Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dickinson, brand die nu goed?

Dickinson, brand die nu goed? 29 jan 2023 19:02 #1455350

Calidris schreef :
Het principe waarop deze ventilatoren werken is dat de bovenste koelvinnen koudere lucht krijgen, zodat er een grotere delta-T ontstaat met de voet of bevestiging.

Door de ventilator zó te plaatsten dat er hete lucht vanaf de schoorsteenpijp langs de boven-vinnen gaat wordt de delta-T kleiner en zal de ventilator langzamer draaien.
Als je de staande ventilator iets draait, zodat de iets koelere aanvoerlucht langs de schoorsteen komt en niet vanaf de schoorsteen, zal de ventilator harder draaien.

Na 3/4 jaar op hout stoken thuis, zijn dit soort onderzoeken onvermijdelijk in huize Calidris. :whistle:

Ik heb ook al een 2e Peltier element liggen om er tussen te doen, voor een eerdere start en veel harder draaien.

Dank. Is bekend, maar de kachel is niet groter :) dus weinig keus:
of schuin, of dwars (dan richt ie naar de deur/zijwand) of met de rug naar de kajuit (en kop naar kombuis).
Schuin is dan toch de beste oplossing....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 29 jan 2023 19:05 #1455352

sy helios schreef :
thankz!
ik ga studeren....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 29 jan 2023 20:47 #1455370

Doorblazen doe ik met de mond. Zoals eerder geschreven; buisje onder de carburateur los, iets naar je toe buigen en doorblazen.

Van bovenaf eruit proberen te halen lijkt me niet erg efficiënt. De kans dat je rommel naar beneden duwt is dan erg groot.

Btw als je vlam niet levendig genoeg is, duidt dat op te weinig luchttoevoer van onderaf of te weinig trek. Al eens geprobeerd om de ventilator wel aan te zetten? Zeker als je een wat hogere vlam hebt, is dat bij mijn Newport zeker nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 29 jan 2023 21:33 #1455380

Sydeliefde schreef :
Doorblazen doe ik met de mond. Zoals eerder geschreven; buisje onder de carburateur los, iets naar je toe buigen en doorblazen.

Van bovenaf eruit proberen te halen lijkt me niet erg efficiënt. De kans dat je rommel naar beneden duwt is dan erg groot.

Btw als je vlam niet levendig genoeg is, duidt dat op te weinig luchttoevoer van onderaf of te weinig trek. Al eens geprobeerd om de ventilator wel aan te zetten? Zeker als je een wat hogere vlam hebt, is dat bij mijn Newport zeker nodig.


Klinkt ook plausibel... dat je van bovenaf er mogelijk juist rommel naar beneden indrukt....

Ventilator idd geprobeerd, werd het alleen maar slechter van... Op zich logisch, want de vlammen waren te laag....

Ik ga het allemaal eens bekijken bij daglicht en een kachel die uit is.
Wordt vervolgd en houd jullie op de hoogte.

Dank dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 30 jan 2023 06:49 #1455398

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Onder de leiding naar de branderpot ziet een plug, als je die er uit schroeft kun je de leiding super schoonmaken.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 30 jan 2023 11:31 #1455457

Shebee schreef :
Onder de leiding naar de branderpot ziet een plug, als je die er uit schroeft kun je de leiding super schoonmaken.

Thankz!
En... als ik er echt niet uitkom, kan ik altijd nog even langsvaren ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 31 jan 2023 10:15 #1455663

Ha! Het lijkt erop dat het idd troep in het toevoerbuisje was!
Bek vol diesel.
Dank dank voor de tip überhaupt van uitblazen én van papiertje op het gat! Want anders had ik het idd op m’n rug gehad! Deurtje had ik ook maar ff dicht.

Pas donderdag of vrijdag aan de walstroom en de kachel weer ontdoen van roet.. M’n accu’s nog even zoveel mogelijk gevuld houden dus geen stofzuiger….

Dat buigen van het buisje vond ik wel spannend. Voelt zo fragiel….
Kwam ook spiritus onderuit.

Wordt vervolgd….
Hoop dat dit het is!!

Blij met jullie! Alle hulp.

Fijne dag, Margreet

Ps: zo naar de Meeuw…. Schimmel door het dicht stil liggen…(ondanks ventilatie roosters). Beetje schoonmaken.
Een boot: 1 actie uitgevoerd, 2 nieuwe erbij. Haha met 2 boten dubbel op. Maar wel leuk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 02 feb 2023 18:16 #1456401

Update: M'n Alaska brandt weer als een zonnetje!
Dus toch troep in de aanvoerleiding.

Bedankt weer voor alle tips en trucs!

Hartelijke groet, Margreet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 02 feb 2023 20:44 #1456443

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10695
nog een tip,
mocht je een keer de roet er uit gaan schrapen,
stop eerst iets in dat toevoer gat
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 02 feb 2023 21:40 #1456458

En zuig daarna de branderpot even uit met een (as)stofzuiger. Als laatste even het propje uit het buisje meezuigen. Eventuele laatste asdeeltjes haal je zo ook nog weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 02 feb 2023 22:42 #1456464

Jongens Sy Helios en Sydeliefde :)
Ik ben misschien niet jullie meest technisch bedreven leerling he? :silly: .....

Dank voor toevoergat dichtstoppen tip en uitzuigen!

Het toevoergat stop ik sinds een redelijke tijd dicht bij schoonmaken en ik stofzuig de pot na roetschrapen...

En.... soms wil ik ff snel-snel en denk ik 'zal zo vaart niet lopen' .... Zo vaart liep het dus wel.... Of ophoping van kleine beetjes.

Blij dat ie weer goed brandt!
En daarmee erg blij met jullie hulp en tips!!

Ahum, ik zal me vast nog wel weer melden B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.237 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl