Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: praktijkonderdeel vaarbewijs?

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 09 mrt 2014 17:32 #494093

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Los daarvan wordt het, als dit zou kloppen, natuurlijk alleen maar duurder.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 09 mrt 2014 17:56 #494104

Snel halen zou ik zeggen. Ingewikkeld is het niet..,
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 05:53 #494217

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Ik ben voorstander. Sowieso zou ik een Day Skipper praktijkcursus doen, (en heb ik ook gedaan) als een NL praktijkdeel niet verplicht is (als je een kajuitboot vaart en weinig ervaring hebt). Hoe laconiek gedaan wordt over over het varen van een boot van ettelijke tonnen is mij nog altijd een raadsel (ik vind de 15m grens voor een kleine boot belachelijk, zou die zelf niet op lengte zetten maar op een waterverplaatsing van maximaal 3 ton).

Je kunt zeggen dat het duur is, maar 1 keer schade vermijden is goedkoper, en dan hebben we het nog niet over potentieel letsel.

Overigens is het vaarbewijs halen wel lastiger geworden, en de regels zijn voor 2014 weer veranderd dus gebruik recentelijk materiaal. Er werd gefluisterd in de wandelgangen "20% slaagkans", en toen ik het deed viel zeker 50% af, dus onderschat het niet.

Onno
Laatst bewerkt: 10 mrt 2014 05:54 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 06:25 #494225

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14991
Wat is nu de aanleiding om zwaardere eisen te stellen ? Mijn indruk is niet dat er zo veel ongelukken gebeuren. Maar hoe is de statistiek ? Natuurlijk per jaar gebeurt er wel 1 of 2 ernstige ongelukken maar op het aantal vaaruren is dat niet zo significant . Om 100% veilig te varen moet je gewoon niet het water op gaan.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 06:37 #494233

  • OOOO
  • OOOO's Profielfoto
3Noreen schreef :
Om 100% veilig te varen moet je gewoon niet het water op gaan.

0% varen kan nooit 100% veilig varen opleveren....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 08:20 #494272

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
3Noreen schreef :
Wat is nu de aanleiding om zwaardere eisen te stellen ? Mijn indruk is niet dat er zo veel ongelukken gebeuren. Maar hoe is de statistiek ? Natuurlijk per jaar gebeurt er wel 1 of 2 ernstige ongelukken maar op het aantal vaaruren is dat niet zo significant . Om 100% veilig te varen moet je gewoon niet het water op gaan.

Dat laatste argument is natuurlijk van lik-me-vestje. Misschien kun je maar het beste dood zijn, dan kun je ook niet overlijden.... Als je niet uit bed stapt kun je ook niet van de trap vallen... etc

Het gaat niet om 100% veiligheid, zo is het leven niet. Het gaat om het verbeteren t.o.v. het verleden.

Ik heb mijn gordel nog nooit gebruikt in 1 miljoen kilometers. Toch draag ik hem. Volgens mij jij ook. Ik heb op 5 continenten autogereden en kan je wel vertellen dat het in Amsterdam een stuk fijner rijden is dan in Santiago de Chile. Zou dat niets met een strenge rijopleiding te maken hebben?

Het valt niet te bestrijden dat er erg veel geklungeld wordt op het water. Het valt ook niet te bestrijden dat er jaarlijks doden vallen door gebrek aan zeemanschap. Wat is het verzet tegen een praktijkexamen? Volgens mij is het onwetendheid en onwilligheid. Geen zin in hebben. Maar het valt moeilijk te ontkennen dat het bij zou dragen aan veiliger varen, en vooral een betere naleving van de regels op het water. Zelfs bakboord voor stuurboord is al te moeilijk voor de gemiddelde Jan D. Maar ook de KNRM zou minder vaak hoeven uitrukken, dat is wel te garanderen. Als je donateur bent zie je talloze voorbeelden langskomen in het blaadje waar mensen zichzelf en andere onnodig in gevaar hebben gebracht.

Er is een reden dat mensen vaker voor praktijk rijbewijs zakken dan de theorie. Het is gewoon niet zo makkelijk om die theorieregels in te slijpen zodat ze gewoonte worden. Dus ik ben voorstander van een praktijkexamen. Ja het is vervelend, maar dat is je rijbewijs halen ook. Het is echter voor een goed doel. Jouw eigen veiligheid en die van anderen.

Enfin, dat is mijn mening. Ik ben er overigens van overtuigd dat een praktijkexamen er wel eens gaat komen.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 11:45 #494314

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Ik niet,

om het te vergelijken met rijbewijzen, de Brommer Praktijk is er ook nog steeds niet.

percentueel gezien gebeuren er meer ongelukken met brommers en scooters dan met auto's

Wat houdt het tegen om ook een bromfiets praktijk te verplichten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 11:54 #494318

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
Voor brommers is er wel een praktijkexamen: cbr.nl/11215.pp
Uitzondering is de categorie tot 25 km/h, daar heb je niks voor nodig, ook geen theorie-papiertje.

[edit]Ook voor snorfietsen dus
Laatst bewerkt: 10 mrt 2014 15:45 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 12:14 #494320

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14991
JazzyO schreef :


Het valt niet te bestrijden dat er erg veel geklungeld wordt op het water. Het valt ook niet te bestrijden dat er jaarlijks doden vallen door gebrek aan zeemanschap.

Mijn vraag mogelijk wat onhandig geformuleerd. Hoeveel ernstige ongelukken ? Hoeveel zouden door een zwaardere eisen voorkomen worden. Zijn er nadelige effecten. Zeilen zit op het moment niet erg in de lift.

JazzyO schreef :
Wat is het verzet tegen een praktijkexamen? Volgens mij is het onwetendheid en onwilligheid. Geen zin in hebben.

Geen sprake van. Ik en mijn partner hebben een ruime hoeveelheid papierwerk om diverse autoriteiten te kunnen overtuigen dat we voldoende kennis en vaardigheden hebben om met ons bootje te kunnen varen.
JazzyO schreef :
Enfin, dat is mijn mening. Ik ben er overigens van overtuigd dat een praktijkexamen er wel eens gaat komen.

Daar zul je wel gelijk in hebben. Dat kun je aan de Nederlanders wel overlaten. Het is ook gelukt het aantal motorfietsen en brommers op deze manier te decimeren. Overigens daar waren de ongeluk statistieken wel zodanig dat er een reëel probleem was.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 mrt 2014 12:15 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 12:17 #494321

Nu heeft de beste man nog geen antwoord op z'n vraag...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 12:30 #494324

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Xiphias schreef :
Voor brommers is er wel een praktijkexamen: cbr.nl/11215.pp
Uitzondering is de categorie tot 25 km/h, daar heb je niks voor nodig, ook geen theorie-papiertje.
Dat het praktijk examen bestaat zegt niets over of deze verplicht is.

Deze is namelijk voor de gehele categorie niet verplicht.
op het rijbewijs wordt ook geen onderschijd gemaakt tussen 25 of 45 Km
Het enige wat daar echt voor bepalend is dat is de constructiesnelheid,

De helmplicht en binnen de bebouwde kom op de weg geld enkel voor de modellen met een constructiesnelheid van 45 km per uur.

Onze vaarbewijs instructeur geeft ook praktijklessen, echter is het examen nog altijd puur theoretisch.

Bij de vamex lees ik niks over een praktijk examen, klinkt dus heel erg als broodje aap.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2014 12:57 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 13:17 #494336

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
hypervisor schreef :
Xiphias schreef :
Voor brommers is er wel een praktijkexamen: cbr.nl/11215.pp
Uitzondering is de categorie tot 25 km/h, daar heb je niks voor nodig, ook geen theorie-papiertje.
Dat het praktijk examen bestaat zegt niets over of deze verplicht is.

Deze is namelijk voor de gehele categorie niet verplicht.
op het rijbewijs wordt ook geen onderschijd gemaakt tussen 25 of 45 Km
Het enige wat daar echt voor bepalend is dat is de constructiesnelheid,

De helmplicht en binnen de bebouwde kom op de weg geld enkel voor de modellen met een constructiesnelheid van 45 km per uur.
Voor bromfietsen is deze wel verplicht, uitgezonderd modellen met een constructiesnelheid van max. 25 km/h:
nl.wikipedia.org/wiki/Bromfiets#Rijbewijs
Als je al een rijbewijs AM (of ander rijbewijs) had voor de invoering van deze regel blijft die wel gewoon geldig.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2014 15:46 door Menno. Reden: Foute info, geldt ook voor snorfietsen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 13:47 #494346

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
3Noreen schreef :
Geen sprake van. Ik en mijn partner hebben een ruime hoeveelheid papierwerk om diverse autoriteiten te kunnen overtuigen dat we voldoende kennis en vaardigheden hebben om met ons bootje te kunnen varen.

Daar verschillen we dus van mening. Ik vind niet dat theoretische examens vaardigheden in de praktijk aantonen (aangenomen dat je papierwerk alleen voor theoretische cursussen geldt - indien niet, dan begrijp ik je punt niet). De RYA is het met mij eens - die neemt zowel een theoretisch Day Skipper examen als een praktisch Day Skipper examen af. Voor mij weegt de laatste veel zwaarder dan de eerste.


Onno
Laatst bewerkt: 10 mrt 2014 13:50 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 14:01 #494347

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Overheden houden zich in stand door het steeds maar "innoveren", uitvinden van nieuwe en uitbreiden van bestaande regelgeving.
Niet voor niets is de overheid de grootste werkgever, het werkt als een gezwel, grijp je niet in dan woekert het voort.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2014 14:02 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 14:14 #494348

Wees blij dat het nog geen Amerikaanse toestanden zijn, daar word je pas helemaal gek van!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 14:19 #494349

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Erikdejong schreef :
Wees blij dat het nog geen Amerikaanse toestanden zijn, daar word je pas helemaal gek van!

Inderdaad, :evil: :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 14:29 #494352

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Xiphias schreef :
hypervisor schreef :
Xiphias schreef :
Voor brommers is er wel een praktijkexamen: cbr.nl/11215.pp
Uitzondering is de categorie tot 25 km/h, daar heb je niks voor nodig, ook geen theorie-papiertje.
Dat het praktijk examen bestaat zegt niets over of deze verplicht is.

Deze is namelijk voor de gehele categorie niet verplicht.
op het rijbewijs wordt ook geen onderschijd gemaakt tussen 25 of 45 Km
Het enige wat daar echt voor bepalend is dat is de constructiesnelheid,

De helmplicht en binnen de bebouwde kom op de weg geld enkel voor de modellen met een constructiesnelheid van 45 km per uur.
Voor bromfietsen is deze wel verplicht, uitgezonderd modellen met een constructiesnelheid van max. 25 km/h:
nl.wikipedia.org/wiki/Bromfiets#Rijbewijs
Als je al een rijbewijs AM (of ander rijbewijs) had voor de invoering van deze regel blijft die wel gewoon geldig.

ik heb even een momentje tijd vrij en zit even te lezen bij het CBR en er is dus helemaal geen uitzondering meer voor het praktijk examen, die is sinds 2010 gewoon verplicht.. er is geen uitzondering voor snelheid leeftijd of wat dan ook..

vreemd want mijn stagiair heeft in Oktober 2013 gewoon een am rijbewijs gehaald met enkel theorie.

iemand bekend of er een overgangs regeling geweest is die ze nu maar geschrapt hebben op alle sites?
Laatst bewerkt: 10 mrt 2014 14:41 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 14:50 #494357

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
JazzyO schreef :
Ik ben voorstander. Sowieso zou ik een Day Skipper praktijkcursus doen, (en heb ik ook gedaan) als een NL praktijkdeel niet verplicht is (als je een kajuitboot vaart en weinig ervaring hebt). Hoe laconiek gedaan wordt over over het varen van een boot van ettelijke tonnen is mij nog altijd een raadsel (ik vind de 15m grens voor een kleine boot belachelijk, zou die zelf niet op lengte zetten maar op een waterverplaatsing van maximaal 3 ton).

Je kunt zeggen dat het duur is, maar 1 keer schade vermijden is goedkoper, en dan hebben we het nog niet over potentieel letsel.

Overigens is het vaarbewijs halen wel lastiger geworden, en de regels zijn voor 2014 weer veranderd dus gebruik recentelijk materiaal. Er werd gefluisterd in de wandelgangen "20% slaagkans", en toen ik het deed viel zeker 50% af, dus onderschat het niet.

Onno

Hmmm, interessante gedacht, maar jij denkt werkelijk dat je in 1 dag of in zeg 4 uurtjes varen kunt leren ? En schades vermijden d.m.v. zo'n dag is niet echt realistisch te noemen naar mijn bescheiden mening. :( :(
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 15:01 #494358

  • vic
  • vic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
zonder dat het terecht is of nut heeft,weet dus niemand zeker of het wel of niet komt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 15:05 #494359

hypervisor schreef :
Xiphias schreef :
hypervisor schreef :
Xiphias schreef :
Voor brommers is er wel een praktijkexamen: cbr.nl/11215.pp
Uitzondering is de categorie tot 25 km/h, daar heb je niks voor nodig, ook geen theorie-papiertje.
Dat het praktijk examen bestaat zegt niets over of deze verplicht is.

Deze is namelijk voor de gehele categorie niet verplicht.
op het rijbewijs wordt ook geen onderschijd gemaakt tussen 25 of 45 Km
Het enige wat daar echt voor bepalend is dat is de constructiesnelheid,

De helmplicht en binnen de bebouwde kom op de weg geld enkel voor de modellen met een constructiesnelheid van 45 km per uur.
Voor bromfietsen is deze wel verplicht, uitgezonderd modellen met een constructiesnelheid van max. 25 km/h:
nl.wikipedia.org/wiki/Bromfiets#Rijbewijs
Als je al een rijbewijs AM (of ander rijbewijs) had voor de invoering van deze regel blijft die wel gewoon geldig.

ik heb even een momentje tijd vrij en zit even te lezen bij het CBR en er is dus helemaal geen uitzondering meer voor het praktijk examen, die is sinds 2010 gewoon verplicht.. er is geen uitzondering voor snelheid leeftijd of wat dan ook..

vreemd want mijn stagiair heeft in Oktober 2013 gewoon een am rijbewijs gehaald met enkel theorie.

iemand bekend of er een overgangs regeling geweest is die ze nu maar geschrapt hebben op alle sites?
Praktijkexamen is sinds 2010 verplicht. En zoals al gezegd geldt een rijbewijs niet voor onder de 25 km/u (dus dingen zoals elektrische fietsen, hebben ook geen kenteken en verplichte verzekering). Ik viel toen helaas net binnen de groep die ook praktijk moest doen. Volgens mij was er een regeling dat als je voor een bepaalde datum 16 was geworden je dan nog geen praktijk hoefde. Maar pin me er niet op vast, en ik denk ook niet dat die regeling nog geldt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 15:20 #494362

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
onder de 25 km per uur is de electrische fiets een uitzondering mits het een sensor op de trapas heeft en het dus om een hulpmotor gaat. de spartamet is dus gewoon een voertuig onder AM

het enige wat boven de 18 nog te rijden is zonder rijbewijs is het landbouw voertuig. dat heeft echter enkele regels. maar is dan zelfs vanaf 16 te rijden als je ook een trekker certificaat hebt.

Een volkswagen caddy die begrenst is op 25 Km per uur (eerste versnelling vastgezet) waarvan de papieren naar het RDW opgestuurd zijn icm een trekker certificaat en een pak stro achterin op landbouw verzekering met een oranje afgestompte driehoek achterop mag dus gewoon nog steeds.

ze worden steeds gekker daar in den haag..

Dan verwacht ik binnenkort toch ook een praktijk examen voor de boot als ze die trend doorzetten.

Wat ben ik blij dat ik de pleziervaart vaarbewijzen allemaal inclusief groot pleziervaartbewijs in de pocket heb..
Laatst bewerkt: 10 mrt 2014 15:24 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 16:51 #494388

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27683
JazzyO schreef :
Ik ben er overigens van overtuigd dat een praktijkexamen er wel eens gaat komen.
Ik niet.

Daar zijn een aantal redenen voor:

- Zoals 3Noreen al aangaf is de druk niet hoog genoeg. Er gebeurt gewoon te weinig qua ernstige ongelukken in de watersport.

- Men krijgt het niet georganiseerd. Er is een organisatie á la het CBR voor nodig en een heel systeem met boten waarop examen wordt gedaan, examinatoren en instructeurs.
En wat ga je dan examineren? En waar? Moet iemand die normaal op het het IJsselmeer vaart worden geëxamineerd op de rivieren rond Dordrecht, zodat ie eens flink op zijn toepassing het BPR kan worden getest, ook als het gaat om de regels die gelden voor kleine schepen tegenover grote schepen usw.? Het varen kent veel meer variabelen dan het wegverkeer. In het wegverkeer is de zwaarte van een examen in termen van drukte van het verkeer en de bijbehorende stress waaronder een kandidaat moet functioneren veel beter af te stemmen dan op het water.
De overheid zal uiteindelijk flink in de kosten van het opzetten van die organisatie moeten bijdragen.
Men praat ook al jaren over vaarbelasting. Die is er ook nog steeds niet. Om dezelfde reden. Teveel organisatie en kosten tegenover een te klein rendement.

- Tenslotte waarom zouden we dit eigenlijk willen? Eén van de aardige dingen van de pleziervaart is dat je jezelf heel geleidelijk kennis en vaardigheid kan eigenmaken en als je je verstand gebruikt en je vaardigheden niet overschat, is er aan dat proces nauwelijks risico aan verbonden. Zo hebben vele generaties pleziervaarders het gedaan en ik zie niet in waarom dat zou moeten veranderen.

Ik ga in mei op voor het examen VB1 en 2, na ruim 30 jaar vaarbewijsloos varen. Dat doe ik met één reden: ik wil in de toekomst ook in Frankrijk en Duitsland kunnen aanleggen, zonder in overtreding te zijn. Nou, vooruit dan maar..

--
stegman
Laatst bewerkt: 10 mrt 2014 16:54 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 17:02 #494395

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik vaar al m'n leven lang (= bijna 50 jaar) zonder papieren (op ooit iets bij scouting zeeverkenners na) en ben eerlijk gezegd absoluut niet van plan daar iets aan te doen.
Desnoods vermijd ik Frankrijk of Duitsland, desnoods betaal ik de boete.
Ik ben bijna 57, denk dat ik het nog wel 20 jaar uithoud zo.
Verder vind ik het prima als veel mensen papiertjes willen hebben..
Laatst bewerkt: 10 mrt 2014 17:04 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 17:10 #494399

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
ja, hier hetzelfde , papiertjes zeggen mij niets. Het gaat hier in de watersport en specifiek de zeilsport om kennis en kunde en is essentieel omdat deze tak van sport direct levensbedreigend kan zijn. :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: praktijkonderdeel vaarbewijs? 10 mrt 2014 17:11 #494401

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Is geen reden voor de TS om het vaarbewijs maar niet te gaan halen.
Ik neem aan dat de TS een stuk jonger is dan 60 en wellicht ook nog eens elders gaat varen dan op één of ander plasje.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl