JazzyO schreef :
Ik ben er overigens van overtuigd dat een praktijkexamen er wel eens gaat komen.
Ik niet.
Daar zijn een aantal redenen voor:
- Zoals 3Noreen al aangaf is de druk niet hoog genoeg. Er gebeurt gewoon te weinig qua ernstige ongelukken in de watersport.
- Men krijgt het niet georganiseerd. Er is een organisatie á la het CBR voor nodig en een heel systeem met boten waarop examen wordt gedaan, examinatoren en instructeurs.
En wat ga je dan examineren? En waar? Moet iemand die normaal op het het IJsselmeer vaart worden geëxamineerd op de rivieren rond Dordrecht, zodat ie eens flink op zijn toepassing het BPR kan worden getest, ook als het gaat om de regels die gelden voor kleine schepen tegenover grote schepen usw.? Het varen kent veel meer variabelen dan het wegverkeer. In het wegverkeer is de zwaarte van een examen in termen van drukte van het verkeer en de bijbehorende stress waaronder een kandidaat moet functioneren veel beter af te stemmen dan op het water.
De overheid zal uiteindelijk flink in de kosten van het opzetten van die organisatie moeten bijdragen.
Men praat ook al jaren over vaarbelasting. Die is er ook nog steeds niet. Om dezelfde reden. Teveel organisatie en kosten tegenover een te klein rendement.
- Tenslotte waarom zouden we dit eigenlijk willen? Eén van de aardige dingen van de pleziervaart is dat je jezelf heel geleidelijk kennis en vaardigheid kan eigenmaken en als je je verstand gebruikt en je vaardigheden niet overschat, is er aan dat proces nauwelijks risico aan verbonden. Zo hebben vele generaties pleziervaarders het gedaan en ik zie niet in waarom dat zou moeten veranderen.
Ik ga in mei op voor het examen VB1 en 2, na ruim 30 jaar vaarbewijsloos varen. Dat doe ik met één reden: ik wil in de toekomst ook in Frankrijk en Duitsland kunnen aanleggen, zonder in overtreding te zijn. Nou, vooruit dan maar..
--
stegman