Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dickinson, brand die nu goed?

Re: Dickinson, brand die nu goed? 03 mrt 2014 13:48 #492100

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Ja dan staat hij er goed in, maar dat die helemaal dicht zit na een nacht is niet best! Volgens mij een centimeter of 2 toch?

Wel vreemd, eerst te hoge vlammen en na het omdraaien van de ring te laag. Hoe zit het met de lucht toevoer? Kun je de ventilator niet even snel ergens op 12v prikken om te testen? Zonder zou wel prima moeten werken trouwens.

Waar lig je? Misschien kan iemand even kijken die er zelf ook een heeft en in de buurt woont.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 04 mrt 2014 15:14 #492456

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ja dan staat hij er goed in, maar dat die helemaal dicht zit na een nacht is niet best! Volgens mij een centimeter of 2 toch?
Je bedoelt het gat in de superheater? (zoals dickinson m noemt)
Deze is inderdaad rond de 2cm, en staat vlak op de bodem.

Vanacht weer de kachel laten branden. Het vuur blijft heel laag, net op de rand, blauw van kleur. Met af en toe gele vlammetjes, in pulsen laaien deze een beetje op.

Ik heb de boel aangestoken met flink wat spiritus. Dat ging lastiger dan met een dopje, omdat dat waarschijnlijk beter vergast?

Na de kachel vanmorgen uit gezet te hebben (na ca 15 uur branden) was er wederom de aankoek laag onderin. Het is een brosse laag, het hele gat van de superheater is dicht geslipt.
Maar het is wel makkelijk te verwijderen.

De fan heb ik aangesloten. Zet ik deze aan, dan zakt het vuur oranje kleurend helemaal in de pot waar het gaat wervelen. Hoe hard of zacht de fan ook draait.

Het Lijkt mij een brandstof probleem... Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het lucas filter te weinig doorlaat, waardoor het vuur te laag blijft en zo de branderpot vervuild.
Ik ga dan ook nog proberen de kachel aan te zetten zonder filter ertussen, ben ik helaas nog niet aan toe gekomen. Maar het blijft gek te bedenken als je het filmpje ziet, waar er zoals ook eerder gezegd, zeker geen brandstof tekort lijkt te zijn.

Ook heb ik getest of er voldoende brandstof doorkomt, en dat is zeker een teelepel per 50sec in de laagste stand.

Ik ben er dus nog niet uit!

Met een rokend toilet papiertje de lucht stroom in de boot getest, waaruit blijkt dat de lucht vrijwel stilstaat in het schip. Een beetje trek naar buiten als ik deze bij luiken e.d. houd. Maar de kachel brand niet anders met luiken open of dicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 04 mrt 2014 15:24 #492459

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13603
volgens mij nog niet eerder besproken, maar de brandstof zelf is betrouwbaar?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 04 mrt 2014 15:30 #492461

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Daar ben ik zelf ook serieus over een het twijfelen. Het is diesel van Total aan de autoweg. Recent gekocht. De kleur is verdacht groen/geel. Maar ik heb me wel eerder verbaast over het kleuren palet in diesel.

Het is overigens dezelfde diesel als waar de kachel op het filmpje op brand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 04 mrt 2014 15:41 #492464

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13603
recent gekocht, kleur GR/GL
daar klink niets verdachts aan.

nu ken ik die Dickinsons niet, maar zijn die alleen voor diesel gemaakt, of zijn ze er ook voor petroleum?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 04 mrt 2014 18:48 #492552

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ze zijn er ook voor petroleum en andere brandstoffen. Het verschil zit m in de afstelling van de carburateur. Deze staat standaard vanuit de fabriek op diesel ingesteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 04 mrt 2014 19:37 #492572

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
mjanssen schreef :
Ze zijn er ook voor petroleum en andere brandstoffen. Het verschil zit m in de afstelling van de carburateur. Deze staat standaard vanuit de fabriek op diesel ingesteld.

En weet je zeker dat die van jou voor diesel is afgesteld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 04 mrt 2014 19:39 #492573

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13603
;) ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 04 mrt 2014 19:42 #492575

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Zo zeker al de verkoper zegt dat deze zo is afgesteld.
Kan haast niet missen. Als de kachel de voorgeschreven eetlepel diesel per 50sec in de pot laat lopen dan is er wat afstelling betreft toch niets aan de hand?
Het enige wat ik kan bedenken is dat het filter meer tijd nodig heeft om weer vol te lopen, dan dat de kachel verbruikt. Vandaar ook het puls effect zoals ik beschreven heb. Al verklaard dat niet de vlam zoals in mijn filmpje te zien is.

Groeten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 04 mrt 2014 20:09 #492584

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Wel heel frustrerend zo.

Heb je de de toevoer en afstelling uit elkaar gehaald en schoon gemaakt? Is de vlotter goed afgesteld, misschien drukt deze de toevoer te vroeg dicht? Heb je een pompje? Misschien testen met het filter er tussenuit haalt en je laat hem branden zonder pompje dus op zwaartekracht van de diesel? Misschien iets met de retour?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 04 mrt 2014 20:20 #492586

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
Eeuuhhh, ben even kwijt hoe het exact zit, maar in de toevoer aansluiting zit een zeefje of iets dergelijks. Uit mijn hoofd moet je aansluiting voor de leiding er uit draaien om er bij te komen.

Ben je die al tegen gekomen en is tie schoon? Eventueel schoonmaken in wasbenzine.

Als mijn verhaal je te vaag is ( kan ik me iets bij voorstellen hoor, haha) bel dan even met de nl importeur. Ik heb het van hem, dusssssssss
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 05 mrt 2014 10:30 #492705

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13603
dat idee over weer bijvullen is de moeite waard om te checken.
ik weet niet hoe die carb. van de D. er uit zien. Bij onze Somy is dat simpel; dekseltje van de carb. eraf. Dan kun je zo zien of de diesel die de kachel inloopt ook weer gelijkmatig aangevuld wordt.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2014 12:09 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 05 mrt 2014 11:50 #492734

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
Dit is mijn super heater en met de foto van jouw vlammetje komt mij voor dat je een onderdeel mist

Zie foto

Bijlage image_2014-03-05.jpg niet gevonden




Helpt dat?

edit
Zeefje zit inderdaad bij de ingang. Knietje er af draaien en direct in het huis van de carb....
Laatst bewerkt: 05 mrt 2014 12:43 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 05 mrt 2014 16:06 #492829

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
De carburateur is nog niet open geweest. Ik eerst even kijken hoe die het doet zonder filter ertussen. De tank zit ca 1m boven de kachel gemonteerd dus er is geen pompje. De kachel is zeker weten voor diesel geleverd.

Ik zag het zeefje op de handleiding staan, maar heb deze echter niet aangetroffen toen ik het knietje eruit had. Toch even beter kijken nu het hele spul toch weer los moet om de carb. open te maken.

Het blijft gek dat de kachel enorm brand met de brander-ring andersom, en dat er nu brandstof probleem zou zijn.

Mijn super heater is exact dezelfde koko..

Het lijkt vooralsnog toch het meest op een verstopping, of een toevoer probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 05 mrt 2014 16:33 #492838

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
Ships, jammer. Maar weer verder zoeken dus......


Die carburateur stelt niet zoveel voor hoor. Das geen ingewikkeld ding.
Gewoon rustig open maken, even voorzichtig los werken zodat de pakking heel blijft. Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 05 mrt 2014 16:58 #492847

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
koko schreef :
...Die carburateur stelt niet zoveel voor hoor. Das geen ingewikkeld ding.
Gewoon rustig open maken, even voorzichtig los werken zodat de pakking heel blijft. Succes!
Nee klopt is een erg simpel ding en dat is juist het mooie van deze kacheltjes dat ze zo simpel zijn en makkelijk branden... :dry:

Zeker de vlotter ook even checken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 17 juni 2014 18:29 #524875

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Omdat ik het kacheltje toch voor de herfst weer aan de praat wil krijgen ben ik er nu in de zomer ook mee bezig.
Zojuist las ik op de website van Dickinson Marine over low sulfur diesel:
www.dickinsonmarine.com/Specsheets/LowSulfer.pdf

-lage vlam
Bij mij hele constante koepel vormige vlam die de binnen diameter van de burner ring overspant. Heel blauw met hele kleine gele piekjes.
-Geen effect bij het verder openzetten van de carburateur.
-De kachel geeft totaal geen warmte af.
-Duurt lang voordat de boel uit is.
-Er ontstaat een prut onverbrande diesel onderin die de hele boel dicht slipt.

De indicaties die ze daar geven lijken toch wel erg veel op.
De diesel die ik in de tank heb gegooid kleurde dan ook behoorlijk chemisch geel/groen, wat me toen opgevallen is. Ik heb dat ook eerder in dit topic opgemerkt.

Nu is de oplossing simpel. Oude diesel eruit, nieuwe erin, en testen. Maar ik vraag me af of er meerdere hier zijn die daar mee te maken hebben gehad? De diesel komt van een Total station bij de houtribhaven lelystad vandaan. De motor draait er trouwens prima op.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er zo'n verschil in diesel kwaliteiten zou optreden dat een kachel er totaal niet op wil branden... Dat moet dan tenminste ook anderen opgevallen zijn?

Ik laat het weten mocht ik een poging met andere diesel hebben gedaan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 17 juni 2014 18:44 #524883

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Voor wat het waard is:

Ik las plm 2 jaar op het Fiat Punto forum dat een aantal leden problemen had met de diesel van het genoemde merk.

Just my 2 cents!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 17 juni 2014 19:33 #524903

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13603
misschien het alternatief GTL eens een keertje proberen?
zie ander draadje..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 17 juni 2014 20:12 #524941

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ik ga inderdaad eens wat experimenteren.
De vorige eigenaar vertelde dat hij de kachel mooi op petroleum vond branden, al is deze af-fabriek voor diesel gekalibreerd.

GTL komt nu ook op het lijstje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 08 sept 2014 13:14 #549563

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Het is er eindelijk van gekomen om de kachel op niet- bio diesel te laten branden.
Deze lijkt het meteen te doen zoals het wordt omschreven:

''Lemon Yellow flame above burner ring''.

Zie de plaatjes en filmpjes hieronder.





De kachel brand nu op stand #1. Al moet ik no gwel het een en ander stellen.
De vlam is lichter van kleur dan op de video te zien is.

Dan blijft de discussie of de vlam nu mooi blauw moet zijn, of zoals het citaat hierboven beschrijft..

Ik ben igg al blij dat het verschil in diesel nu de oplossing blijkt te zijn. Wel vraag ik mij af of ik de enige ben die dit heeft geconstateerd? Ik zie toch regelmatig het typerende kapje van de Dickinson kachels op boten zitten, maar het lijkt niet een alom vertegwooordigt probleem?
Laatst bewerkt: 08 sept 2014 13:23 door mjanssen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 08 sept 2014 19:35 #549726

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
ja ik denk het.
Staat bij ons sins 2004 aan boord, brand op alles diesel, stookolie of wat voor handen is maakt niet uit doet het prima. af en toe schoonmaken dat is alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 08 sept 2014 20:14 #549746

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
En het is inderdaad ook nog niet opgelost. Iets te vroeg gejuicht.
De kachel lijkt wel iets beter te branden, maar echt veel verbetering is er niet. Wel is de opbouw van het harde roet onderin een stuk minder lijkt het...

Dus ik blijf verder zoeken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 09 sept 2014 12:37 #549930

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Inmiddels kan ik wel de conclusie trekken dat de diesel die er nu inzit bij lange na niet de vervuiling geeft als de veronderstelde bio-diesel van de total in lelystad.

Verder brand de kachel nog niet goed. Nu valt er omdat er geen enorme vervuiling onderin ontstaat wel wat te experimenteren.
Ik denk dat er te weinig toevoer van diesel is. Dit omdat als ik met de opvoer pomp welke op het groffilter (CAV LUCAS, plaatje) de druk opvoer, de kachel flink gaat branden. Hieronder een schema van de opstelling en een plaatje van het filter.





Afzonderlijk laten de componenten genoeg diesel door. Kennelijk achter elkaar aan geschakeld niet.
Al lijkt er wel genoeg in de brander pot te vloeien als ik alles open ze. Ruim 5ml (theelepel) per min zoals verwacht.
Als kraantje gebruik ik een 8mm gaskraan.
Zoals te zien is de hoogte tussen het laagste niveau in de tank en de branderpot 0,7m. Waar 0,3 als minimum door Dickinson wordt geadviseerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dickinson, brand die nu goed? 27 jan 2015 09:18 #591006

  • Mits
  • Mits's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Sinds september een Antarctic van Dickinson aan boord.
Brand waardeloos slecht.Na 1 dag valt de vlam helemaal terug en moet ik de kachel weer uitzetten en schoonmaken.Kan de halve haven al asfalteren met de verwijderde hoeveelheden "carbon"
Al heel veel aan laten sleutelen.Maar de nieuwe importeur ,GB Trading, is ook nog zoekende en hebben geen enkele ervaring met deze kachels.Ben zo langzamerhand wel ten einde raad.
Wie oh wie kan mij helpen????
Wil graag betalen voor deskundige hulp van iemand met ervaring met deze kachels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl