Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dickinson, brand die nu goed?

Dickinson, brand die nu goed? 22 nov 2022 21:17 #1439635

Sydeliefde schreef :
Heb je deze ook al geprobeerd?


Ja ook geprobeerd. Werd er niet veel anders van...

Vooral veel invloed van wind en windvlagen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 22 nov 2022 21:28 #1439636

sy helios schreef :
valt niet tegen die vlambeelden,
misschien is er nog wat last van valwind, cq een schoorsteen issue
hoe ziet die kap er uit Margreet?

@de Liefde
zie eerdere fotos van ons; een andere verbetering kan zijn zon springveer die ik heb geplaatst
wordt loeiheet en zorgt ook voor een betere vergassing
nogmaals niet van Dickinson, maar gejat van SOMY concept
(in praktijk een auto veer die ik op een sloop heb meegenomen..)

'Standaard' had ik de kap van Refleks er bijgeleverd gekregen, dit is mij aangeraden. Deze zouden minder snel roesten dan de originele van Dickinson.

Deze heb ik eerst geprobeerd: www.toplicht.de/de/kajuete-kom...-abgashaube-standard
70 onder, 100 boven, 40 hoog.

Met de H kap van Refleks, die ik hier nu ook heb, is het ietsje pietsje beter. Maar niet heel veel.
www.toplicht.de/de/kajuete-kom...abgashaube-h-foermig

Ik heb alles bij GBT vandaan maar daar kon ik de kappen niet zo 123 vinden.



Waar heb jij een springveer geplaatst???
Laatst bewerkt: 22 nov 2022 21:32 door margreetzant. Reden: iets vergeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 22 nov 2022 21:39 #1439637

@ sy helios
ahh je hebt een springveer geplaatst ipv de superhater als ik het goed begrijp.
Laatst bewerkt: 22 nov 2022 21:44 door margreetzant. Reden: foutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 22 nov 2022 21:41 #1439638

Foto was niet meegekomen bij een vorig bericht.

Is dit een normaal beeld? Van het filter?

Maakt rare piepgeluidjes als de pomp diesel aanzuigt.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 22 nov 2022 21:43 door margreetzant. Reden: Vergeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 23 nov 2022 06:36 #1439652

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13545
margreetzant schreef :
@ sy helios
ahh je hebt een springveer geplaatst ipv de superhater als ik het goed begrijp.

nope, springveer staat op /in die superheater
zie een eerdere foto
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 23 nov 2022 06:39 #1439653

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13545
zo'n kap dus;
(niet perse hier vandaan, gewoon een linkje; www.amazon.com/Dickinson-Marin...-Smoke/dp/B007PS2WC4 )


Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 23 nov 2022 06:40 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 23 nov 2022 15:27 #1439722

We zijn een stap verder! Mogelijk is het (ook) een lucht probleem.

De Dickinson zit op de dieseltank aangesloten via een T stuk, daarna de brandstoffilter, vervolgens de zuigpomp en dan de kachel (ik heb geen 2 aansluitingen).

Mijn Eberspächer zit aan de andere kant van het T stuk en deze deed het van de week ook niet meer.

Een vriend kwam vanmiddag eerst eens kijken naar de Eberspächer en heeft nu het T stuk er tussenuit gehaald.
Eberspacher start nu wel.
Na een uur nog een keer gestart en weer aan.

Vervolgens t stuk weer ertussen, kraan naar brandstoffilter Dickinson dicht: Eberspacher start niet.

We laten het deze week zo. De vriend kan volgende week weer.
Dan gaan we de Dickinson weer aansluiten met een kleiner T stuk, misschien een kraan ertussen, of iig een terugslagklep.

Misschien dat bovenstaande ook van invloed is op het branden van de kachel....

Wordt vervolgd mannen (of zijn er ook andere dames met kachels bezig :laugh: )

Dank allen tot zover!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 23 nov 2022 16:24 #1439738

margreetzant schreef :
We zijn een stap verder! Mogelijk is het (ook) een lucht probleem.

De Dickinson zit op de dieseltank aangesloten via een T stuk, daarna de brandstoffilter, vervolgens de zuigpomp en dan de kachel (ik heb geen 2 aansluitingen).

Mijn Eberspächer zit aan de andere kant van het T stuk en deze deed het van de week ook niet meer.

Een vriend kwam vanmiddag eerst eens kijken naar de Eberspächer en heeft nu het T stuk er tussenuit gehaald.
Eberspacher start nu wel.
Na een uur nog een keer gestart en weer aan.

Vervolgens t stuk weer ertussen, kraan naar brandstoffilter Dickinson dicht: Eberspacher start niet.

We laten het deze week zo. De vriend kan volgende week weer.
Dan gaan we de Dickinson weer aansluiten met een kleiner T stuk, misschien een kraan ertussen, of iig een terugslagklep.

Misschien dat bovenstaande ook van invloed is op het branden van de kachel....

Wordt vervolgd mannen (of zijn er ook andere dames met kachels bezig :laugh: )

Dank allen tot zover!!


Tips zijn welkom trouwens! :cheer:

1 aansluiting op hoofddieseltank en dan zowel een Eberspächerstr d4 hetelucht aansluiten en mn nieuwe Dickinson .

Hoe hebben jullie dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 23 nov 2022 16:30 #1439739

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
sy helios schreef :
zo'n kap dus;
(niet perse hier vandaan, gewoon een linkje; www.amazon.com/Dickinson-Marin...-Smoke/dp/B007PS2WC4 )



Deze kap heb ik er redelijk snel afgegooid, heb hem nog wel liggen. Voor mij was de H kap de oplossing bij harde of vlagerige wind.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 23 nov 2022 16:32 #1439740

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13545
tsja,
misschien is dat bij jou zonder demper?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 23 nov 2022 16:49 #1439742

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
Nee hoor, die zit er ook tussen. Wel een eigenfabrikaat met balansgewichtje, volautomatisch!
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 23 nov 2022 19:01 #1439770

Ik heb de pomp voor de filter. Dickinson wil de filter, geloof ik, dichtbij de kachel hebben.

Bij mij gaat het oom via t-stukken. Twee tanks komen samen in 1 leiding en vanaf daar wordt ieder verbruiker via t-stuk afgetakt. Werkt tot nu toe altijd. Na de t-stukken zit wel een afsluiter, maar die staan in principe open.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 23 nov 2022 20:58 #1439784

De schoorsteen installatie en uitvoering alsook de luchttoevoer zijn bealngrijker als afstellingen van de kachel (er valt eigenlijk helemaal niets af te stellen). De ventilatieopening die zorgt voor de verse lucht moet een overdruk creeren in plaats van een vacuum. Dus tegen de wind in van waar je kachel staat zeg maar. Hoogte en lokatie van de vlam is allemaal gescharrel in de marge en maakt uiteindelijk weinig tot geen verschil met hoeveel warmte de kachel geeft voor een bepaald brandstofverbruik.
Aankoeken onderin de branderpot is heel normaal en moet je je geen zorgen om maken. Dit heeft meer de maken met de kwamiteit van de diesel dan met de kwaliteit van de verbranding. Zelfs de allerbeste vergassing laat nog steeds een koek laagje achter op de bodem na enkele weken of maanden branden.

Welke kap je gebruikt is ook niet zo belangrijk als je luchttoevoer goed is. Als je terugslag krijgt in je kachel dan is je beluchting niet goed, heeft verder weinig te maken met welke kap er op je schoorsteen zit. Welke stand de karburateur aangeeft is ook niet echt interessant. As de kachel wat ouder word dan doet deze het nooit op standje 1. De karburateur op mijn kachel is na 14 jaar branden zodanig veranderd (vervormd, aangekoekt, opgezwollen of wat dan ook) dat deze altijd op standje 3 staat om voldoende diesel in de pot te laten druppelen. De cijfertjes zijn niet meer als een indicatie voor jezelf tijdens het opstarten.

Ik heb 8 jaar aanboord gewoont aan de Canadese oostkust, daar stak ik de kachel in September/Oktober aan en die ging niet uit tot April of Mei. Heel soms een keertje uit in Januari om de aangekoekte zooi even weg te scheppen.

Aansteken kan op vele manieren, zo lang je maar voldoende warmte toevoegt dat de vloeibare diesel vergast. Zelf gebruik ik ethanol (want daar kook ik op en is dus al aanwezig), giet een lekkere scheut over de spiraal en gooi er een brandende lucifer in. Resultaat is een kleine steekvlam en een pot die gelijk goed warm word. Zodra de ethanol brand draai ik de karburateur open op de stand waar ik die hebben wil. Als de schoorsteen ongeveer zo heet is dat je die net wel of net niet met de hand aan kan raken dan gaat de klep van de kachel dicht en kijk ik er niet meer naar om.

Het klinkt allemaal als een hoop voodoo, maar het is niet anders als je auto leren kennen. Iedere auto heeft net weer even een andere weerstand of afstand op de koppeling en het gaspedaal. Die twee moet je even op elkaar afstemmen om beheerst weg te rijden. De eerste paar keer dat je in een voor jou onbekende auto rijd doe je dat even te snel of slaat de motor (bijna) af. Al word dat met moderne auto's ook steeds meer gelijk lijkt het, maar ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 23 nov 2022 21:01 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 24 nov 2022 08:08 #1439828

Sydeliefde schreef :
Ik heb de pomp voor de filter. Dickinson wil de filter, geloof ik, dichtbij de kachel hebben.

Bij mij gaat het oom via t-stukken. Twee tanks komen samen in 1 leiding en vanaf daar wordt ieder verbruiker via t-stuk afgetakt. Werkt tot nu toe altijd. Na de t-stukken zit wel een afsluiter, maar die staan in principe open.

GBT zei dat ook eerst pomp en naar na filter. De vriend die mij helpt vond dat heel onlogisch (onnozel). Je wilt dan toch de pomp ook 'beschermen' middels het filter.
Daarom hebben wij eerst het filter gemonteerd en daarna de pomp en vervolgens de kachel.

En/maar.... deze volgorde zou dat invloed kunnen hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 24 nov 2022 08:18 #1439835

Erikdejong schreef :
De schoorsteen installatie en uitvoering alsook de luchttoevoer zijn bealngrijker als afstellingen van de kachel (er valt eigenlijk helemaal niets af te stellen). De ventilatieopening die zorgt voor de verse lucht moet een overdruk creeren in plaats van een vacuum. Dus tegen de wind in van waar je kachel staat zeg maar.

Welke kap je gebruikt is ook niet zo belangrijk als je luchttoevoer goed is. Als je terugslag krijgt in je kachel dan is je beluchting niet goed, heeft verder weinig te maken met welke kap er op je schoorsteen zit.

Ik heb 8 jaar aanboord gewoont aan de Canadese oostkust, daar stak ik de kachel in September/Oktober aan en die ging niet uit tot April of Mei. Heel soms een keertje uit in Januari om de aangekoekte zooi even weg te scheppen.
.

Dag Erik,
Dank.

2 vragen?:
Heb je tips wbt het deel van je verhaal wat ik heb gequote? Schoorsteen, luchttoevoer?
Wat kun je daar goed of fout in doen of ten positieve veranderen?

en.. op stand 1 wordt het bij mij 15 graden warmer in the end. Had jij het dan 25 graden aan boord als het buiten 10 graden is? Haha ik was net gewend aan een graad of 15 (veel kleren aan). Dan kan ik alleen stoken als het buiten 1 graad of kouder is :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 24 nov 2022 08:23 #1439837

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
Ah een Tstuk in de zuigleiding! Dan wordt er waarschijnlijk lucht aangezogen via de eberspacher. En dat zou ook verklaren waarom jouw carbarateur geluid maakt. Oplossing twee kraantjes na het Tstuk, eentje voor iedere kachel. (En maar eentje open)

Volgorde pomp/filter is niet belangrijk, al is het wel zo dat door een filter persen gemakkelijker gaat dan door een filter zuigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 24 nov 2022 08:28 #1439838

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
margreetzant schreef :
Sydeliefde schreef :
Ik heb de pomp voor de filter. Dickinson wil de filter, geloof ik, dichtbij de kachel hebben.

Bij mij gaat het oom via t-stukken. Twee tanks komen samen in 1 leiding en vanaf daar wordt ieder verbruiker via t-stuk afgetakt. Werkt tot nu toe altijd. Na de t-stukken zit wel een afsluiter, maar die staan in principe open.

GBT zei dat ook eerst pomp en naar na filter. De vriend die mij helpt vond dat heel onlogisch (onnozel). Je wilt dan toch de pomp ook 'beschermen' middels het filter.
Daarom hebben wij eerst het filter gemonteerd en daarna de pomp en vervolgens de kachel.

En/maar.... deze volgorde zou dat invloed kunnen hebben?

Ligt een beetje aan de leidinglengte, diameter, aantal bochten en opvoerhoogte of het filter er wel of niet voor kan. Een pomp kan niet harder zuigen als een bepaalde waarde. Zit er veel weerstand voor (het filter geeft ook weerstand) dan kan het voorkomen dat de pomp niet meer genoeg aanzuigt, of de druk zo laag wordt aan de zuigkant dat je daar belvorming door onderdruk krijgt. Dat kan ook het geluid van de pomp veroorzaken.

Wij hebben geen Dickinson, alleen een diesel heteluchtkachel en die drinkt ook via een T-stuk uit de brandstofleiding die doorloopt naar de motor. Nog geen problemen mee gehad in drie jaar.
Laatst bewerkt: 24 nov 2022 08:37 door HotSnail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 24 nov 2022 08:31 #1439839

Dat t-stuk gaat bij mij al twee jaar prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 24 nov 2022 09:03 #1439844

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
En zit dat Tstuk dan ook boven de tank?? Zelf heb ik geen T, maar bij een vriend een kachel en generator, gaat ook niet goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 24 nov 2022 09:04 #1439845

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
T-stuk zit bij ons laag. Dat zou verschil kunnen maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 24 nov 2022 09:12 #1439846

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13545
gezien de onderlinge afhankelijkheid van de 2 kachels, klopt er in elk geval iets niet in de dieselvoorziening...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 24 nov 2022 09:29 #1439853

rooiedirk schreef :
En zit dat Tstuk dan ook boven de tank?? Zelf heb ik geen T, maar bij een vriend een kachel en generator, gaat ook niet goed.

Klopt.
T stuk zit hoger dan aansluiting op tank.

Ik heb een bovenaansluiting op de tank en dan het T stuk aan het plafond van de machinekamer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 24 nov 2022 09:31 #1439854

sy helios schreef :
gezien de onderlinge afhankelijkheid van de 2 kachels, klopt er in elk geval iets niet in de dieselvoorziening...

haha daar waren wij intussen ook achter :)

Ik vind het allemaal super leerzaam en kan er nog om lachen. Ben nog niet bevroren gelukkig :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 24 nov 2022 09:52 #1439856

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13545
totaal andere oplossing zou kunnen zijn;
dagtank installeren met 2 aansluitingen voor je kachels
kan pompje er uit indien dan wel op zwaartekracht
is je hoofdtank (motor) nooit leeg tgv stoken
wel weer een pompje nodig tusen hoofd en dagtank

NB niet nodig om probleem op te lossen'
maar even een andere gedachte...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 24 nov 2022 09:58 #1439858

Als je een T-stuk onderin je tank plaatst en er staat altijd statische druk op dan zal het in de meeste gevallen wel werken als je daar met 2 gebruikers tegelijkertijd uit gaat gebruiken mits de doorlaat van het T-stuk ruim voldoende is voor het verbruik van beide apparaten tegelijkertijd. Maar als er geen of onvoldoende statische druk is dan kan je beinvloeding van de gebruikers t.o.v. elkaar gaan krijgen. En dat kan hapering bij één of beide gebruikers veroorzaken. Onvoldoende statische druk kan al ontstaan doordat het niveau in je tank te laag wordt of doordat zich vuil voor het T-stuk verzamelt.
Het is zowel voor atmosferische kachels als ook voor motoren het mooiste als ze de diesel zo "in hun bek gegoten" krijgen. Dat voorkomt een heleboel mogelijke storingsoorzaken en daarmee ongemakken.
Ik ken de Dickinson kachels niet. Maar ik vermoed dat deze ook zonder pompje kunnen functioneren op het moment dat ze de diesel ook zo in hun bek gegoten krijgen.
Ik had een Heatpol kachel waarvan de carburateur de diesel zo in zijn bek gegoten kreeg. De deksel werd helemaal kersrood. Daar werd je gewoon een beetje bang van, zeker 's-avonds als je die rode gloed zag. Je moest een raam of deur open zetten om het aangenaam te krijgen want anders stoofde je de tent uit. En hij verbruikte helemaal geen electriciteit. Kon ook niet want er zat niets electrisch in.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl