Ik steek mijn Dickinson aan in September en deze gaat pas weer uit in April (Ik woon aanboord in Canada). Ondertussen hoef ik slechts 1 of 2 keer schoon te maken als ik wat slechte diesel heb getankt.
Echter heb ik jouw probleem ook eens gehad voor een poosje, en dat was niet leuk.
Daar zijn in princiepe drie mogelijke oorzaken voor:
1. Niet voldoende brandstofdruk op de carborateur, kan veroorzaakt zijn door vuil in de aanvoer leiding, vuil in de carborateur, verstopt filter (indien aanwezig) vuil in de opvoerpomp, of als die er niet is, niet voldoende hoogteverschil tussen het brandstof tankje en de kachel.
2. Geen zuivere brandstof. Heb je een filter? Zo niet dan instaleren, ik adviseer een 2 micron filter, veel fijner dan wat je nodig hebt voor je motor. Heb je toevoegingen gedaan aan je brandstof? Ik voeg zelf vaak wat motor olie toe aan de diesel omdat de brandstofpomp van de motor die extra smering erg lekker vind. De Dickinson daarentegen is er niet zo gecharmeerd van, De Dickinson is ook geen fan van de meeste andere additieven.
3. Niet voldoende lucht circulatie. Heb je de boot hermetisch dicht? De kachel creeerd dan een onderdruk in de kajuit waardoor er niet voldoende luchtaanvoer naar de verbrandingspot van de kachel is.
Ik zou eerst goed schoonmaken.
-Haal de brandstofleiding los van de karboratuer, schroef de bovenkant van de karborateur eraf en maak alles goedschoon met petroleum.
-Onder aan de verbrandingspot zit een vertikaal leidinkje, daar zit een T stukje onderaan, de onderkant van de T zit dicht met een blindedop, het horizontale stukje gaat naar de karborateur. Haal die blinddop los, want daar verzameld zich het bezinksel uit de branderpot.
- Blaas de leidingkjes gooed door, ik gebruik zelf perslucht uit een duikfles met een luchtdruk pistooltje daarop om dit soort schoonmaak werk te doen.
- Blaas de leiding tussen de tank en de carborateur ook goed schoon.
- verwijder met een roterende koperborstel in je boormachine al het roet dat in de branderpot zit.
- Er zitten twee randen met gaatjes in de branderpot, zorg dat die ook goed schoon zijn door ze met een tandenstoker of sateprikker door te prikken, die gaatjes zorgen voor de zuurstof toevoer.
Als je dat allemaal gedaan hebt, kijk dan goed naar de volgende zaken:
- Voldoende brandstof druk, indien zwaartekracht gevuld zorg dan voor minimaal 60cm hoogte verschil tussen tank en carborateur, de Dickinson handleiding spreekt over minimaal 30cm, maar dat is in mijn ervaring wel echt het absolute minimum en dan moet de rest van de kachel setup echt perfect zijn.
- Zorg dat je echt schone brandstof hebt, filter het zo goed als je kunt.
- Zorg dat je voldoende ventilatie in de boot hebt, bijvoorkleur een luchthapper met een luchtleiding eraan die direct onder de kachel uitkomt zodat je een overdruk van verse lucht hebt onder de kachel.
- Zorg voor voldoende schoorsteen lengte alsook een vrij uiteinde, niet te dicht achter een huik of de mast of wat dan ook. Ik heb de pijp een extra lengte langer gemaakt en de kachel brand daardoor aanzienlijk beter.
Waarschijnlijk hebben jullie dat al gedaan, maar kijk eens goed naar de installatie voorbeelden hierin:
www.dickinsonmarine.com/Manual...er-Manual-2011-2.pdf
als je zaken anders hebt, zie of je ze gelijk kan maken. Ogenschijnlijk onbelangrijke details kunnen een wereld van verschil maken.