Een verschil van 1 naar 1 1/4 kan niet veroorzaken dat ie te rijk of met te hoge vlammen brand. Zelfs niet als de afstelschroef verkeerd afgesteld zou zijn. Vanaf nieuw staat deze over het algemeen goed afgesteld. Het verschil in de hoeveelheid brandstof tussen stand 1 en 1 1/4 veranderd niet als je de afstelschroef anders instelt. Alleen de initiële hoeveelheid bij stand 1 kan je wijzigen. Het verschil tussen de standen blijft hetzelfde.
Een algemene fout bij “newbee’s in Dickinsonland”
is dat de opstartprocedure niet strikt gevolgd wordt.
Ik doe het zo en dat is conform de manual:
1. Draaiknop op 5
2. Dieselpomp aan (als je deze hebt). Heb je de tank boven het kachelniveau dan hoeft dit uiteraard niet.
3. Wachten tot er een badje van een eetlepel onderin de brander is gestroomd. Duur bij mij een minuut of twee. Hoeveelheid inschatten is niet zo makkelijk. Qua niveau van de diesel hou ik aan tot de ingestroomde diesel net over het “voetje” van de middenstaander loopt. Om eea goed te zien, haal ik vooraf de “driepoot” en de ring uit de kachel.
4. Dieselpomp uit (als je deze hebt
)
5. Draaiknop op stand uit (0)
6. Ring terug rond de middenstaander.
7 Draai van een smal reepje keukenpapier in elkaar. Knoop dit op het uiteinde van de gedraaide “pook”. Andere naam? Suggesties?
De ene kant van het strookje langer dan de andere kant.
8 Steek het strookje papier aan, aan de lange kant.
9 Breng de pook met brandende papiertje naar de bodem van de branderpot en laat het papiertje in de diesel vallen door het bij de middenstaanden langs de rand te halen.
10 direct de driepoot netjes terugplaatsen.
11 deurtje dicht
12 fan op laagste stand aan
13 wacht tot de oranje/gele vlammen weggaan en de diesel begint te vergassen. Dit geeft een heel duidelijk ander vlammenbeeld! Dit is heel belangrijk. Als de diesel nog niet vergast, gaat de kachel nooit goed branden.
14 deurtje even op om raampje schoon te maken met een papiertje. De kachel is nu nog niet heet. Naderhand gaat dat uiteraard niet meer.
15 deurtje weer dicht
16 wacht tot de vlammen hoger gaan branden en dan langer wachten tot de vlammen weer naar beneden gaan en de kachel uit dreigt te gaan.
17. Stelknop op 2,5
18 dieselpomp aan
19 wachten tot de vlammen in zijn geheel boven de branderpot branden en stabiel zijn. Dit kan tot 10 minuten duren!
20 Als de vlammen dan te hoog zijn stelknop in hele kleine stappen terugdraaien.
21 Als de vlammen onderin de pot branden, voer je teveel lucht aan met de fan. Die dan uitzetten of lager zetten. Ik heb de fan alleen uit als de kachel op de laagste stand brand. Alles erboven staat ie aan, niveau afhankelijk van stand stelschroef en wind.
22 de kleur van de vlammen zijn bij mij altijd citroengeel (conform manual) en zonder enige roetvorming.
Kijk maar of hier iet bij zit wat jij anders doet.
Begin is zeker try and error.
Succes