Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: de condenspomptest!

de condenspomptest! 19 feb 2015 10:27 #598450

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
Diesel zit parafine in. Die begint ook uit te vlokken bij lage temperaturen. Of tenminste dat was vroeger zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 19 feb 2015 12:46 #598495

Tony2920 schreef :
Tegen volgden jaar zeker proberen aan koolzaadolie te komen.
Zal eens kijken of ik dat bij ons niet in de supermarkt tegenkom. Dacht dat ik het laatst nog gezien had.

In ieder geval wel bij AH : www.ah.nl/producten/pasta-rijs...rvetten/koolzaadolie

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 19 feb 2015 12:47 #598496

de eerste test heeft niets aangetoond, dat was een verkeerde testopstelling.
Het principe van de Condenspomp is dat de condens die ontstaat door afkoeling van vochtige lucht vervolgens in de vorm van vloeibaar water wordt 'opgesloten' en niet meer kan verdampen.
Een pomp werkt immers maar 1 kant uit.
Zo moet de olie de waterdruppels doorlaten en niet meer laten verdampen, en dat ging niet met hard-gestolde olijfolie.
In een boot werkt het precies zo: waterdruppels zakken door de dieselolie, of gaan in de houtvezels binnen zitten, enzovoorts.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 19 feb 2015 13:10 #598501

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
Baasklusje schreef :
Zo moet de olie de waterdruppels doorlaten en niet meer laten verdampen, en dat ging niet met hard-gestolde olijfolie.
In een boot werkt het precies zo: waterdruppels zakken door de dieselolie, of gaan in de houtvezels binnen zitten, enzovoorts.

Het verschil tussen een dieselolietank en het hout is naar mijn idee dat hout het vocht ook weer kan afstaan. Water, dat eenmaal onder een laag olie terecht is gekomen, verdampt inderdaad niet meer.

Daarbij komt nog het feit dat hout nooit meer vocht op zal nemen dan de relatieve vochtigheid in de omringende lucht toestaat.
Bovendien is het meeste kopshout in een bootinterieur gelakt, waardoor het waarschijnlijk niet veel meer vocht bevat als toen het interieur op de werf werd geproduceerd

Met die luchtontvochtigers die de ZF-goegemeente in toenemende mate 's winters aan boord inzet ontvochtig je dus vooral de buitenlucht, naar mijn idee.
Ik snap niet zo goed hoe je emmers water aan het interieur kunt onttrekken met een beetje hout in het interieur en een vochtpercentage in dat hout dat waarschijnlijk nauwelijks 10 % procent is. Dat vocht komt gewoon uit de buitenlucht, ondanks het zogenaamd luchtdicht afsluiten van de boot. Dat het laatste überhaupt mogelijk zou zijn lijkt me ook een illusie, namelijk.

We hebben het er op de wintermeet nog wel over..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 19 feb 2015 13:22 #598504

lodewijk stegman schreef :
Met die luchtontvochtigers die de ZF-goegemeente in toenemende mate 's winters aan boord inzet ontvochtig je dus vooral de buitenlucht, naar mijn idee.
Ik snap niet zo goed hoe je emmers water aan het interieur kunt onttrekken met een beetje hout in het interieur en een vochtpercentage in dat hout dat waarschijnlijk nauwelijks 10 % procent is.

in een eerdere post (in deze draad) heb ik een plaatje van de hysteresis van wateropname door hout geplaatst:

Bijlage Naamloos_2014-11-12_2014-11-24_2015-02-19.png niet gevonden



Daaruit blijkt al dat het water makkelijker het hout in gaat dan eruit (logisch, hout is ge-evolueerd om water te transporteren en vast te houden).
10% RV in hout is wel heel erg laag, voor hout dat de kachel in mag staat altijd nog ca 20%.

Ook al eerder gemeld: in mijn bootje zit ca 300 liter hout (hechthout en massief teak).
Als je dat 10% droger maakt met de ontvochtiger (zeg van 30 naar 20%) dan heb je al 30 liter te pakken.
Uit de grafiek blijkt dat bij een lucht-RV van 100% naar 80% het hout 10% droger wordt.
Als je de lucht-RV verlaagt naar 60% (doe ik) dan zakt de hout-RV zo'n 15%, heb ik al 45 liter te pakken uit het hout.
Dan nog even de matrassen, kussens, gordijnen, zeilpakken, dekbedden (heb ik er ook gewoon in liggen in de winter) etc, en je bent zomaar aan 100 liter als je een beetje doordroogt. En niets daarvan komt uit de buitenlucht.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 19 feb 2015 13:25 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 19 feb 2015 14:54 #598526

Iemand een grafiek voor de vochtopname van gietijzer? Met dit soort praktijken is die pan vast een stuk minder zwaar dan je ons laat denken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 19 feb 2015 15:21 #598536

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Baasklusje schreef :
de eerste test heeft niets aangetoond, dat was een verkeerde testopstelling.
Het principe van de Condenspomp is dat de condens die ontstaat door afkoeling van vochtige lucht vervolgens in de vorm van vloeibaar water wordt 'opgesloten' en niet meer kan verdampen.
Een pomp werkt immers maar 1 kant uit.
Zo moet de olie de waterdruppels doorlaten en niet meer laten verdampen, en dat ging niet met hard-gestolde olijfolie.
In een boot werkt het precies zo: waterdruppels zakken door de dieselolie, of gaan in de houtvezels binnen zitten, enzovoorts.
Dat gecondenseerd water volledig wordt 'opgesloten' door de dieselolie zou waar zijn, als er geen water zou oplossen in de diesel. Dit laatste is echter wel het geval, en dan stelt zich een evenwicht in al naar gelang de (water)dampspanning boven de diesel. Bij 'droge' (niet verzadigde) lucht zal opgelost water uit de diesel verdampen, wat dan weer vanuit het onderliggende water wordt aangevuld tot het maximale watergehalte in de diesel bereikt is. Feitelijk verdampt het water dus door de diesel heen. Door de geringe oplosbaarheid van water in diesel gaat het niet snel, maar het effect is zeker aanwezig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 19 feb 2015 15:23 #598537

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik denk dat dit wel meevalt en dat de diesel die we tanken al redelijk verzadigd is met water. Wat wil je als olieboer nog meer als je water als diesel kunt verkopen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 19 feb 2015 15:31 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 19 feb 2015 15:57 #598547

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
svalk schreef :
Ik denk dat dit wel meevalt en dat de diesel die we tanken al redelijk verzadigd is met water. Wat wil je als olieboer nog meer als je water als diesel kunt verkopen. B)
In de spec van EN590 diesel en van Shell GTL wordt als grenswaarde 200 mg water op 1 kg product vermeld, dat is 0,02%. In de literatuur wordt aangegeven dat (afhankelijk van de samenstelling) de oplosbaarheid maximaal 0,1% kan zijn. Deze hoogste waarde wordt voor pure biodiesel gevonden. Op een tankbeurt van 50 liter (zeg 40kg) mag je dus maximaal 8 ml opgelost water meekrijgen. En dan maar hopen dat pomphouders hun zaakjes op orde hebben, anders kan het nog veel meer zijn.
Laatst bewerkt: 19 feb 2015 16:01 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 19 feb 2015 17:20 #598572

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
Baasklusje schreef :
Ook al eerder gemeld: in mijn bootje zit ca 300 liter hout (hechthout en massief teak).
Als je dat 10% droger maakt met de ontvochtiger (zeg van 30 naar 20%) dan heb je al 30 liter te pakken.
Uit de grafiek blijkt dat bij een lucht-RV van 100% naar 80% het hout 10% droger wordt.
Als je de lucht-RV verlaagt naar 60% (doe ik) dan zakt de hout-RV zo'n 15%, heb ik al 45 liter te pakken uit het hout.[

De relatieve luchtvochtigheid in Nederland varieert, volgens het KNMI, van 75 % (mei) tot 89% (december). Dat zijn langjarige gemiddelden. Bij een RV van 89 % is het evenwichtwichtsvochtgehalte van hout ongeveer 20 %. Bij een RV van 75 % is dat vochtgehalte 14 %. Hout reageert overigens traag op verschillen in luchtvochtigheid. Het vochtgehalte van hout in de open lucht zal daardoor door het jaar heen varieëren tussen pakweg 16 en 18 %.
Dat het vochtgehalte van het hout in je boot ooit 30 % zou halen is volledig ondenkbaar. Hout met een duurzaamheidklasse van I t/m III gaat acuut rotten als het vochtpercentage boven de 21 % komt. Dat geldt dus voor al het hechthout in je boot, dat voor het grootste deel uit gewoon okumé bestaat.

Overigens ben ik ervan overtuigd dat de tabel-waarden theoretische waarden zijn. Ik heb een paar jaar geleden in oktober eens met een redelijk betrouwbare vochtmeter de onbehandelde stootlijsten van mijn boot gemeten en kwam vrij consequent uit op 12 %.

Laten we aannemen dat het vochtgehalte van het hout 18 % is als je de ontvochtiger start. Als je een RV van 60 % haalt, dan is het vochtpercentage van het hout na een maandje of twee gedaald naar ongeveer 11 %. Je zou er dan 7 gewichtsprocenten aan water hebben uitgehaald. 300 liter hout weegt ongeveer 0,3 x 500 = 150 kg. 7 % daarvan is 10,5 kg. Wat zich vertaalt als 10, 5 liter water.
Als jij dus 45 liter water in je ontvochtiger vindt, dan vraag ik me af waar de overige 34,5 liter vandaan komt..

Dan nog even de matrassen, kussens, gordijnen, zeilpakken, dekbedden (heb ik er ook gewoon in liggen in de winter) etc, en je bent zomaar aan 100 liter als je een beetje doordroogt. En niets daarvan komt uit de buitenlucht.....

Die slaapzakken moet je er gewoon uithalen, dat is een kleine moeite. De kussens zet je op hun kant, zodat onder en bovenkant geventileerd worden. Doe ik zelf ook. Nooit schimmel of iets dergelijks.

Wie erin slaagt 100 liter water uit een boot te halen met een ontvochtiger, toont maar één ding aan. Dat ie niet in staat is om het interieur luchtdicht van de buitenwereld af te sluiten.
Laatst bewerkt: 19 feb 2015 17:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 20 feb 2015 14:29 #598825

we hadden ook nog de rol wc-papier die in een ondersteboven-bloempot (met dichte bodem) buiten stond. Was ik bijna vergeten.
Dat ding woog 27 gram toen hij uit huis naar buiten ging.
Vandaag gewogen, is nu 30 gram op de digitale keukenweegschaal.

3 gram water opgenomen dus.
De afmetingen van de stevig platgedrukte rol zijn 9,5*9,5*1 cm.
De 3 gram water is daarmee een kleine 30% vocht van het volume aan papier.
De (platte) rol voelt ook erg vochtig aan, je kan er nog net geen druppels uit knijpen.
Dat komt aardig overeen met de tabel van de houtvochtigheid: bij 90% RV van de lucht gaat hout naar ca 30% RV.

Dat doet het hout in de boot dus ook, als in de winter de RV-lucht in de boot rond de 90% hangt.... en dat doet 'ie!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 20 feb 2015 14:31 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 20 feb 2015 18:02 #598892

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Baasklusje schreef :
we hadden ook nog de rol wc-papier die in een ondersteboven-bloempot (met dichte bodem) buiten stond. Was ik bijna vergeten.
Dat ding woog 27 gram toen hij uit huis naar buiten ging.
Vandaag gewogen, is nu 30 gram op de digitale keukenweegschaal.

3 gram water opgenomen dus.
De afmetingen van de stevig platgedrukte rol zijn 9,5*9,5*1 cm.
De 3 gram water is daarmee een kleine 30% vocht van het volume aan papier.
De (platte) rol voelt ook erg vochtig aan, je kan er nog net geen druppels uit knijpen.
Dat komt aardig overeen met de tabel van de houtvochtigheid: bij 90% RV van de lucht gaat hout naar ca 30% RV.

Dat doet het hout in de boot dus ook, als in de winter de RV-lucht in de boot rond de 90% hangt.... en dat doet 'ie!

Thomas, ik kan niet zo goed rekenen als jij, maar hout dat eenmaal droog is geweest krijg je niet makkelijk terug naar 30% vocht. Ik zal morgen-ochtend even een paar metingkjes voor je doen op hout dat buiten ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 20 feb 2015 18:09 #598898

koko schreef :
hout dat eenmaal droog is geweest krijg je niet makkelijk terug naar 30% vocht.

Koko, wat bedoel je met 'droog is geweest'? Het droogste hout waar jij en ik mee te maken hebben zal altijd nog 15 a 20% vocht bevatten. Een vers omgehakte boom is 50% +.

Jouw hout buiten, ligt dat onder een afdakje of in de regen? En hoe lang ligt het er al?
- afdak, 2 jaar: 20%
- afdak, 1 jaar: 30%
- in de regen: 40 a 50%

ben benieuwd!

edit: en niet de oppervlakte meten. de meetpennen minstens 1 cm diep het hout in!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 20 feb 2015 18:11 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 20 feb 2015 18:25 #598904

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
Baasklusje schreef :
we hadden ook nog de rol wc-papier die in een ondersteboven-bloempot (met dichte bodem) buiten stond. Was ik bijna vergeten.
Dat ding woog 27 gram toen hij uit huis naar buiten ging.
Vandaag gewogen, is nu 30 gram op de digitale keukenweegschaal.

3 gram water opgenomen dus.
De afmetingen van de stevig platgedrukte rol zijn 9,5*9,5*1 cm.
De 3 gram water is daarmee een kleine 30% vocht van het volume aan papier.
De (platte) rol voelt ook erg vochtig aan, je kan er nog net geen druppels uit knijpen.
Dat komt aardig overeen met de tabel van de houtvochtigheid: bij 90% RV van de lucht gaat hout naar ca 30% RV.

Dat doet het hout in de boot dus ook, als in de winter de RV-lucht in de boot rond de 90% hangt.... en dat doet 'ie!

1. Een WC-rol van 27 gram? Ik heb er net één van mezelf op de weegschaal gelegd. 80 gram.

2. Waarom is die rol platgedrukt? Om hem op een stukje hout te laten lijken? Hoe je het ook wendt of keert, een wc-rol heeft andere eigenschappen dan hout. WC-papier is gemaakt om vocht op te nemen.

3. 9,5 x 9,5 x 1 = 90,25 cm3. 3 gram water heeft een volume van 3 cm3. Qua volume zat er dus 2,7 % procent water in het papier. Geen "kleine 30 %". Als het over gewichtsprocenten gaat is iets meer dan 11 % van de rol water.

4. Je kijkt ineens niet meer naar je eigen tabel, als je beweert dat bij 90 % lucht-RV, hout een RV van 30 % heeft (daar bedoel je toch gewoon vochtgehalte in gewichtsprocenten mee, hoop ik?). Je tabel geeft namelijk een vochtpercentage van 20 % bij een lucht-RV van 90 %. Pas als de lucht RV 100% nadert gaat hout naar 30 %.

Ik weet niet of deze rekensommen van je een soort antwoord zijn op mijn vorige pots, maar het schiet nog niet erg op, vind ik.

Je kan er rustig over ophouden. In het hout van je boot zit 's winters geen 30 % vocht.
En dat is maar goed ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 20 feb 2015 18:27 #598906

lodewijk stegman schreef :
1. Een WC-rol van 27 gram? Ik heb er net één van mezelf op de weegschaal gelegd. 80 gram.

2

ik heb natuurlijk niet een hele rol genomen, maar 27/80 deel van een hele ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 20 feb 2015 18:31 #598909

lodewijk stegman schreef :
WC-papier is gemaakt om vocht op te nemen.

hout ook!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 20 feb 2015 19:14 #598926

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
Baasklusje schreef :
lodewijk stegman schreef :
1. Een WC-rol van 27 gram? Ik heb er net één van mezelf op de weegschaal gelegd. 80 gram.

2

ik heb natuurlijk niet een hele rol genomen, maar 27/80 deel van een hele ;-)

Ik snap het. In één keer een hele rol; dat hakt er nogal in.

Het wordt trouwens wel tijd om nog één keer toe te geven dat je niet slim bezig bent geweest.

Al sinds je dat verhaal over 30 % vocht in het hout van je boot over het voetlicht bracht, weet ik dat het onzin is. Iedereen die enig benul van de eigenschappen van hout heeft weet dat.

Nu je er zelf aan begint te cijferen komt dat er ook gewoon uit. Je maakt bovendien twee keer dezelfde rekenfout. Je haalt gewichtsprocenten en volumeprocenten door elkaar en het eind van het liedje is dat er van het verhaal dat hout in het interieur van een boot 30 % vocht zou kunnen bevatten geen spaan heel blijft.

Geef dus gewoon ruiterlijk toe dat je verhaal niet klopt en dat die tientallen liters water die jij elke winter uit je boot haalt niet uit het hout kunnen komen.

Als jij denkt dat zo'n luchtbevochtiger een gunstig effect heeft op het milieu in je boot 's winters, dan moet je dat ding gewoon regelmatig laten draaien. Het zijn jouw kosten, niet de mijne. Maar de ideeën over vocht en hout, die jij er op na houdt, kloppen niet. Ik kan er ook niks aan doen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 20 feb 2015 19:17 #598927

  • zOnno
  • zOnno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
Je zou eigenlijk ook nog 1 fles moeten hebben die constant half in een bak water staat. Volgens mij krijg je vooral veel condens op plekken met een koude brug.
Een boot die in de winter in het koude water ligt terwijl het buiten iets warmer en vochtiger is heeft veel condens onder de , een boot op de kant heeft hier volgens mij veel minder last van n boot warmt op door de zon waardoor relatieve vochtigheid daalt. Boot in water condenseert vooral onder de waterlijn en bij ander koude plekken bv vluchtluik van metaal.
Zelf heb aan de binnen kant vluchtluik een omgekeerde piramide geplakt van plastic met klein gaatjes er in met daaronder opvangbakje. Plastic isoleert beetje geeft minder condens en wat er is wordt opgevangen. geeft veel drogere binnen kant boot.

groeten zOnno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 20 feb 2015 19:24 #598931

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
Baasklusje schreef :
lodewijk stegman schreef :
WC-papier is gemaakt om vocht op te nemen.

hout ook!

Toch veeg je je gat niet af met een plankje. Of met houtkrullen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 20 feb 2015 21:07 #598952

Baasklusje schreef :
lodewijk stegman schreef :
WC-papier is gemaakt om vocht op te nemen.

hout ook!
Hoe vaak moet je dat nou water geven om aan jouw 30% te komen ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 20 feb 2015 21:16 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 20 feb 2015 21:42 #598965

Noballast schreef :
Hoe vaak moet je dat nou water geven om aan jouw 30% te komen ?

gewoon 2 weken laten liggen in lucht van 95 tot 100% RV

www.skh.org/documenten/skh-publicatie_97-04_pdf.pdf
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 22 feb 2015 10:55 #599277

Gisteren bij de Wintermeeting heb ik de vochtmeter van Koko meegekregen.
Vanmorgen hier in en rond het huis eens wat hout gemeten.

Details van de meter: www.greisinger.de/files/upload...te/bda/GMK100_EN.pdf

Een paar resultaten:

- vurenhouten bloembakken (5 cm dik hout) die altijd buiten in de tuin staan, je ziet dat het hout nat is: 30-32%
- Meranti trapleuning buiten in de tuin, 3 cm dik, 24%
- Meranti traptreden buiten in de tuin, 3 cm dik, 23%
- Vurenhouten balken in het plafond van tuinhuis, wel buiten, maar nooit nat, geschilderd, 16%
- Amerikaans essen tafel, binnen, 12%
- Meranti kozijnen, geschilderd, binnen 11%, buiten 14%
- Beukenhouten blokken voor de kachel, direct van buiten 18 a 20%, eentje die al 2 weken binnen ligt haalt 13%.

Conclusie is dus wel dat hout dat in een natte omgeving verkeert tussen de 25 en 30% vocht bevat, afhankelijk van houtsoort (dennen is natter) en van de ventilatie (houthok net onder de 20%)

Hout binnen (tafel, kozijnen, blok haardhout) in een lucht-RV van pakweg 50% (het is winter) zit ietsje boven de 10%. Klopt allemaal mooi met de absorptie/desorptietabel.

Binnenkort eens naar de boot, waar de droger alweer een paar weken uit staat.
Op basis van de resultaten in en buiten huis is een verschil van 15 a 20% RV van hout tussen een goed droge en een goed verzadigde omgeving zeker in redelijkheid te verwachten.

(en bij 300 liter hout in je boot is dat ,15% * ,65 (dichtheid hout) * 300 (volume) = 29 liter water.)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 22 feb 2015 11:28 #599288

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
30 liter is 10 % van 300 liter. Zou kunnen kloppen als jouw hout uit 100% water bestaat. Het kan natuurlijk ook aan mijn 'niveau' liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 22 feb 2015 11:31 #599291

Vipe6 schreef :
30 liter is 10 % van 300 liter.

helemaal correct ;-)

PS toch leuk dat je er nog bent: www.zeilersforum.nl/index.php/...account?limitstart=2
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 feb 2015 11:36 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 22 feb 2015 11:42 #599293

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13680
ach BK, er zijn er wel meer gegaan en terug gekomen toch? B)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl