Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dickinson, brand die nu goed?

Dickinson, brand die nu goed? 27 jan 2015 09:33 #591009

Heb je al eens contact met Dickinson zelf gehad?www.dickinsonmarine.com/
Want importeurs zijn natuurlijk niet altijd even deskundig.
Overigens duidt veel teer en kool op een slechte verbranding wat onder meer kan komen doro onloldoende maar ook door veel teveel lucht waardoor de brander te koud blijft.
Ad
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 09:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 27 jan 2015 10:08 #591023

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5998
kennis had het inzetstuk in de verbrandingskamer (soort korf) ondersteboven geplaatst met dikke roet tot gevolg. Schijnt gemakkelijk te kunnen, is m vaker overkomen. wellicht??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 27 jan 2015 10:18 #591024

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1716
Mits schreef :
Sinds september een Antarctic van Dickinson aan boord.
Brand waardeloos slecht.Na 1 dag valt de vlam helemaal terug en moet ik de kachel weer uitzetten en schoonmaken.Kan de halve haven al asfalteren met de verwijderde hoeveelheden "carbon"
Al heel veel aan laten sleutelen.Maar de nieuwe importeur ,GB Trading, is ook nog zoekende en hebben geen enkele ervaring met deze kachels.Ben zo langzamerhand wel ten einde raad.
Wie oh wie kan mij helpen????
Wil graag betalen voor deskundige hulp van iemand met ervaring met deze kachels.
Met Dickinson kan ik niet helpen, we hebben zelf een Refleks en een houtkachel aan boord.

Hier in Griekenland word tegenwoordig enorm gesjoemeld met diesel. Enorme hoeveelheden olijfolie en afgewerkte frituurolie worden toegevoegd. Dat zorgt voor problemen o.a. met bacterievorming.
De diesel die in Nederland verkocht word bevat misschien ook toevoegingen die de schone werking van een kachel beïnvloeden. Beetje petroleum toevoegen ?

De diesel in de US en Canada kan best veel zuiverder zijn dat het spul dat jij verbrand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 27 jan 2015 10:54 #591034

  • Mits
  • Mits's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Fijn dat jullie zo snel reageren.
De brander zit goed,de ring ook niet ondersteboven.
Vermoeden is dat de kachel te weinig zuurstof krijgt,maar het vreemde is dat ik(zwaar longpatient)daar niets van merk.
Brand in 1e instantie netjes,gaat makkelijk aan,maar na enige uren onrustig en zeer wisselend vlammenbeeld.
Heb de importeur om referentie gevraagd.Wil zo graag zien hoe het eruit ziet als het o.k is.
Stuurde mij toen een filmpje met een vaag blauw beeld met enkele gele vlammetjes en meldde trots dat dit stand 4 was zonder fan.
Op de instructiefilms van Dickinson is een heel ander beeld te zien.
Lazy gele vlammen.
Wat is juist,heb alle vormen hier al voorbij zien komen,maar alles tijdelijk.
Vlammenbeeld is sterk wisselend.
Wie helpt mij uit/in de brand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 27 jan 2015 11:38 #591046

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 10498
@Mits
alle berichten al teruggelezen?
zie bijv. mijn plaatjes hoe een SOMY mooi blauw kan branden zonder vervuiling.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 27 jan 2015 11:52 #591051

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Brand bij mij dagen aan een.
Ga ook gewoon naar huis.
Snap je probleem niet.
Das altijd lastig om op een afstand iets zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 27 jan 2015 13:16 #591089

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5998
misschien stomme vraag maar heb je de kachel wel eens direct op een jerrycan aangesloten zonder al die filter en leiding toestanden ertussen? Jerrycan gewoon hoog hangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 27 jan 2015 13:39 #591095

Ik steek mijn Dickinson aan in September en deze gaat pas weer uit in April (Ik woon aanboord in Canada). Ondertussen hoef ik slechts 1 of 2 keer schoon te maken als ik wat slechte diesel heb getankt.

Echter heb ik jouw probleem ook eens gehad voor een poosje, en dat was niet leuk.
Daar zijn in princiepe drie mogelijke oorzaken voor:

1. Niet voldoende brandstofdruk op de carborateur, kan veroorzaakt zijn door vuil in de aanvoer leiding, vuil in de carborateur, verstopt filter (indien aanwezig) vuil in de opvoerpomp, of als die er niet is, niet voldoende hoogteverschil tussen het brandstof tankje en de kachel.

2. Geen zuivere brandstof. Heb je een filter? Zo niet dan instaleren, ik adviseer een 2 micron filter, veel fijner dan wat je nodig hebt voor je motor. Heb je toevoegingen gedaan aan je brandstof? Ik voeg zelf vaak wat motor olie toe aan de diesel omdat de brandstofpomp van de motor die extra smering erg lekker vind. De Dickinson daarentegen is er niet zo gecharmeerd van, De Dickinson is ook geen fan van de meeste andere additieven.

3. Niet voldoende lucht circulatie. Heb je de boot hermetisch dicht? De kachel creeerd dan een onderdruk in de kajuit waardoor er niet voldoende luchtaanvoer naar de verbrandingspot van de kachel is.

Ik zou eerst goed schoonmaken.
-Haal de brandstofleiding los van de karboratuer, schroef de bovenkant van de karborateur eraf en maak alles goedschoon met petroleum.
-Onder aan de verbrandingspot zit een vertikaal leidinkje, daar zit een T stukje onderaan, de onderkant van de T zit dicht met een blindedop, het horizontale stukje gaat naar de karborateur. Haal die blinddop los, want daar verzameld zich het bezinksel uit de branderpot.
- Blaas de leidingkjes gooed door, ik gebruik zelf perslucht uit een duikfles met een luchtdruk pistooltje daarop om dit soort schoonmaak werk te doen.
- Blaas de leiding tussen de tank en de carborateur ook goed schoon.
- verwijder met een roterende koperborstel in je boormachine al het roet dat in de branderpot zit.
- Er zitten twee randen met gaatjes in de branderpot, zorg dat die ook goed schoon zijn door ze met een tandenstoker of sateprikker door te prikken, die gaatjes zorgen voor de zuurstof toevoer.

Als je dat allemaal gedaan hebt, kijk dan goed naar de volgende zaken:
- Voldoende brandstof druk, indien zwaartekracht gevuld zorg dan voor minimaal 60cm hoogte verschil tussen tank en carborateur, de Dickinson handleiding spreekt over minimaal 30cm, maar dat is in mijn ervaring wel echt het absolute minimum en dan moet de rest van de kachel setup echt perfect zijn.
- Zorg dat je echt schone brandstof hebt, filter het zo goed als je kunt.
- Zorg dat je voldoende ventilatie in de boot hebt, bijvoorkleur een luchthapper met een luchtleiding eraan die direct onder de kachel uitkomt zodat je een overdruk van verse lucht hebt onder de kachel.
- Zorg voor voldoende schoorsteen lengte alsook een vrij uiteinde, niet te dicht achter een huik of de mast of wat dan ook. Ik heb de pijp een extra lengte langer gemaakt en de kachel brand daardoor aanzienlijk beter.

Waarschijnlijk hebben jullie dat al gedaan, maar kijk eens goed naar de installatie voorbeelden hierin:
www.dickinsonmarine.com/Manual...er-Manual-2011-2.pdf
als je zaken anders hebt, zie of je ze gelijk kan maken. Ogenschijnlijk onbelangrijke details kunnen een wereld van verschil maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 13:41 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 27 jan 2015 13:51 #591101

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Klinkt erg zoals bij mij de situatie was.

Ik ben nu enkele honderden brand-uren verder en ben er zeer over te spreken.
Er is nog wel wat overmatige vervuiling vind ik. Maar ik maak de kachel zo min mogelijk schoon om te testen hoe erg het uiteindelijk is.
Mogelijke oplossing hiervoor is de extra 'baffle' die de fabrikant aanbied. Moet ik nog proberen.

Wat voor mij de oorzaken waren:

-Het is moeilijk waar te nemen, maar de ene diesel is de andere niet. Ik ben er nog niet van overtuigd, maar ik vermoedt dat bepaalde pomp stations een minder zwavelhoudende soort hebben.
Ik vraag er altijd naar. Met name de diesel getankt aan de waterkant, waarvan de eigenaar vertelde dat de diesel bovengemiddeld aandeel bio componenten bevat, gaf veel vuil in de pot.
Zeker in het begin vervuilde de pot binnen een uur zo erg dat het toevoer gat dicht slibte.
Elke keer als ik de kachel wilde aansteken moest de superheater, met name de onder ring, een beurt met de staalborstel krijgen. Nu blijft deze zo schoon dat dat niet meer hoeft.

-Het door mij gebruikte groffilter zoals in een vorige post te zien is verhinderde een goede doorloop van diesel op de lange duur. Waarschijnlijk omdat deze ook niet goed te ontluchten was.
Daardoor zakte op willekeurige momenten (kan uren duren) de vlam in de pot, met vervuiling tot gevolg.
Het filter is er nu tussenuit.

-Het filter screen gaasje in de carburateur heb ik ook verwijderd. Deze belemmerde zeker in combinatie met het bovenstaande filter een goede toevoer.


Al met al brand de kachel nu zoals het hoort en ben ik zeer tevreden.
Waar ligt de boot ergens? Met de opgedane ervaring durf ik de uitdaging wel aan te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 27 jan 2015 13:55 #591104

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
HPV schreef :
misschien stomme vraag maar heb je de kachel wel eens direct op een jerrycan aangesloten zonder al die filter en leiding toestanden ertussen? Jerrycan gewoon hoog hangen?

Dat lijkt mij ook de beste manier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 27 jan 2015 17:10 #591191

Als de kachel werkt met natuurlijke trek kan dat ook heel goed het probleem zijn (en ik geloof dat de meeste dieselkachels geen fan hebben voor de uitlaatgassen) Zorg (zoals Erik al aangaf) voor voldoende lengte pijp en probeer als test eens een stuk te isoleren met rockwool. Heb je een foto van de installatie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 28 jan 2015 11:17 #591400

  • Mits
  • Mits's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Heb alle reactie hierboven (4 pagina's) gelezen.
Heb ook jouw Somny zien branden,echter als de Dickinson zo brand geeft deze amper warmte.
Het blijft voorlopig onduidelijk wat er aan de hand is.
Dus hoe meer respons hoe beter en dat van die financiele vergoeding blijft van kracht voor degene die de moeite wil nemen mij verder te helpen.
Al eerder ook pijp verlengt.Geen verandering.Andere pomp erin met filter van Dickinson ,ook geen verschil.
Boot is niet geisoleerd,dus lucht genoeg zou je denken.
De luchthappers staan ook altijd open.Ook dicht geen verschil
Diesel komt van een van de drukste pompen in de regio(Maxis) en is schoon.
De hele installatie is door de Bruyn watersportservice in Weesp gedaan en helemaal goedgekeurd.
Laatst bewerkt: 28 jan 2015 11:26 door Mits.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 28 jan 2015 11:19 #591401

  • Mits
  • Mits's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Hoi,mjansen.
Boot ligt in Muiden.
Zou je hulp graag willen aannemen,zeker met de door jou reeds opgedane ervaring.
Laatst bewerkt: 28 jan 2015 11:26 door Mits.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 28 jan 2015 12:03 #591408

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14742
Mits, heb je misschien wat foto's?

Een overzichtsfoto met kachel en pijp, van de schoorsteen buiten en van de vlammetjes.

Heb zelf ook een Dickinson, brand redelijk naar mijn idee. Heb voor mijn kachel het idee dat de pijp tekort is waardoor de lucht juist te snel door de kachel getrokken wordt. Ben nog aan het experimenteren met een langere pijp, maar zou liever een soort van klep monteren (eentje die lucht toevoegt boven de kachel).

Zou het kunnen zijn dat de schoorsteen buiten van het verkeerde type is?

Heb je trouwens een soort van rekensom gemaakt van de verse lucht toevoer? Je zegt dat het voldoende moet zijn, heb je de kachel al eens een tijd gestookt met het luik open?
Laatst bewerkt: 28 jan 2015 12:05 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 28 jan 2015 13:01 #591422

Mits schreef :
Al eerder ook pijp verlengt.Geen verandering.Andere pomp erin met filter van Dickinson ,ook geen verschil.
Boot is niet geisoleerd,dus lucht genoeg zou je denken.
De luchthappers staan ook altijd open.Ook dicht geen verschil
Diesel komt van een van de drukste pompen in de regio(Maxis) en is schoon.
De hele installatie is door de Bruyn watersportservice in Weesp gedaan en helemaal goedgekeurd.
Dit wekt wel heel wat vragen op bij me. Is een druk station dus schoon? Hoe weet je dat? Weet je welke additieven zijn gebruikt? Kachels kunnen daar soms slecht tegen. En dan een statement dat de installatie gekeurd is en goed bevonden. Welke regels zijn de installatie mee vergeleken om dat te kunnen zeggen, wat zijn de kwalificaties van de 'keurder'?
Nieuwe pomp en een nieuw filter? Ik zou niet zomaar lucratief onderdelen gaan vervangen omdat het 99.9% zeker de configuratie van je kachel installatie is waar wat veranderen moet. De onderdelen zijn goed als ze al nieuw waren.
Geen isolatie betekend niet automatisch dat je wel luchtcirculatie hebt, maar luchthappers open of dicht zegt genoeg: je hebt een brandstof probleem.

Heb je de boel echt goed schoon (laten) maken? Dus inclusief carborateur en de bijbehorende leidingen? in 9 van de 10 gevallen zit daar het probleem omdat het niet voldoende brandstof doorlaat waardoor de vlam niet heet genoeg word. Tweede meest voorkomende oorzaak is niet voldoende vloeistofdruk.
Als de leiding tussen de carboratuer en de branderpot echt leeg is, hoe lang duurd het dan tot de diesel de leiding weer vult na het aansluiten? Als dat meer als 60 seconden in de hoogste stand is, dan heb je te veel weerstand en daardoor te weinig druk in je brandstofsysteem.


Ik zou je graag komen helpen om het op te lossen, maar ik woon een slordige 7000km bij je vandaan dus dat is helaas niet echt praktisch.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 28 jan 2015 13:04 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 28 jan 2015 13:53 #591429

Gokje: ik heb in mijn studententijd olie gestookt ( mazout) wat cruciaal was was het schoon houden van de pot en met name de inlaat van de brandstof.. Die wilde nog wel eens een beetje verstopt zitten... Doorprikken en doorblazen.
Verder. Had mijn kachel een bepaalde stand waarbij deze mooi blauw brand. Hoger en lager geeft enigermate mee roet.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 28 jan 2015 15:17 #591449

Ok alles ook eens mee gelezen...
Brandstof kwaliteit ( probeer ook eens petroleum)
Zuurstof.. Tips van Erik o.a. Zorg voor expliciet voldoende zuurstof toevoer
Doorloop snelheid: filters schoonmaken
Carburateur afstelling: die twee schroefjes maar ( en dat is erg belangrijk) vlotterniveau.. Wanneer dat te laag is komt er ook te weinig brandstof)
Verstopping in de pot... Zeker na herhaaldelijk roeten...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 30 jan 2015 21:09 #592329

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1140


Zo brandt mijn Dickinson... Als ie goed heet is stookt ie schoon. Ik gebruik nu de ventilator op de laagste stand. Mijn kachelpijp is nog provisorisch...

Laatst bewerkt: 30 jan 2015 21:27 door EdSea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 12 jan 2016 09:14 #696748

  • Mits
  • Mits's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Beste Forumleden,
Gisteren de nieuwe opstelling van mijn Dickinson Antarctic in werking gezet.
Naar aanleiding van al jullie opmerkingen overgegaan op een dagtank.
GB Trading heeft mij geadviseerd om nu op GTL te gaan stoken( CO2 vrij diesel dat wordt gewonnen uit aardgas).
Dat is een prima advies gebleken.Schone en warme kachel die gelijkmatig brand en na 24 uur branden nog geen enkel probleem heeft gegeven,dit in tegenstelling tot vorig jaar toen de kachel op gewone diesel uit de brandstoftank heel veel problemen gaf.
Voorlopig dus heel goede berichten.met dank aan vriend die dagtank ombouwde en GB Trading voor goede adviezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 12 jan 2016 09:42 #696752

Mits schreef :
GB Trading heeft mij geadviseerd om nu op GTL te gaan stoken( CO2 vrij diesel dat wordt gewonnen uit aardgas).

Hebben ze dat er echt bij gezegt "CO2 vrij"? :huh:
Daar klopt in ieder geval niks van want ook bij de verbranding van GTL wordt , naast water , ook veel CO2 gevormt , net als bij "gewone"diesel . Overigens ontstaat er zelfs meer kg CO2 bij verbranden van diesel dan er kg diesel verbrandt , per kg diesel ongeveer 2,7 kg CO2.
Diesel bestaat nl hoofdzakelijk uit ongeveer 85% koolstof (C) 15% waterstof (H) en een klein beetje zuurstof (O).
Misschien bedoelen ze "CO2 neutraal" maar ook dat klopt uiteraard niet want de enige CO2 neutrale diesel wordt gemaakt van bijv. koolzaadolie waarbij de CO2 die ontstaat net zoveel is als die de koolzaadplant heeft opgenomen voor de zaadjes.

En de enige brandstof waar helemaal geen CO2 bij vrijkomt is waterstof.
Dus laat je geen sprookjes vertellen.

Hier nog eens een aardig stukje over GTL met litteratuurbronnen wat ik meen al eens eerder hier geplaatst is.

Bijlage:

Bestandsnaam: Zinenonzin...el-2.pdf
Bestandsgrootte:23 KB


Ad
Laatst bewerkt: 12 jan 2016 09:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 12 jan 2016 09:53 #696754

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1716
Blijkbaar was ik met m´n post 591024 niet zo heel erg fout.

Overigens is andere delen van de wereld de brandstof van nog veel slechtere kwaliteit als in Nederland. Hier in Griekenland houd “Verse “ diesel geen twee maand.
Ben van plan mijn grote dieseltanks buiten bedrijf te stellen en een klein ( 25 l ) buitenboordmotor tankje te gaan gebruiken. Turnover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 12 jan 2016 10:05 #696756

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Ik heb prima ervaring met GTL in de kachel.

Zie dit draadje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 12 jan 2016 14:58 #696832

  • Mits
  • Mits's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Het advies van GB Trading was om op GTL te gaan stoken en dat blijkt in ieder geval voor mijn kachel een heel goed advies te zijn en daar ben ik heel blij mee.
Het verhaal over GTL staat op internet en is geplaatst door de leverancier.
Er stond inderdaad "neutraal".Om GTL te tanken moet ik wel een ommetje maken van 80 km,maar dat is het me absoluut waard.Blij met een warme boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 14 jan 2016 06:12 #697173

GTL voor een Dickinsom is zware overkill. Die van mij brand al jaar en dag 24/7 op alle mogelijke sludge die diesel genoemd word en doet dat zonder problemen.
Het lijkt me nuttiger om de hele installatie eens goed na te lopen, meest belangrijk de brandstof aanvoer (genoeg hoogte verschil met de tank) en een juiste schoorsteenpijp opstelling. Als dat in orde is brand de Dickinson echt op alles wat je erin gooit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 14 jan 2016 06:39 #697174

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5998
Dat een Dickinson op alle mogelijke vloeistoffen brandt sluit niet uit dat ie op GTL veel schoner of mooier branden kan.
Misschien maskeert het mooie branden wel een probleempje in de installatie dat met minder zuivere brandstoffen wel optreedt. Maar dan lijkt het probleem toch opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.378 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl