. Twee tanks komen samen in 1 leiding en vanaf daar wordt ieder verbruiker via t-stuk afgetakt. Werkt tot nu toe altijd. Na de t-stukken zit wel een afsluiter, maar die staan in principe open.

@Sydeliefde

Je hebt de pomp toch na het filter??
Brandstoftank - filter - pomp - kachel, althans zo is het getekend in je heldere tekening?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 25 nov 2022 18:22 #1440159

Erikdejong schreef :
margreetzant schreef :
Dag Erik,
Dank.

2 vragen?:
Heb je tips wbt het deel van je verhaal wat ik heb gequote? Schoorsteen, luchttoevoer?
Wat kun je daar goed of fout in doen of ten positieve veranderen?

en.. op stand 1 wordt het bij mij 15 graden warmer in the end. Had jij het dan 25 graden aan boord als het buiten 10 graden is? Haha ik was net gewend aan een graad of 15 (veel kleren aan). Dan kan ik alleen stoken als het buiten 1 graad of kouder is :)
Wat betreft de schoorsteen:
- Minimaal 2m lang vanaf de topplaat van de kachel
- Barometrische demper erin,
- Geen obstakels vlak naast de uitlaat buiten (giek, mast, opbouw, buiskap etc).
- In hele koude gebieden moet het stuk boven deks geisoleerd zijn om voldoende trek te krijgen.

Wat betreft ventilatie moet je minimaal iets van 4 verschillende openingen hebben in diverse richtingen vanaf de kachel gezien. Laten we zeggen in het vooronder, achter de kachel en een naast de kachel aan iedere kant. Hoe verder bij de kachel vandaan hoe beter. Als er een windvlaag komt moet deze eerst de kajuit binnen komen voor deze bij de schoorsteen aankomt. Dan bouwd zich een kleine overdruk op in de kajuit en kan je kachel niet terug slaan zodra de windvlaag de schoorsteen bereikt. Open je de verkeerde ventilatie opening (in vlagerige wind) dan komt de wind eerst door de schoorsteen binnen (verkeerde kant op dus) en dat word nog eens versterkt door de windvlaag die de kajuit leeg zuigt via de ventilatie opening omdat die aan de verkeerde kant zit.

Je vraag met betrekking tot standen en temperaturen begrijp ik niet helelemaal. De knop op de karburateur is traploos, je hoeft de kachel niet op standje 1 te zetten. Aan de foto te zien die je plaatst kan de kachel nog best wat lager. Als ik mijn kachel op de laagste 'stand' zet dan kun je de vlam niet eens zien door het glaasje (Pacific kachel). Als het buiten 15 graden is dan kan ik het gewoon 19-20 graden krijgen binnen zonder alles open te hoeven zetten. Mijn boot is ongeveer 80 kubieke meter inhoud denk ik, maar ook achterlijk goed geisoleerd, dus praktisch gezien net zo groot als een 50 kuubs boot die 'normaal' geisoleerd is. Kijk eens of standje '0.8' bij jou ook werkt? of nog wat lager, of nog wat hoger. Kijk naar wat de vlam wil doen en blijf de karburateur steeds een fractie verder dicht draaien. Als de vlam begint te roeten dan is dat je ondergrens. De kleur van de vlam hoeft echt niet perfect blauw te zijn, geel of oranje is ook goed.
Ik lees dat je een paar keer schrijft dat vlammen 'sky high' zijn, wat dat betekend weet ik niet, maar als de kachel hoger staat (om brood te bakken of als het echt koud is buiten) dan is het heel normaal dat de vlammen tegen de topplaat komen en dan is de vlam atijd geel, een blauwe vam kun je niet zo groot krijgen.

Een paar leer puntjes (tussen de regels door lezend):
- Kleur van de vlam maakt weinig uit,
- hoogte van de vlam maakt weinig uit,
- Karburateur kent geen standjes en kun je overal zetten, kijk vooral naar de grootte van de vlam voor het verkrijgen van de gewenste temperatuur.

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Helemaal duidelijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 25 nov 2022 18:34 #1440163

margreetzant schreef :
Sydeliefde schreef :
Ik heb de pomp voor de filter. Dickinson wil de filter, geloof ik, dichtbij de kachel hebben.

Bij mij gaat het oom via t-stukken. Twee tanks komen samen in 1 leiding en vanaf daar wordt ieder verbruiker via t-stuk afgetakt. Werkt tot nu toe altijd. Na de t-stukken zit wel een afsluiter, maar die staan in principe open.

@Sydeliefde

Je hebt de pomp toch na het filter??
Brandstoftank - filter - pomp - kachel, althans zo is het getekend in je heldere tekening?

Sorry, de tekening wijkt op dit punt af. Het filter voor de Dickinson zit vlakbij de kachel. De pomp op de plek zoals op de tekening.

Er is nog wel wat meer wat uiteindelijk afwijkt van versie 1 van de tekening, maar dat is hier off topic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 25 nov 2022 18:41 #1440167

Sydeliefde schreef :
margreetzant schreef :
Sydeliefde schreef :
Ik heb de pomp voor de filter. Dickinson wil de filter, geloof ik, dichtbij de kachel hebben.

Bij mij gaat het oom via t-stukken. Twee tanks komen samen in 1 leiding en vanaf daar wordt ieder verbruiker via t-stuk afgetakt. Werkt tot nu toe altijd. Na de t-stukken zit wel een afsluiter, maar die staan in principe open.

@Sydeliefde

Je hebt de pomp toch na het filter??
Brandstoftank - filter - pomp - kachel, althans zo is het getekend in je heldere tekening?

Sorry, de tekening wijkt op dit punt af. Het filter voor de Dickinson zit vlakbij de kachel. De pomp op de plek zoals op de tekening.

Er is nog wel wat meer wat uiteindelijk afwijkt van versie 1 van de tekening, maar dat is hier off topic.

Thankz B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 25 nov 2022 19:07 #1440172

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 10498
margreetzant schreef :
sy helios schreef :
totaal andere oplossing zou kunnen zijn;
dagtank installeren met 2 aansluitingen voor je kachels
kan pompje er uit indien dan wel op zwaartekracht
is je hoofdtank (motor) nooit leeg tgv stoken
wel weer een pompje nodig tusen hoofd en dagtank

NB niet nodig om probleem op te lossen'
maar even een andere gedachte...

Dank je wel!
Daar heb ik ook al aan zitten denken natuurlijk... Maar dan had ik de kachel in de kombuis moeten zetten... niet in de kajuit (geen plek waar de tank dan hoger is dan de vlotter)... Of een dieseltank op het dak :)

tsja, de kacheltank woont bij ons in het vooronder, onder level van de matras, maar boven de kachel dus..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 06 dec 2022 19:57 #1442647

Beste forumlieden en oliekachel-kenners/liefhebbers,

Een mini update. Wilde ik al eerder doen, maar ik heb een schouderblessure, typen doet echt veel pijn.... (nog steeds daarom mini update).

- Extra aansluiting op de tank gemaakt. Eberspächer en Dickinson hebben nu beide een eigen aansluiting op de tank! Geen geluk lig niet op een T-stuk

- hmmmm de tules van het brandstoffilter zaten én niet goed vast... én geen teflon tape gebruikt.... raaaaaaaarrrr he, waar al dat lucht vandaan komt.... nu goed (kijk tip: Bert Visscher verbouwing badkamer: 'wel het dat doan').

- de brandstofpomp heeft dus echt een boven op een onderkant, en kan beter niet op zn zij liggen.... 'het tij gekeerd'.

Brandstofpomp hoor ik nog wel af en toe brommen, once in a while

Het gesis / geslis in de vlotter is er ook nog wel eens, once in a while

Er gaat toch nog wel wat diesel in de overloop, half of 1/3 borrelglaasje per 16 uur?

T vuur is een stuk rustiger nu er bij de diesel geen lucht wordt ingespoten (raaaaarrr he :P )

Met dat kapje voor over/op de superheater lijkt de kachel rustiger te branden, rustiger vuur.

Fine tuning komt nog!
Vragen volgen vast nog :)

Echt super bedankt voor jullie hulp tot zover.

Hartelijke groet, Margreet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 06 dec 2022 22:07 #1442698

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 10498
foto's
Margreet !!!
maar anyway, you are happy?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 07 dec 2022 10:55 #1442785

sy helios schreef :
foto's
Margreet !!!
maar anyway, you are happy?

haha foto's van mijn schouder?? :P

Heel blij dat deze kachel het doet!!
Want de Eberspächer ligt (weer) bij de dealer....

Wat me opvalt: als ik dat extra kapje over de superheater zet moet ik brandstoftoevoer hoger zetten (dat is natuurlijk niet wat ik wil...., kost immers meer brandstof).
De vlam is mooi boven de ring, maar met een windvlaag of door andere oorzaak???, duikt soms de vlam van onder uit de pot omhoog.

Wat me ook opvalt: als het koud is, is het opstarten van de kachel lastiger
(ik doe dat nu met voorgeschreven diesel en beetje spiritus en dan met lange aansteker).

tot slot: ik ervaar alleen echt warmte vanaf de voorkant, vanaf het glaasje.
de zijkanten kan ik gewoon aanraken (min of meer). ik heb hem op 'stand 1'.
bovenkant is ook warm natuurlijk, maar niet zo warm als het glas.

tips zijn doorlopend welkom :)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 07 dec 2022 16:05 #1442840

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Raak de kachel maar eens aan tussen de afscherming.... Straling komt idd. alleen van voren en bovenop. Rest wordt door de luchtbeweging (convectie) verspreid.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 07 dec 2022 18:00 #1442892

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1918
margreetzant schreef :
Wat me ook opvalt: als het koud is, is het opstarten van de kachel lastiger

Dat lijkt me logisch, toch? Als je kachel meer warmte afstaat aan de omgeving, is er minder warmte beschikbaar om de diesel te vergassen. Dat is de gekke balans (in mijn ervaring) met dit soort kachels.
Wij hadden altijd één kachel aan, tot het onder het vriespunt kwam, dan koelde de ruimte te ver af en werd de kachel te koud. Een tweede kachel erbij en dan was er weer voldoende warmte in de ruimte om de kachel aan de praat te houden.
Je moet dus waarschijnlijk proberen om sneller de pot op te warmen, dan brandt de kachel sneller goed.

Anyway; rustig verder bouwen aan de relatie met de kachel ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 07 dec 2022 18:01 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 02 jan 2023 23:07 #1449461

Dag Allen!

De aller beste wensen voor het nieuwe jaar! Met veel (vaar) plezier, horizon en een beetje of iets meer geluk.

Jullie hebben mij zo goed geholpen, een update over/van de kachel vind ik wel op zijn plaats.

Wat ben ik ontzettend blij met mijn Dickinson Alaska!!!
Hij brandt als een tierelier.

Met min 5: prima
Met wk 9: prima

(met min 5 + wk 9 wordt het mogelijk iets lastiger, maar a la).

Aansteken gaat goed, bijstellen met barometrische demper en/of diesel als het (veel) harder/zachter gaat waaien.
Afstelling diesel niet zoals gbt het per se heeft gezegd. Maar eigenlijk kachel aangepast zoals het voor de kachel werkt, om ook, hopelijk zo zuinig mogelijk de branden.

s nachts gaat de kachel bij mij uit. Want dat vind ik toch te veel geld aan diesel en ik vind het niet erg dat het s ochtends 3-4 graden is. Toen het flink vroor liet ik mn Eberspächer zachtjes draaien.
Nee geen last van vocht.

Wat een verademing tov een hete lucht kachel.... dat gesuis om de oren....
Lekkere warmte plus stil.


2 vragen?!?!

ik ben op zoek naar een stukje (40cm) flexibele rvs kachelpijp van 3 inch (Dickinson maat....)... Ik heb heel internet al afgezocht (in Nederland)... maar nog niet gevonden. Ik wil de kachel graag iets naar voren hebben, en opvangen dat de kap schuin uit het plafond komt.

Ik had vóór het monteren van de kachel de perfecte plek bepaald: voorkant gelijk met het kastje ernaast.
Maar natuurlijk zat daar precies een H spant :) dus we zijn zo'n 8 cm naar achter gegaan.
En.... de kap hebben we (helaas) niet met een wigje geplaatst, dus het stukje pijp wat uit het dak/plafond komt, is scheef.
Lijkt een beetje knullig....

Als iemand iets weet: graag!!

vraag 2: iemand ervaring met een ventilator op/aan de kachelpijp?
en/of iemand ervaring met een heatex systeem?

Ik heb nu een losse kachelventilator op de kachel staan, maar zou ook graag gebruik maken van de warmte die uit de pijp gaat.

Heb ook een computer ventilator liggen (@Shebee), die wil ik aan het plafond monteren, schuin naar beneden.

Nou dus zo

Tips zijn welkom!!

Dank, Margreet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 02 jan 2023 23:35 #1449465

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3164
Als je de pijp te fel afkoelt, ga slechte trek genereren en condens in die kachelpijp krijgen. Een ijzeren kachelpijp verliest nml snel warmte. En die is nodig om stuwing (trek dus) naar buiten te behouden.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 03 jan 2023 00:45 #1449469

De Heatex werk prima, maar is een behoorlijk groot ding. Als het echt koud word dan is het soms beter om hem niet te gebruiken omdat het de schoorsteen te veel afkoeld. Dat zou je kunnen voorkomen door de schoorsteen bovendeks dubbelwandig uit te voeren.
Er komt en hoop warmte van zo'n Heatex. Er zit een computer fan in, dis zou ik met een thermostaat aansturen vanuit het vertrek dat je er mee wilt verwarmen, anders word het al snel te warm daar.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 03 jan 2023 07:20 #1449481

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 10498
hi margreet

RVS flex ken ik niet
een stukje "verplaatsing" is bij ons opgelost met 2x 45gr (eigenlijk 120gr) bochtje zie een van de vorige fotos
maar misschien past dit niet bij jou..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 03 jan 2023 09:33 #1449509

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5699
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 03 jan 2023 09:49 #1449515

Wij hebben zo'n externe ventilator op de pijp.

Deze verplaatsen de opwaartse warmte meer de ruimte in.

Zoiets:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 03 jan 2023 10:11 #1449522

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 10498
hey, nice
waar heb je die vandaan Peter?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 03 jan 2023 10:12 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 03 jan 2023 18:44 #1449704

Dank!

@Erik, ik zal idd eens kijken hoe groot zo'n heatex is.
Misschien volstaat een fan op de pijp, die ik naar de kombuis richt. Of gewoon ff een extra trui aan als ik kook (als... ik kook :)). (Kombuis is lager dan kajuit, achterkant kachel staat tegen bank kombuis).

@David: thanks

@Helios: ga ik nog wel ff onderzoeken. Waar de kachel dan uitkomt. Heb nog 2 bochtjes liggen. Flexibel heeft wel de voorkeur. Bochtjes liggen natuurlijk in de opslag bij pa en ma... en ik lig eehhh elders. Wordt vervolgd! Thankz.

@De liefde: ja heel graag type!!

@Dirk: hmmm 75mm vs 76mm t is maar 1mm, dus mogelijk is dat op elkaar te wurmen. Staat bij alleen lassen.
ps: lekker opgeschoten
ps: ik blijf nog even ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 03 jan 2023 19:07 #1449707

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 10498
dit viel me wel op bij de tekst flex buis;

Dit materiaal is enkel ergens aan te lassen. Klemmen is niet mogelijk.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 03 jan 2023 21:29 #1449737

margreetzant schreef :
@Dirk: hmmm 75mm vs 76mm t is maar 1mm, dus mogelijk is dat op elkaar te wurmen. Staat bij alleen lassen.
3 inch = 76,2 mm
Die 0,2 mm kan je er wel uit kloppen als dat nodig mocht zijn. Het uiteinde van de flexibele pijp op een stuk stalen pijp of rond leggen wat het dichtst in de buurt van de diameter komt. De pijp moet goed dragen, dus bij voorkeur in een bankschroef klemmen. En dan met een hamertje voorzichtig op het uiteinde kloppen en tegelijk de rvs pijp draaien. Dan rekt het materiaal en wordt de diameter groter. Opletten dat je niet te ver gaat want het verschil is maar minimaal.
Succes.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 03 jan 2023 21:39 #1449739

Sydeliefde schreef :
Wij hebben zo'n externe ventilator op de pijp.

Deze verplaatsen de opwaartse warmte meer de ruimte in.

Zoiets:


Een ventilator op de pijp/ kachel is een goed idee. Ruimte is veel sneller warm, en wordt efficiënter verwarmd.

Echter mijn ervaring met die “automatische” peltier ventilatoren is niet zo goed. Ze draaien heus wel, maar de kachel moet echt heet zijn, en de opbrengst (luchtverplaatsing) is niet zo groot.
Misschien werkt het wel in de boot, maar ik zou eerder een gewoon 12 volt klein stil ventilatortje op de pijp richten. Die doet het altijd, ook als de kachel wat zachter staat. En stroomverbruik is heel weinig (wel een stille zoeken..)

Succes, leuk om mee te lezen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 03 jan 2023 21:43 #1449742

sy helios schreef :
hey, nice
waar heb je die vandaan Peter?

Amazon.nl ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.380 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl